Доповідь на педагогічну нараду на тему: "Про психологічні засади патріотичного виховання учнів"
Доповідь
практичного психолога
Сєргєєвої Олени Анатоліївни
за темою: «Про психологічні засади патріотиотичного виховання учнів»
У сучасних умовах розвитку держави надзвичайно актуальним є питання патріотичного виховання. Патріотичне виховання здобувачів освіти зумовлене процесом становлення України як суверенної демократичної держави. Беручи до уваги останні події, які відбулись в нашій державі («Революція гідності», криваві події на Майдані, окупація Російською Федерацією Криму, війна на Сході України), проблема патріотизму та патріотичного виховання учнівської молоді сьогодні набуває загальнодержавного масштабу. Це підтверджують державні документи: Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді [21], Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття») [19], Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді [2], в яких визначені мета і основні завдання виховання в особистості: любові до Батьківщини, усвідомлення нею свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей, утвердження якостей громадянина-патріота [20, с. 134].
Проблема патріотичного виховання дітей та молоді завжди була в полі зору видатних вітчизняних педагогів та філософів. Виховні традиції української педагогіки складалися впродовж багатьох століть. За цей період наш народ набрав великого досвіду виховання. Вихованню у дітей і молоді патріотизму надавали першочергового значення класики зарубіжної (Я.А.Коменський, Й.Песталоцці та ін.) і вітчизняної педагогіки (Г.Сковорода, Т.Шевченко, К.Ушинський, М.Драгоманов, Г.Ващенко, А.Макаренко, В.Сухомлинський та ін.), які у своїх працях розкривали ідеї народності, гуманізму, людяності, пропагували ідею виховання свідомого громадянина-патріота своєї Батьківщини. Психологічні аспекти патріотичного виховання молоді розглядались у роботах І.Д.Беха, Л.С.Виготського, Г.С.Костюка, О.Г.Кочерги, В.О.Сухомлинського [1; 2; 4].
Патріотичне виховання молодших учнів завжди було одним із пріоритетних завдань сучасної початкової школи, адже дитинство – це найкращий вік для прищеплювання почуття любові до Батьківщини. Крім того, в Україні в різні історичні періоди перед школою, сім’єю і суспільством поставало одне з головних завдань – виховати справжнього патріота України.
Патріотичне виховання – це складова національного виховання, головною метою якого є становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин.
Завдання патріотичного виховання:
Детермінантами впливу на виховання патріотичних якостей особистості учня можна виділити такі чинники соціалізації:
Патріотизм є однією з базових складових національної самосвідомості народу, це почуття цінності та необхідності для життя кожної людини її включення у велику цілісну індивідуальність народу. Значною мірою він формується в процесі навчання, соціалізації і виховання учнів, а тому реалізація патріотичного виховання дітей посідає важливе місце у психолого-педагогічній діяльності практичних психологів. На рівні окремої людини патріотизм розглядається як компонент особистісної підструктури, який відноситься до вищих почуттів і стійких особистісних особливостей (критеріїв оцінки соціальних явищ, цінностей і переконань тощо) [7,32].
Патріотизмом є любов до Батьківщини, морально-ціннісна характеристика особистості, яка поєднує в собі весь спектр світовідчуття, що виникає в процесі відносин у різних сферах життя і видах колективної творчої діяльності:
З позиції В.О.Сухомлинського, патріотизм є почуттям, в якому органічно переплітається любов до малої Батьківщини з її народом, природою, традиціями і культурою та почуття кохання, вірності, поваги до своєї держави, готовність їй служити [15, 318]. Міцна нація починається з міцної родини, де дітям переходить мудра наука любові, довіри, взаємної вимогливості і відповідальності.
Виховання є однією зі сторін соціалізації дитини, воно спрямоване на формування людини як особистості, її ставлення до світу, суспільства, людей. Його специфічними результатами є властивості і якості особистості, форми її соціальної поведінки.
Виховуючи патріотичні почуття, практичний психолог обговорює з учнями психологічні аспекти сутності родини та їх місце в житті дитини, взаємовідносини учнів з рідними, поєднуючи бесіду з використанням відповідних психологічних вправ і завдань. Саме з родини починається життя людини, відбувається формування її як громадянина. Це природний осередок найглибших людських почуттів, де дитина засвоює основи моралі, у ньому особливо сприйнятливо сприймаються звичаї та традиції, рідна природа, спогади старших. Родина є найстародавнішим соціальним інститутом, вона є необхідним компонентом соціальної структури будь-якого суспільства, що виконує багато соціально-значущих функцій, відіграє важливу роль у суспільному розвитку. В ній відбувається первинна соціалізація і виховання дітей аж до досягнення ними громадянської зрілості [8, 178].
З молодшого шкільного віку учні усвідомлюють особисті цінності, відбувається їх емоційне освоєння, яке закріплюється в діяльності, поведінці та міжособистісних взаєминах [1, 8]. Показником розвитку моральної свідомості молодших учнів є виникнення рефлексивних процесів. Рефлексія є зверненням уваги суб’єкта на самого себе і на свою свідомість, зокрема на продукти власної активності, а також на їх переосмислення [2, 690]. На відміну від свідомості, самосвідомість орієнтована на осмислення дитиною своїх дій, почуттів, думок, мотивів поведінки, інтересів, своєї позиції в суспільстві [12, 24]. Основні складові психологічного патріотизму як базової культури формуються в процесі національного виховання в молодшому та середньому дитячому віці. Здійснення педагогами патріотичного виховання учнів передбачає врахування в своїй педагогічній діяльності ґрунтовні знання вікових та індивідуальних особливостей дітей.
Завданням практичного психолога з патріотичного виховання є формування і розвиток дитини як особистості, що володіє тими корисними якостями, які необхідні для життя в суспільстві:
Виховні впливи і засоби, які використовує практичний психолог у своїй роботі, за характером впливу на особистість учня, можна розподілити на емоційні, когнітивні, поведінкові:
Виховання любові до Батьківщини на основі активного прояву душі, серця, розуму і праці дитини – це діяльність у патріотизмі. Саме через практичні дії учнів, з виконання відповідних завдань, задіюється чуттєва сфера дитини у виховному процесі, перетворюються зовнішні атрибути патріотизму (знання державної символіки, традицій і звичаїв) на внутрішні якості, присвоєння дитиною собі отриманого досвіду.
Червоною лінією через всю стратегію патріотичного виховання учня проходить засвоєння учнями сприймання «моє, рідне, люблю», починаючи від родини, як первинного осередку соціалізації дитини і переходячи в подальшому до аналогічного сприймання учнем рідного міста, своєї країни та народу. Успішне присвоєння учнем можливе через комплексне комбінування педагогами та психологами у своїй роботі низки психолого-педагогічних методів та прийомів (створення проблемних ситуацій, мозкового штурму, дискусій, обговорень, творчих завдань, психологічних вправ, виховних заходів) тощо.
Виховна система національно-патріотичного виховання була і залишається пріоритетним напрямком комунального закладу «Запорізька загальноосвітня санаторна школа-інтернат № 7» Запорізької обласної ради. Протягом 2019/2020 навчального року здійснювалась активна робота з патріотичного виховання учнів 1-х – 9-х класів.
У вересні 2019 року відбувся виховний захід на тему: «Хай в серці кожної людини живе любов до України». Діти 3–А класу познайомились з історією створення державних символів країни. Пригадали народні українські обереги та українські страви.
З метою формування ціннісного ставлення до Батьківщини, любові до рідного краю, виховання поваги до традицій свого народу, у жовтні 2019 року відбулася виховна година у 3- А класі «Ми молимось за тебе, Україно!».
До Дня пам’яті жертв Голодомору 20.11.2019 року була проведена виховна година за темою: «Ми низько голови схиляємо».
Учні 6-х класів ознайомились із трагічним минулим нашої країни, проявили щирі людські почуття, співчуття до трагічної долі рідного народу та вшанували світлу пам’ять безвинно замучених голодом людей хвилиною мовчання.
28 листопада 2019 року у бібліотеці інтернату було проведенио захід до річниці пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 років «Мама, я хочу хліба…». Учні 8-А і 8-Б класів мали можливість послухати тематичні строки віршів про страшні події, дізнатись нових фактів, переглянути відео тих часів. Трагічні сторінки нашої історії допомогли згадати працівники Запорізької обласної бібліотеки для юнацтва. |
З метою поглиблення знань учнів з історії формування української держави, виховування патріотичних почуттів та національної відомості було проведено виховну годину до Дня Соборності України «Свято Єднання». Учні 9-А класу підготували повідомлення, монтували фотографії, в ході розповіді цитували документи, зробили висновки про значення факту злуки українського народу. Саме такі здобутки попередніх поколінь допомагають зберегти найсвятіше – справу боротьби за Українську державу.
|
З нагоди Дня Соборності України та виховання почуття патріотизму і гордості за свою державу між учнями школи-інтернату була проведена інтегрована гра-вікторина «Знавці-українці». Змагання складалось з п’яти конкурсів, в яких учні продемонстрували свої знання про історію, географію, народні звичаї та традиції України.
До Дня Соборності України учні 2-Б ознайомились з інформацією про державне свято «День Соборності України» та провели конкурс малюнків «Доброта крокує Україною!»
День Соборності – це нагадування про те, що сила нашої держави – в єдності українських земель.
З метою донести до дітей ідеї соборності, єдності та суверенності держави, як головної умови розвитку незалежної України, учні 3 – А та 3 – Б класів під керівництвом вихователів Солянік С.П. та Кох О.В. провели виховний захід «Україна - соборна мати».
Школярі 3 – х класів запросили до актової зали учнів 1-4 класів на свято, з метою виховання в підростаючого покоління глибокої поваги та любові до рідної Батьківщини.
Хлопчики і дівчатка у національному вбрані щиро читали патріотичні вірші та співали пісні про вільну та єдину Україну. Всіх присутніх в залі переповнило духом патріотизму та любові до своєї Вітчизни.
Виховна година до Дня пам’яті Героїв Крут була проведена для учнів 2-Б класу, під час якої учні ознайомилися з героїчними подіями, які сталися в січні 1918 року біля станції Крути.
З метою поглиблення знань учнів про історичний факт злуки українського народу, його значення; пробудження інтересу до вивчення історії та культурних надбань народу та виховання любові і поваги до Батьківщини, для вихованців школи інтернату було проведено годину інформації «День Соборності та свободи України».
Під час години спілкування «Державний прапор-святиня нашого народу», діти ознайомилися з історією прапора-національного символу України.
Захід сприяв формуванню національної свідомості, почуття патріотизму та національної гордості у школярів.
30 січня у 8-х класах пройшла виховна година до дня пам’яті Героїв Крут. Учні розповіли про події битви під Крутами та зрозуміли сенс людського життя, виявили інтерес та повагу до свого історичного минулого, в дусі національної самосвідомості, гідності та честі, патріотизму та поваги за свій народ.
З метою виховування патріотизму і національної гідності, розуміння своєї причетності до долі України, 28 січня у 8-х класах пройшла виховна година з вікториною, присвячена до дня народження українського прапора.
15 лютого в Україні відзначається День вшанування учасників бойових дій на території інших держав.
З нагоди цієї дати було проведено тематичний захід «Афганістан болить в моїй душі» для учнів 5-А, 6-А та 9-А класів, на який було запрошено заступника голови Спілки ветеранів Афганістану міста Запоріжжя Московцева Дмитра Миколайовича.
Описана стратегія патріотичного виховання учнів Запорізької загальноосвітньої санаторної школи-інтернат включає у себе три послідовні, взаємопов’язані між собою етапи роботи практичного психолога та педагогів з дітьми: виховання любові і поваги до своєї родини, рідного краю і держави. Окреслені етапи характеризуються послідовним формуванням у самосвідомості дитини спільних для родини, міста і країни характеристик – «моє, рідне, люблю».
Таким чином можна зробити висновок, що успішне формування патріотичних почуттів у учнів може здійснюватися лише через активну їхню роботу, комплексне звернення до їхньої когнітивної, емоційної та поведінкової сфер: закріпленні інформації на емоційному та чуттєвому рівнях, формуванні активних виявів патріотизму в поведінці та діяльності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Бех І. Д. Психологічні джерела виховної майстерності: навчальний посібник / І. Д. Бех. — К. :Академвидав, 2009. — 248 с.
2. Бех І.Д. Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді / І. Бех, К. Чорна . – Київ, 2014. – 29 с.
3. Використання ігрових форм виховання в позакласній роботі з молодшими учнями / Упоряд. Г.С.Тарасенко, Н.О.Вакарчук. – Вінниця: ВДПУ, 2001. – 54 с.
4. Лаптёнок С. Д. Семья и духовное развитие личности / С. Д. Лаптёнок. — Минск : ИСИ, 1980. — 207 с.
5. Головин С. Ю. Словарь психолога-практика /С. Ю. Головин. — Минск : Харвест, 2001. — 976 с.
6. Макаренко А. С. Сочинения в 7 томах: Том 4 /А. С. Макаренко. — М., 1957. — 352 с.
7. Максименко С. Д. Психолого-педагогічні аспектиформування особистості в навчально-виховномупроцесі / С. Д. Максименко. — К. : Вища школа,1981. — 267 с.
8. Прасол Д. В. Психодіагностика та корекція в роботішкільного психолога: методичний посібник /Д. В. Прасол. — Миколаїв : Кріт, 2009. — 214 с.
9. Прасол Д. В. Психологія для учнів: навчально-методичний посібник / Д. В. Прасол, І. О. Прасол. —Миколаїв : Арнекс, 2009. — 120 с.
10. Прокофьев М. А. Две великие силы / М. А. Проко-фьев // Семья и школа. — 1981. — № 9. — С. 2—4.
11. Семиченко В. А. Психологія педагогічної діяльності: навчальний посібник / В. А. Семиченко. — К. :Вища школа, 2004. — 335 с.
12. Социальная психология: саморефлексия маргинальности: хрестоматия / РАН ИНИОН. лаб. социологии ; отв. ред. М. П. Гапочка ; ред.-сост.
Е. В. Якимова. — М. : ИНИОН, 1995. — 252 с.
13. Сухомлинский В. А. Как воспитать настоящего человека / В. А. Сухомлинский. — М. : Педагогика, 1990. — 280 с.
14. Сухомлинский В. А. О воспитании / В. А. Сухомлинский. — М. : Политическая литература, 1982. —270 с.
15. Сухомлинський В. О. Слово вчителя в моральному вихованні / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори у 5-ти т. : Том 5. — К. : Вища школа, 1983. —
330 с.
16. Сухомлинский В. А. Хрестоматия по этике /В. А. Сухомлинский. — М. : Педагогика, 1990. —304 с.
17. Ушинский К. Д. Собрание сочинений: в 11 т : Том1. / К. Д. Ушинский. — М. : АПН РСФСР, 1948. —738 с.
18. Эфендиев Ф. С. Этнокультура и национальное самосознание / Ф. С. Эфендиев. — Нальчик : Эль-Фа, 1999. — 329 с.__
19. Державна національна програма «Освіта» (Україна XXI століття). – К.: Райдуга, 1994. – 62 с.
20. Киричок В. А. Сучасні форми і методи патріотичного виховання молодших учнів у позаурочній діяльності / В. А. Киричок // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. – Київ, 2010. – Вип. 14. Книга 1. – С. 134-144.
21. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді: Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16. 06.2015 р. № 641//[Електронний ресурс] Режим доступу: pnpu.edu.ua/ua/files/vr/knpvdm16062015.doc
1