Доповідь "ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЄКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ТЕХНІК ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ"

Про матеріал
ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЄКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ТЕХНІК ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ
Перегляд файлу

ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЄКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ТЕХНІК ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ

 

В умовах соціально-економічного розвитку України відбувається стрімка переорієнтація ціннісних орієнтирів у суспільстві, перебудова системи суспільного виробництва, що відображається на ринку праці. Тому і трудова підготовка має бути гнучкою і пристосованою до технічних, економічних, соціальних потреб суспільства та спрямованою на те, щоб допомогти випускникам загальноосвітніх шкіл у професійному самовизначенні, оволодінні методами творчої діяльності в умовах ринкової економіки. В сучасній технологічній  підготовці школярів на зміну фактично ремісничому навчанню має прийти процес формування та розвитку в учнів творчої ініціативи, творчого пошуку, їхня трудова діяльність повинна бути наповнена інтелектуальним змістом, уроки технології мають забезпечувати реальні умови для реалізації індивідуальних можливостей особистості.

Усе це вимагає нових підходів до методики організації технологій, яка має на меті: забезпечити підготовку учнів до трудової діяльності в різних сферах виробництва та домашньому господарюванні; дати учням загальні відомості про основи виробництва, сучасну техніку, технології, процеси управління, основні групи професій та вимоги професій до людини; залучити учнів до творчо-інтелектуальних і технологічних робіт; сформувати навички розв’язання творчих практичних завдань.

Провідним напрямом реалізації нового змісту технологій, як підкреслено в Державному стандарті освітньої галузі «Технологія», є проєктно-технологічна діяльність, яка інтегрує всі види сучасної діяльності людини: від появи творчого задуму до реалізації готового продукту. Мета  проєктно-технологічної системи навчання полягає в розробці й реалізації навчального творчого проєкту, що передбачає самостійне розроблення та виготовлення учнем виробу, в тому числі техніками декоративно-ужиткового мистецтва, від ідеї до її втілення в матеріалі.

Проєктно-технологічний підхід дає змогу реалізувати варіативність у змісті технологічної підготовки старшокласників, тобто уникнути жорсткої регламентації наповнення змісту навчальної діяльності учнів. А тому оновлений зміст і методика технології мають будуватися на засадах проєктно-технологічного підходу, який ґрунтується на гнучкій організації процесу навчання учнів, де пріоритет належить засобам активного навчання і сучасним педагогічним технологіям, а це, в свою чергу, вимагає відповідного обґрунтування організаційних засад проєктно-технологічної діяльності старшокласників на уроках технологій у процесі виготовлення об’’ктів праці, зокрема техніками декоративно-ужиткового мистецтва.

Значний внесок у розробку теоретичних і практичних питань трудового навчання та технологій зробили В Борисов, Р.Гуревич, Й.Гушулей, О. Коберник, М. Корець, Є. Кулик, В Курок, Л. Оршанський,  В. Сидоренко, В.Стешенко, С. Ткачук та інші. Вивченню підходів до визначення змісту та методики трудового навчання та технологій присвячені роботи Г. Воїтелєвої, О. Коберника, В. Курок, В. Мадзігона, Є. Мегема, В. Сидоренка, Г Терещука, В. Титаренко, Д. Тхоржевського та інших.

Зміст навчальної програми «Технології. 10-11 класи. Рівень стандарту» (2017р.) спрямований на  оволодіння старшокласниками провідних засад проєктно-технологічної діяльності, елементами пошукової діяльності, розвиток творчого та критичного мислення, формування вмінь знаходити потрібні знання та застосовувати їх на практиці, що є основою будь-якого виду виробничої діяльності людини.

Основною  метою технологічної освіти старшокласників є формування в учнів здатності до  самостійного  конструювання знань і способів діяльності  через призму їх особистісних якостей, життєвих та професійно зорієнтованих намірів, самостійного набуття ними досвіду у вирішенні практичних  завдань. Проєктування, зокрема й на уроках технологій, привчає дітей до  планової, систематичної  і самостійної роботи,  виховує працелюбність, створює прагнення  до  створення  нового  або  вдосконаленого виробу,  формує  уявлення  про  перспективи  практичного  застосування об’єкта проєктування,   розвиває морально-трудові  якості,  мотиви  вибору  професії  тощо.

Освоєння навчальних модулів програми «Технології. 10-11 класи. Рівень стандарту» (2017 р.) має відбуватися на основі впровадження методів творчих проєктів, а результатом діяльності учнів при вивченні кожного модуля відповідно має бути проєкт. Навчальні модулі обираються з урахуванням побажань учнів, фахової підготовленості вчителя, регіональних і національних особливостей виробничого середовища, матеріально-технічної бази шкільних навчальних майстерень.

Науковці зазначають, що «при дослідженні й оволодінні техніками декоративно-ужиткового мистецтва в учнів формуються глибокі патріотичні почуття, пориви, прагнення, що стимулюють пізнавати і берегти матеріальні й духовні здобутки, результати праці попередніх поколінь, активно долучатись до творення нових матеріальних та духовних цінностей» [1, С.14]. Декоративно-ужиткове мистецтво відображає духовний поступ народу, процес збереження й збагачення його культури та відповідає потребам етнокультурного відродження української нації.

Науково обґрунтоване та належно організоване вивчення технік декоративно-ужиткового мистецтва на уроках технологій дасть змогу сформувати освічену, високоморальну, працелюбну особистість, громадянина-патріота своєї Батьківщини. Тому з огляду на вищезазначене, актуальність вивчення технік декоративно-ужиткового мистецтва на уроках технологій не викликає сумніву.

Згідно змісту навчальної програми «Технології. 10-11 класи. Рівень стандарту» (2017 р.) вивчення технік декоративно-ужиткового мистецтва можливо передусім в змісті навчального модуля «Техніки декоративно-ужиткового мистецтва» (в якості основної технології), а також –  «Дизайн предметів інтер’єру», «Дизайн сучасного одягу» (в якості додаткової технології).

Зважаючи на все вище зазначене, можна стверджувати, що тема нашого дослідження: «Організація проєктно-технологічної діяльності старшокласників у процесі вивчення технік декоративно-ужиткового мистецтва на уроках технологій», є досить актуальною.

Мета дослідження – теоретичне обґрунтування організаційних  засад проєктно-технологічної діяльності старшокласників у процесі вивчення технік декоративно-ужиткового мистецтва на уроках технологій.

Завдання дослідження:

1. Проаналізувати  літературні джерела з теми дослідження з метою визначення стану проблеми в педагогічній теорії та практиці.

2. Охарактеризувати проєктно-технологічну діяльність учнів старшої школи на уроках технологій.

3. Підібрати історичні та техніко-технологічні відомості до вивчення навчального модуля «Техніки декоративно-ужиткового мистецтва»

4. Розробити проєкт та виготовити  виріб у техніці в’язання.

5. Визначити заходи щодо охорони праці учнів в процесі в'язання.

Об’єкт дослідження: проєктно-технологічна діяльність старшокласників на уроках технологій.

Предмет дослідження: – організаційні засади проєктно-технологічної діяльності старшокласників у процесі вивчення технік декоративно-ужиткового мистецтва на уроках технологій.

Методи дослідження: теоретичні: системний аналіз наукової психолого-педагогічної та навчально-методичної літератури з проблеми дослідження; аналіз програм, навчальних посібників і методичних рекомендацій; систематизація, конкретизація, порівняння, узагальнення знайденої інформації, які дозволили уточнити понятійний апарат магістерського дослідження та систематизувати теоретичний матеріал; емпіричні:  педагогічне спостереження, діагностичні (анкетування, бесіди з учителями і учнями).

Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні організаційних засад проєктно-технологічної діяльності старшокласників у процесі вивчення технік декоративно-ужиткового мистецтва на уроках технологій.

Практичне значення одержаних результатів полягає у розробці пояснювальної записки, проєктуванні та виготовленні шалі, в’язаної гачком.

Апробація результатів. Основні положення та результати дослідження доповідалися та обговорювалися на науково-практичних конференціях та семінарах різного рівня:

- міжнародних – 1;

– всеукраїнських – 1;

– регіональних – 1;

- звітних – 1.

Публікації. Основні теоретичні положення та результати дослідження опубліковано в 2 тезах у збірниках матеріалів науково-практичних конференцій, які проходили в   м. Глухові [2, 3].

Структура роботи. Магістерська робота містить вступ, основну частину з двох розділів, загальні висновки, перелік використаних джерел та додатки.

 

Література:

1. Гевко О.І. Вплив декоративно-ужиткового мистецтва на формування національно-патріотичних рис студентської молоді. Наука і сучасність. Збірник наук., праць НПУ ім. М.П. Драгоманова. Київ: Логос, 2001, Т.ХХVІ. С. 14 – 19.

2. Гур’янова О.Г. Дотримання принципу наступності проєктно-технологічної  діяльності учнів базової та старшої школи. Збірник матеріалів щорічної звітної науково-практичної конференції здобувачів фахової перед вищої, вищої освіти та молодих учених «Освіта і наука ХХІ століття: молодіжний вимір», 14 квітня 2022 р., м.Глухів, 2022. 436 с. С. 336-337.

3. Гур’янова О.Г. Шаль як об’єкт проєктування на уроках технологій. Глухівські читання - 2022. Актуальні питання суспільних та гуманітарних наук : Збірник матеріалів ХІI міжнародної науково-практичної інтернет-конференції / За заг. ред. А.С. Полякова.  Глухів, 2022. ..с.

 

docx
Додано
3 березня 2023
Переглядів
566
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку