ФОРМУВАННЯ НАВИЧКИ ЧИТАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Проблема розвитку навичок читання в початковій школі завжди була й лишається актуальною.
Можна вважати безсумнівним, що основою всіх різновидів читання є спроможність «перекласти», перекодувати графічні знаки у зміст, утілений у друкованому чи рукописному матеріалі. Бо це справжнє чудо, що за допомогою невеликої кількості значків (букв, цифр, розділових знаків) люди можуть передавати один одному найрізноманітніші повідомлення, ділитися враженнями, розповідати про свої почуття.
Як відомо, малюки вступають до школи з різним рівнем готовності вчитися. Відмінності між ними досить великі. Вже серед першокласників різко виділяються групи дітей зі значним діапазоном індивідуальних виявів. Зокрема у словниковому запасі, швидкості мислення, умінні керувати увагою, працездатності. Особливо це помітно щодо сформованості навички читання:
Як у колективі з різним рівнем читацької майстерності в одних не загасити жагу до читання, інших спонукати вдосконалювати свою навичку, а частину просто навчити читати? Зрозуміло, що рівень навчальних досягнень учнів прямо пропорційно залежить від сформованості навички читання.
Формувати навичку читання допомагають різноманітні вправи і завдання, які спрямовані на:
Всі ці вправи і завдання об’єднані в систему, яка поділяється на три складові:
Вже з перших днів перебування дітей в школі звертаю увагу на вправи, які допомагають розвивати рухливість мовних органів, правильне дихання, дикцію, контролювати силу голосу.
Для розвитку артикуляційного апарату пропоную дітям такі вправи:
Ра - ра – ра- багато у бобра добра.
Ру – ру- ру – шкода бобру
Ро – ро – ро- своє добро
Рі – рі – рі – віддати дітворі.
Ри – ри – ри – ось такі бобри!
Скоромовки належать до перлин народної творчості. Діти легко переймають, запам’ятовують і залюбки розважаються ними. Завдяки скоромовкам прищеплюється увага й повага до кожного вимовленого звука, слова, до якості й чистоти мовлення. Навчаю дітей відчувати різницю в силі голосу, допомагаю оволодіти навичкою читання й говоріння, де це необхідно, тихо, голосно, зовсім тихо й дуже голосно. При цьому мені допомагає гра "Дощик”.
Учитель Учні
Дощик крапає читають тихо
Дощик сильніше читають голосніше
Злива читають голосно
Дощик слабший читають тихіше
Дощик крапає читають зовсім тихо
Дощик перестав припиняють читання
Використовую різні види читання.
«Блискавка»
Починаємо читати мовчки текст у звичайному для себе темпі. За командою «Блискавка» учні починають прискорювати темп читання. Діти повинні намагатися читати якнайшвидше. «Блискавка» триває 20-30 секунд. Після цього можна переказати прочитане сусідові або собі. Можна поставити запитання до прочитаного уривка.
«Небо, земля»
Починаємо читати мовчки або вголос у довільному темпі. За командою «Небо» раптово припинити читання й помітити очима те місце, де застала команда, а очі підняти догори й відірвати від тексту. За командою «Земля» продовжувати читати від поміченого місця.
«Буксир»
Учні читають текст мовчки, а одночасно з ними виразно і вголос цей самий текст читає вчитель або учень, який добре читає. Його темп має бути дещо швидшим від середнього. Читаючи за вчителем або учнем, решта дітей має встигати читати мовчки.
«Спринт»
Незнайомий текст переглянути очима. Пальчики поставити на початок рядка і рухати ними до кінця тексту вертикально.
«Розвідка»
На дошці записані складні чи незрозумілі слова. Після опрацювання цих слів шукаємо їх у тексті.
Для розвитку швидкості зорового сприймання використовую таблиці буквосполучень. Робота з такими таблицями дає змогу прискорити темп читання.
На основі цих таблиць організовую ігри:
Діти із задоволенням утворюють нові слова із складів. А якщо вони подані у цікавій ігровій формі, це більше активізує до роботи учнів ( і тих, хто читає вільно, і тих, хто лише оволодіває навичкою ), наприклад, гра „Спіймай слово ” .
Для розширення кута зору використовую числові, буквені та складові піраміди.
Щоб навчити читати швидко, даю дітям такі вправи, що розвивають швидкість читання, збільшують обсяг оперативної пам’яті.
