Тема: Доповнення речень і текстів прикметниками. Складання тексту-розповіді “За що я дякую батькам”
Мета: удосконалювати вміння добирати прикметники-синоніми, антоніми, доповнювати речення і тексти словами прикметниками; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення, мислення; виховувати любов та повагу до батьків.
Обладнання: Зображення картин взимку, малюнки, картки із завданнями, таблиця “Типи текстів”, картки з опорними словами для тексту.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
Хід уроку
I.Організація учнів до уроку.
Пролунав дзвінок
Починається урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім четвертім класі
Діти- просто молодці.
II. Оголошення теми і мети уроку
Тема наша не проста, та для Вас цікава.
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,
Думки вашої творіння і оповідання.
Будуть загадки цікаві й власна Ваша казка.
Тему нашого заняття зачитай, будь ласка.
-Озвучте, будь ласка, тему, яку ви бачите на дошці. Сьогодні ви пригадаєте, що таке прикметник, навчитеся складати твір- розповідь про найрідніших вам людей. Здогадалися, хто це?
- Звісно, це ваші батьки. Але це ми будемо робити трохи згодом.
III. Актуалізація опорних знань .
1. Каліграфічна хвилинка
-Розгорніть свої зошити, запишіть число, класна робота. Проведемо каліграфічну хвилинку, я буду писати на дошці, а ви слідкуйте за мною і записуйте в зошит
Бать щи ків на (Батьківщина)
Неповторна та єдина наша люба Батьківщина.
- Поділіть слово Батьківщина на склади.
- Якими словами охарактеризовано Батьківщину?
- Доберіть до слова люба синоніми ( рідна, мила, ненаглядна, кохана, бажана).
2. Узагальнююча бесіда
-Що таке прикметник? (Прикметник – це частина мови, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиї?)
-Наведіть приклади слів прикметників (Наприклад, блакитний, зо́ряна, небесне, дерев`яні)
-Складать речення з прикметником.
IV.Повторення основних понять теми.
1. Доповни прикметниками (колективно)
- Ви бачите на дошці картини зимової природи.
-Які почуття вони викликають у вас?
-Доберіть прикметники, які характеризують:
2.Творчий диктант
-Я буду повільно зачитувати вам речення і на місці, там де я зроблю паузу ви маєте написати в цьому речення прикметник, який відповідає змісту речення.
1) Під ногами рипів | сніг.
2) Діти співали | щедрівки.
3) Малий Миколка тримав у руці | цукерку.
4) Колядники залишили господарям | настрій.
3. Фізкультхвилинка
4. Бесіда “Типи текстів” (за таблицею)
-Які типи текстів ви знаєте? Яка суть цих типів?
-З яких частин складається текст- розповідь?
(Зачин, основна частина, кінцівка)
- Про що розповідається в цих частинах?
V. Закріплення та систематизація знань
1. Бесіда до теми твору
-Як звати ваших батьків?
-Як часто вам допомагають батьки? Чим саме?
-Чи вдячні ви своїм батькам? За що саме?
2. Колективне складання тексту (з опорними словами)
- Зараз ми з вами разом усно складемо текст-розповідь на тему “За що я дякую батькам” за опорними словами.
Опорні слова
Зачин: дякую, вдячний, виховують, люблять, навчають, за все що вони для мене роблять…
Основна частина: кожного дня, часто, завжди, зазвичай, допомагають, любов, доброту, радість, час, підтримка, допомога, радощі, ми разом…
Кінцівка: поважаю, віддячити, потребуватимуть , допомоги, любити…
3. Складання тексту
- Розгорніть зошити, запишіть назву твору “За що я дякую батькам”. Ваше завдання написати твір, використовуючи опорні слова. У вас має бути 3 абзаци. В 1 абзаці ви маєте написати, за що ви дякуєте своїм батькам, в 2- розповісти чому саме ви вдячні за це, в 3- зробити висновок.
4.Записування тексту
5.Зачитування текстів та аналіз
6. Зачитування зразка творів
1) Я вдячний своїм батькам за те, що вони подарували мені життя.
Ніколи не зможу переоцінити їх роль у своєму житті. Вони віддали все найкраще - мені. Під їх наглядом я навчився прислухатися до порад близьких. Батьки, ніби янголи- охоронці , укривають мене від всіх незгод і негараздів.
Я дуже поважаю їх і маю наміри віддячити своєму татусю і неньці, коли вони вже потребуватимуть моєї допомоги.
2) Перш за все я дякую своїм батькам за те, що навчають мене!
Кожного дня мої батьки розповідають мені різні цікаві історії. Вони допомагають мені виконувати домашні завдання. Завдяки мамі й батьку я маю хороші знання і навчаюся відмінно.
Усім, що маю і знаю, завдячую батькам. Я вдячний Богу за чудових батьків.
VI. Повідомлення домашнього завдання.
Впр. 248, с.107 1 абзац- вставити на місці крапок пропущений прикметник
VII. Підсумок уроку (2 хв)
-Які труднощі виникали при складанні твору?
-Продовжте речення…. на уроці мені сподобалось… …. я запам’ятав…