Доповідь на тему: "РОЗВИТОК МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ТА АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАВДЯКИ ОНЛАЙН РЕСУРСУ ETWINNING

Про матеріал

Доповідь на тему: "РОЗВИТОК МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ТА АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАВДЯКИ ОНЛАЙН РЕСУРСУ ETWINNING"

Перегляд файлу

Доповідь на тему:                                       “Розвиток мовленнєвої компетенції учнів         на уроках англійської мови та активізація        навчально-пізнавальної діяльності     завдяки онлайн ресурсу eTwinning”

Підготувала вчитель англійської мови Єленко А.П.

Роменська СЗОШ №1 І-ІІІ ст. ім. П.І. Калнишевського


ЗМІСТ

 

Вступ  ………………………………………………………………………………..2

Розділ 1………………………………………………………………………………3

Розділ 2………………………………………………………………………………9

Висновок……………………………………………………………………………12

Список використаних джерел   …………………………………………………13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

У цю сучасну, комунікативну та технологічну епоху англійська мова відіграє помітну роль у розвитку глобальної освіти. В останні роки одна з найважливіших проблем, пов'язаних з вивченням англійської мови полягає в тому, щоб розвивати учнів, щоб використовувати мову ефективно та кваліфіковано. Україна, як  країна, яка долучилась до європейської інтеграції має на меті встановлення контактів та розвиток співпраці з країнами з іншою мовою спілкування та культурою, звичаями і традиціями що сприяє необхідності оновлення змісту, освітніх технологій і методів навчання іноземної мови  в середній загальноосвітній школі. Оскільки англійська мова є важливим засобом міжкультурного спілкування, бо сприяє вербальному порозумінню громадян різних країн, актуальною стає позиція, за якої здатність зрозуміти представника іншої культури залежить не тільки від коректного використання мовних одиниць, але й від особливих умінь розуміти норми його культури, у тому числі мовленнєвої поведінки у різноманітних ситуаціях спілкування.

 

Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти з іноземної мови головною метою навчання іноземних мов є практичне опанування учнями умінь мовлення на рівні, достатньому для здійснення іншомовного спілкування в чотирьох видах мовленнєвої діяльності: аудіюванні, читанні, усному та писемному мовленні.

 

РОЗДІЛ 1. Теоретичні основи мовленнєвої компетенції

 

Здатність учнів спілкуватися іноземною мовою забезпечується формуванням у них іншомовної комунікативної компетенції, зміст якої зумовлений такими видами компетенцій: мовною, мовленнєвою та соціокультурної. Ці компетенції, у свою чергу, теж включають цілий ряд компетенцій. Так, мовна компетенція включає мовні знання (лексичні, граматичні, фонетичні та орфографічні) і відповідні навички; мовленнєва компетенція включає чотири види компетенцій: уміння в аудіюванні, говорінні, читанні та письмі.

 

Слід зазначити, що формування мовленнєвих умінь неможливе без оволодіння мовним матеріалом (фонетичним, лексичним, граматичним). Але лише знання мовного матеріалу не забезпечує формування мовленнєвих умінь, необхідні ще й навички володіння цим матеріалом для породження та розпізнавання інформації. Мовленнєві навички є складовою частиною мовленнєвих умінь.

 

Аналіз науково-методичної літератури дав змогу визначити, що мовленнєва компетенція є поняттям комплексним. Спираючись на мовну компетенцію, вона охоплює систему мовленнєвих умінь (вести діалог, сприймати, відтворювати і створювати усні й писемні монологічні та діалогічні висловлювання різних видів, типів і жанрів), необхідних учням у різноманітних життєвих ситуаціях. Мовленнєва компетенція особистості виявляється у сформованості умінь користуватися усною і писемною мовою, багатством її виражальних засобів залежно від цілей і завдань висловлювання.

 

Загальновідомо, що мовленнєва компетенція охоплює чотири види компетенції, а саме говоріння, аудіювання, письмо та читання. Так, компетенція у говорінні включає компетенцію в діалогічному мовленні та компетенцію в монологічному мовленні, отже в учнів необхідно формувати вміння користуватися обома формами мовлення. Аудіювання – це розуміння сприйнятого на слух усного мовлення. Аудіювання і говоріння – це дві сторони усного мовлення. Без аудіювання не може бути нормативного говоріння. Читання є важливим видом мовленнєвої діяльності. Воно є рецептивним видом мовленнєвої діяльності, який включає техніку читання і розуміння того, що читається, і відноситься до письмової форми мовлення. Письмо як продуктивний вид мовленнєвої діяльності передбачає здатність фіксування розумового змісту та його внутрішньомовленнєву фонетичну реалізацію завдяки графічним знакам.

 

Аналіз науково-методичної літератури показав, що визначальними рисами аудіювання як виду мовленнєвої діяльності в методиці навчання іноземних мов вважаються такі:

 

за характером мовленнєвого спілкування аудіювання, як і говоріння, відноситься до видів мовленнєвої діяльності, що реалізують усне безпосереднє спілкування (хоча інформація може передаватись і технічними засобами), і через це протистоїть читанню і писемному мовленню, які реалізують спілкування, опосередковане письмом;

 

за своєю роллю у процесі спілкування аудіювання є реактивним видом мовленнєвої діяльності, так само, як і читання (на відміну від ініціальних видів мовленнєвої діяльності – говоріння та письма);

 

за спрямованістю на прийом і видачу мовленнєвої інформації аудіювання, як і читання, є рецептивним видом мовленнєвої діяльності (на відміну від говоріння і письма).

 

Форма перебігу процесу аудіювання – внутрішня, невиражена, на відміну від говоріння та письма, які актуалізуються у зовнішньому плані. Основою внутрішнього механізму аудіювання є такі психічні процеси як сприйняття на слух, увага, розпізнавання та зіставлення мовних засобів, їх ідентифікація, осмислення, антиципація, групування, узагальнення, утримання в пам’яті, умовивід, тобто відтворення чужої думки та адекватна на неї реакція.

Аудіювання є комплексною мовленнєвою розумовою діяльністю. Воно базується на природній здатності, яка удосконалюється у процесі індивідуального розвитку людини і дає їй можливість розуміти інформацію в акустичному коді, накопичувати її в пам’яті чи на письмі, відбирати та оцінювати її згідно з інтересами чи поставленими завданнями. Важливими факторами формування такої здатності є: перцептивні та мовленнєвомоторні передумови; загальні інтелектуальні передумови; знання та вміння в рідній мові; іншомовні знання та вміння та мотивація. Ці фактори складають основу для розвитку специфічних навичок і вмінь. На ній базується навчання аудіювання згідно з вимогами Державного освітнього стандарту з іноземної мови.

 

 

Читання як вид мовленнєвої діяльності є однією з головних практичних цілей навчання іноземної мови в середній школі. Проте не меншу роль відіграє читання у навчальному процесі як засіб навчання. Воно допомагає в оволодінні мовним матеріалом, в його закріпленні та нагромадженні. Так, мнемічна діяльність, яка супроводжує процес читання, забезпечує запам'ятовування лексичних одиниці зв'язків між ними, а також граматичних явищ, наповнення граматичних структур порядку слів у структурах та ін. Читання допомагає удосконалювати вміння усного мовлення: під час читання як уголос, так і про себе функціонують провідні мовні аналізатори - слухові та мовленнєво-рухові, характерні для говоріння Уміння читати дає можливість у разі потреби підібрати необхідні друковані матеріали та препарувати їх з метою підготовки усного повідомлення.

 

Мотивом читання як комунікативної діяльності є спілкування, а метою — отримання необхідної інформації, причому робота з текстом може переслідувати різні цілі: іноді потрібно лише визначити, про що цей текст, у інших випадках важливо зрозуміти основну чи нову інформацію, замисел автора, підтекст.

 

 

Говоріння – це надзвичайно складне явище. По-перше, воно виконує в житті людини функцію засобу спілкування. Розуміння того, як це відбувається, перш за все необхідне вчителю для успішного викладання. По-друге, говоріння - це діяльність, точніше, один з видів людської діяльності. По-третє, важливо пам'ятати, що в результаті говоріння виникає його продукт - висловлювання. І як діяльність (процес), і як продукт говоріння володіє певними ознаками (характеристиками, параметрами), які є орієнтиром в навчанні, так як підказують, які умови треба створити для розвитку говоріння, а також є критеріями оцінки результатів навчання.

 

Говоріння забезпечує усне спілкування іноземною мовою в діалогічній формі

(паралельно з аудіюванням) і в монологічній формі. Воно спрямоване до однієї особи або до необмеженої кількості осіб. Як і будь-яка інша діяльність, акт говоріння завжди має певну мету, мотив, в основі якого лежить потреба; предмет – думки того, хто говорить, продукт – висловлювання (діалог або монолог) і результат, який може виражатися у вербальній або невербальній реакції на висловлювання.

Монологічне мовлення характеризується певними комунікативними, психологічними і мовними особливостями, які вчитель має враховувати у процесі навчання цього виду мовленнєвої діяльності.

 

Монологічне мовлення виконує такі комунікативні функції:

інформативну — повідомлення інформації про предмети чи події навколишнього середовища, опис явищ, дій, стану;

 

впливову — спонукання до дії чи попередження небажаної дії, переконання щодо справедливості чи несправедливості тих чи інших поглядів, думок, дій, переконань;

 

експресивну (емоційно-виразну) — використання мовленнєвого спілкування для опису стану, в якому знаходиться той, хто говорить, для зняття емоційної напруженості;

 

розважальну — виступ людини на сцені чи серед друзів для розваги слухачів (наприклад, художнє читання, розповідь у неофіційній бесіді);

 

ритуально-культову — висловлювання під час будь-якого ритуального обряду (наприклад, виступ на ювілеї).

 

Кожна з цих функцій має свої особливі мовні засоби вираження думки, відповідні психологічні стимули та мету висловлювання (наприклад, нейтральне в стилістичному плані повідомлення, прагнення переконати слухача або якимось іншим чином вплинути на нього).

 

Мотивованість. Говоріння завжди мотивоване. Учень, як правило, говорить тому, що у нього є для цього певна внутрішня причина, є мотив, який виступає в ролі двигуна діяльності. Тому в методиці навчання іншомовному спілкуванню слід говорити про комунікативну мотивацію.

 

В основі мотивації лежить потреба. В основі комунікативної мотивації лежить потреба двох видів: а) потреба в спілкуванні як така властива людині як істоті соціальній, б) потреба в здійсненні конкретного мовного вчинку, потреба «втрутитись» в дану мовну ситуацію.

 

Активність. Говоріння - завжди процес активний, бо в ньому виявляється відношення мовця до дійсності. Внутрішня активність можлива лише завдяки тому, що предмет спілкування є значимим для даної особистості і викликає у неї емоційне ставлення.

 

Саме активність забезпечує ініціативну мовну поведінку співрозмовника, що так важливо для досягнення мети спілкування.

 

Цілеспрямованість. Говоріння завжди цілеспрямоване, бо переслідує якусь мету. Таку мету можна назвати комунікативною задачею. За кожною з комунікативних задач стоїть загальна мета говоріння як діяльності.

 

Зв`язок з діяльністю. Говоріння, як один з видів мовної діяльності, не є самостійним. Мовлення обслуговує всю іншу діяльність людини.

 

Ситуативність - співвідношення мовних одиниць з основними компонентами процесу спілкування.

РОЗДІЛ 2. Розвиток ключових мовденнєвих компетентностей за допомогою проектів eTwinning

Ключові компетенції - це сукупність знань, умінь, навичок та ставлення, яке забезпечить успіх в особистому та професійному житті. Необхідність розвитку ключових компетенцій є головною метою освіти в наш час. Ключові компетенції можна розвивати через проекти eTwinning Plus. Перш за все, eTwinning Plus є основою для співпраця між школами. Основна мета eTwinning Plus це

сприяти налагодженню партнерських відносин між європейськими школами

та розвивати різні форми співпраці між школами, що використовують

інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ). eTwinning Plus є інноваційним способом викладання, який спрямований на підвищення якості навчання

та освіти. Це розвиває навички ІКТ, комунікативні навички, іноземну мову та співпрацю. Він також має європейськийвимір і, що не менш важливо, реалізує зміст навчальної програми. Вчитель Єленко А.П. та учні Роменської СЗОШ №1[1] 4-а, 6-б, в, 7-в, 8-в були зареєстровані у програмі eTwinning Plus з 2019 року. Вони використовують різні форми спілкування в Інтернеті, такі як електронні листи чи чати, а також більш вдосконалені інструменти, такі як онлайн-дошки оголошень , на яких учні розміщують питання та ідеї для обговорення, інтернет-відео

дискусії з використанням таких інструментів, як Skype або Messenger. Створюються їх власні веб-сторінки та блоги - це ще один спосіб співпраці та обміну інформацією. Більше того, інші види ІКТ включають створення тексту

використовуючи текстові процесори, наприклад Microsoft Word, роблячи презентацію використовуючи, наприклад, Microsoft PowerPoint або використовуючи камери смартфонів для фотографії чи відео. Аби допомогти вчителям та учням спілкуватися та працювати над проектом, є середовище для роботи в Інтернеті TwinSpace, як його називають, який призначений

для вчителя, учні якого працюють над проектом. Таким чином викладачі є

адміністратором свого TwinSpace, розміщують статті, написані їх учнями та

використовують такі інструменти, як форум, поштова скринька, дошка оголошень та чат для спілкування зі своїми партнерськими школами.

Співпраця eTwinning між Роменською СЗОШ № 1  та її партнерами

школами з Естонії, Литви, Польщі, Туреччини реалізується за допомогою проектів eTwinning, які виконуються в рамках уроків англійської мови. Вибір теми проекту завжди відбувається з дотриманням національних навчальних програм у всіх країнах, що беруть участь у проекті. Методологія проекту, яка є основоположною в eTwinning Plus проекти сприяє підвищенню якості навчання та викладання, підкреслюючи власний досвід учнів під час навчального процесу.

Учні активно беруть участь у вирішенні проблеми, вчитель є скоріше помічник для надання допомоги. Також проектний метод - це спосіб відкриття шкіл

для учня, світу та навчання. Є багато переваги у використанні проектної методології у навчанні. По-перше, проекти намагаються задовольнити "потреби та інтереси дитини", такі як потреба переживання нових речей і навчання. Подруге, проекти стосуються реальних та актуальних проблеми, які описані в термінах "тут і зараз".

По-третє, проекти будують мости через навчальну програму і дозволяють учням

дивитися на проблеми з багатьох точок зору. По-четверте, це в основному

учні, які планують та виконують завдання в проекті. Таким чином вони вчаться

керувати та регулювати власне навчання. По-п’яте, проекти є продуктом

орієнтованим, і тому продукти навчання повинні бути добре задокументовані та представлені громадськості. По-шосте, проекти багато в чому покладаються на

командну роботу та співпрацю. Студенти співпрацюють в межах одного або декількох класів, шкіл та країни. І нарешті, проекти можуть придумати рішення для гострих проблем. Більше того, робота над проектами згуртовує учасників разом і поза школою.

 

Проект зазвичай виконується в кілька етапів. Перший крок - називається "цілеспрямованим" і описується як імпульс для роботи над проектом

дається або учнями, або вчителями. Під час наступної фази, яка називається

"планування", учні встановлюють цілі проекту, визначають ключові питання, які мають бути відповідю або темою, що підлягає обговоренню, плануванню діяльності, призначення завдань та ролей і розробленню графіка роботи. Учитель стежить, мотивує та надає учням допомогу в разі потреби. Потім настає "виконання". На цьому етапі, учні працюють над проектом за планом і вчитель

знову контролює хід учнів у досягненні поставлених цілей.

Нарешті, і учні, і вчителі оцінюють виконання проекту і результати, продумує інші способи вирішення проблеми та представлає їх роботу іншими учасниками. Цей етап називається «судженням».

 

Якщо ми подивимось на проекти, що стосуються вивчення англійської мови

є основні особливості методу проекту. На першому місці, проектна робота "допомагає інтегрувати іноземну мову в мережувласної комунікативної компетентності учня ".

 

ВИСНОВОК. Використання eTwinnig на заняттях з англійської мови дозволяє постійно підтримувати у учнів жвавий інтерес до вивчення мови й уникнути тієї монотонності, що може іноді виникати на заняттях за традиційною методикою, коли на вивчення однієї теми виділяється кілька занять, учням пропонується великий обсяг лексичного матеріалу і не дається можливість його подальшого застосування поза школою.

Отже, навчання англійської мови за допомогою eTwinnig – це дуже ефективний метод. В даний момент він прогресує і доводить своє право на існування. Практика показує, що уроки з використанням елементів eTwinnig дуже добре привертають увагу учня, розвивають багато аспектів мовленнєвої діяльності, а також дають можливості творчого прояву особистості.

Великий плюс застосування таких програм – допомога у вивченні багатьох аспектів мови.

 

Підводячи підсумок викладеного, можна стверджувати, що онлайн ресурс eTwinnig надає широкі можливості для активної роботи в процесі формування мовленнєвих навичок та вмінь учнів і робить навчальний процес оволодіння англійською мовою привабливим та мотивуючим для учнів.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Веніг Н. М. Формування мовленнєвої компетенції особистості як методична проблема / Н. М. Венінг // Пед. науки : зб. наук. праць. – 1998. – Вип. 5 – С. 31–33.
  2. MacAndrew R. Window on Britain 1 / R. MacAndrew. – Oxford: Oxford University Press, 2005. – P. 42–46.
  3. http://www.etwinning.com.ua/pro-etwinning-plus/reestracia-v-etwinning-plus/
  4. Int.J.Eng.Lang.Lit&Trans.Studies Vol. 5. Issue.2., 2018(Apr-June)
  5. Celce-Murcia, M.,  & Olshtain,  E. (2000).  Discourse and context  in language  teaching: CA guide for  language teachers. (p. 102). Cambridge: Cambridge University Press.
  6. Ahmet Selçuk Akdemir eTwinning in Language Learning: The Perspectives of Successful Teachers.

1

 


[1] Romny school No.1, Ukraine реєстрвційна назва школи на порталі eTwinning

docx
Додано
18 січня 2020
Переглядів
2218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку