1
Бєльська Т. Г., вчитель математики ЗОШ № 6
Сьогодні школа повинна навчити учня вчитися, планувати свою працю, вчитися самостійно, самому шукати шляхи власного розвитку, уміння працювати в команді – якості, які майже не розвинені у наших дітей. Також важливо навчити, як отримані знання використовувати. Набуває значення пошук рішення – не саме рішення, а шлях, який веде до нього.
Для вчителя повинно стати прописною істиною, що для того, щоб учень прагнув учитися, вмів оволодівати знаннями, його необхідно зацікавити. Втрата частиною учнів мотивації до навчання, зацікавленості у результатах – камінь спотикання на шляху до якісною освіти.
Учні цікавляться тим, що їх оточує і для них доступне. Щоб пізнати нове, потрібне бажання. Треба зацікавити учнів не лише конкретним предметом, а й процесом отримання знань, коли навчання стає задоволенням. Тому потрібно на уроках створювати такі умови, щоб учень міг сам здобувати знання. Ніхто не дасть гарантії, що слово, вимовлене вчителем, стане знанням учня. Процеси мислення значно складніші, ніж лише відтворення, усвідомлення і збереження в пам'яті. Здатність створювати знання – природна і невід'ємна властивість людського інтелекту, і вчитель завжди повинен намагатися активізувати розумову діяльність школярів. Важливо раціонально організовувати навчальну діяльність учнів, робити її цілеспрямованою та продуктивною. Під час керування процесом навчання треба робити акцент не на примус учнів, а на те, щоб викликати в них потребу скерувати дії вчителя і бажання виконувати їх. Адже людський розум – “не глек для рідини, а вогонь, який слід запалити” (Плутарх).
Педагог завжди повинен бути майстром мотивації. Розвиваючи її, він:
До великої кількості порад педагогам щодо здійснення мотивації можна додати ще й такі:
Математична освіта є важливою складовою загальноосвітньої підготовки. Місце математики в системі шкільної освіти визначається її роллю в інтелектуальному, соціальному і моральному розвитку особистості, розумінні будови і використання сучасної техніки, сучасних інформаційних технологій, сприйманні наукових і технічних ідей, формуванні наукової картини світу і сучасного світогляду.
Математика є опорним предметом при вивченні суміжних дисциплін (фізики, хімії, креслення, інформатики, економіки, географії, біології), тому без належної математичної підготовки неможлива повноцінна освіта сучасної людини.
Вирішальне значення для системи шкільної освіти має формуючий вплив предмета математики на особистість школярів. Йдеться, насамперед, про розвиток логічного мислення, просторових уявлень, алгоритмічної і інформаційної культури, уваги, пам'яті, позитивних властивостей особистості та рис характету, емоційно-вольової сфери.
На сьогодні зміст навчального матеріалу має забезпечувати не екстенсивне, а інтенсивне навчання і самонавчання учнів, перенесення акцентів із перманентного збільшення обсягу інформації, призначеної для засвоєння учнями, на вироблення вмінь її використовувати для досягнення певних цілей, тобто на інтелектуальний розвиток учня.
Знати математику – це вміти її застосовувати. Цей підхід передбачає не лише засвоєння готових знань, а й способів міркувань, що застосовуються в математиці, створення педагогічних ситуацій, що стимулюють самостійне відкриття учнями математичних фактів. З огляду на це навчальний матеріал повинен містити загальні схеми розв'язання задач, загальні підходи до моделювання прикладних ситуацій, відомості про суть задачі, їх склад та структуру.
З власного досвіду: