Доповідь-опис роботи над проблемою

Про матеріал
Доповідь на тему "Проектна діяльність на уроках літературного читання" (з досвіду роботи)
Перегляд файлу

В даний час процес навчання все більше пов'язують з діяльнісних підходом до освоєння дітьми нових знань. Система освіти повинна готувати людей, пристосованих до життя в умовах розвитку нових технологій та інформатизації. Одним з важливих умінь для людини в даний час є вміння знаходити інформацію, переробляти і використовувати її в потрібних цілях. Мій досвід базується на науково-методичному фундаменті, містить передові педагогічні ідеї, власні знахідки й напрацювання. Впродовж останніх років працюю над проблемою «Проектна діяльність на уроках літературного читання».

В.О. Сухомлинський справедливо зауважив: «Дайте дитині радість розумової праці, радість успіху у навчанні». Такою творчою працею можна вважати проектну діяльність, яка створює умови для творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію до навчання, сприяє розвитку інтелектуальних здібностей. Метод проектів спрямований на оволодіння різними способами творчої, дослідницької, експериментальної діяльності, духовне та професійне становлення особистості через активні дії і створення суб’єктом власної стратегії навчання, коли увага переноситься на процес набуття школярами знань, умінь, навичок, життєвого досвіду, що трансформується в компетенції. За своєю сутністю робота над проектом має інноваційний характер: вимагає від учнів застосовувати нові знання, спираючись на засвоєний раніше матеріал; виробляє вміння діяти і приймати рішення самостійно чи в складі команди та розв’язувати конфлікти; шукати, компонувати та застосовувати нову інформацію з різноманітних джерел, використовуючи сучасні технології для виконання конкретних завдань; розвиває критичне мислення та прагнення до творчості, саморозвитку; формує бажання і здатність самостійно вчитися.

Вирішення завдань проекту потребує певної незалежності мислення, творчих пошуків, оригінальності, винахідливості. Саме для розвитку творчого мислення учнів застосовую різні типи нестандартних завдань, вправи на розвиток уміння висловлювати здогад, припущення, збагачення навчального матеріалу завданнями з логічними навантаженням, використання цікавинок на уроках (завдання інтелектуального самовдосконалення, головоломки, задачі-жарти, ігрові вправи, тематичні загадки, ребуси, кросворди).

Працюючи в школі понад 25 років, я намагаюся зробити процес навчання цікавим і активним, створивши для цього комфортні умови. Тому й поставила перед собою основною метою розвиток молодших школярів. А саме:

  •  вчити дітей осмислювати отриману інформацію, трактувати її, застосовувати в конкретних умовах,
  •  вчити думати, проникати в суть явищ,
  •  аналізувати,
  •  фантазувати,
  •  спостерігати, милуватися навколишнім світом,
  •  бачити прекрасне, розвивати естетичний смак,
  •  розширювати свій духовний світ,
  •  виховувати культуру мислення та мовлення.

Благодатним ґрунтом для розвитку молодших школярів є уроки літературного читання – це завжди уроки творчості.

На уроках читання використовую багато різноманітних методів та прийомів, серед них «Пантоміма», «Казки навиворіт», «Вікторини за казками», «Фантазер», «Перевтілення», «Інсценізації», «Рольові ігри»  та ін. Крім цього, застосовую такі види робіт:

  •  ілюстрування прочитаного тексту,
  •  розгадування та складання кросвордів, чайнвордів, ребусів, анаграм,
  •  оживлення персонажа твору,
  •  упровадження дослідницько – пошукової роботи,
  •  складання твору чи діалогу за серією малюнків,
  •  диктанти (асоціативні, цитатні, літературні, «Одним словом»),
  •  придумати кінець оповідання,
  •  порівняти вчинки героїв твору,
  •  ввести нового героя в текст,
  • скласти рекламу до твору,
  •  написати лист героєві твору,
  •  створити мультфільми,
  •  усне малювання.

Усі ці етапи роботи намагаюся організувати так, щоб вони розвивали літературні здібності дитини. Наприклад, пропоную складати не тільки простий план твору, але й цитатний, використовуючи прислів’я, фразеологічні звороти. Навчити дітей мислити творчо – означає правильно поставити запитання, спрямувати увагу в потрібне русло, вчити робити висновки та знаходити рішення. Так, на уроці пропоную закінчити речення, яке починається зі слів «Якби я був...», наприклад, «Якби я була ялинкою, то...» (Гра «Якби я був...»), або для постановки запитання беруться будь-які підмети і присудки, де їх поєднання дає гіпотезу, на основі якої можна працювати. Наприклад: «Що було б, якби до нас у клас для навчання директор привів Лунтіка?» (Гра «Фантастичні гіпотези»). Проводжу гру «Перевтілення», коли дитині пропонується перевтілитися в інший образ і описати у 3-4 реченнях: від імені бабусі; онучки Оленки; собаки Жучки; а також ігри  «Якби я потрапив у ...», «Телеграма», «Компліменти», «Гра – фантазія», «Сходинки» та ін. Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідним є розумне керівництво з боку вчителя. У зв’язку з цим на уроках читання активно використовую роботу в групах, у парах, що  не дає можливості розгубитися слабшим, кожний починає вірити у свої власні сили. А головне – у  дітей формується позитивна мотивація до навчальної співпраці.

Для виховання інтересу бажано, щоб пошукова ситуація підтримувалась на всіх етапах проекту. Насамперед, мету проекту треба визначити так, щоб учень зрозумів, про що нове він має довідатись, чому це важливо.

Завдяки проектним методам діти вчаться застосовувати отримані знання не тільки в теорії, а й на практиці, що значно відрізняє дані технології від традиційного методу навчання. Традиційний підхід передбачає лише відтворення знань учнями, отриманих від вчителя, а їх реалізація в практичному житті не передбачена. Учні лише засвоюють отримані знання, заучують основні правила, але зіткнувшись з реальними життєвими ситуаціями, не можуть застосувати свої знання.

Проте, проектні методи не замінюють традиційне навчання, але доповнюють і розширюють його. Для виконання проектів, учням необхідно вирішити декілька цікавих і корисних завдань пов'язаних з реальним життям, застосувати отримані теоретичні знання на практиці. Проект цінний тим, що в ході його виконання школярі вчаться самостійно здобувати знання, отримують досвід пізнавальної та навчальної діяльності.

Використання проектної технології у початковій школі має свою специфіку: слід враховувати вікові та психологічні особливості учнів. Тому усі етапи проектної діяльності я  ретельно контролюю, оскільки і теоретичних, і практичних знань та вмінь у молодших школярів ще мало. Проекти для початкової школи у більшості випадків короткотривалі.

Залучення молодших школярів до проектної роботи сприяє формуванню в них таких компетентностей:

  • уміння працювати в колективі;
  • уміння розділяти відповідальність;
  • аналізувати результати діяльності;
  • відчувати себе членом команди;
  • навички аналітичного погляду на інформацію;
  • здатність до адекватної самооцінки.

Цікавими для учнів були такі проекти:

 Дослідницький проект "Дитяча книжкова полиця моїх батьків" (4 клас).

Тема дослідження: Коло читання моїх батьків у дитинстві.

Актуальність. Знайомство з улюбленими книгами батьків – один із можливих способів активізації читання дітей.

Об’єкт дослідження: читацька активність батьків у дитинстві.

Предмет дослідження: книги, які читали батьки у дитинстві.

Мета проекту: сприяти підвищенню зацікавленості дітей читанням.

Індивідуальні завдання

  • З’ясувати, чи було читання улюбленим заняттям батьків. Чи відвідували батьки бібліотеку. Як часто?
  • Зробити опитування батьків щодо їхніх улюблених книжок у дитячі роки; з’ясувати, чому саме ці книги їм найбільше подобалися.
  • Скласти окремий перелік улюблених творів мами й тата. Порівняти їхні дитячі уподобання, зробити висновки.
  • Прочитати улюблені дитячі книги батьків. Визначити для себе один найкращий твір із маминого і татиного переліків книг.
  • Виготовити рекламну листівку для однокласників "Прочитай улюблену книгу моїх батьків!"
  • Презентувати свою роботу в проекті.

Колективне завдання

  • Організувати книжкову виставку "Дитяча книжкова полиця наших батьків".
  • Підготувати святкову презентацію роботи у проекті, запросити батьків.

