Доповідь на тему "Формування ключових компетентностей у випускників загальноосвітньої школи під час вивчення "Домедичної допомоги" як складової курсу "Захист України"

Про матеріал
У матеріалі проаналізовані найважливіші аспекти викладання предмета «Захист України» «Основи медичних знань», де центральним є навчання навичкам надання домедичної допомоги. У доповіді зроблено акцент на відборі форм і методів навчання та важливості практичної складової.
Перегляд файлу

          Метою навчального предмета «Захист України» є формування в учнівської молоді базових знань про Збройні сили України, юридичні основи міжнародного гуманітарного права, військово-медичної підготовки,  умінь і навичок щодо дій в умовах надзвичайних ситуацій мирного та воєнного часу. Опанування основами знань і вмінь із цієї дисципліни формує свідоме  ставлення випускників до захисту свого життя, життя рідних, друзів, співгромадян. Під час вивчення предмета «Захист України»  «Основи медичних знань», центральним є навчання навичкам надання домедичної допомоги. Навчання з домедичної допомоги регламентується Законом України «Про екстрену медичну допомогу» від 05.07.2012 № 5081-VI та наказом Міністерства охорони здоров’я «Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах»  від 16.06.2014 № 398.

Теоретичні теми є основою формування практичних навичок учнів під час вивчення предмета «Захист України» «Основи медичних знань». Основною організаційною формою вивчення даної дисципліни є урок, що проводиться згідно з календарно-тематичним плануванням, складеними відповідно навчальної програми «Захист України. Рівень стандарту» для 10-11 класів закладів загальної середньої, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2020 № 1377.

Основними завданнями курсу «Основи медичних знань» є оволодіння знаннями, вміннями та навичками домедичної допомоги постраждалим із метою збереження їм життя; надання першої медичної допомоги при різних видах ушкоджень мирного та військового часу, невідкладних станах та нещасних випадках; способи перенесення і транспортування потерпілих; надання домедичної допомоги при порушенні дихання, зупинці серцевої діяльності, опіках і відмороженнях, утопленні та інших видах механічної асфіксії, непритомності, шоку, загальному переохолодженні організму, тепловому і сонячному ударах, отруєннях чадним газом та іншими отрутами, ураженні електричним струмом.

 Провідним методологічним підходом реалізації визначених завдань курсу є запровадження компетентнісного підходу в освітній процес. Вклад предмета «Захист України. Основи медичних знань» у формування ключових компетентностей випускників реалізується різними шляхами:

  • Спілкування державною мовою – через удосконалення володіння мовною базою, оперуючи якою можна реалізувати будь-яку ситуацію спілкування на військову і медичну тематику;
  • Основні компетентності у природничих науках і технологіях - через розуміння впливу військових дій та надзвичайних ситуацій різного характеру на природу;
  • Інформаційно-цифрова компетентність- через застосування навчальних  ресурсів: комп’ютерні програми з тактичної та медичної підготовки, відеоуроки з медичної тематики, презентації з тем розділів програми «Захист України», комп’ютерні он-лайн тести з метою оцінки знань учнів, соціальні мережі (групи в соціальних мережах);
  • Екологічна грамотність і здорове життя - через формування умінь : надавати допомогу собі та тим, хто її потребує під час травмувань, кровотеч та поранень; приймати рішення, обмірковуючи альтернативи і прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту і безпеки людини.

     Урок «Захист України. Основи медичних знань»  починається із виконання Гімну України, перевірки готовності учнів до уроку. При визначенні організаційних форм навчання за головне ставлю принцип оптимального поєднання різноманітних форм і методів з пріоритетом активних форм навчання й самостійної роботи учнів. На уроках віддаю перевагу застосуванню  інтерактивних технологій. Це співнавчання і взаємонавчання: колективне,  групове, де учень і вчитель є рівноправними учасниками процесу. Організація інтерактивного навчання передбачає  моделювання життєвих ситуацій (отримання опіків, тепловий удар, потрапляння в стресові ситуації), використання власного життєвого досвіду, застосування рольових ігор ситуацій (захоплення в заручники, кібертероризм), спільне розв'язання проблем (складання памятки правила безпеки в інтернеті).

    Під час мотиваційної частини уроку часто використовую прийом  "Комунікативна атака", під час якого застосовую стислий виклад якогось цікавого факту, історії, відеофрагмент, які активізують пізнавальну діяльність. Обов’язково здійснюю емоційне налаштування учениць на ефективну роботу. Це своєрідний ритуал, який допомагає організувати робочий процес та створити в них позитивний настрій, що значно підвищує рівень сприйняття та запам'ятовування навчального матеріалу. Наприклад: обмін побажаннями, графічне відтворення настрою, опис власного емоційного настрою за допомогою 4-5 порівнянь або епітетів тощо. Після вивчення теми « Надання екстренної психологічної допомоги і самодопомого під час перебування в екстремальних ситуаціях» дівчата познайомилися з методиками екстренної психологічної самодопомоги в різних станах психологічного стресу ( що є актуальним в період підготовки до ЗНО). Ми опрацювали багато технік з різних джерел, обрали декілька і тепер здійснюємо систематичний тренінг на уроках. У ролі тренера старшокласниці  виступають по черзі. (Техніка дихання 4-8, техніка 5-4-3-2-1)

Уроки предмета «Захист України» мають практичну спрямованість.

Для цього використовую метод поетапного формування знань, умінь та навичок, який полягає в застосуванні на заняттях схем дій за зразком або навчально-тренувальних карток, які відображають логіку та послідовність практичної роботи (наприклад, накладання тугих пов'язок на частини тіла, послідовність дій у разі сонячного удару). Користуючись ними, учениці виконують завдання, діючи спочатку в повільному темпі і відпрацьовують їх за командою вчителя (наприклад, техніка дихання). Для закріплення практичних навичок  застосовую метод  «Моделювання» заходів домедичної допомоги при різних ушкодженнях організму: сонячних опіках, відмороженнях, ураженні електричним струмом екстренної психологічної допомоги тощо

Серед інших прийомів, які використовую під час навчального процесу слід виокремити творчі завдання, які зазвичай виконується добровільно й стимулюється високою оцінкою: створення «Пам’яток екстренної психологічної самодопомоги» та розміщення їх у соціальних мережах, виконання міні-проектів у групах та індивідуально («Нейротропні речовини, їх вплив на організм людини», «Наркотики-втеча від життя»), створення інтелект-карт за різними джерелами інформації ( « Утоплення», «Відмороження») тощо. На етапі систематизації і закріплення знань та для взаємооцінки пропоную ученицям самостійно створити тести з відповідної теми, для цього  пояснюю правила та принципи їх складання (рівень, тип тестів, варіанти відповідей, критерії оцінювання).

        Оцінювання навчальних досягнень учнів з предмета «Захист України» здійснюється відповідно до Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів за рівнем засвоєння ними складових знаннєвого (теоретичні та теоретико-методичні знання) і практичного компонентів.

Надзвичайна важливість предмета «Захист України»  «Основи медичних знань» в умовах сьогодення, висуває нові вимоги до організації навчання а саме включення до навчальної програми елементів тактичної медицини та постійне удосконалення матеріальної бази для відповідного забезпечення навчального процесу (манекени, засоби для зупинки кровотечі тощо).                                          Попереду у наших випускниць доросле життя, у якому теоретичні знання  та практичні вміння й навички здобуті під час вивчення предмета «Захист України. Основи медичних знань»,  можуть стати в пригоді.

 

 

 

docx
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, академічний, профільний, для дівчат – Основи медичних знань) 11 клас (Гудима А.А., Пашко К.О., Герасимів І.М., Фука М..М.)
Додано
20 грудня 2022
Переглядів
1009
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку