Дослідницький практикуму з біології у 6 класі. Дослідження 1 «Дослідження процесу росту вегетативних органів»

Про матеріал

Дослідницький практикум передбачає самостійну (або з допомогою дорослих) роботу учнів у позаурочний час. Його мета – вироблення особистого досвіду дослідницької діяльності у процесі розв'язування пізнавальних завдань.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Дослідницький практикум з біології

у 6 класі

 

 

                                                   

                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                           

 

                                                                                  

 

 

 

 

Юний друже!

Сьогодні ти маєш можливість відкрити для себе цікаву та захоплюючу науку біологію, яка допоможе тобі зазирнути в таємниці природи.

Тож рушаймо в країну експериментів!

Правила Юного Дослідника

  • Щодня дивися до своїх дослідів.
  • Поділи сторінку блокнота на дві частини: контроль та дослід.

Запам’ятай: кожен експеримент повинен перевірятися контролем, тоді можна буде робити точніші висновки.

  • Занотовуй в блокноті зміни, що відбуваються. Навіть відсутність змін треба теж реєструвати.
  • Пам’ятай, що сторінка в твоєму блокноті розділена на дві частини. Записуй те, що ти спостерігаєш на відповідній частині сторінки.
  • Треба зазначити дату закладки досліду, мету, яку ти собі поставив (напиши всі питання, відповіді на які ти хочеш отримати. Не став одразу багато питань, бо це може утруднити твої дослідження.).
  • Якщо в тебе не буде відповідей на всі питання, то спробуй отримати їх з допомогою шкільного підручника, довідкової літератури та вчителя біології. Але спочатку спробуй самостійно зробити якісь висновки, хоч, можливо, пізніше може з’ясуватися що вони невірні.

Запам’ятай, що помилки – це теж шлях пізнання, тому не бійся їх зробити, бійся їх не побачити і не визнати.

  • Щоразу, коли ти проводиш запис, вказуй дату.
  • День за днем ти будеш бачити зміни, записуй свої спостереження в таблицях. А вже отримані дані треба опрацювати і зробити висновки.
  • Для початку проаналізуй свої записи і виділи ті дати, коли були помічені значні зміни із рослиною чи насінням.
  • А тепер оформи результати дослідження в своє перше наукове повідомлення.
  • Для цього ти повинен детально розповісти про поставлену мету,  описати хід свого дослідження, отримані результати та висновки, які було зроблено.
  • Таке повідомлення не повинно містити зайвих деталей, але чітко демонструвати хід і результати дослідження.
  • Для того, щоб продемонструвати ці результати своїм однокласникам, зроби відповідні малюнки, фотографії, графіки, таблиці чи інші наочні посібники, які дадуть тобі можливість дуже чітко і конкретно розповісти про твоє маленьке наукове відкриття. Не забудь про контрольний дослід.
  • Можливо, ти поставив собі ще якусь мету, то розкажи і про інші результати дослідження. Повідомлення продумай і підготуй так, щоб воно тривало не більше 5 хвилин, бо довші повідомлення сприймаються гірше і до них учні швидко втрачають інтерес.

Пам’ятай, що твоє повідомлення повинно бути чітким та коротким.

                                            

                                        Я бажаю тобі успіху!

 

 

                                

 

 

 

 

                                                   

                                                                

 

 

 

                                                     

 

 

 

 

Дослідження 1

Тема:  Дослідження процесу росту вегетативних органів.

Мета:  виявити, якими частинами ростуть вегетативні органи.

Обладнання: пророщене насіння гороху, квасолі або кукурудзи, кімнатні вазони - пеларгонія, колеус, фуксія, скляні банки з кришками, голки, лінійка, лезо, фільтрувальний папір, чорнило.

 Тривалість дослідження:  довготривале (вказано час виконання для кожного досліду)

C:\Users\Біологія\Pictures\1642166497_5-damion-club-p-chipollino-fon-5 (2).jpg

 Будь упевнений у своїх силах і здібностях!

Завдання 1

Пригадай, що означає цей термін:

  •                              Ріст -

Пригадати тобі допоможе підручник

 

Активно пізнавай та аналізуй нове!

Додаткова інформація!

  Усі процеси росту й розвитку в рослині відбуваються завдяки поділу, росту й диференціації клітин. Ріст у довжину, галуження пагонів і коренів відбуваються завдяки діяльності твірних клітин верхівок пагонів і коренів.

Отже, ростові процеси локалізуються в конусах наростання осьових органів, в основах листків і міжвузлів злакових, зумовлюючи їх лінійний ріст.

 У корені зона найбільшого росту коротка і близько розташована від кінчика кореня. Наприклад, у бобів вона займає 3-7мм, а в гороху-2-4мм. В стеблі зона найбільшого росту займає кілька сантиметрів і більш віддалена від верхівки.

Для виявлення зони росту кореня або стебла широко використовують метод нанесення позначок тушшю на поверхню органа на однакових відстанях одна від одної.

Від слова «рости» походить і сама назва – рослина.

Якщо простежити динаміку зростання одного пагона, ми побачимо, що на початку він росте повільно а через деякий час посилюється і добовий приріст може становити  6-8см, а в окремих випадках 10см. На зростання пагона і його частин впливає комплекс факторів - температура, вологість повітря, надходження води і поживних мінеральних речовин з кореневої системи та ін. Найважливішими факторами для зростання є тепло і тривалість дня. Молоді стебла деяких рослин ростуть дуже швидко. Наприклад, стебла бамбука за добу виростають більш ніж на метр.

  Знаючи, як ростуть  пагони можна управляти їх ростом і розвитком.

Зріжте верхівку молодого пагона будь-якої дводольної рослини, наприклад огірка, яблуні, малини. Пагін перестане рости в довжину, але зате у нього з'являться бічні пагони. Зріжте верхівку бічного пагона, і він теж перестане рости в довжину і почне гілкуватися. У садах, парках і скверах щорічно підрізають дерева і чагарники, керуючи таким чином їх зростанням. Підрізаючи пагони, вправні садівники часто надають деревам і чагарникам химерні, красиві форми. Встановлено, що від форми крони залежать довголіття дерев, врожайність і якість плодів.

C:\Users\Біологія\Pictures\1642166497_5-damion-club-p-chipollino-fon-5 (2).jpg  Подивись захоплююче відео «Ріст рослини»

 https://www.youtube.com/watch?v=sPqTsbdL8Ew

                                    

Хід дослідження

Завдання 2

Продемонструй грамотність у вирішенні поставлених завдань.

 Дослід 1          

 Ріст кореня в довжину

Мета - виявити, як і якою частиною росте корінь в  довжину.  Дослід триває 2-3 дні.   

Крок 1

Візьми дві пророщені насінини гороху або кукурудзи з прямим коренем, 1,5-2см завдовжки. У одного проростка акуратно відріж кінчик головного кореня. Виміряй довжину коренів і запиши дані до таблиці.

Крок 2

Проростки обережно обсуши фільтрувальним папером і тоненькою голкою, змоченою в розчині туші, нанеси через кожен 1мм, починаючи від кінчика кореня, поперечні позначки. Насіння при цьому потрібно тримати дуже обережно, торкатися до кореня руками не можна, а перебування коренів на повітрі має бути якомога менше.

Крок 3

Враховуючи те, що корінь може рости тільки у вологому середовищі, створи вологу камеру. Для цього налий у банку  трохи води, візьми картонну смужку та обгорни її низ з середини фільтрувальним папером.

Крок 4

Голками прикріпи насіння до картонної смужки та  постав у вологу камеру корінчиком донизу, так, щоб він торкався вологої картонки на висоті 5-6см над водою. Будь уважним і не пошкодь головні частини зародка.

Крок 5

 Камеру з проростками закрий кришкою та постав у вологе тепле місце на декілька днів.

Крок 6

 Прояви терпіння  та спостерігай, що відбувається з насінням у банках.

                                                                        Крок 7

  Після закінчення досліду виміряй,  наскільки розійшлися  окремі поділки на корені та запиши в таблицю.

Відшукай відповіді на запитання : чому? як? навіщо?

  • В якій частині кореня це розходження є найбільшим?  Чому?
  •  Якою частиною росте корінь?
  • Як змінилась довжина головного кореня у якого  відрізали кінчик?
  • Чи змінилась довжина кореня з цілим головним коренем?
  • Роздивіться чи з’явились бічні корені?
  • Як це можна пояснити?
  • Яке значення для рослин має утворення бічних коренів?

Запиши результати спостережень та зроби висновки.

                   

                 Етапи роботи і спостережень

  Зміни, що відбулися

Проросток1

Проросток2

 

Відстань між мітками на корені на початку досліду

 

 

Відстань між мітками на корені по закінченні досліду

 

 

Довжина кореня на початку досліду

 

 

Довжина кореня по закінченні досліду

 

 

 

 

C:\Users\Біологія\Pictures\1642166497_5-damion-club-p-chipollino-fon-5 (2).jpgДослід 2

Ріст стебла в довжину

Мета - виявити, як і якою частиною росте стебло у довжину.

Дослід триває 3-7 днів.

Крок 1

Візьми кілька (5-6шт.) пророслих насінин квасолі. На молодому пагоні, що тільки виріс з насіння  нанеси тушшю мітки, починаючи від верхівки проростка вниз, розташовуючи їх через 2мм одна від одної на проміжку в 2-3см.

Крок 2

Проростки постав у темне тепле місце. Протягом всього досліду підтримуй вологість грунту.

Крок 3

Через 3 доби виміряй міліметровою лінійкою відстань між поділками і встанови наскільки розійшлися окремі поділки на кожному з проростків.

Крок 4

Зроби висновок про те, якою частиною росте пагін у довжину.

 

Дослід 3

C:\Users\Біологія\Pictures\1642166497_5-damion-club-p-chipollino-fon-5 (2).jpgВплив на ріст пагона верхівкової бруньки

Мета - виявити, як впливає на ріст пагона видалення верхівкової бруньки. Дослід триває 10-20 днів.

 Цей дослід можна провести також і з кімнатними вазонами - пеларгонія, колеус, фуксія.

Крок 1

Прорости в горщику з землею 5-8 насінин квасолі або гороху . Коли стебла у рослин досягнуть у висоту 7-10 см, зріж у половини з них верхівку.

Крок 2

Постав всі рослини в слабо освітлене приміщення і регулярно поливай.

Крок 3

Спостерігай, що станеться з рослиною через один-два тижні .  

Зроби висновки.

 

 

Презентуй  результати дослідження

Подумай, як набуті знання допоможуть тобі у житті.

 

 

 

                               

 

 

 

 

docx
Додано
24 лютого 2023
Переглядів
567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку