Тернопільський ліцей №21- спеціалізована
мистецька школа імені Ігоря Герети
Вчитель української мови та літератури
Яшкін Руслана Михайлівна
(вища категорія /старший вчитель)
Тема: Узагальнення вивченого з розділу “Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.” (Звуки мови й мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос.)
Мета: узагальнити та систематизувати знання з вивченої теми; вдосконалювати вміння учнів робити звуковий аналіз слів, збагачувати словниковий запас п’ятикласників; показати школярам красу та багатство української мови, викликати бажання вивчати рідну мову, здобувати знання, милуватися її красою; розвивати мовлення учнів, їхні творчі здібності; виховувати любов до рідного слова, рідної землі, свого народу; корекційно-розвиткова робота з дитиною з особливими освітніми потребами: розвиток зорового та слухового сприйняття, мовлення, формування навичок комунікативної діяльності і творчості, розвиток самостійності/
Обладнання: презентація , квиток на мовний потяг, квиток на вихід, роздаткові матеріали. Матеріали для дитини з особливими освітніми потребами: «Кубики Зайцева», роздаткові картки-опори з матеріалами для роботи.
Тип уроку : узагальнення і систематизація знань, умінь, навиків
Перебіг уроку
І . Мотивація навчальної діяльності
Нумо , діти, підведіться
Всі гарненько усміхніться!
Продзвенів уже дзвінок –
Розпочнімо наш урок
Слово вчителя.
У нас сьогодні незвичний урок-подорож. Ми усі помандруємо з нашими мовознавцями , які вмостились у своїх купе(вітаємо їх). Нас чекають цікаві зупинки і мовознавчі турніри, бо поїзд незвичний. Рухатись у перед ми зможемо лише тоді , коли впораємось із завданнями.
2 СЛАЙД Звісно подорожуючи ми маємо дотримуватись правил, ознайомтесь з ними.
Ну і звісно потяг нікуди не рушить без найважливішого . Це – машиніст, начальник потяга - Олежик(вітаємо його).
Наш потяг сьогодні має додатковий . Ми раді вітати гостей.
ІІ. Подорож
То ж розпочнімо нашу подорож.
Вмощуйтесь зручненько, я вам прочитаю одну історію.
3 СЛАЙД
Автор. Було це давно, ще за старої Австрії в далекому 1916році. У купе вагона 1-го класу швидкого поїзда «Львів – Відень» їхали чотири пасажири : англієць, німець, італієць і українець, відомий львівський юрист Богдан Костів. Балачки велися навколо різних проблем і тем, нарешті заговорили про мови: чия мова краща і котрій з них належить світове майбутнє. Першим заговорив англієць.
Англієць. Англія – країна завойовників, мандрівників і мореплавців. Англійська мова – це мова Шекспіра, Байрона, Діккенса, Ньютона, Дарвіна. Безумовно, англійській мові належить світове майбутнє.
Німець. Ні в якому разі. Німецька мова – це мова двох великих імперій : Великонімеччини й Австрії, які займають більше половини Європи. Це мова філософії, техніки, армії, медицини, мова Міллера, Гегеля, Канта, Вагнера, Гете, Гейне. І тому, безперечно, німецька мова претендує на світове панування.
Італієць. Панове, ви обидва не маєте рації. Італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики й кохання. Мелодійною італійською мовою написані кращі твори епохи Відродження, твори Данте, Боккаччо, Петрарки, лібрето знаменитих опер Верді, Пучіні, Россіні. Тому італійська мова має бути провідною в світі.
Українець. Я також міг би сказати, що моя рідна мова – це мова незрівняного сміхотворця Котляревського, мова геніального Т.Шевченка. До пророчих передбачень Шевченкової поезії досі ніхто в світі так і не піднявся. Це лірична мова кращої з кращих поетес світу – Лесі Українки, мова нашого філософа - мислителя Франка, який вільно володів 14 мовами, в тому числі й названими тут. На нашій мові звучить понад 300тис. народних пісень, тобто більше, ніж у вас усіх разом узятих. Я можу назвати ще багато ставних імен свого народу, проте вашим шляхом не піду. Ви ж, по суті, нічого не сказали про багатство й можливості своїх мов. А могли б ви своїми словами написати невеличке оповідання, у якому б усі слова починалися з однакової літери?
Всі. Ні, ні, ні! Це неможливо!
Українець. Це у вас неможливо, а нашою мовою це зовсім просто. (звертається до німця).Назвіть будь-яку літеру.
Німець. Нехай буде літера «П».
Українець. Добре. Оповідання називається «Перший поцілунок»
Популярному перемишльському поету Павлу Петровичу Подільчаку поштою прийшло приємне повідомлення.
«Приїздіть, Павле Петровичу, - писав поважний правитель Підгорецького повіту Полікарп Паскевич, - погостюєте, повеселитесь»
Павло Петрович поспішив, прибув першим поїздом. Підгорецький палац Паскевичів привітно прийняв приїжджого поета. Потім під’їхали поважні персони – приятелі Паскевичів. Посадили Павла Петровича поряд із панночкою – премилою Поліною.Поговорили про політику, погоду. Павло Петрович прочитав пречудові поезії. Поліна Полікарпівна пограла прекрасні полонези, прелюдії. Поспівали пісень, потанцювали падеспан, польку.
Прийшла пора – попросили пообідати.
Поставили повні підноси пляшок : портвейну, плиски, пшеничної, підігрітого пуншу, пиво. Принесли печених поросят, приправлених перцем півників, пахучих паляниць, печінковий паштет, пухких пампушок під печеричкою підливою, пирогів, підсмажених пляцків.
Потім Поліна попросила прогулятись підгорецьким парком, помилуватися природою, послухати пташиних переспівів. Порослий папороттю прадавній парк подарував приємну прохолоду. Повітря п’янило принадними пахощами.
Побродивши по парку, пара присіла під порослим плющем – платаном.
Посиділи, помріяли, пошепталися, пригорнулися. Прозвучав перший поцілунок. Прощай парубоче привілля Прийдеться поетові приймакувати.
Автор. У купе зааплодували. Всі визнали, що милозвучна, багата українська мова житиме вічно. Та зазнайкуватий німець ніяк не міг примиритися з тим, що програв.
Німець. А коли б я назвав іншу букву ? Наприклад, букву «С».
Українець. Гаразд, хай буде «С». Своєю мовою я можу створити не лише оповідання, а навіть, вірш, в якому всі слова починатимуться літерою «С».
Самотній сад
Сипле, стеле сад самотній …Казала кохана - кохаю
Сірий смуток – срібний сніг,- Квітневих конвалій красу,
Сумно стогне сонний струмінь, Контрасти кленового
краю,
Серце слуха скорбний сміх. Казкову кремінну косу.
Серед саду Страх сіріє, Край кременя крякнула
качка,
Сад солодкий спокій снить. Крилом колихнулась
коса.
Сонно сиплються сніжинки, Кохаю – клянеться
козачка,
Струмінь стомлено сичить. Кохаю – клянеться козак.
Стихли струни, стихли співи,
МихайлоЦибенко
Срібні співи серенад,-
Срібно стеляться сніжинки –
Спить самотній сад.
Володимир Кобилянський
Англієць і італієць. Геніально. Незрівнянно. Потім усі замовкли, говорити вже не було потреби.
4 СЛАЙД Вчитель . Ми забалакались з вами і не зауважили, що наш потяг прибув на станцію. «Лінгвістична майстерня»
Але дверцята вагонів не відчиняються, бо потрібно виконати завдання.
Складіть і ви кілька речень , де усі слова будуть починатись з однієї літери.
Буква – Д-
ЗРАЗОК:
Добре діло
Досить дужий дід Данило Дем’янович давним-давно думав добудувати дерев’яний дім. Десь два десятиріччя добрий дід Данило дбайливо доглядає дітей. Діти довіряють дідові, допомагають доводити до добра деякі діла, добудовують дрова.
Дід дарує дітворі дріб’язкові дарунки : дерев’яні дудки, домашні делікатеси.
Данило Дем’янович - друкар. Дружелюбний дідусь друкує : детективи, драматургію, деякі документи.
Дім діда Данила досі дерев’яний . Дощ доруйновує дерев’яний дах, довжелезні двері догнивають. Діти домовились допомогти дідусеві добудувати добротний дім. Денис, Дмитро дібралися до діброви, добули деревини. Дівчатка допомогли донести дерев’яні дошки до дому. Діти до майстрували двері, доробили дах.
Данило Дем’янович дуже довго дякував дітворі.
Олежик теж має завдання: робота з кубиками Зайцева. За схемою-опорою складає слова.
ГЕНІАЛЬНО !МОЛОДЦІ, впорались з завданням. Але на пероні нас знову чекають випробування
5 СЛАЙД «Жартівливий мішечок».
Гравці по черзі витягують з мішечка жартівливі запитання на кмітливість і відповідають на них
МОЛОДЦІ ! РОЗУМНИКИ ! Я У ВАШІЙ КМІТЛИВОСТІ НІКОЛИ НЕ СУМНІВАЛАСЬ!
Ми можемо вирушати далі?
Та потяг не хоче рушати. Начальник поїзда вимагає зійтись на двобій найвідважнішим мовознавцям !!!
6 СЛАЙД
А зараз конкурс капітанів. Просимо їх на сцену. (Капітани виходять на середину, потискують руки). Кожному з вас зараз доведеться самому захищати честь команди, але не хвилюйтеся, адже ми впевнені, що капітанами були обрані найдостойніші, найрозумніші, і ви з гордістю витримаєте це випробування.
7 СЛАЙД
Отже, ваше завдання - розгадати «Мовні шаради». Вам потрібно назвати слово за характеристикою звуків і особливостями їхньої вимови. В обох рівні шанси, бо слова мають по 4 звуки.
8 СЛАЙД
а)Дієслово з 4 звуків:
1-ий: дзвінкий приголосний, парний глухому (ш);
2-ий: наголошений голосний, яким в українській мові раніше не починались слова;
3-ій: глухий твердий приголосний, парний дзвінкому(д);
4-ий: той же голосний, але в ненаголошеному складі (жити).
б) Іменник середнього роду з 4 звуків:
І-ий: глухий, парний дзвінкому(з);
2-ий: голосний, який у ненаголошеному складі наближається до (и);
3-ій: дзвінкий твердий приголосний, парний м'якому(л);
4-ий: голосний, який у вимові може наближатися до(у). (село).
Ваша відповідь !!!
Олежик теж має завдання: «Мовні шаради». Завдання на картках-опорах.
Я ВАМИ ПИШАЮСЬ!!! БЕЗДОГАННО!
Молодці капітани .Рушаймо далі.
Начальник потяга замість чаю приніс вам нові завдання.
9 СЛАЙД
«Гарячі загадки для кмітливих» .
Хто у вашій команді любить загадки?
10 СЛАЙД
-На неї птах сідає, вона його гойдає, а букву Г ви замініть - рудим малим звірятком слово стане вмить./Гілка, білка/.
-Люблять нас усі збирати після дощику в ліску, а як букву Г забрати -будем плавать у ставку./Гриби, риби/.
11 СЛАЙД
МОЇ ВИ РОЗУМНИКИ! ЧУДОВА РОБОТА!
ВЕСЕЛО З ВАМИ МАНДРУВАТИ
МОЖЕ заспіваєте ще ?
12 СЛАЙД
Ми незчулись як прибули до нової станції
Але щоб ми могли рухатись далі нас чекає РЕБУС
13 СЛАЙД Думайте!
МО
ГА під-мо-га
ЛО
ГА під-ло-га
14 СЛАЙД
ДИВОВИЖНО!ОХ І АЗАРТНІ ВИ У МЕНЕ !!!
15 СЛАЙД
Ось нарешті станція «Плутанина»
16 СЛАЙД
Дітям на груди прикріпити букви, щоб утворили слова.
К У Р Ч А / Р У Ч К А/ К А Ч У Р/ К Р У Ч А
С О К І Л / Л І С О К
Молодці! Розумники!
- А який склад наголошений ? Підніміть руку?(Олежик дає п’ять)
- Відкритий чи закритий?
- Візьміться за руки складами для переносу слова з рядка в рядок
- Присядьте – СОНОРНІ- л.р
- Плескайте в долоньки у кого на грудях ГЛІХІ звуки : К Ч С
ЧУДОВО!!! ВІДМІННИЙ РЕЗУЛЬТАТ!
Сідайте на місця у свої купе і вирушаємо далі.
Входить «перекупка»
17 СЛАЙД
«ВІДШУКАЙ КЛЮЧ» Розшифруй слово, замінюючи кожну букву в слові на наступну за алфавітом. (ПРАЦЮЄМО ГУРТОМ)
18 СЛАЙД
Б Д Ґ Л И Ґ Щ
В Е Д М І Д Ь
Й Н Р Л Н Р
К О С М О С
19 СЛАЙД ЧУДОВО !! ВИ можете працювати у спецслужбах!
20 СЛАЙД На пероні нас чекає нове завдання « Яблучка у кошик» .
Зібрати слова(написані на листочках), що прикріплені до яблучок, у яких Я,Ю,Є позначають
1 команда -2 звуки 2 команда -1 звук
Яблучка у кошик
Зібрати слова у яких Я,Ю,Є позначають
1 команда -2 звуки 2 команда -1 звук
яструб земля
мільярд дятел
Юлія диня
п’єса люди
юшка ключ
21 СЛАЙД Ось нові випробування на шляху
«Цікаві букви та хитрі звуки» У якому слові більше звуків, аніж букв? Вирішує 1 учень
джміль – 6 букв; 4 звуки;
ящірка - 6 букв; 8 звуків.
22 СЛАЙД
Хто буде відповідати?
23 СЛАЙД
РОЗУМНИКИ і РОЗУМНИЦІ!!
Мандруємо далі?
А ПОХВАЛІТЬСЯ як ви вивчили звуки .ТВОРЧО! І на все життя!
(Діти співають та виконують реп)
24 СЛАЙД Ще одне випробування «Скульптура»
Зробити фігуру букви за допомогою власного тіла.
25 СЛАЙД (коли діти роблять фігури)
26 СЛАЙД Гляньте, нас чекає ще одне завданнячко. Та з ним ми впораємось легко. «Художня майстерня»
(Оживи букву)
Діти утворюють слово БАТЬКІВЩИНА
Ми прибули до пункту призначення
Батьківщина – наш рідний край. Бажаю вам усім мирного неба, щоб ми могли мандрувати світом. Але завжди повертались до отчого дому , своєї рідної землі, славної Батьківщини – УКРАЇНИ ! Гордімось тим, що ми українці ! Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова.Плекаймо мову! Вірмо у нашу перемогу!
Вчитель озвучує домашнє завдання. Та нагадує про заповнення «Квитка на вихід»(СМС про враження від уроку)
Д.З.:
Написати фонетичну транскрипцію слова Батьківщина.
-Намалювати ілюстрацію чи скласти усно розповідь про подорож (за бажанням).