Тема. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми. Пряме і переносне значення прикметників.
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його роль у мовленні; ознайомити учнів із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні, розкривати багатозначність; розвивати вміння визначати прикметники з-поміж інших частин мови; вживати їх в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; формувати вміння давати повну й вичерпну відповідь на запитання; розвивати творче мислення; виховувати любов до рідної мови, до праці.
Обладнання: словник синонімів та антонімів, картки із завданнями для парної та групової роботи, мікрофон.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку.
1.Привітання
- Діти, ось дивлюся я на вас, і що бачу?
Переді мною діточки -
Школярики й школярочки.
Всі гарненькі, чепурненькі
Й до роботи беручкі.
Певна, справжні молодці,
Мови рідної знавці.
2. Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.
- Діти, скажіть, будь ласка, чи приємно було вам почути гарні слова на свою адресу?
- Є в житті гарні моменти, як, наприклад, компліменти. Зробити комплімент - це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре. Для того, щоб налаштуватись на роботу, щоб створити у класі доброзичливу атмосферу, давайте наш урок розпочнемо саме з компліментів.
- Я впевнена, що ви у мене всі розумні, кмітливі, уважні, дотепні.
- - А тепер слово вам.
(рішучий, уважний, щирий, чесний, веселий, акуратний, люб’язний, серйозний, чемний, ввічливий, крутий, усміхнений, гостинна, безтурботний, загадковий, сміливий, чуйний, привітний, щедрий, наполегливий, доброзичливий, безпосередній, сміхотливий, енергійний, пустотливий, цікавий, спокійний, життєрадісний, бадьорий, відкритий, добрий, запальний, добродушний, товариський, скромний, ласкавий, дотепний, розумний, мрійливий, доброзичливий, кмітливий, пустотливий, спокійний, працьовитий, охайний).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Девіз нашого уроку такий (на слайді чи дошці)
Думати швидко!
Виконувати чітко!
Каліграфічно писати!
Творчо працювати,
Щоб мову рідну добре знати!
1.Інтерактивна вправа «Очікування»
-Чого кожен з вас очікує від уроку?
-Діти, у вас на партах є смайлики із початком речення, яке треба дописати. Виберіть одне із запропонованих і допишіть речення. Смайлики прикріпимо поряд з девізом, промовляючи очікування. В кінці уроку ми перевіримо, чи виправдалися ваші очікування.
ІІІ. Актуалізація знань учнів
- Скажіть, діти, а слова якої частини мови ви використали, промовляючи компліменти? (Прикметники)
- Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю частину мови.
1.Робота в парах “Відсій зайве“ (гра “Сито“)
(закресліть зайве)
2. Мозковий штурм. Гра «Так чи ні»(робота із сигнальними картками)
1) прикметник – самостійна частина мови.(так)
2) прикметник називає предмет (ні)
3) прикметник називає дію предмета (ні)
4) прикметник називає ознаку предмета (так)
5) прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які? (так)
6) у реченні прикметники найчастіше – головні члени речення( ні)
7) у реченні прикметники найчастіше другорядні члени речення (так)
8) прикметники пов’язані з іменниками (так)
9) прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразнішим, емоційнішим, яскравішим (так).
3.Словниковий диктант.
(Вчитель диктує, далі діти пояснюють у написаних словах орфограми, а потім перевіряють з дошки.)
- Знайдіть прикметники у диктанті та підкресліть їх хвилястою лінією. (Веселий, осінній, червона)
- Ще раз перевірте написане.
IV. Оголошення теми і мети уроку.
— Сьогодні ми продовжимо вивчати частину мови, яка робить нашу мову такою красивою, мелодійною, точною, чарівною.
Вивчайте мову українську —
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
— Слова якої частини мови так точно допомогли описати нашу мову?
— Ми вкотре переконаємось, що ще чимало секретиків мови маємо розгадати. Сьогодні працюватимемо з близькими і протилежними за значенням прикметниками , вжитими в прямому і переносному значеннях.
V. Основна частина
1.Спостереження за прикметниками-синонімами
— В українській мові є слова, схожі за значенням. Таких слів чимало, їх називають синонімами. Синоніми — це слова, що мають різне звучання, але близьке лексичне значення (блискучий, яскравий, сяючий). Утворюються вони зі слів однієї частини мови.
Синоніми роблять наше мовлення більш образним, точнішим, досконалішим.
(Кожна пара отримує ключове слово, до якого має із запропонованих слів виписати синоніми)
— На дошці записані прикметники. Спробуйте розплутати «ланцюжок» цих слів і записати ряд синонімів, добираючи до них відповідні іменники.
Старанний, гарячий, світлий, давній, безкраїй, ретельний, старий, безмежний, ясний, пекучий, стародавній, неосяжний, палючий, прозорий, дбайливий, минулий, сумлінний.
Кожна група отримує аркуш паперу з написаним прикметником. Яка група швидше добере до нього синоніми? Можна користуватись словником
2.Фізкультхвилинка.
Раз! Два! Три! Чотири! П'ять!
Час прийшов нам спочивать.
Тож піднімем руки вгору,
Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки,
Як зайчата - скоки-скоки!
Десять! Дев'ять! Вісім! Сім!
Час за парти нам усім.
3. Спостереження за прикметниками-антонімами.
- Пригадайте визначення слів-антонімів.(Антоніми - слова з протилежним значенням.)
(Учасники гри швидко називають антонім до названого вчителем прикметника. У разі затримки відповідає наступний.)
Важкий - ... (легкий)
висока - ... (низька)
голосний - ... (приголосний)
повна - ... (порожня)
лівий - ... (правий)
великий - ... (малий)
верхнє - ... (нижнє)
цікавий - ... (нудний)
босе - ... (взуте)
широка - ... (вузька).
- До виділених слів доберіть антоніми. Утворені прислів'я запишіть.
Маленька праця краща за велике безділля.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Ранні пташки росу п'ють, а пізні сльози ллють.
Руки білі, а сумління чорне.
Ластівка день починає, а соловей закінчує.
- Яку роль відіграють антоніми у прислів'ях? (Вони увиразнюють мовлення, підсилюють зміст)
- До яких частин мови належать ужиті тут антоніми?
Маленька - велике,
Ранні - пізні, прикметник
Білий - чорний.
Праця - лінь (неробство). іменник
Починає - закінчує. Дієслово
3.Розпізнавання слів-прикметників у прямому і переносному значенні
— У тому, щоб наша мова була яскравою, різноманітною нам допомагають прикметники.А які саме допоможе з’ясувати наступна вправа. Спробуємо скласти асоціативний кущ зі словами, записаними на дошці.
— З чим асоціюється у вас слово золотий, золота, золоте, золоті? Доберіть до них два іменники так, щоб утворити словосполучення у прямому і переносному значенні.
(Колективна робота. Вчитель працює біля дошки, діти - в зошитах.)
Значення
пряме переносне
каблучка - золота - осінь
перо - золоте - листя, сонце
сережки - золоті - руки
годинник - золотий - голос
- Чому ми записали слова-іменники в два стопчики? (Бо одні слова мають пряме значення, а інші - переносне.)
- З якою метою ми вживаємо їх у мовленні? (Пряме значення переносимо на інші слова, щоб наше мовлення було яскравішим,образнішим.)
- До кожного прикметника, поданого в словосполученні, доберіть і запишіть відповідний антонім.
Легкий мішок - важкий; легке завдання - складне.
Гаряча вода - холодна; гаряча вдача - спокійна.
Порожня голова - розумна; порожня бочка - повна.
М'який хліб - черствий; м'який характер - твердий.
- Чи однакові слова-прикметники добирали до поданих у словосполученні? (Ні)
- Чому так сталося? (Вони добиралися до різних іменників)
- У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому і переносному значенні?
(Переносне значення: легке завдання, гаряча вдача, порожня голова, м'який характер)
- Отож, обов'язково необхідно пам'ятати про лексичну сполучуваність слів. Не завжди до одного і того прикметника, вжитого в різних словах, можна дібрати один і той же прикметник-антонім.
VІ. Закріплення та систематизація знань.
1.Доберіть антоніми.
молода - .....
гарячий - ....
кислий - .....
2. Виберіть слова з переносним значенням.
чистий стіл - чисте сумління
вовчий хвіст - вовчий апетит
- Отже, прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити думку.
- І на кінець уроку, я хочу запропонувати вам прослухати незвичайний вірш. А незвичайність його полягає в тому. що він складений із прикметників, яких у вірші 26 і серед усих цих прикметників заховався лише 1 іменник.
- Ваше завдання уважно прослухати вірш і відшукати той іменник.
(Вчитель читає, учні слідкують.)
Ніжні, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова.
Найдорожча, добра, власна.
Мудра, сонячна,прекрасна,
Солов'їна, барвінкова
Українська мова!
- Отже, зараз перевіримо, якими ви були уважними і чи віднайшли захований іменник. (Мова)
3.Доберіть синоніми
- Україна яка? ( дібрати синоніми до слів)
Гарна –вродлива
Квітуча - яскрава
Багата – заможна
Неосяжна - безкрая
Мелодійна - співоча
Відважна – мужня
VІІ. Підсумок уроку.
- Чи здійснились ваші очікування? Сподіваюсь ви зможете доповнити речення
Я навчився..
Я дізнався..
Я повторив..
Мені сподобалось
- Які групи прикметників ми відкрили?
- Які завдання було легко виконувати?
- А які виявились складними?
2. Домашнє завдання
Ось і пролунав дзвінок -
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.