Основним принципом моєї роботи є використання сучасних досягнень вікової психології, інноваційних технологій навчання для успішного розвитку пізнавальних, інтелектуальних, творчих, фізичних здібностей школярів початкової школи за умови збереження та підвищення резервів їхнього фізичного, психічного та соціокультурного здоров’я.
Уміння і бажання навчатися – це той фундамент, який маю закласти я, як вчитель. Тому перед кожним уроком потрібно шукати відповідь на «вічне» запитання: як побудувати навчальну роботу, щоб вона викликала емоційне піднесення у школярів, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття і мислення, збагачувала їх досвідом самостійних пошуків та роздумів.
Реформування освіти України внапрямку інтеграції вєвропейський освітній простірпередбачає розробку тавпровадження інноваційнихосвітніх систем і технологій. Згідно Закону України «Проосвіту» ст. 51. серед Професійних компетентностей. Педагогічного працівника є практичні вміння застосування сучасних методів і технологій навчання. ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»2024
Виховний та розвивальний характер навчально-пізнавальної діяльності на уроці поглиблюється за умови постійного включення учнів у ситуації, де вони повинні:.доводити власну думку, наводити на її захист аргументи, докази, користуватись здобутими знаннями;ділитися своїми знаннями з іншими;допомагати товаришам, коли вони відчувають утруднення, пояснювати незрозуміле;вільно вибирати завдання, переважно пошукового і творчого характеру;виконувати завдання-максимум, розраховане на читання додаткової літератури, першоджерел, на тривалі спостереженняурізноманітнювати діяльність, включати в пізнання елементи праці, гри та спілкування;
Головними рисами освітніх інновацій є:цілеспрямовані зміни, що вносять нові стабільні елементи (нововведення) у сферу освіти, які викликають її перехід з одного якісного стану до іншого;наявність специфічних особливостей, пов’язаних із соціально-психологічними та іншими аспектами педагогічної діяльності;інноваційні зміни можуть бути ініційовані на будь-якому з рівнів освітньої системи;інноваційні зміни повинні здійснюватися в діяльності та мисленні всіх учасників освітньою процесу;інноваційні процеси у сфері освіти повинні зобов’язані бути безперервними і спрямованими на постійне покращання існуючої системи;ефективність упровадження певної інновації значно залежить від рівня сприйнятливості до інноваційних змін системи;
ВИМОГИ ДО ІННОВАЦІЙНОГО ПРОЦЕСУурахування особливостей сучасного навчального процесу, його змісту і структури, циклів життєдіяльності учнів, їх здібностей, інтересів і нахилів;варіативність та соціальна спрямованість навчально-виховного процесу;спрямування на моделювання освітньо –виховного середовища;забезпечення цілісного психолого-дидактичного проектування навчального процесу;
Основними напрямками та об’єктами інноваційних перетворень у педагогіці є:розробка концепцій і стратегій розвитку освіти і освітніх закладів; удосконалення управління освітніми закладами і системою освіти в цілому; забезпечення психологічної, екологічної безпеки учнів, розробка здоров’язберігаючих технологій навчання; оновлення змісту освіти.поліпшення підготовки педагогічних кадрів та підвищення їх кваліфікації; забезпечення успішності навчання та виховання, моніторинг освітнього процесу і розвитку учнів; перетворення і розробка нових технологій навчання та виховання; проектування нових моделей освітянського процесу; розробка підручників і навчальних посібників нового покоління;
Використання інноваційних технологій у процесі навчання дає змогу: Покращити зміст навчання. Вдосконалити форми і методи, активізувати навчання. За мінімум часу донести до учнів більший об'єм учбового матеріалу, ніж під час роботи з підручником Своєчасно поповняти теоретичні відомості новими фактами та подіями
Основні заповідіЛюби дитину! Вір у дитину! Знай дитину!Поважай дитину!Розумій дитину!Любов до дітей – серцевина педагогічноїморальності, основа культури вчителя. Без віри в дитину, бездовіри до неї вся педагогічна мудрість, усі методи і прийоми навчання івиховання руйнуються, як будиночки з піску. Без знаннядитини немає навчання, немає виховання, немає справжнього педагога. Якомога глибше знати духовний світ кожної дитини – перше і найважливіше завдання педагога. Не вважай себеспроможним вирішувати ті питання, які належить вирішити юнійособистості. Вмій поставити себе на її місце, побачити світ її очима, зрозуміти чим дитина живе, до чого прагне
Інноваційні технології навчання у початковій школіТехнологія розвивального навчання. Технологія розвитку критичного мисленняІнформаційні (комп'ютерні) технологіїІгрові технології навчання. Технологія інтерактивного навчання. Проектна технологія. Технології формування творчої особистості
Технологія інтерактивного навчання. Це спеціальна форма організації пізнавальної активності, що має на меті створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.
Інтерактивні технологіїКооперативного навчання. Колективно-групового навчання Ситуативного моделювання. Опрацювання дискусійних питаньробота в парах («один проти одного», «один-вдвох-всі разом», ротаційні трійки; «два-чотири-всі разом»; карусель; робота в малих групах («діалог», «синтез думок», «спільний проект», «пошук інформації», «коло ідей»; акваріум.обговорення проблеми в загальному колі; «мікрофон»; «незакінчені речення»; «мозковий штурм»; «навчаючи — учусь» «ажурна пилка» («Мозаїка», «Джиг-соу»); аналіз ситуації; вирішення проблем; «дерево рішень».симуляції або імітаційні ігри; спрощене судове слухання; громадські слухання; розігрування ситуацій за ролями («Рольова гра», «Програвання сценки», «Драматизація»).метод ПРЕС, «займи позицію»; «зміни позицію»; «неперервна шкала думок» («Континуум», «Нескінченний ланцюжок»); дискусія; оцінювальна дискусія; дебати
«Займи позицію»Цей метод допомагає проводити дискусію зі спірної, суперечливої теми. Він дає МОЖЛИВІСТЬ ВИСЛОВИТИСЯ кожному учневі, продемонструвати різні думки з теми, обґрунтувати свою позицію або перейти на іншу позицію в будь-який час, якщо вас переконали, та назвати більш переконливі аргументи.
Технологія розвивального навчання. Головною метою цього навчання є формування активного, самостійного творчого мислення учня і на цій основі поступового переходу в самостійне навчання. Завданнярозвивального навчання: формувати особистість із гнучким розумом, розвиненими потребами до дальшого пізнання та самостійних дій, певними навичками та творчими здібностями.
Технології формування творчої особистостіЦе означає максимальну індивідуалізацію і диференціацію навчального процесу. Технологія формування творчого учня орієнтована на особистість. Учитель, який формує творчу особистість, повинен бути новатором. Тільки тоді нові ідеї, прогресивні принципи та прийоми допоможуть йому створювати нові педагогічні технології, впроваджувати різноманітні інновації в навчально – виховний процес .
Основною метою комп’ютерних технологій навчання єпідготовка учнів до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства. Чи можна використовувати ці технології в початковій школі?Так, якщо дотримуватися всіх вимог щодо роботи на комп’ютері. Комп’ютерні (інформаційні) технології
Комп’ютерні (інформаційні) технологіїпід час пояснення нового матеріалу,закріплення, повторення, контролю знань. Комп’ютер можна використовувати на всіх етапах процесу навчання: При цьому він для дитини виконує різні функції: вчителя, робочого інструмента, об’єкта навчання, ігрового середовища.
Ігрові технології Головне – повага до особистості дитини, не «вбити» інтересу до роботи, а намагатися розвивати його, не залишаючи почуття тривоги і невпевненості у своїх силах. Значення гри неможливо вичерпати та оцінити розважально – рекреативними можливостями. Феномен її в тому і полягає, що, являючись розвагою, відпочинком, вона здатна перерости у навчання, у творчість.
Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина „добудовує” в уяві все, що недоступне їй в навколишній дійсності, у захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює раніше набутий досвід, порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.Ігрові технологіїІгрова технологія є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для молодших школярів.
Технологія розвитку критичного мислення. Це сукупність різноманітних педагогічних прийомів, які спонукають учнів до дослідницької творчої активності , створюють умови для усвідомлення ними матеріалу , узагальнення одержаних знань. Ця технологія допомагає готувати дітей нового покоління ,які вміють розмірковувати, спілкуватися, чути та слухати інших .
Для стимулювання критичного мислення учнів я :виділяю час та забезпечую можливості для застосування критичного мислення;дозволяю учням вільно розмірковувати;сприймаю різноманітні ідеї та думки;створюю для учнів сприятливу атмосферу, у якій неможливими стали б насмішки;висловлюю віру в здатність кожного учня породжувати критичні судження;ціную критичні міркування учнів.сприяю активному залученню учнів до процесу навчання;
Використовуючи елементи технології розвитку критичного мислення, намагаюся навчити учнів, перш за все, задавати питання типу: - Що я думаю про це?- Як нові знання відповідають раніш отриманим?- Що я можу робити по-іншому після вивчення нового матеріалу?- Як нові знання впливають на мою думку, погляд, рішення?
Проектна технологія Проектування – це технологія створення і виконання певних проектів. Це діяльність, яка дозволяє : проявити себе, спробувати свої сили, використати свої знаннянаправляти знання і вміння на вирішення проблеми, коли результат носить практичний характерпринести користь, показати досягнутий результат
«Фантастичні гіпотези»Ця техніка виражена у формі запитаннярозвиток в учнів комунікативних навичок, умінь працювати в різноманітних групах, виконувати соціальні роліпідвищення мотивації навчаннярозвиток критичного мислення орієнтування в інформаційному просторі застосування знань на практицістворення позитивної атмосфери
Проектна технологія Основні принципи проектної діяльностіДобровільність вибору виду діяльності кожним школярем. Врахування інтересів та психологічних особливостей певної вікової групи. Посильність роботи, доведення її до логічного кінця. Корисна значимість виконаних проектів;Дотримання правил ТБ праціФормування основ культури праці, якісне виготовлення та естетичне оформлення об'єктів
Проектна технологія Основні принципи проектної діяльностіДобровільність вибору виду діяльності кожним школярем. Врахування інтересів та психологічних особливостей певної вікової групи. Посильність роботи, доведення її до логічного кінця. Корисна значимість виконаних проектів;Дотримання правил ТБ праціФормування основ культури праці, якісне виготовлення та естетичне оформлення об'єктів
Для генерації та створення QR-кодів на смартфоні є значна кількість програм, які можна легко знайти в Play Market, увівши в пошукову стрічку QR-код. QR-кодиІз залученням QR-кодів можна зашифровувати та отримувати швидкий доступ фактично до будь-якої інформації у мережі інтернет: відео на You. Tube, певної геолокації на Google картах, gmail, пізнавальної гри, вікторини, сайту чи блогу, аудіофайл, книгу.
СТОРІТЕЛЛІНГТехнологія «Storytelling» націлена вчити учнів складати оповідання за опорними словами на задану тему, формувати вміння стисло і послідовно висловлювати думку, передавати її на письмі; удосконалювати навички літературної вимови іноземних слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу, уяву.
КРОССЕНСКроссенс (від англ. cross – перехрестя, sens – смисл, тож кросенс – перехрестя значень, понять) – це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається 9 зображень, кожен з яких пов’язаний з попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних сторін розкриває певне поняття, явище або факт
КРОССЕНСІдея кроссенса проста. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною. Центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс - знайти асоціативний зв'язок між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими.
Складання “кластера”Це графічна організація матеріалу, що показує смислові поля певного поняття. Слово “Кластер” у перекладі означає “пучок” , “сузір’я” У центрі аркуша записують ключове поняття від нього накреслено стрілки – “промені” в різні боки . Вони сполучають це слово зіншими, від яких у свою чергу “промені” розходяться далі.
Як бачимо, процес навчання потребує напруженої розумової роботи дитини і власної активності у цьому процесі. Мало пояснити, розповісти, продемонструвати. Справжнього результату можна досягти лише за допомогою інноваційного навчання. Використання різних педагогічних технологій на уроках у початковій школі є одним із найсучасніших засобів розвитку особистості молодшого школяра, формування інноваційної культури. Вони дають змогу вчителеві працювати творчо, ініціативно, з більшою професійною майстерністю.
Комп’ютерні навчальні програми з елементами гри сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, створюють позитивне ставлення учнів до діяльності. Великі труднощі під час розв’язання нестандартних задач можуть дати дітям і великі радощі – радість подолання, радість відкриття, радість творчості.
Інноваційні технології:дозволяють розв'язати одразу кілька завдань: розвивають комунікативні вміння й навички, допомагають встановленню емоційних контактів між учасниками процесу;забезпечують виховне завдання, оскільки змушують працювати в команді, прислухатися до думки кожного; знімають нервове напруження, дають можливість змінювати форми діяльності, переключати увагу на основні питання.