Доповідь з теми "Формування навички читання молодших школярів" .

Про матеріал
У доповіді з теми "ФОРМУВАННЯ НАВИЧКИ ЧИТАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ" висвітлюється проблема розвитку навичок читання в початковій школі.
Перегляд файлу

ФОРМУВАННЯ НАВИЧКИ ЧИТАННЯ  МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

 Проблема розвитку навичок читання в початковій школі завжди була й лишається актуальною.

   Можна вважати безсумнівним, що основою всіх різновидів читання є спроможність «перекласти», перекодувати графічні знаки у зміст, утілений у друкованому чи рукописному матеріалі. Бо це справжнє чудо, що за допомогою невеликої кількості значків (букв, цифр, розділових знаків) люди можуть передавати один одному найрізноманітніші повідомлення, ділитися враженнями, розповідати про свої почуття.

  Як відомо, малюки вступають до школи з різним рівнем готовності вчитися. Відмінності між ними досить великі. Вже серед першокласників різко виділяються групи дітей зі значним діапазоном індивідуальних виявів. Зокрема у словниковому запасі, швидкості мислення, умінні керувати увагою, працездатності. Особливо це помітно щодо сформованості навички читання:

  • завжди є невеликий відсоток дітей, які читають вільно (8 уч. – 27%);
  • певний відсоток дітей, які ще до школи оволоділи способом читання  складами і словами (10 уч. – 34%);
  • більшість становлять діти, які, знаючи букви, не можуть утворити склад або плутають звукові значення тих чи інших літер (11 уч. – 38%).

 Як у колективі з різним рівнем читацької майстерності в одних не загасити жагу до читання, інших спонукати вдосконалювати свою навичку, а частину просто навчити читати? Зрозуміло, що рівень навчальних досягнень учнів прямо пропорційно залежить від сформованості навички читання.

  Формувати навичку читання допомагають різноманітні вправи і завдання, які спрямовані на:

  • розвиток мовного апарату;
  • розвиток правильності вимови, читання;
  • безпомилкове сприйняття слів, речень, тексту;
  • розвиток догадки (антиципації) на різних рівнях;
  • розвиток швидкості при читанні вголос і мовчки;
  • розвиток уваги та пам’яті  в процесі сприйняття.

Всі ці вправи і завдання об’єднані в систему, яка поділяється на три складові:

  • Завдання, спрямовані на підвищення швидкості та точності сприйняття слова.
  • Завдання, які забезпечують швидке і точне сприйняття, розуміння речення.
  • Завдання, які удосконалюють розуміння тексту.

 Вже з перших днів перебування дітей в школі звертаю увагу на вправи, які допомагають розвивати рухливість мовних органів, правильне дихання, дикцію, контролювати силу голосу.

Для розвитку артикуляційного апарату пропоную дітям такі вправи:

  • Чітке вимовляння голосних звуків, активно працюючи мовним апаратом: а, о,у, е, и,і.
  • Вимовляння йотованих, зливаючи у вимові [й] і голосних звуків.
  • Вимова звуків л-р, с-ш, з-с.
  • Вимова складів ла – ра, са – ша, за – са ( пошепки, голосно, голосніше, спокійно, повільно, швидко ).
  • Вимова слів в яких виділяються тверді і м’які приголосні ( сіл – сіль, рад – радь).
  • Вимова слів з глухими і дзвінкими приголосними ( зуб – суп, каска – казка).
  • Промовляння чистомовок

Ра - ра – ра- багато у бобра добра.

 Ру – ру- ру – шкода бобру

 Ро – ро – ро- своє добро

 Рі – рі – рі – віддати дітворі.

 Ри – ри – ри – ось такі бобри!

  • Вивчення і промовляння скоромовок.

 Скоромовки належать до перлин народної творчості. Діти легко переймають, запам’ятовують і залюбки розважаються ними. Завдяки скоромовкам прищеплюється  увага й повага до кожного вимовленого звука, слова, до якості  й  чистоти мовлення. Навчаю дітей відчувати різницю в силі голосу, допомагаю оволодіти навичкою читання й говоріння, де це необхідно, тихо, голосно, зовсім тихо й дуже голосно. При цьому мені допомагає гра "Дощик”.    

                                 Учитель                    Учні

                         Дощик крапає                   читають тихо

                        Дощик сильніше         читають голосніше

                        Злива                             читають голосно

                       Дощик слабший          читають тихіше

                       Дощик крапає                    читають зовсім тихо

                       Дощик перестав          припиняють читання

Використовую різні види читання.

«Блискавка»

Починаємо читати мовчки текст у звичайному для себе темпі. За командою «Блискавка» учні починають прискорювати темп читання. Діти повинні намагатися читати якнайшвидше. «Блискавка» триває 20-30 секунд. Після цього можна переказати прочитане сусідові або собі. Можна поставити запитання до прочитаного уривка.

«Небо, земля»

Починаємо читати мовчки або вголос у довільному темпі. За командою «Небо» раптово припинити читання й помітити очима те місце, де застала команда, а очі підняти догори й відірвати від тексту. За командою «Земля» продовжувати читати від поміченого місця.

«Буксир»

Учні читають текст мовчки, а одночасно з ними виразно і вголос цей самий текст читає вчитель або учень, який добре читає. Його темп має бути дещо швидшим від середнього. Читаючи за вчителем або учнем, решта дітей має встигати читати мовчки.

 «Спринт»

Незнайомий текст переглянути очима. Пальчики поставити на початок рядка і рухати ними до кінця тексту вертикально.

«Розвідка»

На дошці записані складні чи незрозумілі слова. Після опрацювання цих слів шукаємо їх у тексті.

   Для розвитку швидкості зорового сприймання використовую таблиці буквосполучень. Робота з такими таблицями дає змогу прискорити темп читання.

На основі цих таблиць організовую ігри:

  • Знайди заданий склад.
  • Прочитай склади третього рядка, другого стовпчика і т.д.
  • Гра "Хто перший?”

   Діти із задоволенням утворюють нові слова із складів. А якщо вони подані у цікавій ігровій формі, це більше активізує до роботи учнів ( і тих, хто читає вільно, і тих, хто лише оволодіває навичкою ), наприклад, гра „Спіймай слово ” .

  Для розширення кута зору використовую числові, буквені та складові піраміди.

    Щоб навчити читати швидко, даю дітям такі вправи, що розвивають швидкість читання, збільшують обсяг оперативної пам’яті.

  • Читання тексту за 1 хвилину. Текст читається 1 хвилину, підраховується кількість прочитаних слів. Вправу продовжую 2 – 3 рази на урок.
  • Читання перевернутого тексту.
  • Читання тексту через слово.
  • Знаходження під час читання уривку, яким можна підписати малюнок у підручнику.
  • Читання уривка, до якого можна дібрати прислів’я.
  • Знаходження речення, яке виражає головну думку твору.
  • Вертикальними рисочками поділіть текст на частини.
  • Галочками позначте речення, які можуть бути заголовками до частин.
  • Розмежуйте вертикальними рисками зачин, основну частину, кінцівку.

Коли при читанні тексту дитина зустрічає незрозуміле слово, або слово, важке для прочитування, вона зупиняється, перечитує слово кілька разів. Від цього втрачається час, губиться логічний зв'язок, знижується темп читання. Щоб уникнути таких явищ, перед читанням тексту проводжу словникову роботу:

  • навчитися читати важкі слова;
  • пояснити їх значення.

Для удосконалення розуміння прочитаного пропоную дітям такі вправи:     

Ι. Вправи, спрямовані на вироблення уваги до слова:

  • Визначити спільний звук у словах.
  • Гра "Біг з перешкодами” (зірка, зірка, сірка, зірка )
  • Гра "Відшукай слово ”.

 односкладове, двоскладове і т. д.

 з наголошеним першим складом і т.д.

  • Вправи з деформованими словами.
  • Вправи на читання слів з пропущеними буквами.

ΙΙ. Вправи на розуміння значення слова(класифікацію, добір слова, певних ознак, виділення в групи):

Гра "Знайди пару ”:

  • синонімічні пари;
  • антонімічні пари;
  • іменник + прикметник; іменник + дієслово.
  • Знайди слова – родичі ( осика, підосичник, осичняк, дощ, дощить, дошка, бук, буква, буквар ).
  • Читання слів з однаковим коренем, однаковими закінченнями, префіксами.
  • Із букв слова утвори нові слова ( пролісок – ліс, лісок, сік, просо, лосі…).
  • Чим схожі і чим відрізняються слова:

жук – вуж

 тік – так

ΙΙΙ. Вправи на розширення кута зору:

 Читання "замальованих ”слів .

 Читання слів, накладених одне на одне.

 Читання слів у прямому і оберненому порядку.

IV. Вправи на розвиток пам’яті, логічного мислення та передбачення

  • Гра "Хто або що?”

 Рідна, лагідна, найдорожча – хто ? ( матуся

  • Гра "Точно і швидко”:

 Гавкає – собака;

 нявчить –

 виє –

  • Назви якомога більше слів:

Росте – дитина, квітка, дерево…

 Посміхається –

  • Робота з фразеологічними зворотами: Душа в душу   пообіцяти

 Падати з ніг  втомитися

 Час від часу  дружно

 Дати слово   іноді

  • Побудувати пари, що містять слова та їх  визначення.

 v. Вправи, які відкривають дітям секрети віршування

   Дмитро Павличко зауважив, що "буденне” й "сіре" слово, як тільки воно стає римою, перетворюється на очах, ніби в ньому оживає молодий голос, душа його оновлюється й розквітає. Стаючи римою, слово поєднується з іншими словами чи з групою слів, причому це поєднання радісне, коли один звук вільно входить у звук інший і слова взаємно обмінюються як звуком, так і певними елементами свого внутрішнього змісту. Простіше, рима – це коли два слова подібні за звучанням.

  Склади римові рядки.

 Ка – ка – ка – дай напитись … ( молока ).

 Лю – лю – лю – дуже друзів я … .

 Бе – бе- бе – беру в друзі я … .

 Ру – ру – ру – починай веселу … .

 Гра „ Добери риму ”.

Колосок – голосок … .

 Клас – час, нас… .

 Робота – турбота, дрімота… .

 Склади вірш за початком.

 Пригріва весняне сонце,

 В рівчаках біжать струмки.

 … віконце,

 …ластівки.

 Склади вірш за опорними словами.

 Сонечко, прокинулось, віконечко, всміхнулось.

    Використовую вправи, які спрямовані на точність сприйняття речення.

 Яке речення довше?

 Чи однакові ці речення?

 На відтворення речень:

 вставити пропущені букви в словах;

 вставити пропущені слова.

    Широко застосовую вправи на розширення поля зору.

 Читання речень навпаки ( справа наліво ).

 Читання речень з прикритою лише верхньою  або нижньою частиною слів.

    Вправи, що сприяють формуванню навички розширювати і уточнювати висловлювання.

  • Продовж речення:

 Лунає дзвінкий … (сміх ).

  • Поширення речення.
  • Добери порівняння:

Степ широкий, мов … .

Побудувати речення з окремих слів.

  • Склади речення:

Вітер віє, повіває,                      розлились озера сині.

На підгір’ї, у долині                  по полю гуляє.

  • Замінити одне слово.
  • Доповни речення ( або скороти ).
  • Гра „ Чи все правильно ?”

Чобітки печуться в пічці,

 Пиріжки пірнають в річці,

 Мишка кошеня піймала,

 В небі рибка заспівала.

  • Гра "Однакові чи різні  за змістом ?”

Уже весняне сонце припікає.

 Уже весняне сонце пригріває.

 Уже весняне сонце світить.

   На уроках читання використовую інтелектуальні ігри які сприяють вдосконаленню навички читання, полегшують засвоєння програмового матеріалу. Дітям цікаво розгадувати загадки, ребуси, кросворди, шаради, лабіринти, анаграми,  метаграми, логогрифи .

   Уроки позакласного  читання є складовою частиною навчального предмета – читання. На цих уроках я маю можливість працювати над вдосконаленням читання, розвитком зв’язного мовлення, збагаченням словникового запасу дітей. Мої учні вчаться усвідомлено сприймати те, що вони читають, орієнтуватися в художній, науково – пізнавальній, довідковій літературі,  відчувати і давати власну оцінку прочитаному.

   В позаурочній діяльності з книжкою і серед книжок мої учні відвідують бібліотеки, збирають матеріали з дитячої періодики, беруть активну участь у конкурсах, ведуть  щоденник читання, розучують ігри, виготовили і оформили книжку - саморобки про Лесю Українку.

  Впевнена, що результатом роботи, спрямованої на розвиток читацьких інтересів учнів та вмінь орієнтуватися в світі книжок і вибирати їх для задоволення класних пізнавальних потреб буде те,що вільний час наші діти проводитимуть змістовно, цікаво, щоразу з новою книжкою, підвищуючи свою читацьку культуру та розширюючи кругозір.

 

 

 

 

docx
Додано
9 березня 2020
Переглядів
864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку