Доповідь "Реалізація наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» з предмету «Трудове навчання»

Про матеріал
Цей матеріал містить методичні рекомендації щодо реалізації змістової лінії «Громадянська відповідальність» на уроках трудового навчання. Наскрізна лінія«Громадянська відповідальність» освоюється в основному через колективну діяльність (тренінги, дослідницьку роботу, роботу в групі, проекти тощо), яка поєднує трудове навчання з іншими навчальними предметами і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.
Перегляд файлу

Доповідь на ММ/О

вчителя Афоніної Л.В.

 

Реалізація наскрізної лінії

 «Громадянська відповідальність»

з предмету «Трудове навчання»

 

(Слайд 1, 2)

З 2017 введена оновлена програма з трудового навчання. На мою думку, вона серед інших  програм змінилася найбільше. І ці нововведення нікого не залишили байдужими. В першу чергу ми побачили і оцінили більш ширші можливості як для вчителя  так і для учнів у межах програми.

Як зазначається у новій програмі, її зміст «орієнтовано на формування в учнів ключових і предметних компетентностей, які покликані наблизити процес трудового навчання до життєвих потреб учня, його інтересів та природних здібностей». Тобто програма націлена на  те, щоб навчити  учнів проектувати, працювати у команді, знаходити шляхи вирішення проблем , що дозволить їм в майбутньому самореалізуватися.

Представляю вашій увазі своє бачення того, якими засобами можна досягти очікуваних результатів Нової навчальної програми через наскрізні змістові лінії.

(Слайд 3)

 За новою програмою для формування ключових і предметних компетентностей у зміст кожного предмету закладено такі наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток»,  «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність».

                Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:

  • організацію навчального середовища — зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;
  • навчальні предмети — виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються  надпредметні, міжкласові  та загальношкільні проекти. Роль навчальних  предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить  від цілей і змісту навчального предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою;
  • предмети за вибором;
  • роботу в проектах;
  • позакласну навчальну роботу;
  • роботу гуртків.

 (Слайд 4)

               Наскрізні лінії  реалізуються під час вивчення певних розділів та тем через підбір відповідної інформації, дидактичних матеріалів та використання різних методів навчання, реалізацію проектів і досліджень.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності, які забезпечують виконання наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» укладено у вигляді трьох складових компонентів: знаннєвого, діяльнісного і  ціннісного.

                «Громадянська відповідальність» націлена на формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.

(Слайд 5)

               Учнів 56 класів у процесі трудового навчання орієнтують: визначати у співпраці з учителем та іншими учнями алгоритм взаємодії в майстерні для розв'язання практичних соціально значимих завдань чи проектів; на усвідомлення важливості дотримуватися етикету для створення власного позитивного іміджу; усвідомлення важливості використання в побуті, миючих засобів що не наносять шкоди навколишньому середовищу.

                 Учнів 79 класів у процесі трудового навчання орієнтують: на здатність обґрунтовувати власну позицію щодо галузей застосування конструкційних матеріалів, технології їх обробки; уміння оцінювати результати власної діяльності; усвідомлювати власний вибір майбутньої професії, критично ставитись до цього вибору.

Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (тренінги, дослідницьку роботу, роботу в групі, проекти тощо), яка поєднує трудове навчання з іншими навчальними предметами і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.

(Слайд 6)

Для реалізації змістової лінії «Громадянська відповідальність» на уроках трудового навчання рекомендуємо використовувати відкритий електронний ресурс для скачування посібників серії  «Живемо в демократії»:  http://doccu.in.ua/tag/посібникизодгопл/  та всеукраїнської програми освіти для демократичного громадянства «Демократична школа»  http://ukr.theewc.org/vidpovidalnist.

Потребує уваги збірник вправ та методичних рекомендацій «Громадянська відповідальність: 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів для 5–9 клас ( Посібник для вчителя / Рафальська М., Боярчук О.,Герасим Н. та ін. – Х. : Вид. група «Основа», 2017. – 136 с.) , який може слугуватиме прикладом для вчителів для розробки власних авторських матеріалів із формування громадянської компетентності у школі.

(Слайд 7)

Так, проводячи  на першому уроці в 5 класі вступний інструктаж можна використати  вправу-тренінг «Права, обов’язки та правила у майстерні» з цього збірника.

Діти об’єднуються в три групи по 5-6 осіб. Кожна група отримує великий аркуш паперу, розділений на три частини. У першій частині аркуша  треба написати, що вважають правами кожного учасника навчально-виховного процесу  під час роботи у майстерні (кожен пункт нумерують). Далі учні передають аркуш до наступної групи. Під тими ж номерами, що використовувалися у розділі права, учні другої групи записують, як потрібно поводитися, щоб поважати права кожного (в центральній третині аркуша). Учні передають свій аркуш паперу знову. Наступний крок – вироблення  правил на основі прав і відповідальної поведінки. Необхідно обрати кілька правил, яких будуть дотримуватися в майстерні. (Додаток 1)

 Вимоги до вибору правил:

  • Вони повинні мати позитивне формулюваннящось робити замість не робити чогось.
  • Вони повинні бути конкретними та описувати необхідну поведінку, наприклад, право бути почутим; ми  маємо відповідальність слухати; правило – зберігати тишу, коли говорять інші.

Ці правила пишуться великими літерами на останній третині аркуша, потім вирізаються та прикріплюються на стіну. Далі організується дискусія, коли діти разом з учителем узгоджують правила, прагнуть дійти рішення, з якими погодяться всі. Відбувається голосування за правила. Кожен учень має чотири жетони, які він може «витратити» на правила, які, на його думку, повинні бути встановлені у класі.  Чотири правила з найбільшою кількістю голосів стають правилами класу. Їх можна написати, підписати від імені кожного учня та розмістити на видному місці у майстерні. У випадках, коли правила порушуються, вчитель разом із дітьми звертаються до вироблених спільно правил і обговорюють їх. У разі потреби може вироблятися спільне рішення про внесення змін до правил.

Виконання тренінгової вправи «Права, обов’язки і правила у майстерні» дозволяє учням зрозуміти особисту відповідальність за дотримання правил, розвиває групову взаємодію, вміння працювати в команді, брати на себе відповідальність за ухвалення рішення. Далі діти знайомляться з правилами внутрішнього розпорядку в шкільній майстерні, усвідомлюючи необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця. Такі форми роботи спрямовані на підтримку кількох наскрізних ліній: «Громадська відповідальність» та «Здоров’я і безпека», що підтверджує принцип інтеграції оновленої програми.

Бажаю усім успіху.

(Слайд 8)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Алгоритм взаємодії в майстерні

 

Права

Обов’язки

Правила

Кожен має право відвідувати заняття у школі

Ми дотримуємось загальних правил поведінки учнів

Приходити вчасно

Право на участь в загальній практичній діяльності

Ми дотримуємось правил БЖ при виконанні спільної роботи з іншими учнями

Безпечно співпрацювати з іншими учнями

Кожен має право бути почутим

Ми уважно слухаємо кожного

Зберігати тишу, коли говорять інші

Кожен має право на свою думку

Ми поважаємо думку кожного

Розуміти думку інших

 

Кожен має право мати персональні ґаджети

Використовуємо персональний  ґаджет чи телефон за дозволом вчителя

Вимикати телефон на уроці

Право на толерантне  відношення до себе

Ми ввічливі до вчителя та інших учнів

Цінувати і поважати інших, бути доброзичливим.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сіран Антоніна Георгіївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
17 червня 2019
Переглядів
2475
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку