Виховний захід на тему: «Мова наша солов'їна – чиста, мов перлина»

Про матеріал
Розширює і поглиблює знання дітей про мову. Показує її багатство, мелодійність, красу. Формує високі громадянські якості: патріотизм, людяність, доброту, милосердя та працьовитість, бажання вивчати та удосконалювати свої знання з рідної мови.
Перегляд файлу

ВИХОВНИЙ ЗАХІД  НА ТЕМУ:
«МОВА НАША СОЛОВ’ЇНА – ЧИСТА, МОВ ПЕРЛИНА»

Мета: Розширити і поглибити знання дітей про мову. Показати її багатство, мелодійність, красу. Розвивати виразне мовлення, уяву, мислення, образну пам'ять. Збагачувати словниковий запас розвивати прагнення бути свідомим громадянином України, формувати високі громадянські якості: патріотизм, людяність, доброту, милосердя та працьовитість, бажання вивчати та удосконалювати свої знання з рідної мови. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, художнього слова, повагу до батьків.

Девиз: «Без мови, без святості душі,

без думки про завтрашній день

немає громадянина».

Василя Симоненка

Вчитель: Шановні батьки, діти, гості! Вітаємо Вас у нашій господі.Запрошуємо  на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови. Яка звучить у всіх куточках нашої Батьківщини.

Пісня про Україну

i (12).jpgi (11).jpg2560x2048_Золотое-Поле (1).jpg1. У краях, що дощами омиті
простягнулася наша земля,
де Карпати лісами покриті,
де орел понад степом кружля.
Приспів:
Україно, моя Україно,
ти в душі і у серці живеш,
народила і доньку і сина,
в майбуття за собою ведеш.


2. Лине пісня, дзвінка і привітна,
де у полі дозріли хліба,

там де прапор наш жовто-блакитний,
де козацькая слава жива.

Приспів.
3.І хай носить нас вітер по світу,
хай часами суворе життя,
я не зраджу мою Україну,
не покину, як мати дитя.

Вчитель: Ну що б, здавалося,слова…

Слова та голос – більш нічого

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!

 

Учень : Рідне слово… Скільки в тобі чарівних звуків, животворного трепету і вогню!

 

Учень: Скільки в тобі доброти і лагідності, мудрості земної, закладеної ще славними вільнолюбними предками. Що може бути дорожчим для людини, як рідне слово?

Учень: Мова  кожного  народу

Неповторна  і  -  своя.

В  ній  гримлять  громи   в  негоду,

В  житі – трелі  солов’я.

Учень: На  своїй  природній  мові

І  потоки  гомонять.

Зелен-клени  у  діброві

По-кленовому  шумлять.

Учень:Солов’їну,  барвінкову,

Колосисту -  на  віки –

Українську  рідну  мову

В дар дали мені батьки.

Учень:Берегти  її, плекати

Будем  всюди  й повсякчас,

Бо ж єдина – так, як мати –

Мова в кожного із нас.

Вчитель: Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали, з села чи міста, з України, де ви народилися. Мова для кожного народу стає ніби другою природою, що оточує його, живе з ним всюди і

завжди. Без неї, як і без сонця, повітря, рослин, людина не може існувати. Як великим нещастям обертається нищення природи, так і боляче б’є по народові зречення рідної мови чи навіть неповага до неї, що є рівноцінним неповазі до батька й матері.

 

Учень:Українська мова-

Давня й молода.

Світить рідне слово,

Як жива вода.

Звідки воно взялось-

Діло не просте…

В душу засівалось,

Із душі росте.

i (6).jpg245933442.jpgi (9).jpg1_______________________________823304909.pngВчитель: Наша мова прекрасна, бо писалась людьми  із гарячими серцями:  Л. Українкою, М. Рильським, П. Тичиною, В. Симоненком, Т. Шевченком,    І. Франком та багатьма іншими митцями. Вони всі прагнули, щоб мова огорнула всю Україну.

i (8).jpgi (7).jpgУчень: Вся історія народу - в мові,
             Мова - душа народу.
            Позбавити народ  рідної мови -
            Це означає вбити народ.


Учень:Зневажати мову мамину - біда,
            Котра пустими  зробить наші душі,
            І ми нащадкам зможем   передать.
          Лиш те, що корені калині  сушить.
Учень: О, не згуби свого народу,

Безсмертна мово, рідна і терпка.
           Ти є душа співучого народу,
          Що був і є, і буде у віках.


Учень:Яка ж багата рідна мова!
            Увесь чарівний світ у ній!

Вона барвиста і чудова,
             І нищити її не смій!

Учень:Вона про все тобі розкаже,
           Чарівних слів тебе навчить,

Усе розкриє і покаже,
           Як правильно у світі жить.

 

Учень:В ній стільки слів,
            що й не збагнути!
             І приказок, і порівнянь.

А мову знаючи, здобути
            Ти зможеш просто безліч знань.

 

Вчитель: Мова — це велике досягнення людства. Вона у кожного народу

своя. І свою рідну мову ми всі повинні дуже добре знати, розмовляти нею чисто і правильно. Здається, що мова наша  ввібрала у себе все: сонце і зорі,

красу вишневого цвіту і ранкові роси, шепіт трави і дзвінкий спів струмочка, вечірні тумани і тепло літнього дня. Ви вже навчилися читати і писати рідною мовою,  і надалі будете вдосконалювати свої знання, збагачувати

словниковий запас, бо слів у нашій мові є надзвичайно багато.

 

Учениця:Ваша мова, діти, рідна мова

З роси, й води, з квіток і джерела.

Така, як зірка ніжна світанкова,

На цій святій землі завжди жила!

Саме земля мене таку зростила.

Чарівну, мудру, світлу, осяйну

Дала мені могутні дивокрила,

Вдягла в слова, як у квітки весну

 

Учениця:І хоч мене хотіли розтоптати,

Та я жива, і я до вас прийшла,

Щоб вас до зір далеких піднімати.

І до сердець не допустити зла.

Щоб гордо йшли по світу українці

Й несли усім своїх сердець тепло.

За руки взявшись, а не поодинці,

Щоб людство в мирі й радості жило.

Учень:   Ваша мова, діти, рідна мова!

І поки я жива – народ живе.

Із глибини віків несу я кожне слово,

І хай воно вам до сердець пливе

Щоб діти патріотами зростали,

Любили край свій рідний й берегли.

Щоб ви усі на захист мови стали

І розмовляти правильно могли

Вчитель: Але в повсякденній розмові ви частенько вживаєте «суржики», тобто такі слова, що їх немає в літературній українській мові. Це слова- кальки з інших мов.

Учень:Так, слово кожному своє.
             Багато слів у мові є.
             Їх вивчити потрібно й знати,
            Щоб в мові правильно вживати.
            Але частенько наші діти
            Не вміють чисто говорити.
            Вживають суржики-слова,
            І слів тих повна голова.
            Вони вставляють їх в розмову,
             Свою засмічуючи мову.

Вчитель: А зараз прослухайте смішинки – веселики.

«Кухлик»

Дід приїхав із села,

Ходить по столиці

Має гроші – не мина

Жодної крамниці.

Просить він: Покажіть, кухлик той, що з краю

Што? Чєво? Я не понімаю.

Кухлик, люба, покажіть.

Той, що збоку смужка.

Да какой же кухлік здєсь,

Єслі ето кружка!

Дід у руки кухлик взяв і насупив брови:

В Україні живете й не знаєте мови.

У меня єсть свій язик

 

Да к чєму мнє мова.

Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда в моєї корови.

Має, бідна, язика і не знає мови

 

«Серед темної ночі»


 Серед ночі Київ
 Криється туманом.
 Розмовляє вітер
 З бронзовим Богданом.
   Облітав я, — каже, —
 Вулиці всі чисто.
 Як змінився Київ, Це прадавнє місто!
 Де вітри гуляли,

Там нові квартали...
 А Богдан зітхає:
    Що там ті квартали…
 Нині і кияни
 Зовсім інші стали.
 Я сто літ на площі
 Днюю і ночую,
 Але дуже рідко
 Рідну мову чую.

 

Вчитель:Любов українського народу до своєї мови знайшла відображення у загадках, прислів'ях, приказках про рідну мову.

 

Маленька, менша від мачини,

Ні з ким не стану на борню.

А при читанні, коли треба,

Й людини мову я спиню.

Що це таке?

(КРАПКА)

 

Злита з хвостиком ця крапка,

Невелика, власне, лапка.

Робить паузу, всім знайома.

Як вона зоветься?

(КОМА)

 

Він після речення, цитати

Вмостився, схожий на гачок

Всіх нас примушує питати

А сам ні пари з вуст — мовчок.

(ЗНАК ПИТАННЯ)

 

Що за знак - стрункий як спис

Він над крапкою завис.

Спонука до поклику,

Хто ж бо він?

(ЗНАК ОКЛИКУ)

Вчитель:А тепер пригадайте прислів'я та приказки. Пограємо в гру «Доскажи словечко»

1. Птицю пізнають по пір'ю, а людину по… мові.

2.  Без мови немає … народу.

3.  Пуста мова не варта доброго …слова.

4.  Хто своєї мови цурається, хай сам себе ….стидається.

5.  Гостре словечко коле ….сердечко.

6. Давши слово – держись, не давши – ….кріпись.

7. У кого рідна мова, в того й душа ….здорова.

8. Від теплого слова і лід ….розмерзає.

9. Слово – не горобець, як вилетить, то вже не…. спіймаєш.

10. Слово до слова – зложиться…. мова.

 

Вчитель: Яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю.

 

Коли до серця крадеться тривога,—

За долю України я боюсь,—

З молитвою звертаюся до Бога

І мовою вкраїнською молюсь.

Прошу для України в Бога щастя

І захисту для всіх її дітей.

А мова українська, мов причастя,

Теплом своїм торкається грудей...

О Боже мій, Великий, Всемогутній,

Мою вкраїнську мову порятуй.

І в світлий день пришестя, день майбутній

Вкраїні Царство Щастя приготуй.

Коли до серця крадеться тривога,—

За долю України я боюсь,—

З молитвою звертаюся до Бога

І мовою вкраїнською молюсь.
Щастя, миру і добра.

Я бажаю Вам на довгиї літа…

 

Пісня «Квітуча Україна»

 

1.Де сяє сонце золоте і журавлі курличуть
В саду черешенька цвіте Вечерять мама кличе
Співає сонячні пісні уся моя родина
Бо я вродилась на землі, що зветься Україна

Приспів: За квітучі гаї, і калини цвіт у лузі
Станьмо браття мої помолімось разом друзі
Хай молитви слова в небо птахою полинуть
Щоб завжди берегла Матір Божа Україну
 

2. Любові сповнена земля одна така на світі
Тут кожен день стрічаю я
Серця добром сповиті
І покладемо за мету від малу й до загину
Любити землю цю святу,що зветься Україна.

Приспів.
 

Завантаження...
docx
Додано
23 січня 2020
Переглядів
1293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку