ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ВИКЛАДАННІ ХІМІЇ ТА БІОЛОГІЇ З МЕТОЮ ЗБЕРЕЖЕННЯ
ЗДОРОВ’Я УЧНІВ
«Від нас, від нашого вміння, від нашої майстерності, від нашого мистецтва, мудрості , залежить життя, здоров'я, розум, характер, воля, інтелектуальне обличчя, місце та роль у житті, щастя підростаючого покоління.»
В.Сухомлинський
Найдорожчим скарбом, яким володіє кожна людина з дня свого народження, є здоров'я. В останні роки в освіті зростає увага до збереження здоров'я дітей в дошкільних та навчальних закладах. Це пов'язано з тим, що кількість абсолютно здорових дітей з кожним роком катастрофічно зменшується (їх залишається все менше і менше, 10% –13%), різко погіршується стан фізичного та розумового розвитку дитини, збільшується кількість хлопчиків та дівчаток з декількома медичними діагнозами, зростає дитяча смертність,зростає апатія дітей до навчання, зростають випадки самогубства серед школярів.
Основна мета роботи вчителя не лише дати знання, а й створити сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методика навчання та виховання). Методи і прийоми навчання, які застосовує вчитель, повинні враховувати рівень пізнавальних здібностей учнів, бо непосильні завдання можуть підірвати віру учнів у свої сили і не дадуть позитивного ефекту. Турбота про здоров'я учнів — важлива праця вчителя. Сухомлинський колись сказав, що саме від здоров'я залежить духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань школяра. І саме від праці вчителя, від його майстерності залежить майбутнє дитини, його віра в свої сили, віра в справедливість, віра в свої можливості.
Утвердження загальнолюдських цінностей, збереження життя та здоров'я громадян України є винятково актуальною проблемою сьогодення. Інтерес до збереження життя дитини, підлітка викликаний насамперед соціальним замовленням суспільства на особистість здатну до здорового способу життя, яка повинна бути корисною для держави. Здоров’я — це відсутність хвороби і стан фізичного, психічного і соціального благополуччя.
Видатний український та російський педагог, професор Костянтин Дмитрович Ушинський, автор праць з теорії педагогіки так сказав про здоров'я: «Прекрасне і красиве в людині немислиме без уявлень про гармонійний розвиток організм і здоров'я».
Сучасний урок – це урок, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що дозволяє досягти високих результатів за визначеними метою і завданням. Однією з найважливіших проблем сучасної освіти, на мій погляд, є помітне зниження зацікавленості учнів навчанням, зростає пасивність до всього того, що відбувається навколо дитини, зростає агресивне ставлення не лише до свого навчання, але агресія проявляється і до батьків, і до старших, в тому числі і до вчителя, до своїх однолітків. І перед учителем постає завдання, як перетворити гігантський масив знань на індивідуальне надбання та запас знань кожної особистості. Світ, який формує нові взаємовідносини між дитиною і знаннями, стає дедалі складнішим, тому учень сучасної школи потребує уміння розв’язувати проблеми навчальної діяльності, проблеми різних життєвих ситуацій, критично ставитися до тих чи інших обставин, порівнювати альтернативні точки зору та приймати зважені рішення.
На мою думку, головним завданням школи, освіти є підготовка учня до сучасного життя, тобто формування в ньому необхідних життєвих компетентностей. І одним з таких завдань є збереження здоров'я учасників навчального процесу.
Вже сьогодні є очевидним, що таке навчання, як жодне інше закладає нові умови діяльності вчителів та учнів, є діючою моделлю активізації інтелектуальної діяльності та розвивальних прийомів навчання. Така форма роботи зобов'язує до використання різноманітних форм викладання, що має великий вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.
Кожен учитель, який працює творчо, прагне, щоби радість навчання не залишала учня на уроках. Тільки так формується особистість активна до участі в процесі отримання знань, до формування творчих здібностей. Основне завдання, що стоїть переді мною, бачу не тільки в тому, щоб викласти матеріал згідно теми заняття, а й пробудити в учнів бажання отримати їх, розвивати свій світогляд, навчатися здобувати успіх, а саме основне – повірити в себе. У своїй роботі використовую ідеї та досвід накопичений протягом багатьох років у вітчизняній і зарубіжній науці, а також творчо опрацьовую досвід своїх колег.
На своїх уроках намагаюся активізувати творчу, пізнавальну діяльність учнів, що пов'язано з формуванням здоров’язберігаючих принципів навчання. Ставлю собі за мету, щоби мої вихованці росли всебічно розвиненими, бо саме знання і компетентність потрібні, щоб вижити в сучасних умовах.
Працюючи над проблемою формування здоров’язберігаючих технологій навчання школярів, на уроках біології та хімії дотримуюся таких правил:
- не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета;
- не шкодую ні часу, ні своїх зусиль на підтримку активності учня;
- допомагаю учням оволодівати найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності;
- забезпечую засвоєння системи знань, використовуючи схеми, тести, складеними особисто згідно відповідної навчальної теми;
- враховую індивідуальні особливості кожного учня, інтереси й особливості розвитку;
- пояснюю учням, що кожна людина знайде своє місце в житті, маючи знання, які необхідні для реалізації життєвих планів;
- використовую творчу діяльність школярів під час проведення різних видів масових заходів, свят, предметних занять;
- під час опрацювання програмового матеріалу намагаюся залучати школярів до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань;
- стимулюю і підтримую ініціативу учня, самостійність;
- залучаю учнів до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, пропоную теми проєктів, які можуть захоплювати дитину;
- відзначаю досягнення вихованців, підтримую та стимулюю активність, ініціативу, пошук;
- в своїй педагогічній діяльності завжди пам'ятаю, що учень «… це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити».
В учня назавжди залишаються спомини про школу. Кожен предмет вписує по своєму яскраву сторінку в книгу дитинства та юності. Не існує єдиної універсальної методики для формування особистості школяра. Як відомо, найкращим є той метод, той підхід до дитини, який дає найкращий результат без втрати при цьому морального, психічного та фізичного здоров'я.
На сьогоднішній день проблема здоров'я дітей в навчальних та дошкільних установах потребує ретельного дослідження та вивчення. На стан здоров'я дитини, на мою думку, впливають такі фактори, як слабка духовна сила самої дитини, негативний вплив інших, страх, заздрощі, недбалість, шкідливі звички, приниження з боку батьків, друзів, старших, оточення, в якому перебуває дитина.
Виходячи з свого педагогічного досвіду, можу зазначити те, що на стан погіршення здоров'я дитини в навчальному процесі неабияку роль відіграють такі фактори, як перевантаження навчальних програм, недовершеність навчальних програм та навчальних технологій, не відповідність програмового матеріалу віковим станам учня, відсутність індивідуального підходу до навчання, нераціональний підхід до складання розкладу занять, не компетентнісне викладення навчального матеріалу, недостатня рухова діяльність учасників навчального процесу, авторитарний стиль викладання, невміння працювати з дітьми; з дитячим колективом; викладання предмета вчителем-неспеціалістом і, звичайно, малорухливий спосіб життя самої дитини, а це значить, що більше часу дитина проводить за комп'ютером, телевізором, смартфоном. І це приводить до виникнення порушень постави, зору, слуху, психіки, мови, невміння передавати свої думки, невміння спілкуватися з оточуючими.
Більшу частину світлового дня дитина проводить в школі. Тому виникає необхідність у виробленні такого підходу, таких технологій, що полегшують перебування дитини в дошкільному закладі чи в школі.
У класифікації освітніх технологій останнім часом виокремилася нова група – здоров’язберігаючі освітні технології, які об'єднують у собі всі напрями діяльності загальноосвітнього закладу з формування, збереження та зміцнення здоров'я учнів. Метою цих нових технологій є: забезпечити дитині можливість збереження здоров'я під час навчання в школі, сформувати в неї необхідні знання, уміння та навички щодо здорового способу життя, навчити використовувати отримані знання у повсякденному житті.
Під поняттям «здоров’язберігаючі технології» я розумію створення сприятливих умов розвитку, навчання дитини в школі, оптимальну організацію навчального процесу, раціонально організований робочий день учителя, учня, адекватність вимог до дитини, відсутність стресових ситуацій, спокійне середовище, яке не пригнічує психічні процеси, а також професійне здоров'я вчителя. І тому кожен навчальний заклад сьогодні має створити якнайбільш оптимальні умови для збереження та зміцнення здоров'я учасників навчального процесу. Водночас не слід забувати, що здоров'я учнів залежить від професійного здоров'я педагога, як позначається також і на результатах усієї навчально-виховної роботи. Нездоровий педагог не може забезпечити учня школи необхідними знаннями, не зможе створити на уроці ситуації успіху, не в змозі показати дитині особистий приклад у формуванні культури здоров'я.
Мої технології навчання в системі запровадження здоров’язберігаючих технологій — це моя педагогічна система, в якій використовую такі засоби навчання та виховання, які підвищують ефективність навчання, зацікавлюють до опанування знаннями з навчального предмета, дають можливість використати набуті знання в житті та не завдають шкоди моральному, фізичному та емоційному здоров'ю школяра. До таких технологій я відношу види діяльності, які використовую в педагогічній практиці. Це: загартування організму (сонячними ваннами, водою, повітрям); мистецька діяльність (кольоротерапія, казкотерапія, живопис, музика, малювання, спів); рухова діяльність (динамічні паузи, валеологічні паузи, фізичні хвилинки, гімнастика для очей, корекція постави, дихальна гімнастика, руханки); самомасаж (вушних раковин, скроневих ділянок, шиї, плечей, фаланг пальців); вплив природи (уроки серед природи, прогулянки, екскурсії, турпоходи); релаксація (милування природою, складання пазлів).
Технології навчання на моїх уроках базуються на таких принципах:
- постійно піклуватися про дітей;
- бути підтримкою для інших, намагатися бути добрим до того, хто поруч;
- спокійно вирішувати конфліктні ситуації;
- виявляти інтерес до справ дитини;
- уміння пристосовуватися до кожної дитини;
- критикувати обережно і тактовно;
- бути ввічливим не так легко, але приємно.
На уроках біології та хімії намагаюся якнайбільше приділити часу чергуванню різних видів діяльності, активному відпочинку. Одним з таких принципів для мене є застосування фізичних хвилинок, динамічних пауз. Наприклад, на занятті з хімії (7 клас) використала фізичну хвилинку, яка має назву «хімічне моделювання»:
Вчитель: уявіть, що ви — атоми, які рухаючись під музику, плавають у повітряному океані. Під мою команду створіть образи речовин, які входять до складу повітря, ставши в середину кола: молекулу кисню, молекулу азоту,молекулу вуглекислого газу, молекулу води.
Фізкультхвилинка «Український дощ»
Учні стають у коло. Вчитель: «… чи знаєте ви, який бажаний для людей навесні чи влітку дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо який він. Зараз по колу ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Слідкуйте уважно:
- у нашому селі здійнявся вітер (руки над головою нахиляються);
- починає крапати дощ (клацання пальцями);
- дощ посилюється (почергове плескання долонями);
- починається справжня злива (плескання долонями по стегнах);
- а ось град – справжня буря (тупіт ногами);
- але що це? Буря стихає (плескання долонями по стегнах);
- дощ стихає (плескання долонями по грудях);
- рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями);
- тихий шелест вітру (ведучий тре долоні);
- сонце (руки догори).
Фізичні паузи можна проводити під мовний або музичний супровід.
Раз – підняли руки вгору.
Два – нагнулися додолу.
Не згинайте ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три , чотири – прямо стати.
Будемо далі працювати.
Широко руки хімія простягає (руки в сторону).
В усі сфери життя заглядає (рухи головою).
У медицину – раз,
У побут – два,
У господарство – три.
Вправи знову почали.
Будівельник, енергетик, металург
Усі без неї, як без рук (руки в сторону).
Уперед крокує наука ця, їй не бачити кінця.
Продовжимо ми працювати,
Щоб науку цю вивчати.
Залучаю учнів до створення власних віршованих пауз, які використовуються під час вивчення навчального матеріалу. Ось один із них:
Дружно встаньте, посміхніться
Від роботи відірвіться.
Ви багато працювали,
Хім. реакції вивчали.
Раз, два – карбонати
Будемо м'яз розминати,
Три, чотири – сіль, кислоти
Ще багато в нас роботи.
П’ять, шість – це сполуки
Піднімаємо вгору руки,
Сім, вісім – полімери
Не забувайте про манери,
Бо на вас ці препарати
Діють, як каталізатор.
Такі фізичні паузи чи фізичні хвилинки на моїх уроках дають можливість учням зняти тимчасову напругу, розслабитися, повернути динамічну рівновагу організму. Застосовую хвилинки емоційного настрою на початку уроку і в середині навчального процесу.
Наприклад:
Пролунав і стих дзвінок.
Починається урок.
Зовсім часу ми не гаймо
Працювати починаймо; або
Щоб не мали сколіозу,
Сидіть прямо за столом,
Тримайте ноги на підлозі
Тільки під прямим кутом.
Також про зір не забувайте,
Рівно голову тримайте.
Такі емоційні моменти налаштовують учня на робочий лад, дають дитині впевненість у своїх можливостях, створюють спокійну обстановку, знімають нервову напругу чи стресовий стан учня.
Під час проведення валеологічних пауз можна застосовувати музичний супровід. Слід застосовувати тиху, спокійну музику, яка не викликає роздратування, сум, меланхолію.
Як учитель природничих наук, розробляю і впроваджую на своїх уроках вправи для очей, зміцнення м'язів тулуба, кінцівок. Ось деякі з них:
Подивитися на парту, на сусіда, перевести погляд вгору, вбік, вниз.
Коли багато писали, пропоную очам відпочити. А саме так: повернути голову праворуч, ліворуч і навпаки; нахилити голову донизу, не рухаючи головою подивитися праворуч, ліворуч і навпаки.
Динамічні паузи рекомендується проводити після тривалої напруженої роботи. Наприклад, проводжу так цю вправу: «написати» в повітрі носом (поглядом, підборіддям, плечима)своє ім'я або тему уроку, або своє прізвище, або цифри від 1 до 10. Робити це потрібно з максимальним повертанням голови.
Такі вправи покращують кровообіг головного мозку, роботу шийних хребців, дають змогу робити гімнастику для м'язів очей.
Такі прийоми допомагають зняти втомленість, відновити працездатність учня.
Наші діти все менше перебувають на свіжому повітрі, вони перевагу віддають телебаченню, комп'ютерним іграм, мобільним телефонам. Тому корисними для учнів є проведення уроків на свіжому повітрі. Це уроки-екскурсії, уроки-дослідження, уроки-спостереження. З метою збереження дитиною почуття власної гідності, на своїх уроках застосовую ігрові моменти. У процесі гри учні з великим інтересом набувають різні знання, інформацію, розвивають логічне мислення. Дуже часто те, що на звичайному уроці здається важким для засвоєння, в процесі гри засвоюється простіше і швидше. Під час гри учні засвоюють знання, не перевтомлюючись. Існує багато ігор, які можна назвати «терапевтичними».
Здоров’язберігаюча компетентність учня на уроках біології та хімії формується під час вивчення правил безпеки навчальної діяльності у процесі роботи з хімічними речовинами, їхнього впливу на здоров’я людини, на навколишнє середовище, що вчить учнів піклуватися про своє здоров’я та здоров’я інших людей.
Щоб допомогти учням краще засвоїти матеріал, практикую опорні конспекти з виконанням установки: мінімум тексту – максимум інформації. Він дає можливість учням швидко відтворити необхідний теоретичний матеріал як під час уроку, так і так при підготовці до нього, не затрачаючи при цьому багато часу. Під час використання таких конспектів, крім словесної в учнів працює ще й зорова пам'ять, що дає змогу глибше і свідоміше засвоїти новий матеріал, залучити учнів до пошукової роботи. Така форма роботи викликає інтерес до вивчення предмета, забезпечує високий рівень навчальних досягнень школярів, спрямований на розвиток пізнавальної активності. Також використовую методи усного викладу, розповідь, але в більшій мірі для учнів старших класів.
У позаурочний час працюю з учнями, які проявляють інтерес до предмета на гуртку «Юний хімік».
Для заохочення учнів вивчати хімію та біологію проводяться предметні тижні. Заходи носять різноманітний характер:
- інформаційні: «Чи знаєте ви, що…», «Хімія у житті людей», «Факти з історії генетики», «Відомі хіміки минулого і сьогодення»,
- випуск предметних газет, екологічних бюлетенів;
- проводяться змагання, конкурси – такі, що вимагають ґрунтовних знань та нестандартного мислення: «Хімічне лото», Біологічний турнір», такі, що запалюють дух змагань: гра «Хімічний урожай», такі, які переконують, що з хімією можна відпочивати, весело проводити час: гра « Допитливий хімік», «Хімік-художник», гра «Як ти знаєш історію розвитку тваринного світу?», «Чи можна створити красу?», «Орнаменти, вишивки кераміка і хімічні перетворення».
І, звичайно ж, виставки на кращу газету, кращий малюнок «Хімія навколо нас», «Брати наші менші», кращого знавця кросворда.
Традиційно учні беруть участь у міжнародному природничому конкурсі «Геліантус».
Методика викладання хімії та біології базується на здоров’язберігаючих технологіях та вивченні тих методик, які допоможуть втілити в практику викладання здоров’язберігаючих технологій. Результатом досягнень є те, що в школі відпрацьована система позакласної роботи з фізичної культури, щорічно проводяться День здоров’я, Олімпійський тиждень, День туризму, спортивні змагання, спортивні свята. Мої вихованці є активними учасниками районних та обласних конкурсів. В обласному конкурсі «Здорове життя – успіх буття» з великим задоволенням беруть участь в номінаціях «Моя сім’я – моє багатство», «Українці – нація здорових людей». В шкільних предметних олімпіадах першого та другого етапів посідають призові місця.
Щоб зберегти фізичне здоров’я школяра, потрібно дбати про психологічний стан і психологічне здоров’я суб’єкта навчального процесу. Впровадження здоров’язберігаючих технологій вимагає від учителя великої майстерності та вміння враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості школяра, створити середовище доброзичливості, ситуації успіху, чітко організувати навчальну працю, проводити роботу з профілактики стресів, шкідливих звичок, визначати оптимальний обсяг навчальної інформації та способи її надання.
Найголовніше й найвідповідальніше завдання для мене, мабуть і для кожного вчителя, навчити дитину отримувати насолоду від процесу навчання, не нашкодити своєму фізичному, психічному, моральному здоров’ю.
Дати дітям радість праці, радість успіху в навчальній діяльності, збудити в юних серцях почуття власної гідності – це перша заповідь навчання та виховання. В школі не повинно бути нещасливих дітей, дітей, які зневірилися в свої здібності, вміння.
Робота вчителя дуже творча, складна і цікава. Коли я бачу позитивні результати своєї роботи, то бажання навчати стає дедалі більше. Все більше намагаюся створити той шлях до дитини, який був би для нього сприйнятливішим, який дав би цій дитині радість здобутку, радість впевненості в собі.
І хочеться згадати слова великого Сократа: «Я не можу навчити всіх усьому, але можу вплинути на мислення моїх учнів». І це того варте.
ЛІТЕРАТУРА
1.Аніщенко О.В. Сучасні педагогічні технології. Навч.посібник.. – К.2010.
2.Буринська Н.М. Методика викладання хімії.-К. Вища школа 2013.
3.Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
4.Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології.- К.: Академічне видавництво, 2004.
5.Ковбань В. Ігрова діяльність як засіб підвищення якості знань з хімії-Х. 2008.
6.Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ. – 2007.
7.Химинець В.В. Інноваційна освітня діяльність. –Тернопіль. Мандрівець 2014.