Дослідницька робота "ВПЛИВ БІОРИТМІВ НА АКТИВНІСТЬ ТА УСПІШНІСТЬ УЧНІВ"

Про матеріал

1 слайд (титульний) Я неодноразово замислювалася, чому іноді мій організм сповнений енергії, позитивних емоцій, сил, а іноді , навпаки - я відчуваю слабкість, в мене відсутні бажання щось пізнавати, творити.

Після перегляду однієї телепередачі я зрозуміла, що всі ми, навіть самі того не усвідомлюючи, живемо, підкорюючись різним біологічним ритмам, як загальним для всіх людей, так і тільки нашим власним.

Моя вчителька запропонувала мені дослідити цю проблему, розібратися з біоритмами більш детальніше, вона запевнила мене в тому, якщо вивчити природні особливості нашого біологічного годинника, можна правильно скласти свій режим і підвищити працездатність в кілька разів.

2 слайд. Отже предметом мого дослідження стали біологічні ритми людини.

За мету я собі поставила

-визначити, що таке біоритми і як вони впливають на успішність учнів;

-визначити свій власний хронотип та хронотип учнів класу;

-визначити, чи можна керувати своїм життям знаючи закономірності біоритмів;

3слайд

навчитися раціонально використовувати внутрішній годинник організму;

-навчити інших керувати своїми емоціями, піклуватися про зміцнення свого фізичного, інтелектуального і емоційного здоров'я.

4 слайд Гіпотеза.

Якщо біоритми є, то вони впливають на працездатність та успішність учнів.

5 слайдБіологічні годинники строго та чітко регулюють всі процеси, що відбуваються на нашій планеті. Закінчується один рік - починається наступний, за зимою приходить весна, вечір змінюється ніччю...

Деякі квіти складають свої пелюстки на ніч, як би засинаючи. Ця властивість стає ще більш дивною від того, що рослина поводиться так само і в темній кімнаті з постійною температурою. Тобто, квітка не орієнтується ні на сонячне світло, ні на тепло. Вона реагує тільки на біоритми.

Біологічні ритми (грец.-bios життя; rhythmos - чергування, послідовність) - це ритмічні коливання характеру та інтенсивності різних біологічних процесів і явищ.

6 слайд.

Всі ці зміни контролюють природні біоритми: річний, місячний і добовий. Та й у людському організмі теж багато речей відбуваються циклічно.

Так, річний ритм пояснюється обертанням Землі навколо Сонця Місячний - є залежним від місячних фаз. Найбільш короткий ритм -добовий. Він пов'язаний з обертанням нашої планети навколо своєї осі.

Здавалося б, яка нам справа до відносин Землі, Сонця та Місяця, до всіляких там припливів і відливів!

Але, виявляється, той же самий Місяць впливає не тільки на моря й океани, але і на кожного з нас.

Недарма великий Авіцена писав: «Лікар, що не знає, у якому положенні зараз перебуває Місяць, не має права лікувати». Сучасна медична статистика підтверджує

його слова. Невипадково найбільше роботи у лікарів буває у дні, близькі до Молодика або Повні. Під час Молодика у хворих підвищується згортаємость крові, погіршується перебіг грипу або пневмонії. А в Повню, навпаки, посилюється кровоточивість, тому здавна хірурги в ці дні намагалися уникати операцій.

7 слайдЛюдина з дня народження знаходиться в трьох біологічних ритмах: фізичному, емоційному та інтелектуальному.

23-денний ритм - це фізичний ритм. Він визначає здоров'я, силу і витривалість людини.

28-денний ритм -це емоційний ритм. Він впливає на стан нервової системи, настрій, любов, оптимізм.

33-денний ритм - це інтелектуальний ритм. Він визначає творчі здібності особистості. Сприятливі дні 33-денного ритмічного циклу характеризуються творчою активністю, людину супроводжує удача та успіх. У несприятливі дні відбувається творчий спад.

8 слайдВсі три ритму мають строго синусоїдальну форму, що не змінюється протягом усього життя людини, і незмінну частоту (тривалість періоду).

Перша половина кожного ритму є сприятливою для людини (позитивна фаза). У такі дні людина відчуває підвищену працездатність, поліпшення фізичного стану, прилив сил, більш емоційне сприйняття навколишнього світу, панують оптимістичні настрої і доброзичливість, почуття впевненості в собі. Друга половина ритму – є несприятливою (негативна фаза).

Дні зміни фаз вважаються небезпечними. У перехідні дні фізичного біоритму (1-й і 11-й) треба поберегти себе від можливих травм і не контактувати з людьми, що хворіють. У ризиковані дні емоційного циклу (1-й і 15-й) варто побоюватися депресії, нервових зривів. В 1-й і 17-й дні інтелектуального циклу через зниження концентрації уваги збільшується ймовірність нещасних випадків і небезпека прийняття неправильних рішень.(Рис.4)

Украй несприятливими вважаються дні, коли збігаються «небезпечні» крапки відразу двох біоритмів. Щорічно їх випадає п'ять-шість.

Однак найбільш небезпечний день у році той, у який збігаються «критичні» дні відразу трьох біоритмів. У такий день варто бути максимально обережними.

9 слайд Кожна людина може скласти для себе карту біоритмів, яка може бути корисна для планування майбутніх справ, допоможе уникнути життєвих негараздів, максимально використовувати енергію позитивних фаз.

Для визначення власних біоритмів треба підрахувати кількість днів, прожитих з моменту народження до дня, що цікавить .Не забути про високосні роки! Отриману суму розділити на тривалість кожного з циклів (23, 28 і 33 дні). Ціла частина результату вкаже, скільки повних циклів людина встигла прожити. А остача вкаже, скільки днів пройшло з початку кожного із циклів.

В мене теж виникло бажання розрахувати свої власні біоритми.

Я народилася 5 липня 2007 року , до 05 липня 2017 року я проживу 10 повних років ( з них було 3 високосних роки – 2008, 2012 і 2016)

365 х 10 + 3 = 3653дн.

Від сьогодення (22 лютого) до мого дня народження в 2017р. залишилось 133дні. 3653-133=3520 днів ( це кількість прожитих днів від мого народження)

Щоб визначити свій фізичний біоритм, я кількість прожитих днів тобто

3520 : 23 = 153 (ост.1) Це означає, що я прожила 153 повних цикли 23-денного фізичного ритму і зараз в мене 1 день нового фізичного ритму, це ризикований день ( треба поберегти себе від можливих травм і не контактувати з людьми, що хворіють)

Для визначення емоційного ритму я

3520 : 28 = 125 (ост.20) Пройшло 125 повних циклів 28-денного емоційного ритму. Сьогодні 20 день емоційного ритму – це друга половина ритму і вона є негативною .

А мій інтелектуальний ритм також знаходиться у негативній фазі ( 106 повних циклів і 22 день ритму), бо 3520 : 33 = 106 (ост.22)

Але навіть такі результати мого дослідження мене не схвилювали, я це розрахувала заздалегідь і знала, що захист роботи прийдеться саме на негативні дні (кінець лютого), тому готувалася я в сприятливі дні, що характеризувалися творчою активністю.

10 слайд Не всі люди відчувають однотипні коливання працездатності протягом доби. Це залежить від хронотипу людини.

Наука про хронотипи зародилася в Європі приблизно в 1970-х роках. Спочатку до неї відносилися скептично, але поступово ця інформація поширилася і сьогодні інформація про хронотипи підтверджена багаточисельними науковими дослідженнями.

Залежно від характеру біоритмів людей виділяють такі біоритмічні типи (хронотипи): «сови», «жайворонки» ,«голуби» .

В результаті експериментальних досліджень німецький фізіолог Р.Хашпп встановив, що близько 20% населення складають "сови".

Приблизно половина людей відноситься до "голубів", або арітміків. А останні 30% можна віднести до "жайворонків".

11 слайд Жайворонок любить ранній підйом. Його найбільша продуктивність припадає саме на ранок. Він сповнений сил, продуктивний і рішучий. Працездатність зберігається до обіду, після чого повільно йде на спад. Лягають жайворонки приблизно о 22:00.

12 слайд Сови є люди з підвищеною активністю в нічний час доби. Вранці їх не розбудити. Вдень вони досить мляві і втомлені. Але з настанням вечора вони стають вельми активними і продуктивними. Лягають сови пізно вночі або вранці.

13 слайд Голуби встають трохи пізніше жайворонків. Вони здатні бути продуктивними протягом всього дня. Спати лягають на відміну від жайворонків на кілька годин пізніше.

Більшість людей є змішаний тип. Сучасні темпи життя не дозволяють людині дотримуватися лише одного хронотипу.

14 слайд Я задалась питанням – хто я? Свій хронотип я спочатку визначила интуітивно. Я важко прокидаюся вранці і сповнена енергії ввечері, значить я належу до «сов» А потім за допомогою тесту я впевнилася в цьому. Коли мої припущення підтвердились, я запропонувала протестувати однокласників.

15 слайд Мною було проведено 2 тести . Проаналізувавши їх результати, я була здивована. В нашому класі «сови» складають – 61%, «жайворонки» - 35%, а «голуби» – 4% .

Коли ж я проаналізувала успішність учнів нашого класу, то зрозуміла, що хронотип учня суттєво не впливає на навчальний процес. Високий рівень знань мають як «сови» так і «жайворонки», серед учнів з середнім та достатнім рівнем знань також є різні хронотипи.

16 слайд

Моя вчителька Світлана Геннадіївна запропонувала мені порівняти свої біоритми з біоритмами моєї подружки Орлової Вікторії. Результат мене приголомшив! Віка – єдиний «голуб» в нашому класі, мені не вистачило 1 балу , щоб належати до того ж самого хронотипу. Карта фізичного ритму співпадає з моєю картою. І це вірно, бо ми з подружкою, що називається дихаємо одним і тим же повітрям .

17 слайд Хочу зробити такі висновки зі своєї роботи:

  • 1.Весь Всесвіт пронизаний ритмами.
  • 2.Знання про існування біоритмів, вивчення своїх індивідуальних біологічних ритмів необхідно кожному, тому що ці знання допоможуть максимально використовувати потенційні можливості організму.
  • 3.Хронотип учня не робить помітного впливу на навчальний процес.
  • 4.На першому уроці більш активні «жайворонки», далі –«голуби», а потім «сови».
  • 5.Найбільша кількість учнів нашого класу «сови», тому рекомендація для вчителя врахувати це під час складання розкладу уроків.

18 слайд Дякую за увагу!

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вплив біоритмів на активність та успішність учнів Дослідницька робота учениці 4-Б класу Вільногірської ЗОШ І-ІІІ ст. №5 Борилюк Діани Керівник: Мазінова С.Г. - вчитель початкових класів

Номер слайду 2

Предмет дослідження -біологічні ритми людини Мета дослідження визначити: що таке біоритми ? чи впливають вони на успішність учнів? свій власний хронотип та хронотип учнів класу чи можна керувати своїм життям, знаючи закономірності біоритмів?

Номер слайду 3

Мета дослідження навчитися раціонально використовувати внутрішній годинник організму; навчити інших керувати своїми емоціями, піклуватися про зміцнення свого фізичного, інтелектуального і емоційного здоров’я.

Номер слайду 4

Гіпотеза: Якщо біоритми є, то вони впливають на працездатність та успішність школярів.

Номер слайду 5

Біологічні ритми ( грец.- bios життя; rhythmos - чергування, послідовність) – це ритмічні коливання характеру та інтенсивності різних біологічних процесів і явищ.

Номер слайду 6

ПРИРОДНІ БІОРИТМИ Добові Річні Сезонні Місячні Припливно-відпливні

Номер слайду 7

Біологічні ритми людини

Номер слайду 8

Біоритми людини

Номер слайду 9

Дослідження власних біоритмів 365 х 10 + 3 = 3653дн. 3653-133=3520 3520 : 23 = 153 (ост.1) 3520 : 28 = 125 (ост.20) 3520 : 33 = 106 (ост.22) Фізичний ритм – 1 день (критичний) Емоційний ритм - 20 день (негативна фаза) Інтелектуальний ритм - 22 день (негативна фаза)

Номер слайду 10

Хронотипи людей

Номер слайду 11

Жайворонки Це цікаво! Жайворонки в більшості відрізняються аналітичним складом розуму, тому вони часто стають математиками, фізиками, інженерами та військовими Легко прокидаються вранці, часто навіть без будильника. Максимальна ранкова працездатність та висока енергійність в першій половині дня. В другій половині дня тонус організму знижується. Як правило , не пізно лягають спати.

Номер слайду 12

СОВИ Це цікаво! Пам’ять та мислення у сов розвинуті краще, ніж у жайворонків Важко прокидаються вранці. Максимальна вечірня працездатність та висока енергійність в другій половині дня. В першій половині дня спостерігається млявість та сонливість. Як правило , пізно лягають спати, часто під ранок.

Номер слайду 13

ГОЛУБИ АБО АРІТМІКИ Пік активності припадає з 10 до 18 години. Пристосовуються до будь-якого робочого дня. Важливим є дотримання режиму дня для підтримки організму в тонусі. Фізичне навантаження повинно бути менше ніж у «жайворонків», але більше, ніж у «сов»

Номер слайду 14

ХТО Я? Сова? Жайворонок? Голуб?

Номер слайду 15

ХРОНОТИП УЧНІВ МОГО КЛАСУ СОВИ ЖАЙВОРОНКИ ГОЛУБИ ХЛОПЧЦІ 6 5 - ДІВЧАТА 8 3 1 ВСЬОГО 14 8 1 СОВИ – 61% ЖАЙВОРОНКИ- 35% ГОЛУБИ- 4%

Номер слайду 16

Я і моя подруга І це вірно!!! Бо ми, що називається, «дихаємо» одним і тим же повітрям . Наші емоційні біоритми співпадають! Це неймовірно!!! ХРОНОТИПИ ТЕЖ !

Номер слайду 17

Висновки Весь Всесвіт пронизаний ритмами. Знання про існування біоритмів необхідно кожному, вони допоможуть максимально використовувати потенційні можливості організму (у тому числі і при організації навчального процесу); Хронотип учня не робить помітного впливу на навчальний процес. На першому уроці більш активні «жайворонки», далі –«голуби», а потім «сови». Найбільша кількість учнів нашого класу «сови», тому рекомендація для вчителя врахувати це під час складання розкладу уроків

Номер слайду 18

Дякую за увагу!

Номер слайду 19

Використані джерела: 1. Література 1). Антропова М.В. Работоспособность учащихся и ее динамика в процессе учебной и трудовой деятельности.- М.:Просвещение, 1967. 2). Иванов С. Ритмы в нашей жизни. М.: Детская литература, 1987. 3). Хронобіологія и хрономедицина/За ред. Ф.І.Комарова.- К.:Медицина, 1990. 4).Путілов А.А. »Сови», «жайворонки» та інші. - М.: Досконалість, 1997. 5). Ужегов Г.Н. Біорітми.-Смоленськ: Русич, 1997. 6). Шапошникова В.І. Біоритми - годинник здоров'я. - М.: Сов. Спорт, 1991. 2. Інтернет-ресурси 1).http://pedsovet.su/ 2). http://dovidka.biz.ua/bioritmi-lyudini-ta-yih-vidi/ 3) http://pidruchniki.com/10810806/bzhd/bioritmi_fiziologichni_osnovi_ zapobigannya_nebezpeki_proyavu_riziku  

ppt
Додано
8 лютого 2018
Переглядів
9374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку