"СВІТ МАТЕРІАЛЬНИЙ І
ПОБУДОВАНИЙ ЗА СИСТЕМНИМ
ПРИНЦИПОМ: Є СТРУКТУРА З
АТОМІВ І МОЛЕКУЛ ТА ЗВ'ЯЗКІВ,
ЗА ЯКИМИ ВОНИ ВЗАЄМОДІЮТЬ,
ОБМІНЮЮЧИСЬ ЕНЕРГІЄЮ ТА
ЧАСТИНКАМИ. ЦИМИ ЗВ'ЯЗКАМИ
ТА ОБМІНАМИ ВИЗНАЧАЄТЬСЯ
ВЗАЄМОЗАЛЕЖНІСТЬ
СИСТЕМ, ВІД ПОВНОЇ "ОКРЕМОСТІ" ДО "ЗЛИТОСТІ".
На думку М.М.Амосова, істина про об'єкт виявляється в комплексі його моделей різної узагальненості та детальності, представлених різними кодами – від словесних описів до математичних формул. Істина завжди відносна і може бути оскаржена.
|
Вищий етап самоорганізації матерії пов'язаний з біологічною еволюцією та появою функції управління об'єктами, тобто цільової функції суб'єкта розуму - виживання, розмноження, вдосконалення. Розум тлумачиться М.М.Амосовим як апарат управління через дію з моделями за критеріями оптимальності, які втілюють цільову функцію суб'єкта розуму. Найпростіший розум є вже в клітині у вигляді її геному. Наступним рівнем став мозок тварин. Відповідно до цього, атрибутами мозку визнаються ―моделююча установка, тобто мозок, рецептори (очі, вуха), органи виконання (м'язи), джерело енергії (тіло). |
ТУТ - АКЦЕНТ РОБИТЬСЯ НА ВРОДЖЕНИХ РИСАХ ОСОБИСТОСТІ, ЇХ ВІДМІННОСТЯХ ТА ЗМІНЮВАНОСТІ ПРОТЯГОМ ЖИТТЯ ПІД ВПЛИВОМ СУСПІЛЬСТВА ТА ВЛАСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ЦІ ДЕФІНІЦІЇ ВИЗНАЮТЬСЯ НИМ ЯК НАЙБІЛЬШ ЗАГАЛЬНІ СЛОВЕСНІ МОДЕЛІ, В ЯКИХ ПРЕДСТАВЛЕНІ ОБОВ'ЯЗКОВІ КОМПОНЕНТИ ПОБУДОВИ ОСОБИСТОСТІ – ВРОДЖЕНІ ТА НАБУТІ, СЕРЕДОВИЩНІ ТА ДІЄВІ, ЩО МАЮТЬ РІЗНУ ПИТОМУ ВАГУ. |
Отже, можуть бути створені дві крайні моделі:
конкретна модель "повного
найбільш узагальнена інтелекту", яка повинна
словесна модель, несе була б говорити все про
інформацію лише про людину, але вона неможлива сукупність людей через постійну
самоорганізацію
|
До складу моделі особистості М.М. Амосов включає наступні п'ять розділів: становище, характер, здібності, потреби, переконання. Становище: формальні та неформальні дані, які суттєво впливають на особистість: вік; громадське становище; соціальна група; стать; професія, її ранг у ієрархії престижності; освіта, кваліфікація; матеріальне становище сім'ї; сімейний стан; рівень тренованості чи здоров'я. Характер - чисто вроджені риси, що мало змінюються від виховання і умов; розглядає як риси характеру такі: сила характеру, стійкість або наполегливість, оптимізм та песимізм, а також здатність до ризику, емоційність, "коефіцієнт майбутнього", схильність до ризику, тощо. Здібності, які характеризують інтелект – навчальність, виховність, пам'ять, комбінаторика – з своєю специфікою у науці, мистецтві, майстерності. Потреби (у всіх сферах та напрямках життєдіяльності). Переконання, які входять у сферу мотивації, стоять поряд із біологічними потребами та можуть бути визначені як словесні формули з чуттєвим значенням, що оцінюють світ та визначальні дії. |
|
|
У цілому нині, М.М. Амосов розгля |
дає такі |
чинники формування особистос |
ті, як: |
самоорганізація, почуття дитини та її активність та діяльність |
, участь |
самої дитини у своєму становле |
нні, |
випередження тренувань, оволодіння мовою, авторитет бать |
ків, їх |
любов, розум, мораль, дружба та с |
импатії |
однолітків та оточуючих, гра розповіді, повага, справедливість, д |
, оброта, |
совість, честь, вина, співпережив |
ання, |
статеве дозрівання, інтелектуальний розвиток то |
що. |
|
|
|
М.М. Амосов формулює основні теоретичні положення розвитку особистості. 1.Головний напрямок у зміні особистості полягає в освіті, яка розвиває інтелект та підвищує рівень компетентності – через тренування кори у ранньому віці – для посилення структурних основ інтелекту та певного зміни його здібностей. 2. Важливим є виховання як формування почуттів та переконань, що можливе лише через освіту, через формування сильних коркових переконань моделей. 3.Основним засобом ранньої освіти є мова, дію якої можна посилити через показ картин, телебачення, проте найсильнішим засобом розвитку особистості є власні дії, тобто висловлювання, ігри, малюнки, конструювання, у яких активно використовуються отримані відомості. 4.Переконання маленької дитини краще формуються через авторитети, через особистість вихователя, якого не можуть замінити ні книжки, ні телефільми. При цьому важливі всі види авторитету - симпатія, повага до моралі, розуму та силі, проте не завадить і трохи страху. 5.В освіті та вихованні важливо "випереджати дозрівання анатомії на один крок" - не більше і не менше, тоді відбувається створення нових нервових зв'язків та максимальна зміна їх структури. 6.Протягом усього періоду розвитку слід ставити розв'язні завдання, але такі, що потребують помірній напрузі, оскільки нерозв'язні завдання відвертають і викликають неприємні емоції ураження, а легені детренують інтелект. |
М.М.АМОСОВ ПРОПОНУЄ НАСТУПНУ ТИПОЛОГІЮ ОСОБИСТОСТЕЙ:
В основу поділу покладено силу характеру, в якій виражена здатність до напруги, що визначає її
питома вага у праці та керівництві. Другою ознакою є можливості: великі, середні, слабкі. На третьому
місці стоять чотири найважливіші потреби: лідерство, жадібність, допитливість і лінощі
БИБЛіОГРАФіЯ
1. Амосов Н.М. Моделирование мышления и психики. – К.: Наукова думка, 1965.
2. Амосов Н.М. Искусственный разум. – К.: Наукова думка, 1969.
3. Амосов Н.М. Мысли и сердце. Повесть. Изд.2. –- М.: Молодая гвардия, 1976. – 320 с.
4. Амосов Н.М. Раздумья о здоровье. – М.: Молодая гвардия, 1978. – 192 с.
5. Амосов Н.М. Алгоритмы разума. –- К.: Наукова думка, 1979.
6. Амосов Н.М. Природа человека. – К.: Наукова думка, 1983. – 224 с.
7. Амосов Н.М. Разум, человек, общество, будущее. – К.: Байда, 1994. – 185 с.
8. Амосов Н.М. Преодоление старости. – М. 1996.
9. Амосов Н.М. Моѐ мировоззрение. – Донецк: Сталкер, 1998.
10. Амосов Н.М. Размышления об обществе, будущем и об Украине. – К., 2000.
11. Амосов Н.М. Энциклопедия Амосова. Алгоритмы здоровья. Человек и общество. – М.: ООО "Изд-во АСТ"; Д.: Сталкер, 2002. – 464 с.
12. Белов В.М. Исследование и моделирование динамики характеристик личности (По данным долговременногоисследования). Автореферат диссертации на соискание научной степени доктора медицинских наук. – Киев: Институт кибернетики им. В.М.Глушкова, 1986. – 34 с.
13. Бондаровская В.М., Рыбалка В.В. Опыт изучения стратегий конструкторского проектирования средстввычислительной техники // Вопросы психологии. – 1979. - No3. – с. 87-95.
14. Гриценко В.И., Котова А.Б., Кифоренко С.И., Вовк М.И., Белов В.М. Информационные технологии в биологии имедицине: Курс лекций. – К.: Наукова думка, 2007.
15. В.О. Моляко. Руки хирурга: Н.М.Амосову / Літературна Україна. 25 лютого 1977г., No16 . – С. 3.
16. В. В. Рыбалка Теории личности в отечественной философии, психологии и педагогике: Пособие. – Житомир : Изд-во ЖГУ им. И. Франко, 2015 – 872 с.