Коли при читанні тексту дитина зустрічає незрозуміле слово, або слово, важке для прочитування, вона зупиняється, перечитує слово кілька разів. Від цього втрачається час, губиться логічний зв'язок, знижується темп читання. Щоб уникнути таких явищ, перед читанням тексту проводжу словникову роботу:
Для удосконалення розуміння прочитаного пропоную дітям такі вправи:
Ι. Вправи, спрямовані на вироблення уваги до слова:
односкладове, двоскладове і т. д.
з наголошеним першим складом і т.д.
ΙΙ. Вправи на розуміння значення слова(класифікацію, добір слова, певних ознак, виділення в групи):
Гра "Знайди пару ”:
жук – вуж
тік – так
ΙΙΙ. Вправи на розширення кута зору:
Читання "замальованих ”слів .
Читання слів, накладених одне на одне.
Читання слів у прямому і оберненому порядку.
IV. Вправи на розвиток пам’яті, логічного мислення та передбачення
Рідна, лагідна, найдорожча – хто ? ( матуся
Гавкає – собака;
нявчить –
виє –
Росте – дитина, квітка, дерево…
Посміхається –
Падати з ніг втомитися
Час від часу дружно
Дати слово іноді
v. Вправи, які відкривають дітям секрети віршування
Дмитро Павличко зауважив, що "буденне” й "сіре" слово, як тільки воно стає римою, перетворюється на очах, ніби в ньому оживає молодий голос, душа його оновлюється й розквітає. Стаючи римою, слово поєднується з іншими словами чи з групою слів, причому це поєднання радісне, коли один звук вільно входить у звук інший і слова взаємно обмінюються як звуком, так і певними елементами свого внутрішнього змісту. Простіше, рима – це коли два слова подібні за звучанням.
Склади римові рядки.
Ка – ка – ка – дай напитись … ( молока ).
Лю – лю – лю – дуже друзів я … .
Бе – бе- бе – беру в друзі я … .
Ру – ру – ру – починай веселу … .
Гра „ Добери риму ”.
Колосок – голосок … .
Клас – час, нас… .
Робота – турбота, дрімота… .
Склади вірш за початком.
Пригріва весняне сонце,
В рівчаках біжать струмки.
… віконце,
…ластівки.
Склади вірш за опорними словами.
Сонечко, прокинулось, віконечко, всміхнулось.
Використовую вправи, які спрямовані на точність сприйняття речення.
Яке речення довше?
Чи однакові ці речення?
На відтворення речень:
вставити пропущені букви в словах;
вставити пропущені слова.
Широко застосовую вправи на розширення поля зору.
Читання речень навпаки ( справа наліво ).
Читання речень з прикритою лише верхньою або нижньою частиною слів.
Вправи, що сприяють формуванню навички розширювати і уточнювати висловлювання.
Лунає дзвінкий … (сміх ).
Степ широкий, мов … .
Побудувати речення з окремих слів.
Вітер віє, повіває, розлились озера сині.
На підгір’ї, у долині по полю гуляє.
Чобітки печуться в пічці,
Пиріжки пірнають в річці,
Мишка кошеня піймала,
В небі рибка заспівала.
Уже весняне сонце припікає.
Уже весняне сонце пригріває.
Уже весняне сонце світить.
На уроках читання використовую інтелектуальні ігри які сприяють вдосконаленню навички читання, полегшують засвоєння програмового матеріалу. Дітям цікаво розгадувати загадки, ребуси, кросворди, шаради, лабіринти, анаграми, метаграми, логогрифи .
Уроки позакласного читання є складовою частиною навчального предмета – читання. На цих уроках я маю можливість працювати над вдосконаленням читання, розвитком зв’язного мовлення, збагаченням словникового запасу дітей. Мої учні вчаться усвідомлено сприймати те, що вони читають, орієнтуватися в художній, науково – пізнавальній, довідковій літературі, відчувати і давати власну оцінку прочитаному.
В позаурочній діяльності з книжкою і серед книжок мої учні відвідують бібліотеки, збирають матеріали з дитячої періодики, беруть активну участь у конкурсах, ведуть щоденник читання, розучують ігри, виготовили і оформили книжку - саморобки про Лесю Українку.
Впевнена, що результатом роботи, спрямованої на розвиток читацьких інтересів учнів та вмінь орієнтуватися в світі книжок і вибирати їх для задоволення класних пізнавальних потреб буде те,що вільний час наші діти проводитимуть змістовно, цікаво, щоразу з новою книжкою, підвищуючи свою читацьку культуру та розширюючи кругозір.