Доповідь-презентація «Особливості застосування педагогічних технологій для розвитку креативності здобувачів освіти у процесі вивчення української мови та літератури»

Про матеріал
Рекомендації щодо використання інтерактивних технологій на уроках української мови
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Державний навчальний заклад «Олевський професійний ліцей»Доповідь на тему : «Особливості застосування педагогічних технологій для розвитку креативності здобувачів освіти у процесі вивчення української мови та літератури»Підготувала:викладач української мови. Шинкар Валентина Сергіївна Олевськ-2023

Номер слайду 2

Мої учні будуть дізнаватися про новене від мене; вони будуть відкриватице нове самостійно. Моє основнезавдання — допомогти їм розкритися. М. ПесталоцціЗнати свою науку вчителю, звичайно, необхідно, але, крім цього, потрібно ще володіти ключем                            до  розуму і серця своїх вихованців. І хто не володіє цим даром природи, той повинен його шукати в                         сучасній педагогіці й методиці.                                                                                                       (К. Лейбніц).

Номер слайду 3

Керуючись основними документами, що унормовують діяльність, визначають основні завдання та пріоритети освітньої галузі (Загальна декларація прав людини, Декларація прав дитини, Національна доктрина розвитку освіти України, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», державні документи щодо реформування сучасної освіти) сьогоднішній вчитель зобов’язаний створити такі умови, де б учень повноцінно жив, проектував своє майбутнє, свій шлях, враховуючи власні можливості, ставлячи перед собою завдання самовдосконалення, самовиховання, самоосвіти. Тобто виховати креативну особистість, здатну до творчого нестандартного мислення, можливості ефективно вирішувати  складні проблеми власної життєдіяльності.

Номер слайду 4

У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу як ніколи актуальні дидактичні заповіді В. Сухомлинського. У книзі « Сто порад учителю» він писав: «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці.» Вважаю, що завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою. Новий підхід у викладанні філологічних дисциплін вимагає працювати у творчому режимі, нестандартних напрямах, постійно вдосконалювати свою професійну діяльність, спрямовувати свою роботу на розвиток творчих можливостей учнів, креативність, їхніх талантів з метою отримання певного освітнього результату.

Номер слайду 5

Опрацювавши роботи науковців, таких як Г. Айзенк, А. Алейніков, М. Бердяєв, Д. Богоявленська, Л. Виготський, А. Маслоу, А. Полякова, Я. Пономарьов, В. Рибалко, В. Семиченко та ін. можна зробити висновок, що креативність розглядаються як основа, психологічний механізм, що зумовлює творчу активність людини для творчої самореалізації у різних видах життєдіяльності. Отже, креативність є характерною ознакою творчої особистості, спроможної реалізувати свій творчий потенціал за власною ініціативою і з вибором відповідних засобів. Своїм завданням вважаю керування процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання. І єдиним, на мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні, новітні  технології навчання, які забезпечують позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку креативної особистості.’

Номер слайду 6

Пріоритет в організації освітнього процесу надаю особистості учня, його вмінню самостійно здобувати знання. Тому заохочую до активної пізнавальної діяльності учня, створюю умови для виявлення зацікавленості, стимулюю до висловлювань без побоювань помилитися, формую прагнення учнів знаходити свій спосіб роботи, вчу аналізувати та виявляти учнівську ініціативу, самостійність у самовираженні. Тобто розвиваю в учнів креативні якості:уміння альтернативно мислити, бачити кілька варіантів розв'язання проблеми;спроможність нестандартно працювати з матеріалом;бажання експериментувати;потребу імпровізувати, розкривати зміст твору;здатність творчо засвоювати навчальний матеріал;прагнення до самозбагачення інтелектуальної, моральної, емоційно-вольової, естетичної сфери

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Що таке креативність?Це - творчі здібності людини, які характеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, що відхиляються від традиційних схем мислення і входять у структуру обдарованості. Абрахам Маслоу - це творча спрямованість, спадкоємно властива всім, але втрачена більшістю під впливом середовища. На побутовому рівні – Це - прояв кмітливості - здатність досягати мети, знаходити вихід з безвихідної ситуації. П. Торренс - “ це означає копати глибше, дивитися краще, виправляти помилки, розмовляти з кішкою, пірнати на глибину, проходити крізь стіни, запалювати сонце, вітати майбутнє".

Номер слайду 9

Критерії креативностіАбстрактність - розуміння суті проблеми. Оригінальність - здатність бачити незвичайні, нестандартні ідеїСприйнятливість - чутливість до незвичайних деталей, протиріч. Швидкість - здатність бачити велику кількість ідей. Опір - це здатність не слідувати стереотипам. Гнучкість - здатність застосовувати різноманітні стратегії

Номер слайду 10

Умови розвитку креативності1. Розвиток бази знань та умінь, накопичення та систематизація того запасу інформації, на основі якого можна створювати щось нове, а також удосконалення навичок, необхідних для відповідного виду діяльності.2. Створення атмосфери, яка привертає до творчості. Ключова характеристика цієї атмосфери – відсутність критики на стадії породження ідей, що дозволяє подолати внутрішні обмеження, які перешкоджають тому, аби побачити проблему в новому ракурсі.3. Пошук аналогій. Шанси на творче рішення завдань збільшуються, якщо вдається розгледіти аналогії між ними та іншими проблемними ситуаціями, навіть якщо вони на перший погляд не схожі.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Для себе прийнятною вважаю таку модель творчої особистості учня:

Номер слайду 14

У своїй педагогічній практиці апробовую спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання :•  Проектне навчання;•  Особистісно -зорієнтоване навчання. ДослідницькеІгрові технології;Проблемні технології;Інформаційні технології. Інтерактивні технології; Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся вникнути в методику кожної з освітніх технологій і використовувати на своїх уроках залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а також типу уроку та навчального предмета.

Номер слайду 15

Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності залишається урок. Яким же повинен він бути? Сучасний урок – це урок демократичний. Для такого уроку характерними ознаками є :• підготовка не мовознавців-теоретиків, а гуманних освічених людей;• навчання не словом, а справою;• проведення його не для учнів, а разом з ними;• спрямовування діяльності не на клас в цілому, а на особистість кожного учня;• забезпечення повного засвоєння навчального матеріалу на уроці.

Номер слайду 16

Складові ефективності й успішності уроку можна зобразити так:

Номер слайду 17

Вміле застосування інноваційних форм роботи, на мою думку, дасть змогу вчителеві успішно розв`язати порушені проблеми. Для цього визначила такий алгоритм:визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї чи іншої технології;провести достатню попередню підготовку;забезпечити послідовність в освоєнні учнями певних прийомів роботи;дати учням інструктивні матеріали.

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Презентація та її роль у діалогічному навчанні української літератури. Скажи мені — я забуду, покажи мені —я запам 'ятаю, залучи мене — я навчусь. Східна приказка

Номер слайду 20

Використання новітніх технологій не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, зняття з душі дитини почуття страху, спосіб зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості. Зібратися разом – це початок,Триматися разом – це прогрес,Працювати разом – це успіх.  (Генрі Форд) Тому у своїй роботі продовжую застосовувати інтерактивні технології, які спрямовані на проектування креативних якостей особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, наявність власної точки зору. Саме здатність осмислювати виучуване, виділяти основне сприяє виробленню вмінь свідомо застосовувати знання на практиці.

Номер слайду 21

Класифікація інтерактивних технологій навчання:технології кооперативного навчання;технології колективно-групового навчання;технології ситуативного моделювання;технології опрацювання дискусійних питань.

Номер слайду 22

Технології колективного - групового навчання“Обговорення проблеми в загальному полі” ;“Мікрофон”;“Незакінчені речення”;“Мозковий штурм”;“Навчаючи – учусь”;“Ажурна пилка.”

Номер слайду 23

Технології ситуативногомоделювання. Розігрування ситуації за ролями (“Рольова гра” , “Програвання сценки”, “Драматургія” )

Номер слайду 24

Технології опрацювання дискусійних питань“Метод “Прес”;“Займи позицію”;«Зміни позицію”;“Дискусія”.

Номер слайду 25

Інтерактивний прийом «Мікрофон». Учитель: Уявіть, що я журналіст і мені необхідно взяти інтерв’ю з теми, що сьогодні вивчали. Говорити ви будете в мікрофон. Не коментуйте відповідей інших, не перебивайте, не викрикуйте з місця. Починайте з речення… Інтерактивний прийом «Незакінчене речення». I ряд: «Сьогодні на уроці я …. (навчився, дізнався) …». II ряд: «Отримана інформація дозволила нам зробити висновок, що …». III ряд: «Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося…».

Номер слайду 26

1. Урізноманітнювати структури уроків і методи роботи, відійти від шаблонів.2. Навчити учнів діяти творчо і самостійно, враховуючи індивідуальні особливості.3. Поєднувати репродуктивну і пошукову діяльність для забезпечення ефективності навчання.4. Навчально – виховний процес будувати за принципом діалогу, імпровізації.5. Використовувати нетрадиційні методи і форми, проводити уроки-спостереження, урок – подорож, урок – захист, урок- рольова гра, урок – диспут, урок – захист власних проектів.6. Звертати увагу на психологізацію навчання як один із принципів методики навчання.7. Інтерактивні технології дають змогу створити навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюється одночасно. Рекомендації щодо використання інтерактивних технологій на уроках української мови дя вчилтелів

Номер слайду 27

Нестандартні форми уроків: - урок – гра - урок – казка - урок – подорож - урок – КВК

Номер слайду 28

Хотілося б відмітити: Діти з високим рівнем інтелекту і креативності впевнені у своїх здібностях, мають адекватний рівень самооцінки; їм притаманні внутрішня свобода і високий самоконтроль. Якщо вимагає ситуація, ведуть себе по-дорослому. Виявляють інтерес до всього нового і незвичайного, характеризуються великою ініціативністю, але, разом з тим успішно пристосовуються до вимог соціального оточення, зберігаючи внутрішню незалежність думок і дій.

Номер слайду 29

Діти з низьким рівнем інтелекту і креативності , як правило, зовнішньо добре адаптуються, тримаються в "середняках" і задоволені своїм становищем. Вони мають адекватну самооцінку, низький рівень предметних здібностей компенсується розвитком соціального інтелекту, товариськістю, пасивністю у навчанні.

Номер слайду 30

Під час роботи з дітьми важливо розвивати не лише інтелект, але й творчі здібності, і, навпаки, під час розвитку творчих здібностей не слід забувати про інтелект. Адже коли високий інтелект поєднується з високим рівнем креативності, творча людина частіше добре адаптована до середовища, активна, емоційно врівноважена, незалежна і т.п.

Номер слайду 31

Висновок Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Вона вимагає, щоб над матеріалом, який вивчається, учень розмірковував, бачив зв’язок з іншою інформацією і послідовність між нею. А також шукав відповіді на запитання, які виникають у процесі навчання, що збуджує процес мислення, яке призводить до бажаного запам’ятовування і сприяє розвитку пам’яті. В учнів зникає страх зробити помилку, а виникає прагнення виправити, знайти відповіді, щоб більше помилок не виникало. З’являється вміння вирішувати і виправляти власні помилки однокласників. Процес навчання  стає процесом дослідження.

Номер слайду 32

Дякую за увагу ! Успіхів !

pptx
Додано
9 січня 2023
Переглядів
577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку