Доповідь "Хмарні технології в освітньому процесі"

Про матеріал
Стрімкий розвиток інформаційних технологій в усьому світі і, зокрема в Україні, веде до усвідомлення зручностей і переваг їх використання. Сучасний перехід України до інформаційного суспільства, коли сьогодні до Інтернету може підключись практично будь-яка людина і безліч пристроїв обумовлює можливість переходу до так званих «Хмарних послуг». Останнім часом впровадження хмарних технологій стрімко зростає, завдяки хмарним технологіям освіта стає ще доступніше, адже, вчитися можна скрізь: у приміщенні та на відкритій місцевості.
Перегляд файлу

Стрімкий розвиток інформаційних технологій в усьому світі і, зокрема в Україні, веде до усвідомлення зручностей і переваг їх використання. Сучасний перехід України до інформаційного суспільства, коли сьогодні до Інтернету може підключись практично будь-яка людина і безліч пристроїв обумовлює можливість переходу до так званих «Хмарних послуг». Останнім часом впровадження хмарних технологій стрімко зростає, завдяки хмарним технологіям освіта стає ще доступніше, адже, вчитися можна скрізь: у приміщенні та на відкритій місцевості.

Хмарні технології (Cloud Computing) — це парадигма, що передбачає віддалену обробку та зберігання даних. Хмара — сервер або мережа, де зберігаються дані та програми, що з'єднуються з користувачами через Інтернет. Хмарні технології дозволяють використовувати програми без установки і доступу до особистих файлів з будь-якого комп'ютера, що має доступ в Інтернет.

Хмарні сервіси надають широкі можливості для створення різних навчальних ситуацій в яких учні можуть освоювати і відпрацьовувати навички необхідні в XXI столітті:

Ø інформаційна грамотність, тобто вміння шукати інформацію, порівнювати її з різних джерел, розпізнавати та вибирати найнеобхідніше;

Ø мультимедійна грамотність – здатність розпізнавати і використовувати різні типи медіаресурсів як у роботі так, і в навчанні;

Ø організаційна грамотність – здатність планувати свій час так, щоб встигнути, все що заплановано;

Ø розуміння взаємозв'язків, які існують між різними людьми, групами та організаціями;

Ø комунікативна грамотність – це навички ефективного спілкування та співробітництва;

Ø продуктивна грамотність – здатність до створення якісних продуктів, можливість використання засобів планування.

Хмарні сервіси в роботі вчителя

Хмарні сервіси є динамічно масштабованим способом доступу до зовнішніх ресурсів для обчислення у вигляді сервісу, що надається за допомогою Інтернету, при цьому користувачеві не потрібні особливі знання про інфраструктуру «хмари» або навички щодо управління цією «хмарною технологією». В своїй роботі активно використовую різноманітні хмарні сервіси:

1. Використання сервісів Тhinglink та LearningApps.org.

Для узагальнення та систематизації знань учнів на уроці використовую інтерактивні завдання, які створені за допомогою таких сервісів як Тhinglink, LearningApps.org. Такі завдання дають змогу в ігровій формі засвоїти та перевірити рівень навчальних досягнень учнів. Важливо, що даний сервіс дозволяє публікувати свої вправи та користуватися вже створеними вправами інших учителів.

2. Сервіс Umaigra дозволяє створювати дидактичні онлайн-ігри з різних навчальних предметів для дітей. UI може бути легко інтегрований в основний навчальний процес в якості додаткового навчального інструменту – ігрового, і в той же час ефективного, який можна використовувати як в школі, так і вдома, як індивідуально, так і для групи учнів. UI пропонує широкі можливості в створенні і використанні ігор на різних мовах, в різних предметних областях, для різних вікових категорій. Він має простий і інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Дозволяє публікацію і вільний обмін іграми між викладачами та учнями.

3. Завдання у вигляді інтерактивних малюнків створюються за допомогою сервісу Тhinglink. Малюнок містить теги, натиснувши на які, учень отримує певну інформацію може переглянути відео фрагмент або посилання на веб-ресурс. Малюнок можна використовувати для вивчення нового матеріалу, узагальнення та систематизації знань учнів.

4. Для створення різноманітних дидактичних матеріалів для учнів використовую також мережеві сервіси такі як: документи Goоgle, його таблиці, презентації та малюнки. Дидактичні матеріали створені за допомогою сервісу GoogleDocs, використовую як для різноманітних дистанційних заходів (олімпіад, проектів, веб-квестів, конкурсів), так і під час уроків як короткостроковий чи довгостроковий проект (заповнення спільної Google презентації), форма контролю(заповнення Google таблиці, Google форми), в залежності від завдання та мети навчання.

5. Для організації освітнього процесу використовую сервіси Google для створення блогів, за допомогою яких відбувається підтримка взаємозв'язку з учнями. Адже учні по-різному сприймають новий матеріал. Одному потрібно більше часу, іншому – менше. Матеріал, який міститься на блозі, діти можуть переглядати в зручний для них час та стільки разів, скільки їм потрібно. На блозі є можливість розмістити інформацію в будь-якій формі: презентації, відеофрагменту, відеоуроку, посилання на ресурс і тощо. Кожен учень опрацювує інформацію в зручній для нього формі.

6. Використання артскрайбінгу, за допомогою якого можна просто й доступно розповісти про складне, цікаво пояснити певний матеріал. Даний метод отримав назву скрайбінг — процес візуалізації складного змісту просто й доступно, під час якого замальовка образів відбувається прямо під час передачі інформації.

Особливість скрайбінгу полягає в тому, що одночасно залучаються різні органи чуттів: слух та зір, а також уява людини, що сприяє кращому розумінню та запам'ятовуванню. Саме ці особливості роблять скрайбінг одним із методів сучасних технологій, який допомагає доступно та легко пояснювати складний матеріал, сприяє розвитку освіти, презентаціям та доповідям, веденню записів та щоденників.

Хмарні технології — досить нове явище в Інтернеті в цілому і в освіті зокрема. Хмарні технології базуються на концепції Web 2.0, яка передбачає надання користувачам можливості для самостійного створення та редагування контенту. Одним із перших і найбільш успішних проектів Web 2.0 є створена у 2001 році Вікіпедія, додавати і редагувати статті в якій може будь-який користувач. При цьому весь створений і завантажений користувачами контент зберігається не у них на комп'ютерах, а на сервері компанії-розробника.

Впровадження хмарних технологій в освіту характеризують три ключових моменти:

  1. Створення контенту самим користувачем — педагогом, учнем, студентом.
  2. Збереження створених користувачем матеріалів на віддаленому сервері, завдяки чому вони постійно доступні для перегляду та редагування в Інтернеті.
  3. Розмежування прав доступу: власник контенту може вказати хто має право переглядати та змінювати створені або завантажені ним матеріали.

Хмарні технології в освіті є надзвичайно популярними, кількість їх користувачів стрімко зростає. У 2008 році корпорація Google запропонувала освітянам безкоштовний пакет хмарних сервісів Google Apps for Education (зараз G Suite for Education). На той момент його підключили біля 80 тисяч викладачів і студентів США. Сьогодні у пакета G Suite for Education більше 70 мільйонів користувачів у всьому світі. Такий стрімкий ріст свідчить про актуальність і популярність хмарних технологій, їх затребуваність і корисність.

Лідерами з надання хмарних послуг для освіти є корпорації Google та Microsoft які безкоштовно пропонують навчальним закладам пакети хмарних сервісів G Suite for Education, мова про нього йшла вище, та Microsoft Office 365.

Перелік найнеобхідніших і найкорисніших хмарних сервісів, які варто освоїти в першу чергу. Тут і далі йтиме мова лише про ті можливості хмарних сервісів, які перевірені особистою практикою і ефективність використання яких доведена власним досвідом.

https://lh5.googleusercontent.com/zY03D3BuFtJdVCH0Xm9L26JI9RxtR_Bgy-X_iA0qTI36SNcxPHq3fTH0C6YMVqHHuwDCpNJUfQ=w170

Google Диск потрібний для збереження матеріалів онлайн. Це можуть бути документи, конспекти, презентації, підручники, розробки, будь-які матеріали, які ви хочете зберегти для себе і якими, можливо, захочете поділитися з іншими. На Google Диску можна розмістити навчальні матеріали, поурочні плани, презентації. Якщо надати доступ до цих матеріалів учням, вони завжди будуть знати що саме вивчали в школі, навіть якщо з якоїсь причини пропустили заняття.

https://lh3.googleusercontent.com/j1zhXacrTZekToQ5nh4fPFoSDCy1DaxkF_Jm1JUgt-Kk6aJpykTh9vGkDg8j7OtD-eA-2-Nk2w=w170

YouTube — всесвітньо відомий відеохостинг для розміщення відеоматеріалів. У більшості користувачів YouTube асоціюється з розважальним відео, проте статистика засвідчує, що найбільшу кількість переглядів мають освітні відео та канали. Даний сервіс дозволяє створити власні колекції навчальних відеофільмів Вчителі знімають і викладають на YouTube власні відеоуроки, як це зробив, наприклад, викладач Рішельєвського ліцею Павло Віктор. Створений ним канал "РЛ Фізика" містить відеозаписи майже 500 проведених ним уроків — повний поглиблений курс фізики.

https://lh6.googleusercontent.com/cnEzuaJoH6mlYmzb8XUAEpn81_zpLHA_6e5PVau1p3ikeUsiw3m65YEFHOrBpsLi2z6IuxtP=w170

Blogger — сервіс для створення і ведення персональних блогів. Блог використовується для публікації новин, які відображаються у хронологічному порядку за датою додавання. Раніше блоги створювалися для того, щоб поділитися своїми думками з аудиторією стосовно якихось питань. Зараз поширення набули спеціалізовані тематичні блоги. У них розміщують статті з певного напрямку. Можливість залишати коментарі нікуди не поділася, але люди йдуть на них не стільки заради розмов, скільки за професійно поданою інформацією, за знаннями.

https://lh6.googleusercontent.com/PDrAYZscMtpIP9K2iWpFwmXJESAyjYl02E735vLo3uAnhZFIVhmz0rCOYOWDCXEWAQD_Dzr_=w170

Google Forms — це хмарний сервіс, призначений для отримання зворотного зв’язку. З його допомогою можна створювати онлайн-опитування, тести, інтернет-вікторини, веб-квести тощо. Аналогічний сервіс Microsoft Forms пропонується у складі пакету Office 365. Суттєвою перевагою даних сервісів є автоматична перевірка результатів, завдяки чому респонденти отримують інформацію про наслідки своєї діяльності одразу після проходження тестів, коли інтерес до результатів роботи найвищий.

https://lh6.googleusercontent.com/OEk-lXmLxke13fniO9urL_33lFkrIanZGsJurFzjHllZn6KfOGO3vhhBcK5IyZPl9R1MYN89Lg=w170

Google Сайти — професійні сайти, для створення яких не потрібне знання програмування. Є дуже зручний візуальний редактор, який дозволяє додавати текст, зображення і відео, а також об'єкти, що зберігаються на Google Диску: документи, презентації, форми, таблиці, діаграми. З допомогою сервісу Google Сайти учні та студенти можуть презентувати свої проекти, а вчителі та викладачі створювати власні електронні посібники, сайти класу, школи тощо.

https://lh5.googleusercontent.com/EvEfX96kK9bcRuQcXDypf6mxnLQ2aJm9Mw38mytdPK_qqaiZADWho5npGynWgEF3IALsw0pk=w170

Microsoft Sway — презентації онлайн. Новий цікавий безкоштовний інструмент від Microsoft для створення презентацій і розміщення їх в Інтернеті. Можна використовувати для презентації учнівських проектів або створення портфоліо вчителя.

Хмарні сервіси — це інструменти для вирішення певних педагогічних завдань. І відноситись до них варто саме як до інструментів. Немає сенсу намагатися використовувати все різномаїття доступних сервісів для виконання аналогічних завдань, значно ефективніше буде обрати один, найбільш зручний і надійний, і максимально повно освоїти його можливості.

Наприклад, є багато аналогічних сервісів для створення тестових завдань, велика кількість хмарних сховищ, значне різноманіття конструкторів сайтів, проте дійсно якісних універсальних ресурсів зовсім небагато і починати варто саме з них.

Аналогія з інструментами має іще одне підґрунтя: вміння використовувати один сервіс значно полегшує освоєння інших.

Те, що уся створена і завантажена користувачем інформація зберігається на віддаленому сервері, досить зручно. Завдяки цьому є можливість отримати доступ до своїх матеріалів з будь-якої точки, де є підключення до Інтернету, надати іншим користувачам посилання на цей матеріал для перегляду, редагування, або сумісної роботи над ним. Проте за таких умов особливо важливим є вибір компанії – постачальника послуг, адже від її надійності, безпечності, довговічності залежить збереження створених матеріалів.

На сьогодні існує два лідери у наданні безкоштовних хмарних сервісів для освіти: Google з пакетом хмарних послуг G Suite for Education і Microsoft з пакетом Office 365 Education. Саме на них варто орієнтуватися в першу чергу, оскільки надійність, довговічність, безпечність збереження даних у цих корпорацій значно вища, ніж у будь-яких інших компаній.

Оскільки Google і Microsoft є конкурентами на ринку освітніх послуг, можна побачити немало точок зору прихильників тієї чи іншої компанії, які декларують незаперечну перевагу її освітнього пакету перед іншим.

Насправді, будь-який вибір: G Suite for Education чи Office 365 Education — буде вдалим. Обидві компанії пропонують послуги високої якості, і рис схожості у них значно більше, ніж відмінностей.

G Suite for Education і Office 365 Education мають ряд переваг порівняно з будь-яким іншим хмарним сервісом.

1. Безкоштовність. Хмарні сервіси цих компаній надаються навчальним закладам безкоштовно. Це дуже вагома перевага, оскільки створення і підтримка продуктів такого класу і якості вимагає від компаній-розробників значних ресурсів.

2. Висока якість розробки. Хмарні сервіси цих компаній створюються спеціалістами найвищого класу. Це забезпечує стабільну роботу, мінімальну кількість помилок, які швидко виправляються, стійкість до злому, відповідність сучасним веб-стандартам, коректне відображення в різних браузерах тощо.

3. Регулярне оновлення. Хмарні сервіси цих компаній регулярно оновлюються. Це гарна ознака, яка свідчить, що розробники розвивають і удосконалюють їх. Проте намагання розробників зробити сервіси більш доступними і простими у користуванні іноді приводить до того, що в процесі оновлення відбувається відключення окремих функцій, які були не особливо популярними або здавалися занадто складними, але були корисними й додавали нові можливості. Постійне оновлення сервісів призводить іще до одного результату: інструкції по використанню даних сервісів надзвичайно швидко застарівають і стають неактуальними.

4. Відсутність реклами. На сайтах, де розміщуються дані сервіси, відсутня реклама, що є надзвичайно вагомою перевагою для будь-якого інтернет-ресурсу, а для навчального особливо. Розробники повністю відключають рекламу для користувачів пакетів G Suite for Education і Office 365 Education.

На моменті небажаності реклами зупинюся докладніше. Реклама на сайті навчального ресурсу заважає, як заважатиме стороння людина, яка присутня в класній кімнаті під час проведення заняття. До того ж ще й веде себе нав'язливо, прагнучи привернути до себе увагу. А ще реклама може бути непридатна для дитячої аудиторії, для якої створюється навчальний сайт.

Відомий випадок, коли на сайті однієї з шкіл виявили рекламу ескорт-послуг. Прокуратура винесла попередження в адресу адміністрації навчального закладу. Відомий інший випадок, коли на сайті дитячого садка розміщувалася реклама інтимного змісту, й адміністрація дитсадка не змогла вигадати нічого іншого, як залишити цей сайт і створити новий. Проте користувачі з пошуковиків продовжували переходити на старий сайт, ліквідувати який не було змоги, тому що цього не дозволяла зробити платформа, на якій даний сайт розміщувався.

Нарешті, іноді реклами може бути так багато, що за нею важко розгледіти корисний контент, який є на веб-сторінці. Нижче розміщений скриншот сторінки освітнього сайту повністю зайнятої рекламою. У коментарях користувачі обурюються тим, що на сайті, призначеному для школярів, розміщується реклама алкоголю. На даний момент цієї реклами немає, але загалом обсяг реклами на сторінці у кілька разів перевищує обсяг корисного матеріалу. Зрозуміло, що для навчального сайту подібна ситуація вкрай небажана.

Сьогодні уявити життя без комп'ютера, Інтернету та IT технологій практично неможливо. Сучасні діти не уявляють своє життя без Інтернету з його соціальним спілкуванням та інформаційними ресурсами. Ми спостерігаємо, як росте покоління візуалів, для яких головним джерелом інформації є зоровий ряд. Все це пояснює необхідність використання нових світових інформаційних розробок в освітній діяльності. Однією з інновацій восвітньому процесі, використовуваному в сучасному світі, є хмарні сервіси.

Як показує досвід розвинених зарубіжних країн, впровадження в освітній процес «хмарних обчислень» є відмінним рішенням проблем комп'ютеризації освіти.

До переваг використання хмаро орієнтованого навчального середовища можна віднести: підвищується активізація навчальної діяльності учнів та мотивація до навчання; спостерігається економія навчального часу ― акцент переміщується на відпрацювання навичок, розвитку логічного мислення, пам'яті; є можливість взаємодії з освітніми сервісами, що в цілому підвищують ефективність навчального процесу.

Спрямування діяльності педагога до віртуалізації, використання хмарних сервісів та створення умов для формування мобільного учня дає підстави стверджувати, що учасники освітнього процесу отримають вільний доступ до різноманітних даних незалежно від матеріального становища, національності, місця проживання і стану здоров'я.

 

Відділ освіти Бердянського комітету

Бердянської міської ради

Методичний кабінет загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1

 

 

 

 

 

Виступ з теми

«Хмарні технології в освітньому процесі»

 

 

   E:\Без названия.jpg                   Підготувала

                                                                        вчитель німецької мови

                                                                        Мокрицька О.В.,

                                                                                                   ІІ категорія

                                                                        Заслухано

                                                                        на засіданні шкільної творчої групи

                                                                        «Хмарні сервіси в освітньому

                                                                        процесі»

                                                                        протокол № 1

                                                                        від 25 вересня 2019 р.

docx
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку