Фізика
8 клас
Тема. Розв'язування задач на розрахунок роботи та потужності електричного струму.
Мета: вдосконалити знання учнів про роботу і потужність електричного струму, розвивати вміння аналізувати та розв’язувати задачі, навчати дотримуватися правил безпеки під час роботи з електроприладами, виховувати ощадливе використання електроенергії.
Обладнання: комп’ютер, побутові електроприлади (фен, плойка, праска),таблиця потужності побутових приладів.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Доброго дня, діти. "Якщо ви хочете щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій". Тому бажаю вам гарного настрою та успішної роботи. Сьогодні на уроці ми будемо розв’язувати задачі на розрахунок роботи та потужності електричного струму, та спробуємо зрозуміти, де в повсякденному житті ми зможемо застосовувати ці знання.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
На хвилину уявимо, що струм зник…
Сумують у пітьмі квартири.
Застряли в ліфтах пасажири.
Не гріє воду кип'ятильник,
Мовчить похмуро холодильник,
Нa плитці чаю не зігріти.
Не подивитись телевізор,
Ні прасувати, не попрати
Біля дверей хто не впізнати.
Все місто в темряві дріма.
Погодьтесь - то таки біда.
Коли електрика зника!
3. Актуалізація знань учнів. Давайте згадаємо, що ми вчили на попередніх уроках.
Інтерактивна вправа «М’ячик»:
1.Що таке електричний струм?
2. Які дії чинить струм?
3. Як позначається сила струму?
4. В чому вимірюється сила струму?
5. Як позначається напруга?
6. Як позначається опір?
7. Як позначається робота струму?
8. Як позначається потужність?
9. В чому вимірюється напруга?
10. В чому вимірюється опір?
11. В чому вимірюється робота?
12. В чому вимірюється потужність?
13. Яким приладом вимірюється напруга?
14. Яким приладом вимірюється сила струму?
15. Як позначається кількість теплоти?
Заповніть таблицю, розв`язавши задані задачі:
1 |
U=2B |
I=3A |
t=2c |
P=……. |
А=…….. |
2 |
U=10B |
I=……. |
t=1c |
P=20 Bт |
A=…….. |
3 |
U=3B |
I=2A |
t=……. |
Р=……. |
A=60Дж |
4. Розв’язування задач.
Вдома у нас є багато електричних пристроїв, які допомагають нам виконувати домашню роботу, обігрівають, освітлюють, розважають. Вони використовують електричну енергію і перетворюють її в інші види енергії.
Задача: Розглянути електроприлади. Записати паспортні данні. Яка сила струму, що споживається даним приладом?
Учні працюють в групах, отримують результат.
Назва електроприлада |
Потужність, Вт |
Сила струму, А |
Блендер |
до 500 |
2,27 |
Духовка електрична |
1000-2000 |
4,5 - 9 |
Комп'ютер |
400-750 |
1,8 – 3,4 |
Кондиціонер |
1000-3000 |
4,5 – 13,6 |
Мікрохвильова піч |
850-1200 |
3,8 – 5,5 |
Обігрівач |
1000-2400 |
4,5 - 10,9 |
Пароварка |
500-1000 |
2,3 – 4,5 |
Пилосос |
400-2000 |
1,8 – 9 |
Пральна машина |
1500-3500 |
6,8 - 16 |
Соковижималка |
до 1000 |
до 4,5 |
Телевізор |
100-400 |
0,45 – 1,8 |
Праска |
1400 |
6,7 |
Фен для волосся |
1900 |
8,6 |
Плойка |
50 |
0,23 |
Холодильник |
200-600 |
0,9 – 2,7 |
Запитання до учнів: Чому не можна вмикати в квартирі одночасно багато потужних приладів?
Задача№1
Дві однакові електричні лампочки, розраховані на напругу 6,3В, приєднані до електричного кола. Одна лампочка світила 2хв, інша-3хв. У якій з них робота електричного струму була більшою?
Задача№2
Яку роботу виконає електричний струм у лампочці кишенькового ліхтаря за 10 хвилин, якщо напруга 4В, а сила струму 250 мА?
Дано: Розв’язання:
t=10хв=…..
U=4B
I=250мА=….
А-?
Задача№3
Під час переміщення заряду 50 Кл провідником виконано роботу 200 Дж. Визначити час проходження струму і потужність.
Дано: Розв’язання:
q=50 Кл
А=200 Дж
t-?
Р-?
Задача№4
Визначте ККД електричного двигуна, який за напруги 220 В і сили струму 2 А за 30 с піднімає вантаж масою 100 кг на висоту 100 м.
Дано: Розв’язання:
U=220 B
I= 2 A
t=30 c
m=100 кг
h=10 м
g=9,8 Н/к
ККД-?
5. Цікаві відомості
Для того, щоб виробляти електроенергію витрачається величезна кількість природних ресурсів, забруднюється навколишнє середовище. Вправа «Асоціативний кущ» - учні пропонують способи збереження електричної енергії.
6. Підсумок уроку. Сьогодні на уроці ми розв’язували задачі на розрахунок роботи та потужності струму, силу струму, що споживається електричними приладами. Пропоную учням закінчити речення:
Я знаю, як….
Я вмію …
Було непросто ...
В мене вийшло ...
Мені запам'яталося ...
Я спробую ..
Підсумок власної діяльності на уроці |
ТАК |
НІ |
ІНШЕ |
Дізнався про нове, невідоме раніше |
|
|
|
Зрозумів те, чого не розумів раніше |
|
|
|
Переконався, що багато чого ще не знаю |
|
|
|
Самоосвіта – шлях до самовдосконалення |
|
|
|
7. Домашнє завдання.
1. В електроприладі за 40хв струмом 5 А виконано роботу 165 кДж. Визначте опір приладу.
2. Транспортер піднімає тза 1 хв вантаж масою 300 кг на висоту 9 м. ККД транпортера 60℅. Визначте силу струму, який проходить крізь електродвигун транспортера, якщо напруга в мережі 380 В.
3. Скласти таблицю домашніх приладів, розрахувати струм і роботу за 1 годину, що пройде через лічильник, якщо вони будуть ввімкнені одночасно.
Уявимо, що наш клас – це наукова лабораторія, в якій працюють три групи:
І група |
ІІ група |
ІІІ група |
Займається експерементальними дослідженнями |
Займається теоретичними розрахунками |
Займається практичними дослідженнями |
Знайти роботу і потужність електричної лампочки, виконуючи експерементальну задачу.
Дано: U=……. I=…… t=0,5хв=…...
Р-? А-?
|
Знайти роботу, потужність і кількість теплоти електричної лампи, якщо напруга рівна U=5В сила струму І=0,5А, а час проходження струму t=2хв.
Дано: U=5B I=0.5A t=2хв
Р-? А-? Q-? |
Розрахувати вартість використаної електроенергії за показами лічильників, якщо вартість 1кВт 40копійок.
|