Сучасний освітній процес передбачає пошук нових, більш ефективних технологій. Які будуть сприяти для розвитку творчих здібностей учнів, формувати навички саморозвитку та самоосвіти. Цим вимогам відповідає проектна діяльність у навчальному процесі. Робота над проектом носить особистісно-орієнтований характер.
Користь методу проектів для початкового навчання складно переоцінити. Це передусім пов'язано з тим, що цей метод будується на засадах гуманістичної та дитино центристської педагогіки, це у центрі навчального процесу перебуває дитина з її особливостями, інтересами, потребами. На сучасному етапі його впровадження втілює в реальність ідею індивідуалізації навчального процесу та розвивального навчання, а також позитивно впливає на різні сфери педагогічної діяльності, зокрема загальноосвітню.
Міністерство освіти і науки України
Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Житомирської обласної ради
Кафедра педагогіки та андрагогіки
Курсова робота
ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Виконала
Кондратюк Олена Федорівна,
слухачка курсів підвищення кваліфікації
вчителів початкових класів,
І кваліфікаційна категорія,
учитель початкових класів Наталівської
ЗОШ І-ІІст. Новоград-Волинського р-н ,
вчитель початкових класів,
проходження курсів
з «18» січня по «22» квітня 2016 р.
моб. тел. 096 2786968
Житомир - 2016 р.
ЗМІСТ
ВСТУП…............................................................................................................. 3
Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ .
1.1. Технологія проекту у дослідженнях зарубіжних та вітчизняних
авторів …………………………….................................................................. 5
1.2. Класифікація проектів..........................................……………….….……. 10
Розділ 2. МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ .
2.1 Використання проектів на уроках в початкових класах........................... .18
2.2. Методичні рекомендації з проблем організації проектної діяльності молодших школярів........................ .....................................................................23
ВИСНОВКИ...................................................................................................... ..28
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ............................................. ..31
ДОДАТКИ……………………………………………………………………….34
ВСТУП
Актуальність теми. Українська держава знаходиться на шляху свого оновлення, розвитку та глобальних перетворень. Це відбувається за умови обов’язкової появи нових цікавих ідей та присутності активних членів суспільства, які можуть втілювати ці ідеї в життя. Освітня сфера безпосередньо відповідає за формування життєспроможних особистостей, здатних мислити і діяти по-новому - творчо, цілеспрямовано, компетентно. Але варто враховувати, що у сучасному світі зміна ідей, знань і технологій відбувається набагато швидше, ніж зміна одного людського покоління. Сьогодні абсолютно нереально дати знання дитині на весь вік, навчити її на все життя, забезпечивши при цьому її активну професійну та життєву позиції. Тому перед будь-яким сучасним навчальним закладом згідно з законом України « Про загальну середню освіту» стоять завдання:
Природно, що у бажанні досягти окреслених завдань швидко і без помилок організатори та учасники навчально-виховного процесу обирають найефективніші способи: системне впровадження передового педагогічного досвіду, використання нових педагогічних технологій.
Сучасний освітній процес передбачає пошук нових, більш ефективних технологій. Які будуть сприяти для розвитку творчих здібностей учнів, формувати навички саморозвитку та самоосвіти. Цим вимогам відповідає проектна діяльність у навчальному процесі. Робота над проектом носить особистісно-орієнтований характер.
Користь методу проектів для початкового навчання складно переоцінити. Це передусім пов'язано з тим, що цей метод будується на засадах гуманістичної та дитино центристської педагогіки, це у центрі навчального процесу перебуває дитина з її особливостями, інтересами, потребами. На сучасному етапі його впровадження втілює в реальність ідею індивідуалізації навчального процесу та розвивального навчання, а також позитивно впливає на різні сфери педагогічної діяльності, зокрема загальноосвітню.
Об’єктом дослідження є теорія і практика проектної діяльності дітей молодшого шкільного віку.
Предмет дослідження: організація проектної діяльності дітей молодшого шкільного віку.
Мета нашої роботи полягає в аналізі умов для організації проектної діяльності дітей молодшого шкільного віку в умовах початкової школи.
Для досягнення мети були поставлені завдання:
Структура роботи складається з таких частин:
- Технологія проекту у дослідженнях зарубіжних та вітчизняних
авторів.
- Класифікація проектів.
- Використання проектів на уроках в початкових класах.
- Методичні рекомендації з проблем організації проектної діяльності
молодших школярів.
Розділ 1.
ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
1.1 Технологія проекту у дослідженнях зарубіжних та вітчизняних авторів
Метою Державної національної програми «Освіта» («Україна XXI ст.») є виведення освіти в Україні на рівень розвинутих країн світу, що можливе лише за умов відходу від авторитарної педагогіки та впровадження новітніх педагогічних технологій.
Сучасні умови життя потребують, аби людина мислила і працювала творчо, а також уміла приймати нестандартні рішення. Український дослідник освітніх технологій як педагогічного явища О. Пєхота вважає, що навчально-виховний процес має виконувати щонайменше дві функції: функцію підготовки учня до самостійного оволодіння знаннями, інформацією (навчити вчитися) і функцію формування вміння трансформувати набуті знання у важливу життєву компетентність [29, 8]. . Саме цим зумовлена нині увага педагогів до інновацій.
Сьогодні метод проектів вважається одним із найперспективніших методів навчання, адже він створює умови для творчої самореалізації тих, хто навчається, підвищує мотивацію до навчання і сприяє розвитку інтелектуальних здібностей, формує навички пошуково - дослідницької технології.
Прое́кт - лат. projectus, «кинутий вперед», «випнутий», «що стирчить».[8].
Ме́тод прое́ктів — освітня технологія, спрямована на здобуття учнями знань у тісному зв'язку з реальною життєвою практикою, формування в них специфічних умінь і навичок завдяки системній організації проблемно-орієнтованого навчального пошуку.[9]
Звернувшись до історії технології проекту слід зазначити, що проекти почали активно запроваджуватись у шкільну навчальну практику ще на початку XX століття. Значний внесок у педагогічну теорію та практику цього періоду вніс американський педагог і психолог Дж. Дьюї [21], який зазначав, що «з точки зору дитини, найбільший недолік школи полягає в неможливості вільно, повною мірою застосувати досвід, який був набутий поза школою, і навпаки: неспроможність застосувати в повсякденному житті те, чого навчилася в школі. У цьому — відірваність школи від життя». В основі навчального процесу, на думку Дж. Дьюї, має бути трудова діяльність, виконуючи яку дитина звикає до подолання перешкод, розвиває свою здатність до творчості, терпіння, наполегливість, енергійність, допитливість. Необхідно, щоб знання виростали із живого досвіду роботи.
Особливої уваги заслуговують такі педагогічні ідеї вченого, котрі складають основу технології проектів, а саме: здібності дитини, закладені природою, а школа повинна створити умови для їх розкриття; знання мають слугувати пристосуванню учня до навколишнього життя і повинні мати практичне спрямування; залучення школярів до соціальних відносин є одночасно і способом, і результатом виховання; рефлексивне мислення як модель інтелектуального розвитку — найкорисніший засіб освіти для демократії.
Ці ідеї знайшли своє висвітлення у працях американських педагогів І. Кілпатріка та Ф. Паркера, котрі намагалися організувати активну пізнавальну діяльність учнів на основі їх спільної активної пошукової діяльності у процесі роботи над проектом, який спрямовано на розв'язання конкретної практичної проблеми (соціальної, побутової, виробничої). Основним мотивом такої діяльності для тих, хто вчиться, стає не стільки сам процес пізнання, скільки намагання розв'язати конкретну проблему, розробити необхідні рекомендації, що будуть використані на практиці. При цьому цінність проекту визначається його освітнім, розвивальним і виховним потенціалом, тобто можливістю залучити тих, хто вчиться, до найрізноманітніших видів діяльності, які забезпечують не лише розширення їхнього кругозору, життєвого досвіду, але й оволодіння різними способами творчої, дослідницької діяльності.
Технологія проектування активно та успішно впроваджувався у зарубіжній школі. Зокрема, у США, Великій Британії, Бельгії, Фінляндії, Німеччині, Італії та інших країнах технологія проектів здобула велику популярність завдяки раціональному поєднанню теоретичного знання та її практичного застосування для розв'язання конкретних проблем.
Вона також привернула увагу радянських педагогів (С. Шацького, В. Шульгіна, М. Крупеніної), які вважали, що ця технологія забезпечить розвиток ініціативи та творчої діяльності учнів і, таким чином, сприятиме безпосередньому зв'язку між здобуттям знань і навичок та їх застосуванням під час розв'язання практичних завдань. Вони проголосили проектну технологію єдиним засобом для перетворення «школи навчання» у «школу життя», де набуті знання реалізовуватимуться у ході практичної діяльності учнів.
У 1920-х роках минулого століття проектна технологія стає однією з найбільш популярних у вітчизняній освіті, однак закладені в ній педагогічні завдання часто спотворювались. Особливо яскраво всі достоїнства і недоліки застосування проектів знайшли своє відображення в ідеях та досвіді В.Н. Шульгіна. Зміст освіти визначався не стільки програмою, інтересами тих, хто вчиться, скільки потребами навколишньої життя. На думку В.Н. Шульгіна, «результати роботи за методом проектів повинні вимірятися не тільки освітньо-виховним ефектом, але й ступенем розв'язання тієї господарської, політичної, культурно-просвітницької роботи, яку як виконання промфінплану культурний заклад взяв на себе» [21].
Використання проектів змінювало форми навчальної роботи, переводило їх з класно-урочної на лабораторну і бригадну. Проекти могли бути груповими, бригадними, загальнодошкільними і навіть міжшкільними. Педагог у даній технології виступав насамперед як організатор середовища та умов, необхідних для розгортання педагогічного процесу, у якому безпосередня активна роль належала тим, хто вчиться. У процесі виконання різноманітних проектів ті, хто навчається, відчували потребу в певних знаннях і уміннях, які вони одержували в міру необхідності. Для цього створювалися спеціальні підручники, пристосовані до роботи за технологією проектів (підручник-газета, підручник-журнал), у яких містилася оперативна інформація.
У зарубіжних школах Європи та Америки, Скандинавських країнах цей метод розвивався активно і досить успішно. Його популярність була обумовлена раціональним поєднанням теоретичних знань і практичного досвіду школярів для вирішення конкретних проблем.
На сучасному етапі реформування вітчизняної шкільної освіти, беручи до уваги незаперечну цінність проектної технології, виникла проблема її відродження у педагогічній теорії та практиці.
У педагогіці поняття "педагогічне проектування" вперше було вжито А.С. Макаренком. Дослідження у сфері проектування педагогічних систем розпочалися наприкінці 1950-х років.
О. Пометун вважає метод проектів системою навчання, за якою учні набувають знань, умінь і навичок у процесі планування й виконання практичних завдань, що постійно ускладнюються. Під час проектувальної діяльності, на її думку, чільне місце посідає самодіяльність учнів та їхня активність.
О. Пєхота вважає, що проект - практика особистісно-орієнтованого навчання у процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. Вона зазначає, що у свідомості учня це має такий вигляд: " Все, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені треба і де я можу ці знання застосувати". Для педагога - це прагнення знайти розумний баланс між академічними знаннями, уміннями та навичками [33].
В.Д. Симоненко під навчальним творчим проектом розуміє самостійно розроблені та виготовлені товари (послуги) від ідеї до її втілення, що має суб'єктну або об'єктну новизну і виконується під контролем та консультуванням учителя.
У свою чергу, російський науковець Є. Полат характеризує проекти як сукупність навчально-пізнавальних прийомів, за допомогою яких учні набувають знання та навички в процесі планування та самостійного виконання певних практичних завдань з обов'язковою презентацією результатів [37].
За визначенням А.І. Лебедєва, проект - це сукупність певних дій, документів, попередніх текстів, задум для створення реального об'єкта, предмета, створення різного роду теоретичного продукту. Це завжди творча діяльність [37].
Теоретичні й концептуальні положення проектної технології в українській педагогіці досліджують Н. В. Борисова, Т. В. Качеровська, О. Е. Коваленко, О. М. Пєхота, Г. М. Романова, С. О. Сисоєва та інші.
Отже, як відзначають вітчизняні дослідники, проект - це система навчання, за якою учні набувають знань, умінь і навичок у процесі планування та виконання практичних завдань-проектів, що постійно ускладнюються. Під час роботи за проектом чільне місце посідає самостійність учнів та їхня активність, ініціативність, захопленість. Проекти можуть мати індивідуальний, груповий чи колективний характер. В її основу покладено ідею здійснення навчання на активній основі, через самостійну і практичну діяльність учнів з урахуванням їхніх особистих інтересів.
Особливістю проектувальної технології є діяльнісний підхід до освітньо-виховного процесу, що стало однією із причин зростання інтересу до цієї форми роботи з боку вітчизняної методичної школи. Проектувальні технології ґрунтуються на позиціях прогресивної педагогіки, що передбачає погляд на виховання як на постійну реконструкцію особистого досвіду учнів, а також відповідність змісту виховання інтересам та потребам учнів. Прихильники проектувальної педагогічної діяльності відстоюють принцип "навчання за допомогою діяльності, розглядаючи при цьому діяльність як різновид творчої роботи, де учень виступає її активним учасником. Тому в основі цього методу лежить не інформаційний підхід, зорієнтований на розвиток пам'яті учнів, а діяльнісний, спрямований на формування комплексу різноманітних вмінь та навичок, необхідних передусім для дослідницької діяльності.
Сьогодні технологія проекту стала предметом дослідження багатьох науковців, педагогів. Наукові дослідження присвячено теоретичним аспектам застосування проектів у сучасних умовах, її педагогічним функціям, психологічним аспектам проектної діяльності і обґрунтуванню умов їх реалізації та розробці методичних рекомендацій для їх впровадження.
Таким чином, проектна діяльність учнів забезпечує пріоритет надпредметних соціально значимих знань і умінь, що найбільше відповідає парадигмі особистісно-орієнтованої освіти, тому що саме ці знання і вміння дозволяють молоді упродовж життя успішно реалізуватися у професійній діяльності.
1.2. Класифікація проектів
Беручи за основу теоретичні положення та практичний досвід вітчизняної й зарубіжної педагогіки, розглянемо, питання класифікації типів проектів.
У 1910 році американський професор Коллінгс, організатор тривалого експерименту в одній із сільських шкіл штату Міссурі, запропонував першу в світі класифікацію навчальних проектів. Він виділяв чотири групи проектів:
- проекти ігор – дитячі заняття, безпосередньою метою яких є участь у груповій
діяльності: різних іграх, драматичних виставах;
- екскурсійні проекти, які передбачали доцільне вивчення проблем, пов’язаних із
навколишньою природою і суспільним життям;
- розповідні проекти, розробляючи які діти мали на меті «отримати задоволення
від розповіді в найрізноманітнішій формі» - усній, письмовій, вокальній,
художній, музичній;
- конструктивні проекти, націлені на створення конкретного, корисного
продукту.
Значний внесок у розвиток теорії проектування робить російський дослідник Є. Полат. Його класифікація дослідницьких проектів здійснена відповідно до предметно-змістової спрямованості, виділяючи монопроекти, та міжпредметні проекти . Т
Класифікація проектів |
|
Монопроекти |
Міжпредметні проекти |
Виконуються на уроках одного предмету, хоча і передбачаються під час виконання використання знань з інших дисциплін |
Виконуються зазвичай у позаурочний час, передбачають інтеграцію знань з декількох предметів та потребують кваліфікованої допомого вчителів-предметників |
А. Клименко та О. Подколзіна класифікують проекти відповідно до домінуючого методу чи діяльності (рис.1.1).
Рис.1.1 Класифікація проектів (за Клименко А.)
Відповідно до класифікації українського дослідника О. Пєхоти проекти розрізняють за певними критеріями.[ 29]
1.Практико-орієнтовний (прикладний) проект – націлений на соціальні інтереси самих учасників проекту або зовнішнього замовника. Продукт визначений заздалегідь, може бути використаним у житті класу, мікрорайону, міста, держави.
|
Алгоритм дії проектування |
Мета |
Вирішення, як правило, соціальних задач, що відображають інтереси учасників проекту. |
Результат |
Чітко визначений із самого початку результат діяльності, який може бути використаний у житті класу. |
Структура |
Вимагає добре продуманої структури, навіть сценарію всієї діяльності його учасників з визначеною функцією кожного з них. Тут особливо важлива координаційна робота у вигляді: 1.Передпроектного аналізу ситуації: - формування спільно з керівником теми, проблеми проекту; - мотивації діяльності, складання розгорнутого плану роботи; - поетапних обговорень і коректування спільних та індевідуальних зусиль у зборі інформації, її структування, проведені дослідження; - виготовлення і оформлення навчального продукту; - підготовки і проведення презентації отриманих результаті, можливих способів їх використання на практиці. 2. Запуск проекту. 3. Самоаналізу й самооцінки. |
Форма продукту проектної діяльності |
|
Можлива форма презентації |
|
Оцінка |
Організація систематичної зовнішньої оцінки: відгук зацікавлених осіб і структур. |
Цінність |
Реальність використання продукту на практиці, можливість самостійного вірішення проблеми учнями. |
2. Досліднецький проект – за структурою нагадує справжнє наукове дослідження; він включає обґрунтування актуальності обраної теми, обов’язкове висування гіпотези з наступною її перевіркою, обговорення отриманих результатів. При цьому використовують методи сучасної науки: лабораторний експеремент, моделювання, соціалогічні опитування та інші.
|
Алгоритм дії проектування |
Мета |
Формування навичок навчального дослідження |
Результат |
Не завжди відомий на початку дослідження, висовується гіпотеза про результати, яка потім перевіряється експерементально або теоретично. |
Структура |
Дані проекти повністю підкорені єдиній логіці і мають структуру, наближені до структури наукового дослідження або повністю співпадає з нею:
|
Форма продукту проектної діяльності |
|
Можлива форма презентації |
|
Оцінка |
Необхідність зовнішньої оцінки: відгук наукового керівника, інших незалежних спеціалістів. |
Цінність |
Розвиток навичок наукового дослідження учнів. |
3.Інформаційний проект направлений на збір інформації про певний об’єкт, явище з метою її аналізу, узагальнення та представлення широкій аудиторії.
|
Алгоритм дії проектування |
Мета |
Збір інформації про будь-який об’єкт чи явище. Її аналіз, узагальнення фактів, необхідних для шикорої аудіторії. |
Результат |
Чітко визначений з самого початку результат діяльності, який може бути використаний в житті класу, школи, міста, держави. |
Структура |
Вимагає добре продуманої структури, можливості систематичної корекції по ходу роботи. Відмітимо особливості структури:
|
Форма продукту проектної діяльності |
|
Можлива форма презентації |
|
Оцінка |
Організація зовнішньої оцінки: відгук спеціаліста. |
Цінність |
Реальність використання продукту на практиці, можливість самостійного вирішення проблеми учнями. |
4.Творчий проект – передбачає максимально вільний і нетрадиційний підхід до оформлення результатів. Це можуть бути альманахи, театралізації, спортивні ігри, твори образотворчого або прикладного мистецтва, відеофільми.
|
Алгоритм дії проектування |
Мета |
Розвиток творчого потенціалу учня |
Результат |
Залишається відкритим до кінця проекту. |
Структура |
Як правило, не мають детально опрацьованої структури спільної роботи учасників. Вона лише намічається і далі розвивається, підкоряючись прийнятій групою логіці спільної діяльності , інтересами учасників проекту. |
Форма продукту проектної діяльності |
|
Можлива форма презентації |
|
Оцінка |
У рамках презентації. |
Цінність |
Реальність використання продукту на практиці , можливість самостійного вирішення проблеми учня. |
5.Рольовий проект – найбільш складний з точки зору розробки та реалізації. Приймаючи участь у ньому, проектанти беруть на себе ролі літературних або історичних персонажів, видуманих героїв і т.п.. Результат проекту залишається відкритим до самого кінця.
Класифікація проектів за компетентністю і характером контактів
Монопроекти – проводяться в рамках одного предмета або однієї області знань, хоча й можуть використовувати інформацію із інших областей і діяльності.
Міжпредметні проекти – виконуються виключно у позаурочний час і під керівництвом декількох спеціалістів з різних областей знань. Вони вимагають глибокої змістової інтеграції уже на етапах постановки проблеми.
Класифікація проектів за характером контактів між учасниками
Класифікація проектів за тривалістю
Розділ 2.
МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
2.1. Використання проектів на уроках в початкових класах
Сьогодні метод проекті вважається одним із перспективних видів навчання, тому що він створює умови для творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей. Учні набувають досвіду вирішення реальних проблем з огляду на майбутнє самостійне життя, які проектують у навчанні.
У початковій школі найчастіше розробляються проекти, пов’язані з певними навчальними темами. Враховуючи відсутність у учнів достатнього досвіду проектної діяльності, вчитель найчастіше здійснює безпосередню її координацію. Отже, він обирає тему проекту, яка підпорядковується не лише інтересам учнів, а й потребам конкретної освітньої ситуації. Учитель самостійно ставить дидактичну мету проекту, формулює провідне проблемне питання та методичні завдання. У більшості випадків ці чинники спрямовують діяльність учнів на поглиблення знань та розширення інформаційного поля, яке утворилося під час опрацювання матеріалів підручників. Зауважимо, що у ході розробки навчального проекту вчитель допомагає учням визначити джерела необхідної інформації, серед яких і шкільні підручники – як одне з доступніших за змістом і формою
Згідно з навчальною програмою[23] у змісті деякіх підручників «Природознавство»,[12,13.14] «Основи здоров'я»,[18] «Я у світі»,[31] передбачають роботу над навчальними проектами. Проте зважаючи на інтегративний характер проектної діяльності, в будь-якій із навчальних тем початкової школи можна виділити проблему, яку можна розв’язати в формі проекту. Разом з тим. Не існує (та й не може існувати) розробленого наперед планування проектів, оскільки в основі їх розробки лежать потреби, мотиви, інтереси конкретного учня або класу. У цьому зв’язку можливо поділитися лише ідеями щодо вибору тем навчальних проектів з деяких предметів початкової школи.
Тема проекту |
Вид проекту |
Українська мова |
|
Складання пам’ятки-підказки “Як легко запам’ятати правило” Складання «Словничка складних слів» «У яких зошитах писали перші школярі?» Створення кишенкової книжечки. Мовне свято «Грамоти вчиться – завжди згодиться». «Правила, які вивчали наші батьки» «Скільки мов на планеті» «Як помилки з правилами воювали» «На планеті Невивчених правил» |
прикладний
прикладний інформаційний творчий ігровий пошуковий інформаційний творчий ігровий
|
Літературне читання |
|
Складання пам’ятки “Як підготувати переказ тексту» Створення збірки скоромовок Акція «Збережемо книжку» «Герої книжок – у мультиках» «Зимові свята в Україні» Фестеваль казкових героїв « Правду в приказках шукай» «Чарівні перетворення в казках» Створення каталогу сучасної дитячої поезії Акція «Книжка для дитячого садочка» «Стежинами казкових героїв» «Ілюструємо улюблені твори» Конкурс народної творчості «Пісня-душа народу» «Шкідливі поради в казках» «Історичні події в народних легендах» «Історія виникнення книжки» «Спроба пера» Інсценізація улюблених творів «Свято читацьких задоволень» |
прикладний прикладний прикладний пошуковий ігровий ігровий пошуковий інформаційний інформаційний прикладний творчий творчий творчий пошуковий пошуковий інформаційний творчий творчий ігровий |
Математика |
|
«Як легше вивчити таблицю множення?» «Математичні загадки» «Математика в казках» «У магазині іграшок» «Математика в побуті» «Грошові одиниці в Україні» «Ілюстрування задач» «Математика – цариця наук» «Відстань до Сонця у різних величинах» «Шкільний календар» «Математичні цікавинки» «Неймовірні одиниці вимірювання величин» |
прикладний прикладний пошуковий ігровий пошуковий інформаційний творчий ігровий дослідницький прикладний інформаційний творчий |
Природознавство |
|
«Будьмо знайомі»(Походження назв рослин і тварин) «Як готуються до зими бджоли?» «Не зривай первоцвітів» «Тиша в лісі» «Квіти в моєму житті» «Книга скарг природи» «Лісова аптека» «Захисти природу» «Загадки природи» «Небесні тіла» «Природні дива України» «Рослини – символи країн світу» |
пошуковий інформаційний прикладний творчий інформаційний творчий інформаційний творчий творчий інформаційний дослідницький дослідницький |
Я у світі |
|
«Славетні Українці» «Уявні подорожі в інші країни» |
інформаційні Творчий |
Аналіз педагогічного досвіду дає змогу зробити висновок, що все частіше метод проектів застосовується в навчально-виховному процесі як одна з форм активного та продуктивного навчання. На запитання «Чому саме проектна робота?» вчителі відповідають:
Як будь-яка інша методика взаємонавчання має свої позитивні і негативні сторони, які необхідно враховувати, використовуючи цю технологію.
Переваги використання методу проекту:
Недоліки використання методу проектів:
Незважаючи на деякі недоліки, проектна робота якнайкраще вписується в компетентнісний підхід, який включає в себе розвиток у школярів трьох компонентів:
- уміння працювати з різними джерелами інформації;
- уміння працювати в групі;
- уміння працювати самостійно.
Таким чином, метод проектів дозволяє індивідуалізувати навчальний процес, дає можливість учням проявляти самостійність у плануванні, організації та контролі своєї діяльності. Застосування проектної методики на уроках забезпечує підтримку стійкого інтересу до вивчення різних предметів, поглиблює та систематизує знання учнів по вивченій темі.
2.2.Методичні рекомендації з проблем організації проектної діяльності молодших школярів
Суспільство постійно розвивається, тому й обсяг знань постійно зростає. Отже роль вчителя полягає вже не в тому, щоб надати інформацію, а в умінні бути організатором її засвоєння. Учитель спрямовує розумову діяльність учнів, залучаючи їх до діяльності через пізнання світу, і реалізує цим найважливіший принцип гуманної педагогіки, висловлений М.Монтессорі: «Допоможи мені зробити це самому». [22 ]
Залучення молодших школярів до проектної роботи сприяє формуванню в них таких компетентностей:
Дедалі більшої популярності у вчителів набувають активні методи навчання, серед яких – метод проектів.
2.2.Методичні рекомендації з проблем організації проектної діяльності молодших школярів
Суспільство постійно розвивається, тому й обсяг знань постійно зростає. Отже роль вчителя полягає вже не в тому, щоб надати інформацію, а в умінні бути організатором її засвоєння. Учитель спрямовує розумову діяльність учнів, залучаючи їх до діяльності через пізнання світу, і реалізує цим найважливіший принцип гуманної педагогіки, висловлений М.Монтессорі: «Допоможи мені зробити це самому». [22 ]
Залучення молодших школярів до проектної роботи сприяє формуванню в них таких компетентностей:
Дедалі більшої популярності у вчителів набувають активні методи навчання, серед яких – метод проектів.
Шляхи вибору тематики проекту:
Основні джерела інформації при виборі тематики проекту:
Навчальне проектування зорієнтоване передусім на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну та групову, яку вони виконують упродовж визначеного часу. При цьому робота організується в кілька етапів:[24]
І етап – організаційний.
Повідомляється тема, форма проекту, завдання, план роботи. Усе це обговорюється в класі, учні вносять свої пропозиції.
ІІ етап – підготовчий.
Відбувається збір матеріалу, тобто звичайна робота з вивченням навчального матеріалу, із тренувальними вправами, з високим ступенем зацікавленості. Часто це пізнавальна робота.
ІІІ етап – проектна робота.
Починається проектування «макета», опрацювання зібраної інформації, її коригування. На цьому етапі учні звертаються до довідників, словників, а також до вчителя для одержання додаткової інформації.
ІV етап – оформлювальний
На цьому етапі відбувається остаточне оформлення об’єкта, малювання, розфарбовування або друкування.
V етап – презентація проекту
Завершальний урок з теми, на якому кожна група представляє продукт своєї діяльності.
VІ етап – підбиття підсумків
Це аналіз виконаної роботи, виявлення її переваг і недоліків, труднощів, само- і взаємооцінювання результатів, визначення побажань і планів на майбутнє. Помилки, яких можуть припуститися учні, учитель виправляє на 3-4 етапі.
Кожен етап потребує певного часу і має логічно закінчений зміст.
Паспорт проектної роботи:
Вимоги до продукту проектної діяльності
Критерії оформлення і оцінки проекту:
Оцінка вчителем:
Оцінка запрошеними на презентацію (однолітки, адміністрація школи, громадськість, батьки)
Самооцінка:
Форми самооцінки:
Найбільш характерні для навчальних проектів організаційні форми робіт:
- групове обговорення, “мозкова атака”, “круглий стіл”;
- самостійна робота учнів;
- консультації з керівником проекту;
- консультації з експертами;
- екскурсії;
- лабораторна робота;
- творчий звіт, «захист» проекту.
Методичні помилки вчителів при використанні методів проектів
ВИСНОВКИ
При написанні курсової роботи було досліджено та проаналізовано технологію проектів у досліджені зарубіжних та вітчизняних авторів.
Особливістю проектувальної технології є діяльнісний підхід до освітньо-виховного процесу, що стало однією із причин зростання інтересу до цієї форми роботи з боку вітчизняної методичної школи. Проектувальні технолога ґрунтується на позиціях прогресивної педагогіки, що передбачає погляд на виховання як на постійну реконструкцію особистого досвіду учнів, а також відповідність змісту виховання інтересам та потребам школярів. Прихильники проектувальної педагогічної діяльності відстоюють принцип "навчання за допомогою діяльності, розглядаючи при цьому діяльність як різновид творчої роботи, де учень виступає її активним учасником. Тому в основі цього методу лежить не інформаційний підхід, зорієнтований на розвиток пам'яті учнів, а діяльнісний, спрямований на формування комплексу різноманітних вмінь та навичок, необхідних передусім для дослідницької діяльності.
Аналіз досліджень показав, що проекти застосовуються у навчально-виховному процесі при вивченні будь-якого предмету, курсу.
Проектною технологією користуються в організації контролю та оцінювання досягнень як альтернативною формою, що отримала назву портфоліо - колекція, відбір, аналіз зразків і продуктів навчально-пізнавальної діяльності. Автори наголошують, що використання технології проектів дозволяє реалізувати діяльнісний підхід у навчанні, застосувати знання й уміння, набуті при вивченні дисциплін на різних етапах навчання, інтегрувати їх у процесі роботи над проектом.
Проектна діяльність учнів забезпечує пріоритет надпредметних соціально-значимих знань і умінь, що найбільше відповідає парадигмі особистісно-орієнтованої освіти, тому що саме ці знання і вміння дозволяють молоді упродовж життя успішно реалізуватися у професійній діяльності.
Отже, аналіз педагогічної літератури з цього питання дає можливість з'ясувати, що технологія проектів на сьогодні - одна з найбільш розповсюджених видів дослідницької роботи школярів. Вона розглядається як альтернатива класно-урочній системі навчальних закладах але вона зовсім не повинна витіснити її і стати панацеєю. Проектна технологія має бути використана як доповнення до інших видів прямого або непрямого навчання, як засіб прискореного росту і в особистому плані, і в академічному.
Проаналізував зміст проектної технології було зроблено висновок, що:
Проектне навчання стимулює і посилює позитивну мотивацію до навчання, тому що воно:
Основними принципами проектного навчання є:
Оцінювання результативності є обов'язковим елементом організації роботи над проектом. Результативність проекту полягає у співвідношенні запланованих очікуваннями з кінцевими результатами роботи
У процесі роботи над проектом важливим є створення атмосфери позитивної взаємозалежності у колективі. Позитивна взаємозалежність пов'язує учнів один з одним, оскільки жоден з них не може самостійно, без допомоги інших членів групи успішно виконати завдання. Коли учні чітко усвідомлюють свою позитивну залежність один від одного, то переконуються, що внесок і зусилля кожного з них необхідні для успіху загальної справи.
Важлива роль на всіх етапах діяльності відводиться педагогу, котрий з одного боку, є організатором проекту, а з іншого, рівноправним членом робочої групи і висуває власні цілі, аналізує ситуацію, пропонує цікаві ідеї для обговорення. Наставником можуть поділитися власним життєвим досвідом, допомогти школярам відшукати різнобічні джерела інформації щодо проблеми дослідження, посприяти у контакті зі спеціалістами
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Додатки
Пам’ятка для учителя № 1
Пам’ятка № 2
Пам’ятка для батьків №3
Пам’ятка для вчителів та батьків №4
Зразки навчальних проектів.
Тема: «Цікаве про птахів»
Навчальні предмети: «Природознавство», «Літературне читання»
Обґрунтування вибору проекту: ознайомлення учнів із птахами нашої місцевості; формування в учнів початкових навичок пошукової діяльності; виховання бережного ставлення до природи.
Мета і завдання: підібрати цікавий матеріал про птахів нашої місцевості; формувати в учнів початкові навички дослідницької роботи; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння виступати перед аудиторією; розвивати трудові навички; виготовити годівнички для пташок; прищеплювати любов до природи.
Характеристика проекту:
за характером діяльності – інформаційно – дослідницький, практичний;
за змістом – міжпредметний (природознавство, літературне читання, образотворче мистецтво, трудове навчання);
за кількістю учасників – колективний;
за тривалістю – міні – проект;
за ступенем самостійності – частково – пошуковий.
Прогнозований результат: доповіді учнів, оформлення виставки малюнків, проведення уроку «Птахи нашої місцевості», участь в операції «Нагодуй горобчика» (розвішування годівничок).
План роботи над проектом:
Тема: «Казковий дивограй»
Навчальний предмет: «Літературне читання.»
Мета проекту: підтримувати інтерес до казок; вчити дітей розумітися в побудові
казок, розрізняти типи казок, знаходити спільне й відмінне у казках
різного виду («чарівні», «побутові», «казки про тварин»); розвивати
спостережливість, увагу, мислення; збагачувати словниковий запас,
активувати читацьку пам'ять; формувати оцінні судження, викликати
бажання творити добро; закріплювати вміння працювати у групах;
виховувати любов до рідного слова, народної творчості, товариськість,
організованість.
Характеристика проекту:
за характером діяльності – змішаний (творчий, ігровий, інформаційний);
за змістом – міжпредметний (природознавство, літературне читання, музичне мистецтво);
за кількістю учасників – груповий;
за тривалістю – середній (10днів);
за ступенем самостійності – частково – пошуковий.
Ключове питання: «Як добро перемагає зло?».
Тематичне питання: «Особливості різних типів казок».
Змістові питання:
Хто автор казок?
Які є види казок?
Який зачин і кінцівка казок?
Ритмічні і пісенні частини монологів героїв.
Чого вчать казки?
Кінцевий результат:
Удосконалення навички читання і уміння переказувати прочитане.
Формування навичок роботи у групах та з додатковою літературою.
1