Урок-конкурс з української мови у 4 класі
Тема: «Я люблю свою мову»
Вчитель: Олексієнко Л.Д.
КЗ «НСШ І-ІІІ ступенів №5»
Мета: Ознайомити з загадками і жартівливими задачами. Навчитися складати їх самостійно; розвивати мовлення учнів, уміння аналізувати, робити висновки. Виховувати любов до Батьківщини до рідної мови. Закріплювати матеріал, вивчений на уроках української мови, формувати кмітливість та спостережливість учнів.
Обладнання: картки з завданнями, рушник, рослинні символи України, ілюстрації за темою, музичний супровід.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель: Сьогодні у вас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну цікаву, в країну чудову
Де там вас чекають й збагачують мову
Тож сядьте рівненько і будьте уважні
Щоб працювати було вам не важко
Рефлексія:
В класі світло і затишно. Світить яскраве сонечко, всі присутні бажають вам успіхів, доброти, завзятості. Погляньте один на одного, привітно посміхніться і починаймо наше заняття.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності ознайомлення з формою проведення
(командири виходять з малюнками до дошки після своїх слів – малюнки на дошку.
Учитель: - Продовжіть мою думку:
І гр.: А чи знаєте ви що калина – символ краси кохання щастя. Це також уособлення дому, батьків, свого роду.
ІІ гр.: А чи знаєте ви, що верба- символ неперервності життя.
ІІІ гр.: А чи знаєте ви, що барвінок – символ мужності, життя, символ справжнього козацтва.
ІV гр.: А чи знаєте ви, що лелека – символ сімейного затишку і благополуччя, любові до батька – матері, рідної землі
Учитель: А ось на цьому рушникові, який являється стародавнім оберегом дому, повішенні завдання, які ми будемо поступово відкривати і виконувати. Кожна група за правильні відповіді буде отримувати призи, в підсумку ми побачимо, яка група вийде переможцем ( на дошці 4 плакати з назвами груп)
ІІІ. Робота за темою
Учитель відкриває 1-ше завдання:
2) Учитель : У деяких легендах, піснях розповідається, що іноді від правильної відповіді на загадку залежало життя людини. Ось як про це розповідає укр.нар.обрядова (русальна) пісня.
Учениця:
Ой біжить, біжить мала дівчина, а за нею да русалочка:
Вчитель:
(Творчість свою проявіть фантазуйте і творіть)
1 представник з команди загадує загадку – відповідь на відео.
( Зі мною ви пограйте, питання вставляйте , слова відгадайте)
На порозі сиділа і жалібно нявкала (кішка хто?). Кішка сиділа перед чашкою з молоком і жадібно( пила – що робила?) Вона піймала у саду (мишку – кого?) Шерсть у кішки ( м’яка – яка?), кігті (гострі – які?) Вона лежала з кошенятами (в саду – де?) Кошенята грали з м’ячиком (радісно – як?)
Вчитель: Котик йшов – хвостиком махнув
Та й розсипав літери
Якщо правильно розставити
Слово швидко прочитаєш
( на відео : а, ч, к, а, ш ; потім малюнок чашки)
4- е завдання:
(Уважними будете, цікавинку здобудете)
Вчитель: А тепер я хочу влаштувати вам іспит при цьому 5-е завдання:
(Дружно читайте, помилки виправляйте)
1 гр.: На його пальто бовталася пуговка лише на одній ніткі(На його пальті теліпався ґудзик лише на одній нитці)
2 гр.: Я цілу неділю балів, боль голови була ужасною (Я цілий тиждень хворів, головний біль був нестерпним)
3 гр.: Колька мішає мені писати уроки по математиці ( Микола заважає мені виконувати завдання з математики)
4 гр.: Людміла Дмитрівна сдєлала замєчаніє в щоденник про моє погане повєдєніє (Людмила Дмитрівна записала зауваження до щоденника про мою погану поведінку)
Вчитель:
(Зі мною будете грати, знання закріплення)
(квіти, квітник, квітництво, квітень, квітковий, квітчастий, квітневий, квітнути, заквітчати, квітчати)
Вчитель:
(гра «Опиши Україну»)
Україна (яка?) квітуча, велика, заможна, безкрая, співуча , горда, чарівна, прекрасна, мирна, барвінкова, барвиста, зоряна, пісенна…Доповнимо прислів’я про рідну країну
Вчитель:
Перед вами складовиця
А в ній приказка таїться
Підбери все до ладу
Згрупувавши склад до складу
Уважний будь, не зівай
А правильно прочитай
(роздати картки)
(Добре слово - багато значить)
Вчитель: - Недаремно кажуть:
Люби, шануй, піднось до зір
Цю українську мову
Нема солодшої мови – повір!
За нею пречудову.
ІV. Підведення підсумків:
(Гарно ви попрацювали, а тепер я хочу, щоб ви заспівали)
Завдання для старших груп:
1гр.: Кульбаба-пшениця-борошно-хліб-сила-спортсмен-парашутист-кульбаба
2гр.: Сонце-світлячок-пеньок-дерево-олівець-малюнок-сонце
3 гр.: Пір’я-подушка-сон-ніч-сова-гуска-пір’я
4 гр.:Глина-ґрунт-буряк-борщ-горщик-глина