Доповідь "Теорія особистості в системі філософсько-психологічного та біолого-кібернетичного світогляду М.М. Амосова

Про матеріал
Особистість – це сукупність вроджених та набутих якостей інтелекту, що надають людині її індивідуальність.
Перегляд файлу

image

image

image

image

 "СВІТ МАТЕРІАЛЬНИЙ І

ПОБУДОВАНИЙ ЗА СИСТЕМНИМ

ПРИНЦИПОМ: Є СТРУКТУРА З

АТОМІВ І МОЛЕКУЛ ТА ЗВ'ЯЗКІВ,

imageЗА ЯКИМИ ВОНИ ВЗАЄМОДІЮТЬ,

ОБМІНЮЮЧИСЬ ЕНЕРГІЄЮ ТА

ЧАСТИНКАМИ. ЦИМИ ЗВ'ЯЗКАМИ

imageТА ОБМІНАМИ ВИЗНАЧАЄТЬСЯ

ВЗАЄМОЗАЛЕЖНІСТЬ

СИСТЕМ, ВІД ПОВНОЇ "ОКРЕМОСТІ" ДО "ЗЛИТОСТІ".

На думку М.М.Амосова, істина про об'єкт виявляється в комплексі його моделей різної узагальненості та детальності, представлених різними кодами – від словесних описів до математичних формул. Істина завжди відносна і може бути оскаржена.

 

 

imageВищий етап самоорганізації матерії пов'язаний з біологічною еволюцією та появою функції управління об'єктами, тобто цільової функції суб'єкта розуму - виживання, розмноження, вдосконалення.

Розум тлумачиться М.М.Амосовим як апарат управління через дію з моделями за критеріями оптимальності, які втілюють цільову функцію суб'єкта розуму.

Найпростіший розум є вже в клітині у вигляді її геному. Наступним рівнем став мозок тварин. Відповідно до цього, атрибутами мозку визнаються ―моделююча установка, тобто мозок, рецептори (очі, вуха), органи виконання (м'язи), джерело енергії (тіло).

image

image

image

image

image

image

ТУТ - АКЦЕНТ РОБИТЬСЯ НА ВРОДЖЕНИХ РИСАХ ОСОБИСТОСТІ, ЇХ

ВІДМІННОСТЯХ ТА ЗМІНЮВАНОСТІ ПРОТЯГОМ ЖИТТЯ ПІД ВПЛИВОМ

СУСПІЛЬСТВА ТА ВЛАСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ЦІ ДЕФІНІЦІЇ ВИЗНАЮТЬСЯ

НИМ ЯК НАЙБІЛЬШ ЗАГАЛЬНІ СЛОВЕСНІ МОДЕЛІ, В ЯКИХ

ПРЕДСТАВЛЕНІ ОБОВ'ЯЗКОВІ КОМПОНЕНТИ ПОБУДОВИ ОСОБИСТОСТІ

– ВРОДЖЕНІ ТА НАБУТІ, СЕРЕДОВИЩНІ ТА ДІЄВІ, ЩО МАЮТЬ РІЗНУ ПИТОМУ ВАГУ.

Отже, можуть бути створені дві крайні моделі:

конкретна модель "повного

                              найбільш узагальнена        інтелекту", яка повинна

                             словесна модель, несе     була б говорити все про

imageінформацію лише про      людину, але вона неможлива сукупність людей      через постійну

самоорганізацію

 

 

До складу моделі особистості М.М. Амосов включає наступні п'ять розділів: становище, характер, здібності, потреби, переконання.

Становище: формальні та неформальні дані, які суттєво впливають на особистість: вік; громадське становище; соціальна група; стать; професія, її ранг у ієрархії престижності; освіта, кваліфікація;  матеріальне становище сім'ї; сімейний стан; рівень тренованості чи здоров'я.

Характер - чисто вроджені риси, що мало змінюються від виховання і умов; розглядає як риси характеру такі:

сила характеру, стійкість або наполегливість, оптимізм та песимізм, а також здатність до ризику, емоційність,  "коефіцієнт майбутнього", схильність до ризику, тощо.

Здібності, які характеризують інтелект – навчальність, виховність, пам'ять, комбінаторика – з своєю специфікою у науці, мистецтві, майстерності.

Потреби (у всіх сферах та напрямках життєдіяльності).

Переконання, які входять у сферу мотивації, стоять поряд із біологічними потребами та можуть бути визначені як словесні формули з чуттєвим значенням, що оцінюють світ та визначальні дії.

image

 

 

У цілому нині, М.М. Амосов розгля

дає такі

чинники формування особистос

ті, як:

самоорганізація, почуття дитини та її активність та діяльність

, участь

самої дитини у своєму становле

нні,

випередження тренувань, оволодіння мовою, авторитет бать

ків, їх

любов, розум, мораль, дружба та с

импатії

однолітків та оточуючих, гра розповіді, повага, справедливість, д

,

оброта,

совість, честь, вина, співпережив

ання,

статеве дозрівання,

інтелектуальний розвиток то

що.

 

 

 

 

М.М. Амосов формулює основні теоретичні положення розвитку особистості.

1.Головний напрямок у зміні особистості полягає в освіті, яка розвиває інтелект та підвищує рівень компетентності – через тренування кори у ранньому віці – для посилення структурних основ інтелекту та певного зміни його здібностей.

2. Важливим є виховання як формування почуттів та переконань, що можливе лише через освіту, через формування сильних коркових переконань моделей.

3.Основним засобом ранньої освіти є мова, дію якої можна посилити через показ картин, телебачення, проте найсильнішим засобом розвитку особистості є власні дії, тобто висловлювання, ігри, малюнки, конструювання, у яких активно використовуються отримані відомості.

4.Переконання маленької дитини краще формуються через авторитети, через особистість вихователя, якого не можуть замінити ні книжки, ні телефільми. При цьому важливі всі види авторитету - симпатія, повага до моралі, розуму та силі, проте не завадить і трохи страху.

5.В освіті та вихованні важливо "випереджати дозрівання анатомії на один крок" - не більше і не менше, тоді відбувається створення нових нервових зв'язків та максимальна зміна їх структури.

6.Протягом усього періоду розвитку слід ставити розв'язні завдання, але такі, що потребують помірній напрузі, оскільки нерозв'язні завдання відвертають і викликають неприємні емоції ураження, а легені детренують інтелект.

М.М.АМОСОВ ПРОПОНУЄ НАСТУПНУ ТИПОЛОГІЮ ОСОБИСТОСТЕЙ:

imageВ основу поділу покладено силу характеру, в якій виражена здатність до напруги, що визначає її

imageпитома вага у праці та керівництві. Другою ознакою є можливості: великі, середні, слабкі. На третьому

місці стоять чотири найважливіші потреби: лідерство, жадібність, допитливість і лінощі

image

image

image

БИБЛіОГРАФіЯ

1.             Амосов Н.М. Моделирование мышления и психики. – К.: Наукова думка, 1965.

2.             Амосов Н.М. Искусственный разум. – К.: Наукова думка, 1969.

3.             Амосов Н.М. Мысли и сердце. Повесть. Изд.2. –- М.: Молодая гвардия, 1976. – 320 с.

4.             Амосов Н.М. Раздумья о здоровье. – М.: Молодая гвардия, 1978. – 192 с.

5.             Амосов Н.М. Алгоритмы разума. –- К.: Наукова думка, 1979.

6.             Амосов Н.М. Природа человека. – К.: Наукова думка, 1983. – 224 с.

7.             Амосов Н.М. Разум, человек, общество, будущее. – К.: Байда, 1994. – 185 с.

8.             Амосов Н.М. Преодоление старости. – М. 1996.

9.             Амосов Н.М. Моѐ мировоззрение. – Донецк: Сталкер, 1998.

10.     Амосов Н.М. Размышления об обществе, будущем и об Украине. – К., 2000.

11.     Амосов Н.М. Энциклопедия Амосова. Алгоритмы здоровья. Человек и общество. – М.: ООО "Изд-во АСТ"; Д.: Сталкер, 2002. – 464 с.

12.     Белов В.М. Исследование и моделирование динамики характеристик личности (По данным долговременногоисследования). Автореферат диссертации на соискание научной степени доктора медицинских наук. – Киев: Институт кибернетики им. В.М.Глушкова, 1986. – 34 с.

13.     Бондаровская В.М., Рыбалка В.В. Опыт изучения стратегий конструкторского проектирования средстввычислительной техники // Вопросы психологии. – 1979. - No3. – с. 87-95.

14.     Гриценко В.И., Котова А.Б., Кифоренко С.И., Вовк М.И., Белов В.М. Информационные технологии в биологии имедицине: Курс лекций. – К.: Наукова думка, 2007.

15.     В.О. Моляко. Руки хирурга: Н.М.Амосову / Літературна Україна. 25 лютого 1977г., No16 . – С. 3.

16.     В. В. Рыбалка Теории личности в отечественной философии, психологии и педагогике: Пособие. – Житомир : Изд-во ЖГУ им. И. Франко, 2015 – 872 с.

pdf
Додав(-ла)
Флюнт Мар'яна
Пов’язані теми
Психологія, Презентації
Додано
23 квітня
Переглядів
74
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку