Доповідь на тему :«Урізноманітнення форм та методів навчання на уроках української мови»

Про матеріал
Педагогічна майстерність учителя полягає в умінні досконало володіти мистецтвом спілкування та новими технологіями навчання, які диктуються стандартами освіти. Освітня галузь української мови і літератури складається з мовного і літературного стандартів.
Перегляд файлу

 

Державний навчальний заклад «Олевський професійний ліцей»

 

 

 

 

 

 

Методична доповідь на тему : «Урізноманітнення форм та методів навчання на уроках української мови»

 

 

 

Підготувала :

голова МК Шинкар В.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Олевськ - 2023

 

 

                 Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу, я пам’ятаю.

Те, що я роблю, я розумію.

Конфуцій

   Педагогічна майстерність учителя полягає в умінні досконало володіти мистецтвом спілкування та новими технологіями навчання, які диктуються стандартами освіти. Освітня галузь української мови і літератури складається з мовного і літературного стандартів.

                   Мовний стандарт передбачає виконання таких цілей уроку, які пов’язані із соціокультурною змістовою лінією, мовною, мовленнєвою і діяльнісною. Вони передбачають формування конкретних знань, умінь використовувати ці знання для набуття власного життєвого досвіду. Головним чинником у постановці мети уроку є організація продуктивної діяльності учнів. Вони досліджують новий об’єкт, аналізують, намагаються творчо використати й усвідомити його значущість. Тому моїм завданням як учителя є спланувати послідовність уроку і передбачити результат  такої роботи.

                     Основний підхід до викладання уроків української мови та літератури  для мене полягає в реалізації принципу : через емоції – до зацікавлення, із зацікавленням – до осмислення і засвоєння.

                     Ознайомившись з інноваціями у формах і методах навчання (  активні, інтерактивні, діалогові), дійшла висновку, що, по – перше, потрібно створити у класі атмосферу для  відповідальної та відкритої взаємодії, що означає заохочення учнів задавати питання та шукати відповіді на них, по – друге, брати за основу такі види навчання, які б сприяли розвиткові критичного мислення та самостійного набуття знань. Своє завдання як учитель мови вбачаю у виробленні в учнів комунікативних умінь і навичок, формуванні вміння користуватися мовними і мовленнєвими засобами, виробленні міцних орфографічних і пунктуаційних навичок. Водночас прагну формувати вміння самостійно поповнювати свої знання.

                      Обов’язковими елементами уроку мови є так звані розминки – лексичні, орфоепічні, орфографічні, пунктуаційні, стилістичні. Наприклад:

лексична розминка

                      Знайдіть лексичні помилки і запропонуйте правильний варіант

Багаточисельний натовп, біля двох тисяч гривень, відкрив двері до кімнати, вільна вакансія, вірна відповідь, він займається в школі, день відчинених дверей, другим разом, життєві незгоди, загубити сили, залізна дорога, здати іспити, іде до обличчя, лічити хворобу, лісні квіти, між тим, мова йдеться,  наші взаємовідношення, нічого не поробиш, переверніть сторінку, поговорити по душах, повістка дня, прийняти участь, протирічні думки, смачний кофе, співставити факти, справа рухається повільно, ставити акцент на чомусь.

                        Перекладіть українською мовою

                        В другой раз, вести себя уверенно, встала проблема жилища, гладить выстиранное белье, другими словами, принимать участие, исключение из правила, крупный вопрос, крупный завод, мысли совпадают, в значительной степени,боевая закалка, бывший директор,акты гражданського состояния, самый сильный, на следующий день.

                        Офоепічна розминка

                       Поясніть правила вживання прийменників, сполучників.

                        Прочитайте скоромовки дотриманням орфоепічних норм української мови

1. Сидьма сом сам сидів. Самого сома сон схопив.  Сім сусідів скликав сом: сміх і співи за столом.  2. Їхав Прокіп з Прокопчихою ще й з маленькими прокопенятами. 3. Бабин біб розцвів у дощ – буде бабі біб у борщ. 4.  У нас надворі погода розмокропогодилася. 5. Мусію, Мусію, муку сію, печу паляниці, кладу на полиці.

                         Правильно вимовте африкати у словах.

Джерело, джміль, бджола, саджу, раджу, ходжу, виряджати, перешкоджати, виїжджати, джемпер, джунглі,  дзеркало, дзвонити, дзеленчати, дзижчати,  кукурудза.

                        Орфографічна розминка

                      Які орфографічні норми порушили учні , записуючи текст під диктовку?

                      Знайдіть і виправте допущені помилки.

1. Втікачи , почистивши трохи свою молдаванську , заболочену вчора одежу, подались у дорогу. 2. Незина, що приймала в ночі фантастичні, не певні форми, видалась у день гарною. 3. На радість їм у якимовому вітряку світилося. 4. Я не нездужаю , ні в року, а щось такеє бачить око, і серце жде чогось. Болить, болить , і плаче , і неспить, мов не годована дитина. 5. Прийшов священник з дяком і почав правити вечерню. 6. На ярмарок виїзджаємо рано в ранці. 7. Є в Київі місце, св’ящене для кожної людини.

                         Пунктуаційна розминка

                 Схематично оформіть пунктограми

                 Знайдіть у реченнях  випадки порушення пунктуаційних норм і виправте помилки

1. І старі меблі , і філодендрон у кутку біля клавесина, на якому певно ніхто не грав  все було дорогим, свідком минулого.

2. Три вітрила : одне зелене, два червоні , ледь – ледь напиналися.

3. Ніби змій з дитячої казки,  зродився над гірським обрієм , зітканий з примарливого жовтого світла закрив своєю кулястою головешкою півнеба.

4. І кожен фініш – це по суті старт.

5. Може квіти зійдуть – і настане ще й для мене щаслива весна.

6. Світання появило їм , яка лука зелена , і які  гори довкруж безмовні.

7. Того літа пам’ятаю видалася несусвітна спека  в багатьох криницях повисихала вода, спорожнилися озерця.

Ефективним вважаю той урок, на якому вдається досягти високої мовленнєвої активності учнів. Тому йду шляхом створення проблемних ситуацій та обов’язкового повторення. Найвдалішими вважаю такі форми роботі, як робота з додатковою літературою, виклад матеріалу за опорними схемами, комп’ютерна підтримка уроків. Комп’ютер допомагає забезпечити обов’язковий рівень знань, умінь та навичок учнів і розвивати творчі можливості та здібності на етапі закріплення та контролю знань і вмінь. Використовую роботу за комп’ютером у малих групах над тестовими завданнями з таких тем: «Дієслово», «Головні і другорядні члени речення», «Односкладне просте речення», «Систематизація та узагальнення вивченого з «Морфологія»». Це, звичайно, фрагментарне використання ПК у процесі вивчення української мови, але воно дозволяє оптимізувати роботу учнів на уроці, привертаючи увагу незвичайною формою організації роботи і породжуючи атмосферу змагання. В учнів з’являються інтереси до навчання, формуються потребі у самонавчанні, саморозвитку. Для одинадцятикласників це один із способів підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання.

Доречним вважаю використання нових форм роботи, зокрема комп’ютерної підтримки під час дослідницької та пошукової роботи.

Незамінним дидактичним матеріалом є електронне видання «Словники України», яке складається з п’яти словникових підсистем-модулів – словозмінна парадигма, транскрипція, фразеологія, синонімія та антонімія.

У своїй педагогічній практиці використовую такі методи для створення сприятливої атмосфери в класі:

  1. Буквальні запитання – ті, що потребують фактичної інформації. Вони, як правило, розраховані на пригадування певних фактів чи подій, їх модна знайти у тексті. Це початковий щабель засвоєння та перевірки знань. Тут помітне місце займає самодиктант.
  2. Запитання на тлумачення. Вони розраховані на пошук зв’язків із формами, визначеннями та подіями.
  3. Аналітичні запитання

– Чому герой чинить саме так?

– Визначіть мотиви його поведінки.

Роботу над художнім твором часто закінчую написанням 10-хвилинного есе: що вразило і запам’яталось найбільше, виразити своє ставлення до проаналізованого на уроці твору.

  1. Запитання, що спонукають до творчого розв’язання завдань та нестандартного мислення. Робота на цьому рівні закінчується складанням вірша з п’яти рядків (ритм і рима не обов’язкові), що синтезує інформацію. Це сенкан.
  2. Запитання, які потребують від учнів власних суджень, винесення оцінок щодо цінності набутої інформації, вчинків героїв.
  3. Проблемні запитання. Створення проблемної ситуації сприяє розвитку нестандартного мислення. Це може відбуватися у формі дискусії, дебатів, гри. Хоча переконана, що, граючись, дитину модна навчити до певної міри, бо це все ж таки важкий і наполегливий труд.

З метою урізноманітнення форм навчальної діяльності на уроці використовую групову роботу, яку будую за принципами:

 – парного навчання;

 – взаємного консультування;

 – роботи над проблемними питаннями.

При вивченні нового матеріалу, зокрема при роботі з текстом, ефективно використовую роботу у групах, «консультанти» та «експерти». Для перевірки домашнього завдання частіше, іноді для вивчення нового матеріалу, використовую парне навчання.

З метою узагальнення і систематизації використовую таблиці, алгоритми, схеми. Робота з ними найрізноманітніша: починаючи з розгляду алгоритмів, таблиць, схем і закінчуючи самостійним їх складанням. Це розвиває здатність до абстрагування, узагальнення, систематизації знань, удосконалює способ розумової діяльності щодо застосування правил.

Отже, змінивши слова Конфуція, сказані понад 2400 років тому, можна сформулювати кредо інтерактивного навчання:

Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу і чую, я трохи пам’ятаю.

Те, що я чую, бачу і обговорюю, я починаю розуміти.

Коли я чую, бачу, обговорюю і роблю, я набуваю знань і навичок.

Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.

                  

 

 

 

docx
Додано
9 січня 2023
Переглядів
248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку