Доповідь на ММ/О
вчителя Афоніної Л.В.
Реалізація наскрізної лінії
«Громадянська відповідальність»
з предмету «Трудове навчання»
(Слайд 1, 2)
З 2017 введена оновлена програма з трудового навчання. На мою думку, вона серед інших програм змінилася найбільше. І ці нововведення нікого не залишили байдужими. В першу чергу ми побачили і оцінили більш ширші можливості як для вчителя так і для учнів у межах програми.
Як зазначається у новій програмі, її зміст «орієнтовано на формування в учнів ключових і предметних компетентностей, які покликані наблизити процес трудового навчання до життєвих потреб учня, його інтересів та природних здібностей». Тобто програма націлена на те, щоб навчити учнів проектувати, працювати у команді, знаходити шляхи вирішення проблем , що дозволить їм в майбутньому самореалізуватися.
Представляю вашій увазі своє бачення того, якими засобами можна досягти очікуваних результатів Нової навчальної програми через наскрізні змістові лінії.
(Слайд 3)
За новою програмою для формування ключових і предметних компетентностей у зміст кожного предмету закладено такі наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність».
Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:
(Слайд 4)
Наскрізні лінії реалізуються під час вивчення певних розділів та тем через підбір відповідної інформації, дидактичних матеріалів та використання різних методів навчання, реалізацію проектів і досліджень.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності, які забезпечують виконання наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» укладено у вигляді трьох складових компонентів: знаннєвого, діяльнісного і ціннісного.
«Громадянська відповідальність» націлена на формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.
(Слайд 5)
Учнів 5–6 класів у процесі трудового навчання орієнтують: визначати у співпраці з учителем та іншими учнями алгоритм взаємодії в майстерні для розв'язання практичних соціально значимих завдань чи проектів; на усвідомлення важливості дотримуватися етикету для створення власного позитивного іміджу; усвідомлення важливості використання в побуті, миючих засобів що не наносять шкоди навколишньому середовищу.
Учнів 7–9 класів у процесі трудового навчання орієнтують: на здатність обґрунтовувати власну позицію щодо галузей застосування конструкційних матеріалів, технології їх обробки; уміння оцінювати результати власної діяльності; усвідомлювати власний вибір майбутньої професії, критично ставитись до цього вибору.
Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (тренінги, дослідницьку роботу, роботу в групі, проекти тощо), яка поєднує трудове навчання з іншими навчальними предметами і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.
(Слайд 6)
Для реалізації змістової лінії «Громадянська відповідальність» на уроках трудового навчання рекомендуємо використовувати відкритий електронний ресурс для скачування посібників серії «Живемо в демократії»: http://doccu.in.ua/tag/посібникизодгопл/ та всеукраїнської програми освіти для демократичного громадянства «Демократична школа» http://ukr.theewc.org/vidpovidalnist.
Потребує уваги збірник вправ та методичних рекомендацій «Громадянська відповідальність: 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів для 5–9 клас ( Посібник для вчителя / Рафальська М., Боярчук О.,Герасим Н. та ін. – Х. : Вид. група «Основа», 2017. – 136 с.) , який може слугуватиме прикладом для вчителів для розробки власних авторських матеріалів із формування громадянської компетентності у школі.
(Слайд 7)
Так, проводячи на першому уроці в 5 класі вступний інструктаж можна використати вправу-тренінг «Права, обов’язки та правила у майстерні» з цього збірника.
Діти об’єднуються в три групи по 5-6 осіб. Кожна група отримує великий аркуш паперу, розділений на три частини. У першій частині аркуша треба написати, що вважають правами кожного учасника навчально-виховного процесу під час роботи у майстерні (кожен пункт нумерують). Далі учні передають аркуш до наступної групи. Під тими ж номерами, що використовувалися у розділі права, учні другої групи записують, як потрібно поводитися, щоб поважати права кожного (в центральній третині аркуша). Учні передають свій аркуш паперу знову. Наступний крок – вироблення правил на основі прав і відповідальної поведінки. Необхідно обрати кілька правил, яких будуть дотримуватися в майстерні. (Додаток 1)
Вимоги до вибору правил:
Ці правила пишуться великими літерами на останній третині аркуша, потім вирізаються та прикріплюються на стіну. Далі організується дискусія, коли діти разом з учителем узгоджують правила, прагнуть дійти рішення, з якими погодяться всі. Відбувається голосування за правила. Кожен учень має чотири жетони, які він може «витратити» на правила, які, на його думку, повинні бути встановлені у класі. Чотири правила з найбільшою кількістю голосів стають правилами класу. Їх можна написати, підписати від імені кожного учня та розмістити на видному місці у майстерні. У випадках, коли правила порушуються, вчитель разом із дітьми звертаються до вироблених спільно правил і обговорюють їх. У разі потреби може вироблятися спільне рішення про внесення змін до правил.
Виконання тренінгової вправи «Права, обов’язки і правила у майстерні» дозволяє учням зрозуміти особисту відповідальність за дотримання правил, розвиває групову взаємодію, вміння працювати в команді, брати на себе відповідальність за ухвалення рішення. Далі діти знайомляться з правилами внутрішнього розпорядку в шкільній майстерні, усвідомлюючи необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця. Такі форми роботи спрямовані на підтримку кількох наскрізних ліній: «Громадська відповідальність» та «Здоров’я і безпека», що підтверджує принцип інтеграції оновленої програми.
Бажаю усім успіху.
(Слайд 8)
Додаток 1
Алгоритм взаємодії в майстерні
Права |
Обов’язки |
Правила |
Кожен має право відвідувати заняття у школі |
Ми дотримуємось загальних правил поведінки учнів |
Приходити вчасно |
Право на участь в загальній практичній діяльності |
Ми дотримуємось правил БЖ при виконанні спільної роботи з іншими учнями |
Безпечно співпрацювати з іншими учнями |
Кожен має право бути почутим |
Ми уважно слухаємо кожного |
Зберігати тишу, коли говорять інші |
Кожен має право на свою думку |
Ми поважаємо думку кожного |
Розуміти думку інших
|
Кожен має право мати персональні ґаджети |
Використовуємо персональний ґаджет чи телефон за дозволом вчителя |
Вимикати телефон на уроці |
Право на толерантне відношення до себе |
Ми ввічливі до вчителя та інших учнів |
Цінувати і поважати інших, бути доброзичливим. |