Доповідь "Формування комунікативних компетентностей учнів під час освітнього процесу шляхом використання методу проектів"
Формування комунікативних компетентностей учнів під час освітнього процесу шляхом використання методу проектів
Підготувала
вчитель фізики
Романчук Н. А.
Застосування методу проектів – це нагальна потреба нашого часу. Метод
проектів засвідчує повну узгодженість навчання з життям, з інтересами учнів.
Він ставить учня у становище дорослої людини. Це цільовий акт діяльності, в
основі якого – інтереси учня. Успіху індивідуальної навчально-виховної
діяльності (розвитку) в умовах класно-групової роботи можна досягнути тим, що предметом особливого аналізу для вчителя і власне учня мають бути дії всіх учасників проекту.
Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учнів — індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують впродовж визначеного відрізка часу.
Технологія проектування передбачає розв'язання учнем або групою учнів
якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого — інтегрування знань,
умінь з різних галузей науки, техніки, творчості.
Метод проектів вирішує такі педагогічні завдання:
– реалізація учнями як дослідницьких так і практичних завдань, дає їм можливість почуватися особистостями, дотичними до справ суспільства;
– учні, виконуючи проекти, виробляють навички контактів із зовнішнім світом:
спілкування із вчителями, вихователями, адміністрацією школи, органами місцевого самоврядування, керівниками архівів, бібліотек;
– розвиває творчу думку та навички роботи з джерелами інформації, допомагає
вирішити і проблеми практично зорієнтованих учнів, яким важко виявити себе
на уроках, на заняттях у групі продовженого дня, а реалізовуючи проект, вони виявляють найрізноманітніші здібності;
– метод проектів є тим середовищем, у якому учні набувають сил, впевненості,
а ситуація успіху може стати відправною точкою для подальшого зростання у
власних очах;
– досвід проектної діяльності знадобиться учням не лише в їх самоосвіті та
самореалізації, а взагалі в житті.
На практиці частіше доводиться мати справу зі змішаними типами проектів.
Дуже важливо організувати зовнішню оцінку виконання проекту, що
дозволяє підвищити ефективність його виконання, усунути труднощі, вносити
вчасну корекцію. В ігрових проектах, що мають характер змагання, може
використовуватися бальна система. Важко оцінювати проміжні результати у
творчих проектах. Але здійснювати моніторинг все одно необхідно, щоб
допомогти, коли це потрібно.
Готуючи проект учні формують та розвивають наступні компетентності:
-саморозвитку й самоосвіти (виділення головного, узагальнення власних знань,
організація самоосвітньої діяльності, визначення перспективи діяльності, залучення та збагачення власного досвіду);
-інформаційну (використання різних джерел інформації, аналіз інформації,
розуміння та усвідомлення інформації, вміння переробляти інформацію для
отримання певного продукту, вміння користуватися новими інформаційними
технологіями);
-продуктивної діяльності (активізація творчих здібностей, вміння побачити та
сформулювати проблему);
-полікультурну (повага до чужої праці, формування загальнолюдських цінностей, забезпечення розширеного кругозору та підвищення культурного
рівня учнів, вплив освітнього середовища на розвиток учнів);
-комунікативну (обговорення проблеми, формування власної точки зору, вміння доводити власну позицію, розвиток культури мовлення, вміння презентувати свій продукт, адекватне ставлення до критики );
-соціальну ( забезпечення співробітництва, здійснення роботи в команді,
усвідомлення власного внеску у спільну роботу, формування адекватної оцінки і самооцінки, вміння використовувати власний досвід).
На уроках фізики діти готують міні-проекти, над якими працюють самостійно і парами.
Учні працюють над довгостроковим проектом, тема якого «Холодильник, чи обігрівач». Основною задачею якого є вивчити будову холодильника і з’ясувати чи можна з його допомогою нагріти приміщення.