ПОНЯТТЯ
Основними видами діяльності практичного психолога є: психологічна просвіта, психологічна профілактика, психологічне консультування, психологічна діагностика, психологічна корекція.
Корекційний напрямок роботи психолога - найбільш складний, він потребує спеціальної психологічної підготовки психолога-практика.
Психокорекція - система заходів, спрямованих на виправлення недоліків у психології та поведінці людини за допомогою спеціальних засобів психологічного впливу
Основні етапи проходження корекційного напряму:
розробка програми роботи з клієнтом, здійснення цієї програми, контроль за її виконанням.
Психокорекційна програма - це програма, кінцевою метою якої є створення психолого-педагогічних умов для збалансованого розвитку окремих структурних компонентів особистості як цілісності.
Корекційна робота повинна здійснюватися як чітко вибудувана діяльність клієнта в контексті його реальних життєвих відноси і з самим клієнтом по корекції його окремих психологічних утворень, і з умовами його життя, виховання і навчання. При цьому дуже важливо, щоб корекція носила випереджаючий, передбачати характер з метою активного формування того, що повинно бути досягнуто клієнтом в найближчій перспективі відповідно до норм і вимог вікового розвитку і становлення особистості.
принцип системності корекційних, профілактичних та розвивальних задач принцип єдності корекції та діагностики принцип пріоритетності корекції казуального типу діяльнісний принцип корекції
принцип урахування вікових, психологічних й індивідуальних особливостей клієнта принцип програмного навчання
принцип комплексності методів психологічного впливу
принцип активного залучення ближнього соціального оточення до участі в корекційній програмі
принцип опори на різні рівні організації психічних процесів принцип ускладнення
урахування об'єму та ступеня різноманітності матеріалу урахування емоційної складності матеріалу
ПРИНЦИП СИСТЕМНОСТІ КОРЕКЦІЙНИХ, ПРОФІЛАКТИЧНИХ ТА РОЗВИВАЛЬНИХ ЗАДАЧ
У ньому відзеркалюється взаємозв'язок та гетерохронність (неівномірність) розвитку різних сторін особистості людини.
Корекційний рівень задач - виправлення відхилень і порушень розвитку, вирішення складностей розвитку.
Профілактичний
Цей принцип означає цілісність процесу надання психологічної допомоги щодо розвитку клієнта як особистості
Перш ніж скласти корекційну програму, була проведена психологічна діагностика дитини. На основі діагностики виявлено недостатній розвиток мислення у дошкільника, що враховувалося під час складання програми. Також у роботу включені ігри з діагностичним характером для визначення розвитку сприйняття у дитини. Після закінчення роботи знову проводиться психологічна діагностика з метою визначення ефективності проведеної роботи з дитиною та для складання подальших рекомендацій.
ДІЯЛЬНІСНИЙ ПРИНЦИП КОРЕКЦІЇ
Він співвідносить вимоги відповідності ходу психічного й особистісного розвитку клієнта до нормативного розвитку з одного боку й визнання факту унікальності й неповторності конкретного шляху розвитку особистості з іншого. Урахування індивідуальних психологічних особливостей особистості дозволяє намітити, у межах вікової ПРИНЦИП ПРОГРАМНОГО НАВЧАННЯ
Представлена програма складається з послідовних і взаємозалежних етапів роботи:
Орієнтовний – дає можливість познайомитися з дітьми, встановити контакт з групою і з кожною дитиною в ній.
Корекційний –
робота, в цьому разі – розвиток і корекція
мислення. Використовуються підібрані ігри та вправи.
Підсумковий –
підсумків проведеної роботи.
ПРИНЦИП КОМПЛЕКСНОСТІ МЕТОДІВ ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ
ПРИНЦИП АКТИВНОГО ЗАЛУЧЕННЯ БЛИЖНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ОТОЧЕННЯ
Система співвідношень дитини з близькими дорослими, особливості їхніх міжособистісних відносин і спілкування, форми соціальної діяльності, засоби її здійснення є важливим компонентом
впливу
ПРИНЦИП ОПОРИ НА РІЗНІ РІВНІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПСИХІЧНИХ ПРОЦЕСІВ
ПРИНЦИП УСКЛАДНЕННЯ
Кожне завдання повинно проходити низку етапів: від
Під час реалізації корекційної програми необхідно переходити до нового об'єму матеріалу лише після
1.Виявлення причин порушень психічного розвитку клієнта і обов'язкове проведення діагностичного обстеження з метою вибору правильного напряму в подальшій корекційній роботі
2.Оцінка потенційних можливостей клієнта з метою правильного вибору форм організації корекційної роботи
3.Аналіз соціальної ситуації розвитку клієнта для оцінки сформованих соціальних умов і можливого залучення до участі в корекційних заходах третіх осіб
4.Оцінка особистісних особливостей клієнта з метою вибору відповідних способів мотивації на проведення корекційної роботи, щоб викликати бажання взаємодіяти, зняти тривожність, підвищити впевненість в собі і т. д.
5.Формування мети та завдань корекційної роботи
6.Вибір стратегій та тактик проведення корекційної роботи, методики та техніки корекційної роботи
7.Визначення форм роботи з клієнтом та планування форми участі інших осіб у роботі
8.Визначення часу, необхідного для реалізації корекційної програми, частоти зустрічей з клієнтом
9.Визначення змісту корекційних занять
10.Підготовка необхідного матеріалу та обладнання
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:
1. Осика О.В., Осика К.С. Теорія і практика психокорекційної роботи. Навчальний посібник. - Слов'янськ, 2016. - 111 с. - С. 18-19, 20.
2.Андрушко Я. С. Психокорекція: навч.-метод. посібник / Я. С. Андрушко. – Львів: ЛьвДУВС, 2017. – 212 с. - С. 193-196.