Доповідь"Сучасний урок біології та шляхи його інтенсифікації

Про матеріал
Проведення кожного уроку - це велика творча праця, успіх якої залежить від ретельної підготовки.
Перегляд файлу

 

Новомосковська районна державна адміністрація

Перещепинська ЗОШ І- ступенів№2

51220, м. Перещепине, вул. Ярослава Мудрого,1 тел. (05693)9-15-98

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доповідь на тему:

«Сучасний урок біології та шляхи його інтенсифікації»

 

 

Підготувала

вчитель біології,

спеціаліст

Мельник Юлія Олександрівна

 

 

До хорошого уроку вчитель готується все життя.

В.О. Сухомлинський

 

 

Сучасний урок – це урок демократичний, що проводиться не для учнів, а разом з учнями, глибоко продуманий, організований і керований, з урахуванням дитячих можливостей, потреб та інтересів. Проведення кожного уроку - це велика творча праця, успіх якої залежить від ретельної підготовки.

  • С – самовираження, самостійність, самоосвіта;
  • У – успішність, урізноманітнення, удосконалення;
  • Ч – чіткість, чесність, чуйність;
  • А актуальність, активність, аналітичність;
  • С – самоконтроль, саморегуляція, системність;
  • Н – навички, науковість, наполегливість;
  • ИЙ
  • У – уміння, упевненість, універсальність;
  • Р – раціональність, результативність, різноманіття;
  • О – оптимальність, організація, об’єктивність;
  • К – комфорт, корекція, контроль.

 

                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сучасний урок біології  зумовлений стимулювати самостійну діяльність учнів, виробляти у них стійкий пізнавальний інтерес до вивчення біології, позитивні мотиви до навчання. Пе­дагогіка співробітництва орієнтує на перетворення учня з «об'єкта» навчання на «суб'єкт»  процесу й передбачає по­будову взаємин між учителем та учнями на засадах довіри, поваги, ро­зуміння. Отже, йдеться про систему освітньої роботи, яку вчитель організовує відповідно до своїх можливостей і запитів учнів, орієнтуючися при цьому на високий кінцевий результат.

Оновлена програма з біології забезпечує перехід від предметоцентризму до дитиноцентризму. На підставі компетентнісного підходу, знання мають бути не багажем «про всяк випадок», а ключем до розвязання проблем, забезпечення успішної самореалізації в соціумі, облаштування особистого життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Серед основних шляхів  вдосконалення сучасного уроку  одне з головних місць посідає інтенсифікація освітнього процесу. Чим більше навчально-пізнавальних дій і операцій виконано учнями за урок, тим вище інтенсивність навчальної праці. Ступінь її інтенсивності залежить від продуктивності використання кожної хвилини уроку, майстерності вчителя, підготовки учнів, організованості класного колективу, наявності необхідного устаткування і раціонального його розміщення, правильного чергування праці і відпочинку. В умовах інтенсифікації навчання учні засвоюють знання в основному на уроках, і відпадає необхідність заучування удома матеріалу. Замість заучування учні дістають можливість краще його осмислити і закріпити, виконати творчі завдання, що викликають у них інтерес, відчуття інтелектуального задоволення  Серед  способів  інтенсифікації  навчання особливе  значення  має  застосування  методів, форм,  засобів,  прийомів,  що  активізують навчально­пізнавальну  діяльність,  стимулюють навчання.  Велику  роль  тут  грають  проблемно­ пошукові  методи:  навчальні  бесіди,  дискусії, дослідження, пізнавальні ігри, самостійна робота.

Використання ІКТ на уроках біології дозволяє інтенсифікувати діяльність вчителя і школяра; підвищити якість навчання предмета; відобразити істотні боки біологічних об'єктів, висунути на передній план найбільш важливі (з точки зору навчальних цілей і завдань) характеристики досліджуваних об'єктів і явищ природи. Багато біологічних процесів відрізняються складністю. Діти з образним мисленням важко засвоюють абстрактні узагальнення, без картинки не здатні зрозуміти процес, вивчити біологічні явища.  Розвиток їх абстрактного мислення відбувається за допомогою образів. 

 

Учень має має можливість

Учитель має можливість:

  • покращити мотивацію та підвищити інтерес до навчання
  • розвивати самостійність  і творчість;
  • краще сприйняти й усвідомити навчальний матеріал;
  • виробляти навички практичного застосування;
  • самостверджуватися через створення наукових проектів чи презентацій;
  • мати доступ до новітніх технологій та передових досягнень науки;
  • формувати ключові компетенції.
  • ефективно організовувати контроль знань, умінь і навичок учнів;
  • економно використовувати навчальний час;
  • коригувати навчальний процес завдяки забезпеченню зворотнього зв’язку з учнями;
  • розширювати та комбінувати види роботи з учнями;
  • створювати умови для здійснення індивідуального та диференційованого підходу.

Практичний аспект використання ІКТ під час підготовки та  проведення уроків біології з урахуванням місця, ролі та основних напрямків їх використання на мою думку виглядає так:

 

Етап уроку

Прийоми та методи

Можливі варіанти застосування ІКТ

Переваги використання ІКТ

Мотивація

«фантастична добавка», «дивуй», відстрочена загадка», «мозковий штурм», «асоціації»

показ відео фрагменту про цікаву тварину або явище, підбірка ілюстрацій, питання творчої лабораторії

створення атмосфери зацікавленості, бажання дізнатися нове, знайти розв’язок,

Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання

«вірю – не вірю», «так – ні», «знайди помилку», «рецензія», «логічні ряди»

ілюстровані логічні ряди тварин, рослин, слайди з підбіркою питань чи з текстом, ілюстрації тварин з помилками художників

оптимізація процесу, так як учні не чекають наступного питання, а працюють в своєму ритмі, створення умов для самовираження учнів

Вивчення нового матеріалу

«павучки», «кубування», «опорні схеми», «посилена лекція»

звукові ряди, електронний вчитель, відео фрагменти, флеш-анімації, інтерактивні моделі, структуровані схеми

чіткість, логічність і послідовність, значна ілюстративність, можливість використання динамічних моделей для пояснення складних явищ або процесів, які у реальному світі тривають дні або роки, можливість зазирнути у мікроскопічний світ, полегшення сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

Рефлексія

«підіб’ємо підсумки», «незакінчене речення», «діаграма Вена», «авторське крісло», «Мікрофон»

робота з ілюстративним рядом, моделями тварин чи рослин, побудова асоціативних рядів, виконання лабораторних та практичних робіт, тестування

відсутність проблеми недостатньої матеріальної бази, можливість проведення ігрових конкурсів, реалізація завдань, визначених учителем та диференціація навчання, захист учнівських проектів

Я вважаю ІКТ одним з провідних педагогічних інструментів, але їх використання логічно пов’язую з іншими інноваційними технологіями або їх елементами ( технологією проблемного навчання, проектною технологією, інтерактивні та ігрові технології.).

При проблемному викладанні матеріалу учні вчаться логіці наукового пізнання, вмінню обробляти та застосовувати інформацію. Алгоритм дії такий: створення проблемної ситуації (постановка проблеми) → збирання і аналіз даних, актуалізація життєвого досвіду (обробка інформації) → формулювання гіпотез (встановлення причинно-наслідкових зв’язків) → формулювання висновків. Проблемні завдання можуть бути різного ступеня складності: не мають бути ні надто важкими, ні надто легкими. Учитель може допомагати школя­рам, але так, щоб збереглася не­обхідність їхнього творчого мис­лення. Для цього використовуєть­ся частково-пошуковий метод. Його суть полягає в тому, що вчи­тель підказкою звужує поле пошу­ку, подрібнює завдання і, збері­гаючи проблемність, допомагає просуванню учнів у вирішенні зав­дання. Наприклад, вивчаючи тему «Розмноження і розвиток птахів», можна запитати: «Чому птахи роз­множуються лише на суходолі?». Якщо учням важко дати відповідь, пропонується розглянути будову курячого яйця, а вже потім від­повісти.

 З метою зростання пізнавальних інтересів я використовую  дидактичні ігри (рольові ігри, уроки-подорожі). С.А.Шмаков стверджує: “Гра - восьме диво світу”. Якщо вдається це диво створити на уроці, діти із задоволенням грають і виявляють неабиякий інтерес до вивчення теми. Під час гри учні вчаться логічно висловлючати свої думки, послідовно діяти, бути спостережливим. До пізнавальних ігор звертаюся на уроках різних типів: вступний урок, урок узагальнення і систематизації знань, контролю та корекції знань. До більшості ігор включаю елементи змагання. Такі ігрові уроки мають велике розвивальне і виховне значення, активізують психічні  процеси, викликають в учня інтерес до пізнання.

У своїй роботі використовую різноманітні прийоми інтерактивного навчання: «Акваріум», «Коло ідей», «Мозковий штурм», метод «ПРЕС», «Мікрофон», «Навчаючи — вчуся», «Ажурна пил­ка», ток-шоу, дискусія, навчання в командах досяг­нень, групові дослідження тощо. Учні виявляють зацікавленість на таких уроках і заходах. На відмі­ну від традиційних уроків, коли вчитель переваж­но розповідає, а учні слухають, застосування ін­терактивних методів навчання забезпечує активну участь кожного, творчу співпрацю учнів між со­бою і з учителем.

Особисто використовуючи мультимедійні технології, я спонукаю учнів до творчої самостійності у проектній діяльності, створенні та захисті творчих проектів, які розвивають творчі, пошукові, дослідницькі здібності учнів, підвищують їх пізнавальну активність, сприяють формуванню навичок, що можуть стати корисними в житті, дають можливість вільно орієнтуватися в інформаційному середовищі, аналізувати, систематизувати та обробляти отримані дані, формувати власне бачення проблеми та способів її вирішення. Інформаційні технології створюють рівні умови для самовираження та самоствердження  учнів.

Відомо, що «краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Застосування мультимедіа дозволяє об’єднати текст, звук, графічне зображення, відео, флеш-анімації, дає можливість дуже швидко опрацювати інформацію у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між різними об’єктами і явищами, будовою та функціями. Важливе значення має також і розвиток пізнавального інтересу учнів до уроків з використанням мультимедіа, що має загальне психологічне підґрунтя. Учні переходять від звичайної цікавості до допитливості і як наслідок – до розкриття причинно-наслідкових зв’язків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стрижнем майстерності вчителя є його компетентність, яка не дозволяє йому працювати нижче відповідних стандартів та передбачає успішну здатність приводити у відповідність свою роботу з новими вимогами життя і суспільства.

 

doc
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
1921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку