2 кл. Урок розвитку мовлення
Тема. Твір – опис «Білочка»
Мета. Закріпити знання здобувачів освіти про типи текстів;
навчати дітей складати твір-опис за поданим планом, формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опису предмета, збагачувати активний і пасивний словник учнів;
розвивати спостережливість, пам'ять, співставляти,уміння порівнювати; виховувати любов до тварин.
Обладнання: ілюстрації білочки, презентація
Тип уроку : урок розвитку мовлення
Освітні галузі: мовно – літературна, соціальна
Хід уроку
1. Організація класу
2. Актуалізація опорних знань
1) Вправа «Мікрофон» Повторення про типи текстів
— З чого складається текст?
—Які типи текстів ви знаєте?
— Коли відповідаємо на запитання що сталося?
— Коли відповідаємо на запитання який?
—Коли відповідаємо на запитання чому?, що відбулося?
—На яке питання відповідає текст-розповідь?
— На яке питання відповідає текст-міркування?
— На яке питання відповідає текст-опис?
2) Робота над загадкою.
Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба.
Хвіст у неї, як мітла,
А сама на зріст мала.
Очі сяють, як намисто,
Мов дві цяточки вогнисті.
В неї хата гарна, тиха,
Взимку повненька горіхів.
В лісі любить вона жити,
Відгадайте, хто це, діти? (Білка )
3. Мотивація навчальної діяльності
— До нас на урок прийшла білочка і подивиться, як ви працюєте.
1) Каліграфічна хвилинка.
Письмо з’єднань бі іл лк ка, слів білка, білочка, вивірка.
2)Робота з тлумачним словником
БІЛКА - [б’ і л к а] - лісовий руденький невеличкий звірок із пухнастим хвостом та китичками на вухах, що живе на деревах.
3) Вправа «Квест - цікавинка». Робота в парах.
* Білка - чудовий повітряний акробат. Завдяки чіпким кігтикам вона легко лазить по деревах.
* Довгий пухнастий хвіст допомагає стрибати. Він служить і кермом, і парашутом, підтримує її у повітрі.
* Взимку білка накривається хвостом, як ковдрою. Білка скидає перед зимівлею руду шерсть, одягаючи сіру, теплішу, м’якішу, пухнастішу шубку. * Коли завіють сніги, загудуть завірюхи, білка сховається в дуплі, вкриється пухнастим хвостом і чекатиме відлиги.
* Житло влаштовує в дуплах, а якщо їх немає, то між гілками дерев. У середині гніздо вистилає мохом, сухою травою, листям і шерстю. У такому гнізді тепло, навіть у люті морози.
4) Робота над визначенням типів текстів
Чи знайдеться в Україні ліс, у якому б не зустрілася вам білка? Де лісова гілка —там і білка. Восени в білки особливо багато клопотів. Треба на зиму грибів насушити,запастися горішками, жолудями, шишками, дупло вимостити. Коли завіють сніги,загудуть завірюхи, білка сховається в дуплі. А доки не чути заморозків, білка розважається.(Розповідь)
Білки – всеїдні тварини. Живляться вони насінням хвойних дерев, жолудями,горіхами, грибами, ягодами, яблуками. А також поїдають комах, розорюють гнізда птахів і їдять яйця та пташенят.(Муркування)
— Який тип тексту ми не назвали?
4. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми з вами будемо вчитися правильно будувати речення,
виражати свої думки, вчитися описувати білочку.
Зачин Що? (кого? описуємо
Основна частина Ознаки предмета
Кінцівка Своє ставлення до предмета опису
— З чого почнемо опис? (Лісова тваринка.)
— Які ознаки білочки треба розкрити? (Тіло, хутро, хвіст.)
— Що відрізняє білочку від інших лісових мешканців? (Стрибає з гілки на гілку).
—Як можна назвати білочку, щоб не повторюватись? Білочка — невелика тварина, працьовита, спритна, руда, хитра, обережна,маленька.
—Яка у білочки шубка? Шубка – червоняста, руда, м’яка, пухнаста, взимку сіренька.
—Які у білочки очі? Оченята – мов блискучі намистинки, немов великі ягоди чорної смородини,горіхові, чорні, мов дві цяточки вогнисті
—Які у білочки лапки, пальці, кігтики? Лапки - коротенькі, спритні, міцні. Пальці – довгі. Кігтики – гострі, чіпкі.
—Які у білочки вуха? Вуха – гострі, наче ріжки, на вушках чорні китичк
—Який хвіст? Хвіст - великий , пухнастий, довгий, пишний.
—Яка білочка? Білочка — невелика тварина, працьовита, спритна, руда, хитра, обережна, маленька.
5. Фізкультхвилинка.
6. Складання тексту-опису за планом
План
1. Кого ми бачили у лісі?
2. Якого кольору у білочки шубка?
3. Які голівка, очі, вушка?
4. Які в тваринки лапки?
5. Який хвіст?
6. Твоє ставлення до білочки.
— Яким реченням ви закінчили б опис, висловивши основну думку?
(«Справжня лісова красуня», «Мені дуже сподобалася білочка»).
— Чому це закінчення найбільше підходить до опису тваринки?
— Який заголовок можна дібрати, щоб була зрозумілою основна думка?
(«Лісова красуня»).
7. Записування тексту.
8. Метод « Крісло автора».
Перевірка написанного. (Учні за бажанням сідають у «крісло автора» і зачитують опис, який записали у зошит)
9. Підсумок уроку.
Рефлексія. Гра «Оплески».
— Приготуйте долоньки. Плесніть у долоні, якщо ви згодні зі мною.
— Ось ви й поаплодували самі собі, своїм однокласникам.