Методи дослідження: опитування, анкетування, аналіз, порівняння, оцінювання, синтез.

 

Творчий проект  "Наш клас має таланти" - це підтримка обдарованих дітей класу, створення для них ситуації успіху. Кінцевий продукт проекту – святкове дійство "Наш клас має таланти".

 

Інформаційний проект "Мої домашні улюбленці" (збір інформації про особливості догляду за домашніми тваринками; кінцевий продукт – книга "Догляд за домашніми улюбленцями").

 

Короткий опис практичного проекту "Казкове морозиво"

Основна ідея проекту. Працівники фабрики з виготовлення морозива звернулися до учнів з проханням розробити ескізи упаковки до нового морозива "Казковий смак". Учні разом з учителем обдумують та обговорюють таку пропозицію і вирішують виготовити серію упаковок із зображенням епізодів з різних народних та літературних казок. Така учнівська пропозиція подобається виробникам морозива.

Практична мета проекту: зробити морозиво "Казковий смак" привабливим для маленьких споживачів.

Навчальна мета проекту: узагальнити та поглибити знання учнів з теми "Народна казка" та "Літературна казка".

Групи. Учні об'єднуються в групи "Народна казка" та "Літературна казка".

Завдання

Група "Народна казка" (ролі: керівник групи, літературний редактор, художник, дизайнер)

  • Прочитати 5 народних казок (за переліком, який пропонує вчитель)
  • Обрати найцікавіші епізоди, намалювати до них ілюстрації.
  • Підібрати короткі й влучні цитати до кожного епізоду.
  • Створити 5 упаковок для морозива "Казковий смак".

Група "Літературна казка" отримує те ж завдання на матеріалі літературних казок.

Кінцевий продукт. Серія із 10 упаковок із зображенням казкових сюжетів для морозива "Казковий смак".

 

Навчально-виховний проект «Хай не буде переводу козацькому роду!»

Мета: ознайомити учнів з історією виникнення козацтва, викликати інтерес до пізнання героїчного минулого України; розвивати творчі та інтелектуальні здібності, спритність, кмітливість, винахідливість; прищеплювати любов до свого народу; сприяти виникненню у дітей почуття гордості за історію своєї Вітчизни та її героїв.

Учасники проекту: учні 1-4 класів, батьки, класні керівники.

Зміст проекту: збирання матеріалів про виникнення Запорозької Січі та життя козаків, ознайомлення з легендою про Б.Хмельницького, проведення свята «Де козак, там і слава», конкурсної програми «Веселі козачата», вивчення козацьких пісень, прислів’їв.

 

Отже, можна зазначити, що системне запровадження проектної технології в школі (починаючи з початкової ланки) призводить до того, що учні поступово опановують її не тільки як навчальну технологію, вміння самостійно вчитися, критично мислити, але також як метод організації та планування своєї подальшої життєдіяльності. Врешті це сприяє підготовці молоді, яка ґрунтує свою діяльність на основі демократичних цінностей, схильна до навчання впродовж життя, здатна бути конкурентноздатною на європейському і світовому освітніх просторах та на ринку праці.

Вивчивши літературу з даної проблеми, провівши власне дослідження, я зробила висновок про те, що метод проектів є майданчиком для творчості, дає можливість вчителю зробити процес навчання веселим, цікавим і захоплюючим. У результаті проектної діяльності учні стають активними учасниками освітнього процесу.

Постійно знаходжусь у пошуку, багато читаю фахової літератури, ознайомлююсь з перспективним педагогічним досвідом роботи колег. Завдяки цьому урізноманітнюю свої уроки, поповнюю педагогічну скарбничку інноваційними технологіями для  створення оптимальних умов щодо розвитку мислячої, творчої особистості. Допомагаю дитині пізнати себе, прагну навчити загальнолюдської моралі, хочу, щоб взаємини з учнями були щирими. Матеріал уроків читання сприяє заохоченню дітей до того, щоб вони були активними громадянами і цінували демократичні принципи. Допомагаю учням робити свій вибір та відповідати за нього - таким чином, формую в них уміння висловлювати власні думки. Намагаюся вчити дітей цінувати повагу, відповідальність у взаєминах між дорослими та дітьми, чесність, турботу та старанність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку