Доповідь на тему:
«Профілактика насилля в освітньому середовищі»
З досвіду роботи практичного психолога Лавківської ЗОШ І-ІІ ступенів Лалакулич Марини Михайлівни
Для багатьох дітей зіткнення з насильством відбувається в навчальних закладах. Так, працівники психологічної служби в 2018-2019 навчальному році прийняли 48 5199 запитів від учасників освітнього процесу щодо питання протидії домашньому насильству. Зокрема, з боку батьків надійшло 15147, з боку педагогічних працівників – 12869, з боку дітей – 16325 та з боку інших зацікавлених осіб – 4219. Також було прийнято 86548 запитів щодо питання протидії булінгу у закладах освіти. Аналіз цих запитів свідчить, що з боку батьків надійшло 27772 звернень, з боку педагогічних працівників – 23108, з боку дітей – 30178 та з боку інших зацікавлених осіб – 5490. Незважаючи на масштабність та складність проблеми, система освіти, має великі можливості для профілактики насильства. Її професійний і організаційний ресурс, сфера соціального впливу дозволяють здійснювати комплексний та системний вплив на всіх учасників освітнього процесу з метою формування моделі поведінки, заснованої на взаємній повазі та недопущенні насильства в міжособистісних відносинах, спільній діяльності. Важлива роль в попередженні насильницьких проявів належить психологічній службі. Тому сьогодні хочу поділитися досвідом профілактичної роботи психологічної служби Лавківської ЗОШ І-ІІ ступенів з протидії насильства в освітньому середовищі. Насильство в закладах освіти має різну природу і характер, проявляється як у формі одноразових насильницьких дій, так і у вигляді постійних знущань, принижень і систематичного цькування (булінг). Тому психологічна служба має здійснювати протидію як насильницький проявів в учнівському середовищі, так і цькуванню, яке на сьогодні має різноманітні прояви, зокрема психологічне, фізичне, економічне.
І. ПРОФІЛАКТИКА БУЛІНГУ
Основними профілактичними заходами, які здійснюються психологічною службою протягом року є тренінги та інтерактивні заняття на тематику насильства та булінгу. Вони спрямовані, насамперед, з одного боку, тренувати в учнівської молоді вміння та навички впевненої поведінки, яка сприяє протистояти проявам булінгу з боку однолітків, а з іншого формувати в них толерантність та емпатію щодо інших. Для тренування в учнів вмінь та навичок впевненої поведінки, добре зарекомендувало себе розігрування ситуацій, в яких діти мають змогу програвати ролі агресивної, впевненої та невпевненою людини, яка намагається уникнути явища булінгу (насилля) по відношенню до себе. В результаті виконання вправи діти роблять висновки, що оптимальним варіантом є саме впевнена поведінка, оскільки невпевнена неодмінно призводить до подальшого цькування, а агресивна найчастіше зумовлює посилення агресії з боку опонентів.
З метою формування милосердя та емпатії, зокрема до різних соціальних груп, підвищення ступеню толерантності по відношенню до інших чудово справляється вправа «Примірка соціальних ролей». Її суть полягає в тому, що учасникам групи анонімно одягаються на голови паперові обручі з написами різних соціальних ролей (президент, банкір, безпритульний, алкоголік, ВІЛ-інфікований, пенсіонер, олігарх та ін.). Учасники повинні підходити один до одного та звертатися з проханнями, питаннями, але при цьому не називають соціальну роль, яку грає інший учасник (а свою не бачить). Після того, як діти знімуть і подивляться на свої ролі, необхідно запитати, чи комфортно вони себе почували? чи здогадувалися про свій соціальний статус? Чи до всіх ставилися з повагою? І, в залежності від відповідей дітей, психолог підводить підсумок. Якщо ставлення до учасників усіх соціальних груп було однакове психолог зазначає, що дуже добре, що діти розмовляли з всіма однаково. Але звернути увагу на питання, чи однаково в суспільстві ставляться до всіх – і до «президентів», і до «безпритульних» тощо? До когось з особливою увагою, а до когось – зі зверхністю? Якщо психолог під час виконання вправи помічає, що неоднаке ставлення до різних соціальних статусів, зазначає: «Ось ми побачили, як у суспільстві ставляться до людей з різними соціальними статусами. До когось з особливою увагою (н, до …..), а до когось – зі зверхністю (н, до….). Але ми повинні пам’ятати, що всі є громадянами України. У нашій країні людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю. Так записано у Конституції України – Основному Законі нашої країни.
Ще однією вправою, яка є доречною при проведенні такого роду заходів, є творчі проекти, які виражають ставлення учнівської молоді до проблеми, наприклад, створення колажів. Якщо ми обмежені в часі або група є несміливою щодо вираження свого творчого потенціалу, можна зробити універсальні заготовки для створення колажів. Вони допоможуть учасникам розпочати роботу, а ці заготовки доповнити власними напрацюваннями.
ІІ. ПОПЕРЕДЖЕННЯ КОНФЛІКТНИХ ВІДНОСИН
Ще одним напрямком, який спрямований на протидію насильства є попередження конфліктних відносин між учасниками НВП, а точніше навчання вирішувати конфлікти ненасильницькими способами. Насильство можна розглядати, як один з найдавніших і найбільш примітивних способів вирішення конфліктів. Насильство вирішує конфлікт за принципом: «Сильний завжди правий». При цьому, у вузькому сенсі насильство асоціюється з нанесенням людині фізичних і моральних травм. У широкому сенсі під насильством розуміється будь-який збиток (фізичний, моральний, психологічний, ідеологічний та ін.), що наноситься людині, або будь-які форми примусу щодо інших індивідів і соціальних груп. Мета цього напрямку (незважаючи, у якій формі від реалізується – круглий стіл, тренінг, просвіта, дискусія) є надання теоретичної інформації про конфлікти, їх причини; оптимізація поведінки учасників тренінгу в конфлікті і оволодіння учасниками заходу конструктивними стратегіями рішення різноманітних конфліктів; навчити методам виходу з конфлікту, дати рекомендації щодо ненасильницького вирішення конфлікту.
З метою вирішення конфліктів між дітьми молодшого шкільного віку було розроблено ще одне нововведення в освітнє середовище – лепбук під назвою «Діти, давайте жити дружно!», який може використовуватися для екстренного вирішення конфліктів (мирилки, кроки до вирішення конфліктів), для подальшої роботи з опонентами конфлікту (вірші та казки про сварки та образи), для навчання конфлікних дітей навичкам керувати своїми емоціям (диск «Я керую своїми емоціями»), для розвитку емоційного інтелекту дітей, недорозвиток емоційно-вольової сфери яких часто призводить до конфліктів (домалюй емоцію, зроби героя позитивним, емоційне судоку), опрацювання власне конфліктних ситуацій – уявних чи дійсних (кактус Миколка, розіграй ситуацію), для емоційного розвантаження (кастрюлька гніву).
ІІІ. МІЖНАРОДНА АКЦІЯ «16 ДНІВ ПРОТИ НАСИЛЛЯ»
Одним із заходів з профілактики та протидії проявам насилля та жорстокої поведінки в учнівському середовищі є проведення щорічної Міжнародної правозахисної акції «16 днів проти насилля», до якої Україна приєдналася у 2000 році. В цьому році психологічною службою було проведено наступні заходи в рамках акції: Інтерактивне заняття до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом. День боротьби зі СНІДом став одним із найбільш визнаних міжнародних днів здоров’я і підвищення рівня обізнаності про це захворювання і його профілактику. Також він є нагодою проявити толерантне ставлення та співчуття до ВІЛ-інфікованих, їхніх рідних та близьких. Таке ставлення варто виховувати в кожної особистості, починаючи ще зі шкільних років.
Заняття до дня людей з інвалідністю. Щороку 3-го грудня весь світ відзначає день захисту людей з інвалідністю. Метою заняття, проведеного в цей день психологом з учнями початкових класів стало привернення уваги молодших школярів до проблем тих, хто став інвалідом від народження, в дитинстві, чи під час дорослого життя. Учні мали змогу подивитися та обговорити мультфільми, присвячені дітям з особливими потребами, зокрема мультфільми «Мотузки», «Про Діму», «Подарунок», послухати чудову легенду «Два янголи», яка вчить доброти та милосердя до діток, які, через певні обставини, мають труднощі в пересуванні. В знак милосердя хлопчики та дівчатка намалювали янголів, яких присвятили людям з інвалідністю.
Година спілкування «Торгівля дітьми – сучасний прояв рабства». Одним з найважливіших напрямів діяльності, спрямованої на протидію торгівлі людьми є ведення просвітницької роботи серед потенційної групи ризику, якою зокрема є учнівська молодь. Саме тому, в Міжнародний день боротьби за скасування рабства, у 8-х класах проведено годину спілкування на тему «Торгівля дітьми – сучасний прояв рабства». Під час довірчої бесіди з підлітками психолог школи особливу увагу звернула на форми незаконного використання дітей, які є найпоширенішими в нашому суспільстві, озброїла учнів спеціальними знаннями, що стосуються експлуатації дитячої праці, втягнення неповнолітніх у злочинну діяльність. Також було відпрацьовано навички безпечної поведінки в ситуаціях ризику стати жертвою торгівлі людьми.
Шкільний урок волонтерства. Важливу роль волонтерська діяльність відіграє у боротьбі з насильством у різних його проявах. Не дарма день волонтера припадає на 5 грудня, що відзначається в терміни проходження акції «16 днів проти насилля». В цей час актуальним є підвищення обізнаності учнів про важливий внесок служби добровольців у життя суспільства, і тим самим спонукати ще більше людей у всіх сферах діяльності пропонувати свої послуги як добровольців на Батьківщині й за кордоном, а також прищеплювати наймолодшим громадянам України повагу до волонтерів. Організація та проведення шкільного уроку волонтерства в за матеріалами, розробленими командою громадської організації Ukrainian Volunteer Service у співпраці зі студією онлайн-освіти EdErа за сприянням Міністерства освіти та науки показав учням, як кожна людина може змінювати себе та Україну на краще.
Заходи до Всесвітнього дня захисту прав людини. Проводилися конкурси, психологічна просвіта, поширення пам’яток та буклетів з правових знань.
ІV. КОРИСНІ РЕСУРСИ
1. Посібник для вчителя «Не смійся з мене» (Пітер Яроу, Марк Вейсс, Лора Паркер Роерден, Лінда Лантієрі), мета якого профілактика та корекція нетолерантної, агресивної, насильницької поведінки, створення атмосфери уваги, співчуття і співпраці. Це конспект циклу тренінгових занять, блоками яких є: доречне вираження почуттів, увага, співчуття та співпраця, творче вирішення конфліктних ситуацій, усвідомлення і прийняття відмінностей.
2. Онлайн-курс «Недискримінаційний підхід в навчанні» (студія онлайн-освіти EdEra) спрямований на протидію дискримінації в освітньому середовищі. Курс познайомить педагогів (і не тільки педагогів) з недискримінаційним і толерантним викладанням. З нього можна дізнатися, як зробити школу дружньою для кожної дитини та створити в класі атмосферу взаємоповаги й підтримки.
3. Дім (не) безпеки (студія онлайн-освіти EdEra). Цей освітній проект навчить помічати насильство, розрізняти його види, розуміти причини і наслідки насилля, а також допомагати його жертвам.
4. Онлайн-курс «Протидія та попередження булінгу в закладах освіти» (освітня онлайн-платформа Promethеus). Тут можна знайти інформацію та матеріали щодо діагностики, профілактики та протидії булінгу в школі взагалі та окремих учнівських колективах.
5. Онлайн-курс «Протидія торгівлі людьми» (студія онлайн-освіти EdEra), який містить концептуальні положення щодо попередження та протидії торгівлі людьми в Україні та методологічні засади здійснення превентивної роботи у закладах загальної середньої освіти.
6. Матеріали для проведення шкільного уроку волонтерства (студія онлайн-освіти EdEra) (конспект, презентація, роздаткові матеріали, відео – короткі відео про волонтерські організації різної спрямованості «Кото-ярмарок», «Повертайся живим», «Таблеточки»).
7. Відеоматеріали на тематику насилля та булінгу.
1