Доповідь "Реалізація наскрізних ліній на уроках зарубіжної літератури"

Про матеріал
Які інструменти розвитку наскрізних умінь обрати? Це цілком залежить від учителя та від завдань, які він ставить перед собою. У будь-якому разі головне завдання – продемонструвати дітям, наскільки важливо (а також цікаво!) не просто отримувати знання, а й використовувати їх на практиці.
Перегляд файлу

РЕАЛІЗАЦІЯ  НАСКРІЗНИХ  ЛІНІЙ  НА  УРОКАХ  ЗАРУБІЖНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ.

                                                            ВСТУП

       Модель випускника сучасної школи   відображає кінцеву мету загальної середньої освіти – формування громадянина України, підготовленого до життя в сучасному суспільстві, здатного навчатися впродовж життя, оперувати й управляти інформацією, приймати виважені рішення, ефективно взаємодіяти з людьми, усвідомлювати свою роль у державі і світі, адекватно реагувати на проблеми й виклики часу і нести відповідальність за власні вчинки, досягати творчої самореалізації. Саме такі завдання покладені в основу літератури як навчального предмета.

       Мета вивчення зарубіжної літератури - розвиток ключових і предметних компетентностей учнів у процесі читацької діяльності, усвідомлення ними виняткової ролі художньої літератури в сучасному світі.

     Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти програма із зарубіжної літератури забезпечує розвиток  ключових компетентностей, а також спрямована на формування літературної компетентності. 

 

     У програмі відображено чотири змістові лінії літературного компонента Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти: емоційно-ціннісну, літературознавчу, культурологічну, компаративну, які є складовою   наскрізних ліній.

Що таке наскрізні освітні лінії?!  Наскрізні освітні лінії – один із головних трендів сучасної освіти. Це соціально значимі надпредметні теми, які є інструментом формування у школярів уявлення про суспільство в цілому. Також вони допомагають розвивати здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях, формувати світогляд. 

Зарубіжна література має досить значний потенціал для реалізації наскрізних змістових ліній: екологічна безпека і сталий розвиток, громадянська відповідальність, здоров’я і безпека, підприємливість та фінансова грамотність, які є невід’ємною частиною кожного предмета.

 

 

НАСКРІЗНІ ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ

     Які інструменти розвитку наскрізних умінь обрати? Це цілком залежить від учителя та від завдань, які він ставить перед собою. У будь-якому разі головне завдання – продемонструвати дітям, наскільки важливо (а також цікаво!) не просто отримувати знання, а й використовувати їх на практиці. 

Наскрізна лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток» подана у програмі тем зарубіжної літератури за принципами:

послідовності (від простого до складного) і

концентричності (від елементарного до проблемного).

На етапі прилучення учнів до читання 5-7 класи відбувається розкриття взаємозв’язків людини і навколишнього середовища в процесі вивчення художніх творів.

На етапі системного читання 8-9 класи – усвідомлення краси природи, її благотворного впливу на людину, розкриття значення образного слова. Екологічному вихованню приділена велика увага при вивченні художніх творів. Як практично це реалізується?

Уже на перших уроках у 5 класі учні осмислюють на прикладі малих фольклорних жанрів взаємозв’язок усього живого на світі, важливість збереження природи як середовища необхідного для життя людини. Для цього пропонуємо під час вивчення теми «Фольклор» прочитати та проаналізувати прислів’я народів світу, зокрема: «Краще жити бджолою, ніж умерти метеликом», «Пташка красна своїм пір’ям, а людина – знанням», «У словах будь як черепаха, а в справах – швидше за птаха» та інші. На дошці зображення бджоли, метелика, пташки, черепахи, людини. Ставлю завдання:

- визначіть, які особливості тварин, рослин, природних явищ підмічено в них?

- З якими якостями людини вони співвідносяться?

- Чи можна стверджувати, що людина вчиться у природи?

- А чого навчилися ви?

Після обговорення дійшли висновку, що людина – це частинка природи, її розумний витвір, тому саме на ній лежить відповідальність за екологічний стан планети Земля.

Набути досвіду спілкування з природою допомагають казки. Вивчаючи в 5 класі  літературну казку  О. Уайльда «Хлопчик-Зірка» пропонуємо рольову гру «Бути щирим». Об’єдную дітей у групи і, опираючись на текст, пропоную щиро розказати про ставлення Хлопчика - Зірки до мешканців лісу. У казці природа відіграє велику роль у розкритті образу головного героя в подоланні довгого шляху до прощення, до переродження.

           Вивчаючи в 5 класі  народну казку  «Пані Метелиця», проводжу інсценування уривка «На луці». У німецькому фольклорі пані Метелиця відповідала за зимові снігопади, джерела з водою. У казці природа відіграє велику роль у розкритті образу головних героїнь в подоланні довгого шляху до справедливості. 

            Готуючись до уроків, підбираємо «Інтерактивні пазли», галерею ілюстрацій, репортаж-інтерв’ю з однокласником по ілюстраціях, перегляд фільмів, прослуховування аудіо записів - усе це  не тільки урізноманітнює  урок,  але й робить його яскравим, цікавим та емоційним. Уроки у формі гри «Що?Де?Коли?» викликають в учнів захоплення, проходять на високому емоційному рівні, вчать культурі мовлення, толерантності. Після обговорення, аналізу, виконання усіх вправ діти роблять висновок, що тільки та людина, яка бачить красу, робить добро, живе в гармонії з природою.

Формування соціальної та громадянської компетентності на уроках зарубіжної літератури в межах змістової лінії «Громадянська відповідальність» спрямовано на розвиток соціальної активності особистості, формування відповідального члена громади та суспільства, національно свідомого, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, орієнтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку суспільства.

Розвиток соціальної та громадянської компетентності відбувається через навчання на трьох рівнях:

засвоєння знань про громадянську відповідальність («навчання про»),

розвиток розуміння і ставлення до громадянської відповідальності («навчання для розвитку розуміння та формування ціннісних ставлень»),

               здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності («навчання через досвід»).

         Реалізація змістової наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» є ефективною при роботі з усіма категоріями учнів, враховуючи сучасну тенденцію «очерствіння», ізольованості серед підлітків. Надо створити  такі  умови, в  яких  учень зможе розв’язувати конфлікти, осмислювати та захищати свої права, усвідомлювати свою роль в суспільстві. Переконана, що сучасний  педагог  має  бути  на  уроці  і психологом, і  актором, і  режисером  одночасно. Вправи щодо «Створення ситуації успіху» та інтерактивного навчання.

         Організація класу. Як почнеш урок, так він і пройде. На початку роботи створюю робочий настрій, щоб учні відчули потребу сприймати інформацію швидко й із зацікавленістю. Наприклад, вправа «Хвилинка поезії». На  уроці відводжу хвилинку для виразного читання улюбленої поезії.

Такі вправи сприяють позитивним міжособистісним стосункам, дають можливість кожній дитині заглибитись у свій внутрішній світ, а нам ефективно розпочати й провести урок.

На етапі актуалізації знань, щоб  допомогти учням поновити попередні знання, пробудити їхню цікавість, використовую літературні диктанти, кросворди, запитання для бесіди, рольову гру  «Інтерв’ю з автором», вправи «Продовж речення», «Асоціативний кущ»,  метод «Так чи Ні», «Вибери зайве», цитатну доріжку «Хто так сказав», прийом «Лови помилку», «Мікрофон» та інше.

Робота над формуванням компетентностей починається з визначення мети уроку (цілепокладання), що випливає із певної теми, і як наслідок — очікувані результати, тобто знання, уміння та навички, що їх учні опанують і застосують в конкретній ситуації. Важливим є вміння школярів самостійно визначати результати роботи на уроці. Для цього впроваджую прийом «Очікувані результати». Він дає змогу кожній дитині проаналізувати в кінці уроку, чи досягнув він поставленої мети, визначити над чим ще слід попрацювати. Головне — «підштовхнути» дітей до роздумів, самостійного пошуку відповідей і прийняття рішень. Лише за таких умов школярі будуть творцями уроку, а значить — і власного життя. 

Вивчаючи біографію письменників чи поетів зарубіжної літератури, виховую у своїх учнів справедливість, завзятість, відданість своїй справі, чесність, принциповість. Орієнтую їх на ідеал. Відповідно до вказаного принципу використовую такі вправи: лист герою, карта подорожі, метод «Пошук», заочна екскурсія, робота в групах (історики, мистецтвознавці), метод критичного мислення "Діалог з другом", вправа «Лист», знайди пару.

         Дуже важливим на уроці є висновок – результат засвоєних знань, роботи на уроці. Для підсумкового етапу пропоную творчі завдання, завдання проблемного та аналітичного характеру:  «Лист літературному героєві», сенкан, тестові завдання, літературний диктант. Так на кінцевому етапі уроку вивчення твору у 5 класі Елеонор Портер «Полліанна» даю завдання написати листа від імені Полліанни з порадами нашим сучасникам щодо ставлення до людей. 6 - класникам пропоную уявити, що Прометей потрапив у наш час. То який подвиг він міг би здійснити для сучасного людства? Такі завдання допомагають краще зрозуміти громадянську відповідальність героїв.

Література встановлює контакт учнів з минулими епохами та сучасним світом, забезпечує умови для успішної соціалізації. Досвід героїв, з котрими учням доводиться зустрічатися в процесі вивчення теми, формує особистісну позицію дітей, дозволяє робити оцінку своїм вчинкам.

 

       Наскрізна лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному, швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодого покоління практичних аспектів фінансових питань, здійснення заощаджень, страхування, кредитування, інвестування тощо. Розглянемо на конкретних прикладах як навчити учнів підприємницької та фінансової грамотності на уроках зарубіжної літератури. В 9 класі при вивченні повісті Бальзака «Гобсек» проводжу урок «Гроші та щастя#пов’язані?». Разом намагаємося знайти відповіді на це питання. Розмірковували, дискутували, намагалися вияснити: а скільки ж грошей потрібно, щоб відчувати себе щасливим … і взагалі, чи треба вони для щастя? Подумки ставали мільйонерами, жебраками, опинялися на безлюдному острові з мішком грошей… Презентували проект «Гроші», з якого дізналися про види грошей та їх функції, а також, що таке сімейний, власний бюджет і його планування, які кишенькові гроші отримують діти різних країн світу. Дослідили, які гроші, терміни згадуються у творі. Узагальнюючи урок пропонуємо висловити свою думку   на поставлене проблемне запитання на початку уроку «Чи можна ставити знак рівності гроші=щастя?». Домашнє завдання теж пов’язане з фінансовою грамотністю.

 Світова література надає учню багатющий життєвий матеріал для аналізу різноманітних життєвих схем поведінки, людських характерів, акцентує на унікальному внутрішньому світі людини.  Вона пропонує різні варіанти життєвих моделей і ситуацій, приклади найрізноманітніших почуттів. Не буває зручних, єдино правильних методик, які можна застосувати повсюдно, - цьому суперечить індивідуальна природа як учителя, так і учня.

 

      Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека» ставить за мету формувати всебічно розвиненого члена суспільства, здатного усвідомлювати пріорітетність здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища, осмислювати зв’язок між власними рішеннями та поведінкою. здоров’ям та безпекою. набуття знань та умінь правильної поведінки в критичних та небезпечних ситуаціях. Вивчаючи твір О.Генрі «Останній листок». Ставлю проблемне запитання: «Чи зможе подолати Пневмонію хвора Джонсі?» Аналізуючи твір, учні відзначають, що письменник зображує побут людей, їхній спосіб життя, від якого залежить здоров’я кожного героя, його спроможність боротися з хворобою. Наприкінці  вивчення новели застосовую прийом «естетичної експертизи». Пропоную співставити ілюстрацію Г.Ю.Кузнецова із текстом. Завдання: знайти спільні риси. Ілюстрація до новели художника Г.Кузнєцова «Та не здався листок у віконці, художник старий на стіні, найкращу картину й останню, написав у своєму житті»

 Учні відмічають, що в ілюстрації Г.Кузнецова відображається любов, тепле відношення старого Бермана до Джонсі. Він створив єдиний в житті шедевр. щоб дівчина одужала. У всій позі старого художника відображено прагнення допомогти ближньому, не дивлячись на негоду. Закінчуючи вивчати твір, учні приходять до висновку, що за життя треба боротися, і що вічно зелений листок плюща означає для Джонсі життя - вона починає одужувати. Отже, уроки лінії здоров’я і безпеки вчать правильній поведінці в критичних ситуаціях, осмислювати власне рішення та поведінку щодо свого життя та його безпеки в сучасному суспільстві, бути всебічно розвиненим, здоровим будівником держави.  

   

ВИСНОВОК

Сучасний учень живе у складному світі, що швидко змінюється, стикається з представниками різних культур, носіями різних світоглядів та життєвих стратегій. Тому школа через кожен навчальний предмет має підготувати учня до цього: він має зрозуміти власне призначення, виробити концепцію свого життя і життєве кредо; використати наявні можливості або створити необхідні умови для самореалізації сутнісних сил, відповідально ставитися до свого життя й до самого себе.

Уроки зарубіжної літератури з підприємницьким тлом сприяють духовному зростанню, соціальній адаптації вихованців; допоможуть їм стати більш зрілими, мудрими, вправними, загартованими перед життєвими випробуваннями, впевненими у прийдешньому.  

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
2160
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку