Цибулинки і Сонечко
Дослідницький проєкт на уроці ЯДС, 1 клас
Мета проєкту: узагальнити і розширити знання учнів про рослини та догляд за ними; ознайомити з умовами, потрібними для життя рослин; дослідити роль сонця у проростанні рослин; формувати вміння спостерігати, виконувати досліди і робити висновки; виховувати любов до праці, до природи.
Навчальні предмети: курс «ЯДС», Дизайн і технології.
Тривалість: 10 днів.
ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЄКТУ
І етап. Стратегія проєкту
На цьому етапі були визначені тема, мета проєкту, навчальні предмети, зміст яких задіяно, вид проєкту та його тривалість.
II етап. Планування проєкту
Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою. Бесіда.
— У кожного вдома є кімнатні рослини. Як ви їх доглядаєте?
— Чи замислювалися ви, чому кімнатні рослини розміщують на підвіконнях, ближче до вікна? (Усім рослинам для нормального росту і розвитку потрібні повітря, світло, тепло, вода і ґрунт.)
— Чи можна це твердження застосувати і до тих рослин, що не ростуть у кімнатах?
Проведемо дослід. Метою його буде дізнатися, як проростатиме цибуля за різних умов. Одну рослину ми поставимо на підвіконні, другу — під коробку з отворами, а третю — в шафу. Працювати будемо в групах. Кожна група бачитиме тільки свою цибулинку.
Формування груп для проведення дослідження. Учні класу обʼєдналися в групи: група 1: доглядатиме за рослиною, що находиться на підвіконні;
група 2: доглядатиме за рослиною, що стоїть під коробкою з отворами;
група 3: доглядатиме за рослиною, що знаходиться в шафі;
група 4: шукатиме цікаву і корисну інформацію про цибулю.
III етап. Реалізація проєкту
Розподіл обовʼязків між членами групи
Учні з 1-3-ї груп розподіляють обовʼязки:
— поливанням рослин;
— розпушування ґрунту;
— вимірювання довжини пагонів;
— запис результатів вимірювання в таблицю.
Учні з 4-ї групи шукають цікаву інформацію та зображують її схематично на малюнках.
Практична діяльність учнів груп 1, 2, 3.
Самостійна пошукова робота учнів групи 4.
Аналіз та обробка інформації.
Виготовлення освітнього продукту.
Групи 1, 2,3 — вирощують рослину, заповнюють таблицю з даними про висоту пагонів, схематично зображують рослини з останнім показником висоти.
Група 4 — готує цікаву інформацію про цибулю, схематично виражає на малюнках.
IV етап. Під сумок проекту
Оформлення результатів дослідження. Презентація
Вступна бесіда.
— Наш клас проводив дослід. Ми спостерігали, як проростала цибуля за різних умов. Працювали у групах.
— Де знаходилася рослина групи 1 ?
— Де знаходилася рослина групи 2?
— Де знаходилася рослина групи 3? Експеримент почали ...
— Пригадаймо, яку роботу виконували протягом останніх 10-ти днів? Прогнозування результатів.
—Кожна група бачила лише свою цибулину і не бачила цибулин інших груп. Як ви гадаєте, чи однакові вони виросли? Чим вони відрізняються?
Учні з групи 4 не бачили жодної рослини. Цікаво, чи зможуть вони сказати, де чия цибулина?
- Ваші прогнози справдилися — пагони різної висоти.
Відповіді дітей.
Група 1. Наша рослина за 10 днів виросла на 26 см.
Група 2. Наша рослина за 10 днів виросла на 15 см.
Група 3. Наша рослина за 10 днів виросла на 7 см. Висновок.
— То як сонце впливає на ріст рослин?
— А тепер надамо слово представникам 4-ї групи — заслухаємо цікаву інформацію про цибулю, яку вони підготували.
Виступи дітей.
Щоденне споживання 80—100 г зелених пагонів цибулі або цибулин задовольняє добову потребу людини у вітаміні С. У дикому вигляді цибулеві ростуть по всьому світу, їх немає лише в Австралії. Найближчі родичі цибулі — часник і черемша. Давні єгиптяни вважали цибулю та часник священними рослинами. їх приносили у жертву богам. Цибуля має здатність вбивати хвороботворні бактерії. Тому її не тільки вживають у їжу, а й використовують як ліки. Італійський письменник Джанні Родарі зробив: Цибуліно головним героєм своєї казки.
Оцінювання загального проєкт,
— Чи задоволені ви своєю роботою?
Висновки
Учні на практиці ознайомилися з умовами, необхідними для життя рослин, дослідили роль сонця у проростанні рослин. Вони не отримали готові знання, а засвоїли матеріал, спираючись на власний досвід.