Урок-конкурс "Я люблю свою мову"

Про матеріал
Урок-конкурс знайомить із загадками і жартівливими задачами, вчить складати їх самостійно. Формує кмітливість та спостережливість учнів.
Перегляд файлу

Урок-конкурс з української мови у 4 класі

Тема: «Я люблю свою мову»

Вчитель: Олексієнко Л.Д.

КЗ «НСШ І-ІІІ ступенів №5»

Мета: Ознайомити з загадками і жартівливими задачами. Навчитися складати                  їх самостійно; розвивати мовлення учнів, уміння аналізувати, робити висновки. Виховувати любов до Батьківщини до рідної мови. Закріплювати матеріал, вивчений на уроках української мови, формувати кмітливість та спостережливість учнів.

Обладнання: картки з завданнями, рушник, рослинні символи України,   ілюстрації  за темою, музичний супровід.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель: Сьогодні у вас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну цікаву, в країну чудову

Де там вас чекають й збагачують мову

Тож сядьте рівненько і будьте уважні

Щоб працювати було вам не важко

Рефлексія:

В класі світло і затишно. Світить яскраве сонечко, всі присутні бажають вам успіхів, доброти, завзятості. Погляньте один на одного, привітно посміхніться і починаймо наше заняття.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності ознайомлення з формою проведення

  • Всі учні нашого класу поділені на групи. Пропоную назвати назву групи і девіз, за яким ви будете працювати.
  1. «Калинка» Девіз: « Думати швидко, виконувати чітко, творчо працювати, правильно відповідати» 
  2. «Вербонька» Девіз: «Мову рідну ми вивчаєм, любимо, не забуваємо. Будемо її ми знати, берегти і поважати і активно працювати 
  3. «Барвінчата» Девіз: «Працювати наполегливо, швидко старанно, щоб жодна хвилинка не втратилась марно» 
  4. «Лелечата» Девіз: «мову вивчай, розум розвивай і тоді прийде уміння і про нас укінці люди скажуть – молодці» 

(командири виходять з малюнками до дошки після своїх слів – малюнки на дошку.

Учитель: - Продовжіть мою думку:

  • А чи знаєте ви що назви наших груп походять від народних символів

 

І гр.: А чи знаєте ви що калина – символ краси кохання щастя. Це також уособлення дому, батьків, свого роду.

ІІ гр.: А чи знаєте ви, що верба- символ неперервності життя.

ІІІ гр.: А чи знаєте ви, що барвінок – символ мужності, життя, символ справжнього козацтва.

ІV гр.: А чи знаєте ви, що лелека – символ сімейного затишку і благополуччя, любові до батька – матері, рідної землі

 

Учитель: А ось на цьому рушникові, який  являється стародавнім оберегом дому, повішенні завдання, які ми будемо поступово відкривати і виконувати. Кожна група за правильні відповіді буде отримувати призи, в підсумку ми побачимо, яка група вийде переможцем ( на дошці 4 плакати з назвами груп)

 

ІІІ. Робота за темою

Учитель відкриває 1-ше завдання:

  • Все вивчене пригадайте, до слів продовження відшукайте
  •  Вам добре відома укр. нар. гра «Піжмурки». До цієї гри всі діти дуже охочі. Це коли один гравець жмуриться, а всі інші ховаються від нього. Той кому випало жмуритися, повинен їх знайти. Сьогодні у піжмурки вам пропонують зіграти слова. Не дивуйтесь, вони теж уміють ховатись.
  • Знайдіть відповіді у виділених словах: (на дошці картка зі словами)
  • Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку (Мак)
  • Що їв касир, під час обідньої перерви (сир)
  • Який спортивний заклад спорудили на пустирі (тир)
  • Що хлюпнули у цистерни на залізничну колії (олію)
  • Яку страву любить тракторист (рис)
  • Що зламав цап об поріг (ріг)
  • Хто налякав королеву у місті (лев)
  • Що побачив Карлсон, коли міцно спав на даху (сон)

2) Учитель : У деяких легендах, піснях розповідається, що іноді від правильної відповіді на загадку залежало життя людини. Ось як про це розповідає укр.нар.обрядова (русальна) пісня.

Учениця:

Ой біжить, біжить мала дівчина, а за нею да русалочка:

  • Ти послухай мене, красна панночка, загадаю тобі три загадочки. Як вгадаєш – до батька пущу, не угадаєш – до себе візьму.

Вчитель:

  • Пропоную вам попрацювати разом: 2-ге завдання:

(Творчість свою проявіть фантазуйте і творіть)  

  • Складіть загадку за малюнками, які лежать у вас на партах(І- білочка, ІІ- півень, ІІІ – літак, ІV- картопля)

1 представник з команди загадує загадку – відповідь на відео.

  • Давайте ми з вами всі разом придумаємо розповідь: 3- є завдання:

( Зі мною ви пограйте, питання вставляйте , слова відгадайте)

  • Враховується відповіді, якщо до придуманого слова поставлене правильне запитання: (мал.кішка)

На порозі сиділа і жалібно нявкала (кішка хто?). Кішка сиділа перед чашкою з молоком і жадібно( пила – що робила?) Вона піймала у саду (мишку – кого?) Шерсть у кішки ( м’яка – яка?), кігті (гострі – які?) Вона лежала з кошенятами (в саду – де?) Кошенята грали з м’ячиком (радісно – як?)

Вчитель: Котик йшов – хвостиком махнув

       Та й розсипав літери

        Якщо правильно розставити

        Слово швидко прочитаєш

( на відео : а, ч, к, а, ш ; потім малюнок чашки)

4- е завдання:

(Уважними будете, цікавинку здобудете)

  • Пограємо в гру : «Протилежність, але при цьому
  • Завдання полягає в тому, щоб назвати слово, що означає протилежний предмет та обов’язково пояснити, чому обрали саме такий предмет. Перед вами чашка.
  1. Дошка (чашка опукла, а дошка плоска)
  2. Сонце (чашку виготовляє людина, а сонце – це частина природи)
  3. Вода ( вода – це наповнювач, а чашка – це форма)
  4. Каструля ( чашка фарфорова, а каструля – металева)

Вчитель:  А тепер я хочу влаштувати вам іспит при цьому 5-е завдання:

(Дружно читайте, помилки виправляйте)

  • Хто виконає завдання, один з групи виходить о дошки:

1 гр.: На його пальто бовталася пуговка лише на одній ніткі(На його пальті теліпався ґудзик лише на одній нитці)

2 гр.: Я цілу неділю балів, боль голови була ужасною (Я цілий тиждень хворів, головний біль був нестерпним)

3 гр.: Колька мішає мені писати уроки по математиці ( Микола заважає мені виконувати завдання з математики)

4 гр.: Людміла Дмитрівна сдєлала замєчаніє в щоденник про моє погане повєдєніє (Людмила Дмитрівна записала зауваження до щоденника про мою погану поведінку)

Вчитель:

  • А хто з вас звернув увагу на цю гарну квітку, яка сором’язливо заховалася у куточку. Ви хочете, щоб вона стала радісною? Давайте виконаємо 6-е завдання:

(Зі мною будете грати, знання закріплення)

  • Запросимо до неї слова – родичі? А слова – родичі, це які слова? (спільнокореневі)
  • А спільнокореневі можуть бути які частини мови? (Імен. Прик. Дієслов.)
  • Запишіть якнайбільш спільнокореневих слів і вийдіть до дошки.

(квіти, квітник, квітництво, квітень, квітковий, квітчастий, квітневий, квітнути, заквітчати, квітчати)

Вчитель:

  • Недаремно кажуть, що краса людини в її слові.

(гра «Опиши Україну»)

  • А тепер прислухайтесь до своїх сердець і скажіть заповітні та щирі слова про Україну, передаючи при цьому з рук в руки віночок.

Україна (яка?) квітуча, велика, заможна, безкрая, співуча , горда, чарівна, прекрасна, мирна, барвінкова, барвиста, зоряна, пісенна…Доповнимо прислів’я про рідну країну

Вчитель:

  • Молодці, скільки гарних слів ми сказали про нашу країну. Але вам мабуть доводилось вести таємне листування зі своїми товаришами. І ніхто з вас, я впевнена, не замислювався над тим, що таке секретне листування виникло ще в давні часи з метою перешкоджати стороннім зрозуміти зміст написаного:

Перед вами складовиця

А в ній приказка таїться

Підбери все до ладу

Згрупувавши склад до складу

Уважний будь, не зівай

А правильно прочитай

(роздати картки)

  • Допоможіть мені прочитати речення за допомогою такого ключа (ключ вивішується на дошку)

(Добре слово - багато значить)

Вчитель: - Недаремно кажуть:

Люби, шануй, піднось до зір

Цю українську мову

Нема солодшої мови – повір!

За нею пречудову.

ІV. Підведення підсумків:

  • Порахуємо, по скільки призів заробила кожна з груп.
  • Але щоб примирити вас усіх я пропоную виконати 7-е завдання

(Гарно ви попрацювали, а тепер я хочу, щоб ви заспівали)

Завдання для старших груп:

  • Знайдіть зв’язок між двома сусідніми словами у ланцюжку:

1гр.: Кульбаба-пшениця-борошно-хліб-сила-спортсмен-парашутист-кульбаба

2гр.: Сонце-світлячок-пеньок-дерево-олівець-малюнок-сонце

3 гр.: Пір’я-подушка-сон-ніч-сова-гуска-пір’я

4 гр.:Глина-ґрунт-буряк-борщ-горщик-глина

docx
Додано
27 січня 2020
Переглядів
590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку