«Я досліджую світ» : природнича галузь
Тема: Спостереження за сезонними змінами в живій та неживій природі восени. Правила безпечної поведінки під час екскурсії. Опис об’єктів природи своєї природи за певними ознаками.
О Р:розпізнає осінні зміни в живій та неживій природі; не завдає шкоди під час спостереження; описує об’єкт природи за певними ознаками.
Ранкова зустріч
Вітання (Діти стають у коло)
- Доторкніться до оченяток, щоб ви краще бачили
- Доторкніться до вушок, щоб краще чули
- до голівки, щоб краще думали.
- до ротика, щоб краще висловлювали свої думки
- Пощипайте свої щічки, щоб ви усі були здорові.
Побажання на сьогоднішній день
- Давайте побажаємо чогось хорошого на сьогоднішній день.
- Іванку, я бажаю весело провести час у школі.
- Давайте обіймемося, щоб всі наші побажання здійснилися.
Щоденні новини
- Яка сьогодні пора року? По чому ви бачите, що це осінь?
- Який сьогодні місяць? А чому він так називається?
- Яке сьогодні число? А вчора яке було? А яке буде завтра?
- Який день тижня?
- Яка тема тижня?
Давайте пригадаємо:
- Що таке природа? (Природа - це весь навколишній світ, що нас оточує: рослини, тварини, ліси)
- Природу поділяють на … (живу та неживу)
- Подивіться навкруги та назвіть, що належить до неживої природи?
- А що ми можемо віднести до живої природи ?
Групова робота
Скільки осінніх місяців має осінь? Давайте назвемо їх. Пропоную об’єднатися у групи за осінніми місяцями.
Учні розраховуються на вересень, жовтень, листопад та об’єднуються в групи.
Група 1 – вересень
Група 2 – жовтень
Група 3 – листопад
Завдання групам: порадьтеся і дайте відповідь:
Група 1 - Яка осінь та які кольори притаманні осені ?
Група 2 – Які зміни відбуваються в живій природі з настанням осені?
Група 3 – Які зміни в неживій природі відбуваються з настанням осені?
Обмін інформації
Гра «Подарунок»
- Діти, «подаруйте» сусідові, хто поруч зліва, «подарунок», зобразивши його
за допомогою міміки і жестів.
Вправа продовжується доти, поки всі діти не «подарують» свої «подарунки».
- Дякую всім за гарну роботу, та подякуємо один одному оплесками.
Давайте з вами пригадаємо правило поводження під час екскурсії.
- Сьогодні ми будемо розглядати проблему «Що нам дарує осінь? Чому
осінь називають щедрою?»
- Ось і настала найщедріша пора року! Давайте уважно придивимся до дарунків осені. Щоб дізнатися, які саме дарунки вам потрібно знайти: відгадайте загадку
Група 1 – вересень.
Високо висять,
Білки їх їдять,
Смачні, та не горішки,
Називаються... (Шишки).
Група 2 – жовтень
У пору осінню між листяних крон
Для білок рудих, для людей і ворон
В міцній шкаралупі зернятка зберіг.
Росту в Україні, звусь (Горіх)
Група 3 – листопад
Він на дубі виростає,
Шапочку гарненьку має.
З дуба в землю упаде
І весною проросте. (Жолудь)
Завдання: знайдіть вказані подарунки та опишіть їх за кольором, формою.
- Скільки шишок знайшла команда «вересень»
- Скільки горіхів знайшла команда «жовтень»
- Скільки жолудів знайшла команда «листопад»
- Яка команда знайшла найбільше подарунків?
- А яка – найменше?
- На скільки більше(менше) знайшли жолудів, ніж горіхів?
- Давайте порівняємо в кого найвища шишка /найвищий жолудь /найвищий горіх ? найнижча (-ий)?
В кого найширша …?
- Для кого, на вашу думку приготовлені ці дарунки? Хто ще, крім людини, чекає на них?
- Помахайте ручкою ті, хто з легкістю впорався із завданням
- Плесніть у долоні ті, у кого виникли деякі труднощі?
Фізкультхвилинка
Осінь, осінь, лист жовтіє, (діти плавно піднімають руки вгору).
З неба часто дощик сіє. (повільно опускають руки вниз, перебирають пальцями).
Червонясте, золотисте (показати руками вправо вліво).
Опадає з кленів листя (присісти)
Діти ті листки збирають. (збирають листочки).
У книжки їх закладають. (підводяться, стуляють перед собою долоні).
Наче човники, рікою (повороти тулуба і хвилясті рухи руками).
Їх пускають над водою, з них плетуть вінки барвисті,(плетуть уявні вінки)
Червонясті, золотисті. (одягають його собі на голову).
- Осінь щедро сповнює ліси і садки своїми чудовими ароматами.
- А чим пахне в садку восени?
- Як ви гадаєте, чи можна назвати осінь найсмачнішою порою року? Чому?
- Чим гостинно пригощає нас осіння пора?
- Назвіть свій найулюбленіший осінній плід .
- Які осінні плоди, на вашу думку, найсолодші?
Гра “Запахи та смаки осені”.
Із заплющеними очима куштують декілька осінніх плодів, вгадають їх назву і визначають характерні ознаки смаку.
- Якими осінніми дарами люблять ласувати восени звірі, птахи, комахи?
- Восени і люди, і тварини збирають щедрі дарунки природи у запас. Хто знає, що припасають звірятка на зиму?
Гра «З якого дерева листочок».
А зараз пограємо! Уявіть, що ви листочки. Коли я скажу, що дме вітер, ви
бігатимете, а коли скажу: «Тихо» - ви зупинитесь, і підбіжите до дерева,
листочок якого я вам покажу.
- Намалюйте, те що вам найбільше сподобалося на прогулянці?
- Отже, чому осінь називають щедрою, багатою? Як би ви ще її назвали?