Дослідницький проект « Меню від вундеркінда»

Про матеріал
Ознайомити учнів з принципами раціонального харчування; поглибити знання учнів про корисну та якісну їжу і її позитивний вплив на збереження і покращення здоров`я дітей;розвивати вміння дотримуватися культури споживання їжі;дослідити, чи може якість харчування впливати на успішність учнів; Які страви потрібно споживати щоб успішно навчатися, бути відмінником? Які загрози для людства несуть незнання культури харчування та звичаїв свого народу
Перегляд файлу

Фото: nashamama.com, ditey.com

 

 

 

 

Керівник проекту:                  Марченкова Олена Юріївна

                                                     учитель основ здоров`я

                                                      КЗО НВО № 113 ДМР

                                                                м. Дніпро

 

 

 

 

 

                                         2019 рік

 

Дослідницький проект « Меню від вундеркінда»

 

Основи здоров`я, фізична культура, трудове навчання

 

Тип проекту: груповий дослідницький проект

Мета проекту:

  •      ознайомити учнів з  принципами  раціонального харчування;

*поглибити знання учнів про корисну та якісну їжу і її позитивний вплив на збереження і покращення здоров`я дітей;

*розвивати вміння  дотримуватися культури споживання їжі;

*дослідити, чи може якість харчування впливати на успішність учнів;

 Які страви потрібно споживати щоб успішно навчатися, бути відмінником?

Які загрози для людства несуть незнання культури харчування та звичаїв свого народу

 

Основні методи дослідження: пошук і систематизація матеріалу за темою

 

Джерела: енциклопедія, довідники, Інтернет, журнали.

 

Очікувані результати:

*розвиток в учнів життєво необхідних умінь та навичок, вміння використовувати їх у навчальній та повсякденній діяльності;

 * усвідомлення учнями цінності життя і здоров`я, значущості здорового і безпечного способу життя;

 *збагачення власного досвіду учнів щодо збереження здоров`я;

 *вдосконалити в  учнів навички збирання даних кількома способами, аналізу, впорядкування, осмислення та опрацювання відомостей про вплив якості харчування на успішність учнів;

*формування навичок створення презентацій, які  будуть переконливими для учнівської громади

* вдосконалити навички ділового спілкування, комунікативних здібностей

Висновки дослідження: Інформаційний матеріал у формі презентацій « Харчування і здоров`я», « Меню від вундеркінда»; оформлення буклету  « Рецепти здорової української кухні».

Тривалість: один місяць

 

 

Актуальність проекту

Пропонована тема є дуже актуальною й дуже потрібною

 Причини поганої успішності ми звикли шукати де завгодно: у природжених здібностях дітей, їх характері, «порочних» схильностях типу ліні і відвертого нехлюйства. І заходи ми приймаємо відповідні: караємо, умовляємо, витрачаємо гроші на репетиторів. А тим часом, дитячі дієтологи стверджують: винуватцем поганих оцінок може бути... харчування школяра

Нещодавно науковці довели, що школярів за рівнем навантаження можна прирівняти до космонавтів, які перебувають у невагомості. І хоч учень лише сидить за партою, його емоційне й інтелектуальне навантаження настільки велике, що мозок витрачає майже 25% отриманої з їжею енергії. В той час як дорослий — лише 3-4%.

Інвестиції у здоров’я та навчання дітей – найвигідніші. Тому стан їхнього здоров’я як сьогодні, так і у майбутньому, дуже залежить від нас.Їхнє дитинство скороминуче. Ловімо кожну мить!

 

Завдяки цьому проекту учні зібрали рецепти корисної української кухні і переконалися в тому що раціональне і корисне харчування впливає на успішність, а також ознайомилися з тими продуктами які обов’язково повинні входити в меню школяра, щоб він мав гарні досягнення в навчанні.

 

Планування змісту та ходу дослідницького проекту

Етап 1. Підготовчий

1. Обговорення в класі ідеї проекту

2. З’ясування навчальних потреб учнів шляхом заповнення форми спільного доступу «ЗХД – Знаємо – Хочемо знати - Дізналися». Ознайомляться з вступною презентацією вчителя

3.Визначення теми і мети проекту

Етап 2. Планування проектної діяльності

1.Обмірковування шляхів розв’язання проблеми

2. Визначення джерел інформації

3. Анкетування

4. Формування творчих груп

Розподіл завдань:

  • «Дієтологи»  Дослідити які страви необхідно споживати, щоб успішно навчатися, бути відмінником.
  • «Кулінари». Визначити  « Яким був режим харчування наших пращурів»

                      Зібрати найкращі рецепти здорової української кухні.

               * « Аналітики» Проаналізувати « Що ми знаємо і не знаємо про їжу?»

  5. Визначення форми презентації результатів проектної діяльності

Етап 3. Реалізація проекту

  • Складання групами плану роботи над проектом
  • Робота із джерелами інформації
  • Самостійна робота над виконанням плану проекту
  • Аналіз та опрацювання зібраних матеріалів у групах
  • Оформлення проекту

 

Етап 4. Підсумок проектної діяльності.

Підготовка і захист проекту.

 

Захист проекту

1. Організаційний момент

 

Вправа «Знайомство»

Всі учасники по черзі закінчують фразу : « Найбільше мені подобається….» і додають

кілька слів про себе  в контексті того, що вони сказали

Робота з епіграфом

 

« Здоров’я учня так само важливе, як і його знання»  Піфагор

 

2.Мотивація пізнавальної діяльності

Шкільний період для дітей геть непростий. В цей час дитина інтенсивно росте,  збільшується кісткова маса скелету і м’язів, перебудовується обмін речовин,  змінюється діяльность ендокринної, серцево-судинної систем, головного мозку і нервової системи. Разом з цим надзвичайно збільшується розумове напруження. Порушення харчування в цей період може призвести не тільки до функціональних розладів і хронічних захворювань шлунково-кишкового тракту, а й до відхилень у функціонуванні практично всіх систем організму.  Для школяра це в першу чергу проявлятиметься зниженням уваги, пам’яті, швидкою втомою, зменшенням інтересу до навчання. 

Інформаційні та психоемоційні навантаження, які витримує школяр, вимагають якісного харчового забезпечення Бачити своїх дітей здоровими й успішними в навчанні прагнуть більшість батьків: Після школи, діти вивчають іноземні мови, відвідують спортивні секції, грають на музичних інструментах, малюють, співають, танцюють. Слід пам’ятати, що лише правильне харчування сприяє росту і розвитку організму, забезпечує нормальний фізичний і психічний розвиток дитини, підвищує імунітет та життєві сили.

3.Повідомлення теми та мети проекту.

Одного разу на уроці з основ здоров`я учні 7 класу завели жваву суперечку про те, як харчування впливає на здоров`я учнів, а найбільше їх зацікавило те, а що ж їдять відмінники і як це впливає на їх успішність?Так було покладено початок невеличкому практичному дослідженню : « Що їдять відмінники і як це впливає на їх успішність?»

У учнів виникло декілька питань:  Яким був режим харчування наших пращурів? Як ми харчуємося сьогодні? Які страви потрібно споживати щоб успішно навчатися? Що треба їсти готуючись до іспитів?

Працювали групи « Дієтологи», « Кулінари», « Аналітики»

4.Робота над темою проекту.

 Презентація групи « Дієтологи»

 

1 – й учень . Наша група займалася дослідженням « Які страви необхідно споживати, щоб успішно навчатися, бути відмінником

В результаті дослідження ми дізналися, що «"Ласощами, печивом і цукерками не можна виростити з дітей здорових людей. Подібно тілесної їжі, духовна теж повинна бути простою і поживною". Ці слова належать композитору Роберту Шуману.

 Дієтологи стверджують: винуватцем поганих оцінок може бути харчування школяра.

2- й учень. Виявляється, головний мозок людини, що росте, до їжі дуже вимогливий.

Мало того, що йому для нормальної життєдіяльності потрібно значно більше різних поживних речовин, ніж наприклад, ниркам або печінці, так ще і якість їжі має бути особливою.

 У меню школяра обов’язково повинні входити:

 – яйця (жовтки містять холін, який покращує пам’ять);

  • жирна морська риба, в ідеалі– лосось (ці дари моря містять корисну для мозку жирну кислоту омега-3);

3- й учень.

– Цілісне зерно, що містить глюкозу і клітковину, а також вітаміни групи В (глюкоза – “паливо” для мозку, клітковина виконує роль регулювальника надходження глюкози в кров, вітаміни групи В живлять нервову систему, вибираючи хлібобулочні вироби, віддавайте перевагу випічці з борошна грубого помолу);

– вівсянка – джерело вітамінів Е, В, цинку

4-й учень

– полуниця, малина, чорниця, вишні, ожина (вчені стверджують, що полуниця і чорниця покращують пам’ять, а насіння в малині, полуниці, ожині багате на кислоту омега-3 )

квасоля, горох, нут, чечевиця – дуже багаті на складні вуглеводи, клітковину, вітаміни, мінерали

  • помідори, броколі, баклажани, гарбуз, шпинат, болгарський перець (формуючи овочеве меню школяра, врахуйте, що яскраво забарвлені овочі містять велику кількість антиоксидантів, які відновлюють пошкоджені клітини);

-  молочні продукти (сир, йогурт) – надійні постачальники вітамінів групи В, що забезпечують ріст мозкової тканини

  • нежирне м’ясо – джерело заліза та цинку (без достатньої кількості цих мікроелементів пам’ять може давати збої).

5-й учень Також наша група дослідила « Чим  мають харчуватися школярі  під час іспитів»

Під час іспитів фахівці не радять  дітям вживати  стимулятори й імуномодулятори – шоколад, каву і горіхи, які помилково вважають основними постачальниками енергії на іспитах

Під час складання іспитів школярам потрібна значна порція білків. Тому в їхній щоденний раціон мають входити яйце (жовток), нежирний і негострий сир, 200 г риби або м’яса, 20 г рослинної олії. Крім того, їх потрібно посилено годувати фруктами і овочами – курагою, зеленим горошком, бананами, ківі, абрикосами, гранатами тощо.

Маємо надію, що учні прислухаються до наших порад, щодо меню для вундеркіндів і їх успішність буде на гідному рівні.

 

Презентація групи « Кулінари»

Наша група зібрала найкращі рецепти здорової української кухні,а також дізналася, яким був режим харчування наших пращурів.

1- учень. Українська кухня з давніх часів відзначалась великою різноманітністю страв і їх високими смаковими й поживними якостями. Використання для страв різноманітної тваринної і рослинної сировини і раціональні способи приготування їх роблять ці страви поживними, смачними,соковитими і ароматними.

Українська кухня створювалась протягом багатьох віків, тому вона в певній мірі відбиває не тільки історичний розвиток українського народу, його звичаї і смаки, а й соціальні умови, природні та кліматичні особливості, в яких перебував український народ в процесі свого історичного розвитку

2-й учень Наші предки з давніх часів добре вміли готувати поживну рослинну, м'ясну і рибну їжу. Голубці — поширена українська друга страва, яка готується з листя свіжої чи кислої капусти та начинки з м'яса, рису чи гречки, кукурудзяної або пшоняної круп, картоплі, квасолі, грибів, цибулі, моркви та прянощів.

Загальновідомо, що названа ця чудова страва на честь голубів, птахів, які символізують творчу силу вогню та здавна вважаються символами народження світу.

Без голубців важко було уявити святковий стіл в українській родині.

3-й учень Каша — це символ продовження роду. Вона супроводжує людину від самого народження, адже є першою стравою після материнського молока.

Слово «каша» розуміють і українці, і росіяни, і білоруси, і болгари, і поляки. Це — найпростіша й водночас одна з найсмачніших страв народної кухні.

Народних обрядів, елементом яких є каша, чимало. З давніх-давен каші присутні на весільному столі поліщуків, нею начиняють також весільні вареники і голубці. «Коливом», або «кануном», називають поминальну кашу. Особлива символіка і магічна роль каші в різдвяних святах. Головна страва на свят-вечірньому столі — кутя, її розводять медовою ситою, маковим молочком, узваром, посипають горіхами.

А на свято Катерини дівчата кашею закликають Долю. Часто вони закопували горщик каші, примовляючи: «Закопали горщик каші, ще й кілком прибили, щоб на нашу вулицю парубки ходили!»

4- й учень

Українці! Пригадаймо,

З чим вареники в нас є?

Знає кожна господиня,

Що до столу подає.

З сиром ось жовтіють в мисці,

І з картоплею киплять...

Полюбляють українці

За столом поласувать

Щодо традиційних українських вареників, то готують їх за давніми рецептами, які мало чим відрізняються від сучасних.

Найпопулярнішими вважають вареники з картоплею, сиром, вишнею, чорницями та іншими ягодами. Та є у кулінарному доробку українських пращурів доволі дивні поєднання, як-то вареники з начинкою із папороті або редьки.

5-й учень Буряковий квас  Квас - стародавній напій, улюблений усіма слов'янами, і відомий не тільки в українській кухні. Буряковий квас сьогодні не так відомий, як хлібний, а даремно. Це - найкращий засіб для лікування гіпертонії і для очищення організму. Ну і крім того, він надає особливий смак червоним борщів.

Ці гарні рецепти української кухні здатні підтримувати організм у задовільному стані, покращувати розумові здібності дітей. Застосовуйте саме ті рецепти, що вам до вподоби!

Режим харчування.

6 - учень Режим харчування селянина вели­кою мірою залежав від режиму робочого дня й того чи іншого календарного сезону. Харчувалися завжди тричі на день (сніданок, обід, вечеря), а у гарячі польові весняно-літні дні додавали ще й полуденок (полудень, полудник, підвечірок).

Усі прийоми їжі (крім полудника) були обов'язково пов'язані з гарячою, переважно вареною, стравою, для чого двічі витоплювали піч — вранці, готуючи сніданок і обід, і ввечері. Сніданок і вечеря мали досить різноманітне меню, в обід же майже зажди готували борщ (рідко капусняк) і кашу. Обід ніс і певне символічне навантажен­ня: єднання сім'ї. Обідали завжди разом, з однієї миски, кожний член сім`ї мав визначене місце, першим  починав істи старший у родині. Під час обіду заборонялося свари­тися й просто голосно розмовляти, сміятися, стукати ложками тощо. Їжа, яка зароблялася важкою працею, вимагала й відповідного ставлення до неї.

7 –й учень. У неділю не працювали. У ці дні кожна сім'я прагнула приготувати  більш різноманітну їжу: млинці, пироги. У неділю ходили у гості здебільшого до родичів чи кумів. Приймати гостя, особливо в обідню пору, за традицією вважалося доброю ознакою: гість приносив до оселі доста­ток. Гостей пригощали кращим, що було в домі, а старців, жебраків, прочан і убогих не відпускали без милостині. На знак гостинності на столі завжди лежали хліб-сіль, накриті рушником.

 

 

Презентація групи « Аналітики»

Наша група  зібрала інформацію і проаналізувала, що ми знаємо і чого не знаємо про їжу.

1- учень. Ми знаємо

Усі необхідні поживні   речовини для нормальної життєдіяльності людина отримує з їжею.

Їжа є основним джерелом життєвої енергії, яку людина невпинно витрачає, навіть під час сну

З їжею людина отримує понад 60 різних поживних речовин: білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей, вітамінів, води.

2- й учень Ми з`ясували, що таке збалансоване харчування.

Для нормальної життєдіяльності і доброго засвоєння їжі людський організм повинен одержувати усі поживні речовини у певних співвідношеннях. Наприклад, нормальне співвідношення білків, жирів та вуглеводів має бути 1 : 1,1 :4,1 – для молодих чоловіків та жінок, зайнятих розумовою працею, і 1 : 1,3:5 –для тих самих людей, якщо вони зайняті важкою фізичною працею. Ці речовини не мають однакової поживної цінності і кожна з них має своє особливе значення для організму.

3-й учень Ми довідались, що:

Для нормального функціонування організму щоденний раціон повинен включати сім основних складових: вуглеводи, білки, жири, вітаміни, мінеральні речовини, груба волокниста їжа й вода.

Що ж стосується продуктів, що приносять у наш організм білки, жири й вуглеводи, то тут  не все так просто. Фактично кожний другий з нас, купуючи в магазині той або інший продукт, мало замислюється про його калорійність або корисність для організму.

На жаль, технічний прогрес не завжди сприяє появі здорової їжі на нашому столі. Індустріалізація сільського господарства привела до появи штучних видів ґрунту, синтетичних стимуляторів росту рослин, у результаті чого вирощені в таких умовах фрукти й овочі не здатні синтезувати й накопичувати вітаміни на відміну від культур, вирощених природним шляхом. До того ж, сучасні технології, застосовувані в харчовій промисловості, знищують більшу частину вітамінів, які входять до складу овочів і фруктів. Купуючи їх, ми постачаємо свій організм лише клітковиною й мінеральними солями, але не необхідною дозою вітамінів.

4-й учень. Провівши дослідження ми дійшли висновку

Засвоївши принципи здорового харчування, ви не тільки зарядите свій організм енергією, позбудетеся  зайвих кілограмів, але й переконаєтеся в тому, що краса й здоров'я нероздільні. Більше того – правильне харчування – це не просто гарна фігура. Здорова їжа допоможе уникнути цілого букета найпоширеніших захворювань XXI століття: серцево-судинних порушень, гіпертонії, діабету, карієсу.

Три золоті правила здорового харчування говорять:

Їжте менше жирної їжі.

Частіше вживайте в їжу крупи й інші багаті крохмалем продукти.

У вашому раціоні повинно бути більше фруктів і овочів.

Правильно харчуйтесь – будьте здорові!

5 Підсумок проекту . Рефлексія.

 Незакінчене речення. Учитель починає речення, а учні мусять закінчити.

  • Щоб  гарно навчатися необхідно ….
  • Я б хотів / хотіла, щоб до мого раціону входили наступні страви української кухні…
  • Раціональне харчування це …
  • В меню для вундеркіндів  мені найбільше подобається…
  • Працюючи над цим проектом я дізнався / дізналася ….

 

 

 

  АНКЕТА

 

Юний друже! Пропоную тобі дати відповідь на наступні питання, які зроблять роботу над нашим проектом найбільш продуктивною:

 

 1. Яка із запропонованих тем тебе найбільше зацікавила?

 

    а) смачні рецепти здоров`я;

    в) національні українські страви і здоров`я;

    г) Що їдять відмінники?

 

2 З ким ти хочеш співпрацювати в групі над проектом?

------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------

  1.                Твій особистий вклад в проект:

 

а)  створити презентацію;

б)  зібрати корисні і смачні рецепти української кужні

в) провести дослідження і оформити його

 

 

 

 

 

Вхідне тестування до проекту

 

Картинки по запросу картинки с изображением чашек

 

1.Як в твоїй сім`ї  ставляться  до раціонального харчування?

 

2 Яким продутам з української національної кухні ти надаєш перевагу?

 А) першим стравам ( борщ, галушки...)

  Б) печенному ( періжки, пампушки)

  В)  холодним  стравам

 

3) Що тобі відомо про здорове харчування?

 

а) здорове харчування сприяє здоров`ю

б) здорове харчування шкодить здоров`ю

 

 

 

 

 

 

 

Вихідне тестування

 

Картинки по запросу картинки с изображением продуктов питания

 

1. Найбільше енергії потрібно людині:

А) уночі;

Б) увечорі

В)  уранці

Г) протягом дня

 

 

 

2) Треба їсти часто, але потроху?

А) Так

Б) Ні

 

3) Чи дотримуєшся ти режиму харчування?

А) Так

Б) Ні

 

Крім білків, жирів та вуглеводів організму потрібні:

А) вітаміни

Б) макровітаміни

В) мікровітаміни

Г) макро - та мікроелементи

 

4) Розподіл їжі за калорійністю протягом дня:

А) обід має становити 50 % раціону;

Б) вечеря - 40%

В) надвечірок - 5 -10 %

 

5) Вимоги до харчування:

А) харчування має бути триразовим;

Б) потрібно вживати їжу 4 -5 разів на добу;

В) їжу слід старанно пережовувати;

Г) їжа має бути свіжою

 

7) Які з перелічиних продуктів не є корисними?

А)мінеральна вода

Б) маргарин

В) каша гречана

Г) кефір

Д) енергетичні напої

 

 

 

 

8) Ти контролюєш масу свого тіла?

А) Так

Б) Ні

 

10) Значення білків і жирів для організму:

А) білки - це джерело тепла;

Б)білки - це будівельні матеріали клітин;

В) жири - це будівельні матеріали клітин

В) жири - це будівельні матеріали клітин

 

11. Добова потреба у воді:

А) 1-1,5 л.

Б) 1,5 - 2,5 л;

В) 2-3 л;

Г) 3л

 

12 Під час інтенсивних фізичнихї навантажень слід:

А) не змінювати свій раціон;

Б) поповнювати енерговитрати організму;

В) мало їсти

Г) їсти виключно жирні продукти

 

 

 

 

                        

Активно працювали в групах

 

             

 

Залюбки вивчали традиції української кухні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Марченков Евгений
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 липня 2019
Переглядів
957
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку