Доповідь на тему:
«Аналіз використання сучасних сервісів Microsoft в організації освітнього процесу»
Розглядаючи реалії сьогодення, не можна не відмітити, що окрім глобалізації, трансформаційних процесів в економіці, зокрема політичних впливів, неабиякого значення мають й швидкі темпи інформатизації суспільства. Остання продукує не тільки полегшення доступу до різних джерел інформації, а відтак і пришвидшене її опрацювання, автоматизацію різних бізнес-процесів, що значно прискорює процес управління, але й зміни в світосприйнятті людини як елементу середовища будь-якої організації.
Кожна велика зміна в IТ-сфері відбувається один раз на 10–15 років. Зараз маємо одну з таких змін, коли все програмне забезпечення цілком переноситься до глобальної мережі Інтернет.
Хмарні технології одні з основних трендів в світі IT протягом останніх років. Їх популярність пов’язана з бурхливим розвитком Інтернету та цифрових технологій.
Останні дослідження щодо використання хмарних технологій для організації роботи українських компаній показали, що більше 40% компаній у своїй діяльності уже використовують хмарні технології.
Дзюбенко А.А. визначає інформаційні комунікаційні технології навчання як сукупність програмних, технічних, комп’ютерних і комунікаційних засобів, а також способів та новаторських методів їхнього застосування для забезпечення високої ефективності й інформатизації освітнього процесу [1, C. 47].
Відповідно до досліджень, які проведені компанією Аccenture серед керівників закладів освіти у минулому році встановлено, що 45% респондентів зазначили, що зміни, які відбулися в їхніх закладах відбулися завдяки запровадженню нових технологій; люди дуже швидко впроваджують нові технології, і, незалежно від того, чи є вони клієнтами, колегами та навіть учасниками загроз; користувачі послуг краще обізнані про саму технологію і про те, як її використовують компанії [2].
Під час опитування, проведеного партнерами компанії «Майкрософт України» відзначено, що клієнтів найбільше турбують питання безпеки даних в «хмарі» – це підкреслили майже 90% опитаних. За оцінками світових компаній, хмарні технології будуть визначати розвиток ІТ-індустрії в найближчі 5–8 років і 80% зростання світового ринку ІТ буде припадати саме на частку «хмар». Мотивами для особистої модернізації викладача повинно стати бажання оволодіти новими методами навчання і підвищити свої знання в IT, розвиватися заради себе і наступних поколінь.
На сьогодні існує два лідери у наданні безкоштовних хмарних сервісів для освіти: Google з пакетом хмарних послуг G Suite for Education і Microsoft з пакетом Microsoft 365 Education.
Саме на них варто орієнтуватися в першу чергу, оскільки надійність, довговічність, безпечність збереження даних у цих корпорацій значно вища, ніж у будь-яких інших компаній. Microsoft 365 Education – це набір знайомих і сучасних інструментів, які дають змогу викладачам і студентам покращити спілкування та співпрацю й досягти кращих результатів [3].
Переваги використання Microsoft 365 Education очевидні (рис 1).
Рис. 1 - Переваги Microsoft 365 Education
Після отримання доступу до сервісів заклад освіти отримує:
1. Максимальну кількість користувачів – без обмежень.
2. Онлайнова версія Office.
3. Зберігання та спільне використання файлів (по 1 Тб простору на користувача).
4. Електронна пошта бізнес-класу та календар.
5. Необмежені мережеві наради, обмін миттєвими повідомленнями, веб-конференції у форматі HD.
Особливості використання сервісів Microsoft 365 Education.
У Microsoft 365 існує кілька додаткових можливостей роботи з поштою: показати приховану копію листа, перевірити імена, встановити важливість, відформатувати текст за потребою і т. д.
Важливою для роботи є структура папок електронної пошти. У роботі студента електронна скринька використовується як сховище відгуків викладача на домашні або самостійні чи практичні роботи. Тому важливим є формування вмісту скриньки, а саме: створення папок викладачів (по предметах) або груп.
Робота з Календарем здійснюється у вікні браузера через веб- інтерфейс, а всі дані зберігаються на сервері Майкрософт, тому отримати доступ до розкладу можна з будьякого комп'ютера, підключеного до мережі Інтернету.
Сервіс OneDrive дозволяє зберігати до 1 ТБ різноманітних документів, представлених за допомогою стандартних програм Office (Word, Excel, PowerPoint, Forms, OneNote) та звичайних папок для зберігання документів. Для різноманітних зображень надається можливість перегляду у формі ескізів чи слайдів. Для всіх папок і файлів можна визначати рівень доступу – від виключно персонального до публічного [4].
Також за допомогою сервісів Microsoft 365 є можливість створювати онлайн документи різного формату: Windows, Excel, PowerPoint, Microsoft Teams.
Microsoft Teams – це частина Microsoft 365, і вона була розроблена для того, щоб надати можливість користувачам, спілкуватися і розміщувати інформацію одночасно в одному зручному інтерфейсі. Щоб організувати групове навчання на завданнях потрібно створити групу (команду).
Microsoft Teams дає можливість вибрати тип команди «Класи», призначити ім’я групи, тощо. Додати користувачів: студентів у вкладці «Учні» і викладачів у вкладці «Викладачі».
Викладач може створити завдання у відповідній вкладці і додати методичні вказівки, де описаний хід виконання завдання, призначити дату і час виконання завдання, увімкнути перемикач пізньої здачі завдання та визначити бали.
Для додавання матеріалів передбачено кілька варіантів:
• використовувати створені заздалегідь, наприклад в MS Word, завдання різних рівнів і розмістити їх в спеціальній папці OneDrive;
• використовувати завдання із записної книжки для занять OneNote Online – «Class Notebook/Блокнот для класу»;
• додати будь-яке завдання, створене в додатку Microsoft Office на персональному пристрої.
Якщо всі поля завдання заповнені, прикріплені файли завдань і встановлені необхідні параметри, то воно стає доступним студентам у вкладці «Завдання». Студенти отримують попереджувальні повідомлення в меню «Розмови» Microsoft Teams із зазначенням переліку завдань, а також завдання відображаються в каналі «Загальний» команди (групи).
У цілому, робота в групі засобами MS Teams при правильній організації стає більш активною і ефективною. Студент доповнює свої можливості в навчанні переглядом обговорення (питань) з допомогою навчальних ресурсів і, відповідно, сам може взяти активну участь в обговоренні та отримати відповіді на свої питання як від викладача, так і від інших членів групи.
Отже, ми проаналізували можливості деяких сервісів Microsoft 365 і можемо зробити висновки щодо Інструментів Microsoft, які надаються компанією для закладів освіти безкоштовно, забезпечують планування освітнього процесу, створення документів для його підтримки, формують умови колективної роботи студентів в віртуальній групі з усіма можливостями обміну інформацією.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Дзюбенко А. А. Новые информационные технологии в образовании. М.: МИР. 2010. 104 с
2. Дослідження компанії [Електронний ресурс]. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: https://www.accenture.com/us-en
3. Касьян С. П. Сервіси Microsoft 365 для освіти.С.П.Касьян//Дистанційна освіта в Україні: інноваційні, нормативно-правові, педагогічні аспекти: зб. наук. праць матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної конференції (16 червня 2020 р.), м. Київ, Національний авіаційний університет / наук. ред. Н.П. Муранова. – К. : НАУ, 2020. – с. 58-61.
4. Гладкова В.М., Панченко А.Г., Панченко Г.В. Використання сервісів Google в управлінні закладом ередньої освіти.Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, № 3 (2017) с 337-344.