Доповідь на тему:
![]() |
![]() |
||
Психологічна допомога
галузь практичного застосування психології, орієнтована на підвищення соціальнопсихологічної компетентності та надання допомоги як окремій особистості, так і групі людей або організації. Це безпосередня робота з людьми щодо вирішення психологічних проблем різної спрямованості, зумовлених труднощами в міжособистісних стосунках, а також болісними особистісними переживаннями.
Психологічна допомога – це професійна допомога психолога у розв’язанні психологічних проблем, що виникають у людей різних вікових категорій. Основні способи надання психологічної допомоги – індивідуальне і групове консультування, що має психопрофілактичну та психокорекційну спрямованість.
![]() |
Види психологічної допомоги:
психодіагностика,
психокорекція,
психотерапія,
психологічне консультування,
профорієнтація.
Психокорекція - це система заходів, спрямованих на виправлення недоліків психологічного розвитку чи поведінки людини з допомогою спеціальних заходів психологічного впливуорієнтована на клінічно здорову особистість.
Орієнтується на здорові сторони особистості незалежно від ступеня їх порушень.
![]() |
Кінцева мета – досягнення автономії особистості, визначення своєї власної долі, прийняття відповідальності за свої вчинки і почуття.
Завдання психолога – забезпечити необхідний інсайт.
|
|
|
|
|||
|
|
|||||
психологічне
![]() |
профорієнтація |
Психодіагностика – галузь психології, що вивчає теорію і практику встановлення психологічного діагнозу. Вона охоплює розробку вимог до інструментів оцінювання і вимірювання індивідуально-психологічних особливостей, правила обстеження, обробки та інтерпретації результатів, конструювання й апробацію методик діагностування. Основою психодіагностики є психометрика, яка передбачає кількісне вимірювання індивідуально-психологічних особливостей людини.
Психокорекція – це система заходів, спрямованих на виправлення недоліків психологічного розвитку або поведінки людини за допомогою спеціальних заходів психологічного впливу. Психокорекція орієнтована на клінічно здорову особистість, на дискретні характеристики внутрішнього світу людини незалежно від ступеня їх порушення, на теперішнє і майбутнє клієнтів, охоплює середній за тривалістю час надання психологічної допомоги.
Психотерапія – система лікувального впливу на психіку і через психіку – на організм людини. Зазвичай, її тлумачать як діяльність, спрямовану на позбавлення людини від різних проблем (емоційних, особистісних, соціальних тощо). Здійснюється цей вплив, як правило, фахівцемпсихотерапевтом шляхом встановлення стійкого особистого контакту з клієнтом (переважно засобами бесіди та обговорень), а також через застосування різних когнітивних, поведінкових, медикаментозних та інших методик. Однак, наведене визначення не є вичерпним, оскільки в сучасній науці й досі не сформоване єдине твердження відносно дефініції поняття «психотерапія»
Психологічне консультування – галузь практичної професійної діяльності психолога, пов’язана з наданням особам, які цього потребують, допомоги у вигляді порад, рекомендацій із приводу вирішення життєвих психологічних проблем. Зазначені методи допомоги реалізуються через особисте спілкування клієнта з психологомконсультантом, унаслідок ґрунтовного аналізу наявної проблеми, шляхів її виникнення та можливостей подолання.
Професійна орієнтація – заходи, спрямовані на розкриття здібностей людини, визначення її потенційних можливостей із метою вибору професії необхідної для особистісної реалізації. Професійна орієнтація – це наукова дисципліна, що не лише сприяє правильному вибору майбутнього фаху із урахуванням усіх здібностей, потреб і побажань особистості, а й постає як своєрідна технологія розвитку в неї позитивного ставлення до праці.
Усі види діяльності практичного психолога подібні загальними рисами, відрізняючись при цьому один від одного низкою специфічних особливостей.
Так, зокрема, психологічне консультування вирізняється з-поміж інших короткочасним, епізодичним характером взаємовідносин психолога і клієнта, тоді як різні методики психотерапії розраховані на тривалий період роботи з клієнтом.
У свою чергу, якщо психологічне консультування орієнтоване на допомогу клієнтові в реорганізації його міжособистісних стосунків, то психотерапевтичний вплив спрямований на розв’язання глибинних проблем особистості.
За умов психологічного консультування психолог-консультант надає поради клієнту, однак їх практична реалізація насамперед залежить від самого клієнта. При проведенні психотерапії активні дії, спрямовані на подолання проблем особистості, здійснює вже психолог, а клієнт лише реагує на них, або сприймає ці впливи. Основна психокорекційна робота, пов’язана з психологічним консультуванням, найчастіше здійснюється клієнтом самостійно – за відсутності психолога, або ж без прямої і постійної взаємодії з ним.
Психодіагностика розглядається також і як складова консультування. При консультуванні вона спирається на результати безпосереднього спостереження за клієнтом, узагальнення отриманих даних. Реалізується психодіагностика на початку консультування без застосування спеціальних психологічних тестів і потребує
значно менше часу, ніж психокорекція
Питання про розділення двох сфер психологічної допомоги - психологічної корекції та психотерапії - в нині є досить дискусійним. Як у психокорекції, так і в психотерапії пред'являються схожі вимоги до особистості клієнта і фахівця, що надає допомогу; до рівня його професійної підготовки, кваліфікації та професійним навичкам; використовуються однакові процедури і методи; пред'являються однакові вимоги; допомога надається в результаті специфічної взаємодії між клієнтом і фахівцем.
Так, психотерапія - це система медико-психологічних засобів, що застосовуються лікарем для лікування різних захворювань, а психокорекція - сукупність психологічних прийомів, використовуваних психологом для виправлення недоліків поведінки психічно здорової людини.
Спільною особливістю усіх видів діяльності практичного психолога є те, що вони забезпечують умови для оптимального розвитку особистості.
за методом впливу |
психокорекції: |
за типом задач |
![]() |
за характером спрямованості |
за масштабом вирішуваних завдань |
за тривалістю |
за змістом |
за
наявністю програм
|
|
|
|||||
|
|
|
|
||||
казуальна |
Симптоматична корекція передбачає короткотривалий вплив з метою зняття гострих симптомів відхилень у розвитку, які заважають перейти до корекції каузального типу.
Каузальна (причинна) корекція спрямована на джерела і причини відхилень. Цей тип корекції більш тривалий у часі, вимагає значних зусиль, але є більш ефективним.
По змісту розрізняють корекцію:
![]() |
В практиці психологічної допомоги дітям і підліткам з проблемами у розвитку розрізняють наступні блоки психологічної корекції:
Корекція емоційного розвитку дитини.
Корекція сенсорно-перцептивної та інтелектуальної діяльності.
Психологічна корекція поведінки дітей і підлітків.
Корекція розвитку особистості
|
|
|
індивідуальна |
Сімейна корекція – цей вид роботи психолога дозволяє вирішити завдання, пов’язані з психологічною корекцією дитячо-батьківських та подружніх відносин;
Індивідуальна психокорекція – у цьому виді робота психолога спрямовано вирішення проблем конкретної людини.
|
|
|
|
|
у відкритій
![]() |
![]() |
||
|
у закритій природній групі (сім’я, клас) |
|
індивідуально- групову (змішана група) |
|||||
|
|
|
|
|||||
непряма |
Прийоми прямої психокорекції використовуються, коли мета психологічної корекції полягає у усуненні негативних проявів психіки. Психолог впливає саме ту сферу психіки, яку треба виправити.
Прийоми непрямої форми впливу спрямовані сильні боку особистості, з допомогою яких зникають негативні прояви у поведінці.
|
|
|
|
|
|
|
||
|
не-директивна |
По тривалості:
над-коротка (хвилини, часи, вирішення актуальних ізольованих проблем, конфліктів);
коротка, або швидка (декілька годин, днів – запускає процес виміру, який продовжується після завершення зустрічі)
тривала (місяці, в центрі уваги – особистісний зміст проблеми);
довготривала (продовжується роки, зачіпає сфери свідомого і несвідомого. Багато часу приділяється досягненню розуміння суті переживань. Ефект розвивається поступово, носить тривалий характер.
спеціальна
Спеціальна – комплекс прийомів, методик і організаційних форм роботи з клієнтом чи групою клієнтів, які є найбільш ефективними для досягнення конкретних задач формування особистості, окремих її властивостей чи психічних функцій, що проявляються у девіантній поведінці і ускладненій адаптації (невпевненість, агресивність, тривожність, аутичність, схильність до стереотипів, конфліктність).
|
|
![]() |
Загальна передбачає заходи загальнокорекційного порядку, що нормалізують спеціальне мікросередовище клієнта, які регулюють психофізичне, емоційне навантаження у відповідності з віковими та індивідуальними можливостями.
приватна
Приватна психокорекція найчастіше застосовується у освіті. Це спосіб роботи шкільних педагогівпсихологів, з допомогою якого вдається допомогти дітям успішно освоїти освітню програму.
Джерела:
1.Практикум із групової психокорекції: підручник / С.Д. Максименко, О.О. Прокоф’єва, О.В. Царькова, О.В. Кочкурова. – Мелітополь: Видавничополіграфічний центр «Люкс», 2015. – 414 с.
2.Психологічна корекція та її види. URL: https://osvita.ua/vnz/reports/psychology/28399/
3.Психотерапія та психокорекція як методи психологічної допомоги. URL:
http://medbib.in.ua/psihoterapiya-psihokorrektsiya-kakmetodyi.html
4.Що таке психокорекція та як вона пов’язана з психотерапією? URL: https://superfamily.in.ua/shho-takepsixokorekciya-ta-yak-vona-povyazana-z-psixoterapiyeyu/