Урок"Соціальні чинники здоров я "

Про матеріал
Визначити ознаки безпечного і небезпечного соціального середовища, позитивний та негативний вплив засобів масової інформації; формувати вміння аналізувати чинники соціальної безпеки свого населеного пункту, виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Перегляд файлу

Тема. Соціальні чинники здоров’я.

Практичні вправи. Складання  списку телефонів медичних закладів, психологічних та соціальних служб для молоді, кабінетів довіри. Складання рейтингу телепередач.*

Мета: визначити ознаки безпечного і небезпечного соціального середовища, позитивний та негативний вплив засобів масової інформації; формувати вміння аналізувати чинники соціальної безпеки свого населеного пункту, виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: папір, олівці, фломастери, інформаційні картки.

Тип уроку: комбінований.

Поняття та терміни: соціальні чинники, соціальне середовище, ЗМІ, реклама.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Зачитування притчи

Посеред чудового, яскравого Божого світу жила маленька сіренька комашка. Усі інші комахи дуже пишалися своїми яскравими квітами і не звертали на неї ніякої уваги, а колорадський жук навіть насміхався над нею. Маленька комашка дуже горювала. Але одного разу вранці погладив її по спинці сонячний промінчик. Комашка зраділа, що її хтось любить, і подумала з вдячністю: «Я можу зробити добру справу! Очищу листочки від попелиць», - і листочок за листочком, гілочка за гілочкою за день очистила ціле дерево. І кожен листочок на дереві зашепотів їй: «Спасибі, ти врятувала нас!» Сіренька комашка була так рада і збентежена, що почервоніла. Це було так красиво! З тих пір вона завжди сяяла і випромінювала таку радість, що всі полюбили її і стали називати «сонечком». І тепер, коли люди просять її полетіти на небо і виконати їх бажання, вона з радістю це робить, адже вона - «Божа», і вона точно знає, що кожен може стати щасливим, потрібно просто робити добро іншим!

Учитель. Напишить на стікерах-сонечках свої добрі побажання та подаруємо їх один одному.

(Учні прикріплюють стікери один одному та говорять свої побажання.)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Вивчаючи основи здоров’я, ми знаємо багато чинників, що впливають на стан нашого здоров’я.

Вправа «Мозковий штурм»

  • Які чинники позитивно, а які негативно впливають на здоров’я людини?

 

Учитель. Сьогодні ми подарували один одному добрі побажання та цим самим поліпшали настрій. Людина розвивається та стає особистістю в процесі спілкування, взаємодії з іншими людьми. Поза людським суспільством духовний, соціальний, психічний розвиток відбуватися не може. Саме тому ми сьогодні будемо розглядати з вами вплив соціального середовища на здоров’я людини.

 

  ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Розповідь вчителя

Всі пам’ятають казку «Мауглі». Судячи за фактами, зафіксованими в історії людської цивілізації, ці події могли мати під собою реальний грунт. У старовинних переказах збереглося багато розповідей про людей, вигодуваних і вихованих тваринами. Чи це  правда, чи вигадка - тепер вже, напевно, не впізнати. Засновники Риму Ромул і Рем, вигодувані вовчицею, Мауглі, вихований у звіриній зграї, литовський хлопчик, що виріс у ведмежій барлозі, про що розповідав Е. Кондільяк ще в 1754 р., цілком могли існувати. Відомо 15 випадків вигодовування людських дитинчат вовками, 5 - ведмедями, один випадок - павіанами, іншими породами мавп - не менше 10. Одна дитина була вигодувана леопардом, одна - вівцею. 
        У 1920 р. в Індії доктор Сінг виявив у вовчому лігві разом з виводком вовченят 2 малюків. Це були дівчата, однієї з них було на вигляд років 7-8, інший-років зо два. Молодшу дівчинку назвали Амалії, старшу - Камалой. 
       Як веде себе дика тварина  у міській квартирі? Точно так само спочатку вели себе і вивезені з джунглів діти. Ходили і бігали вони лише рачки, причому тільки вночі. Днем спали, забившись у кут і міцно притиснувшись один до одного. 
         Молодша дівчинка невдовзі померла, так нічому і не навчившись, старша прожила близько 10 років. 
         Всі ці роки доктор Сінг вів детальний щоденник спостережень за Камалой. Навчалася вона з великими труднощами. Два роки пішло на те, щоб навчити її стояти. Через шість років Камала почала ходити, але бігала як і раніше тільки рачки. Чотири роки пішло на заучування перших шести слів. Через сім років лексикон дівчинки розширився до 45 слів, а ще через три роки - до ста. Камала полюбила суспільство людей, перестала боятися яскравого світла, навчилася їсти руками і пити зі склянки. Досягнувши приблизно сімнадцятирічного віку, Камала за рівнем свого розвитку була як чотирічна, якщо не трирічна дитина. 
           Г. Ітарда писав: «З'являючись на земній кулі фізично слабким і не володіючи вродженими ідеями, будучи не в змозі підкорятися основним законам свого існування, людина лише в суспільстві може домогтися того виняткового положення до якого її призначила сама природа. Не будь цивілізації, вона виявилася б однією із самих нікчемних і нерозумних тварин ... людина завжди тільки те, якою її робить суспільство ... » 

 

 

 

 

 

  •  
  • Що ми вважаємо соціальним середовищем?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Робота в малих групах

Учитель. – Як впливають на здоров’я  елементи  соціального середовища?

(Учні об’єднуються у групи та отримують назву елемента  соціального середовища)

Обговорення. Звіти груп.

 

3.Держава на захисті прав дітини.

1) Інформаційне повідомлення вчителя.

Тяжке становище дітей у багатьох країнах світу спонукало ООН деталь­но вивчити це питання й констатувати дуже сумні висновки:

  • 100 мільйонів дітей у всьому світі жебракують;
  • 50 мільйонів дітей працюють в небезпечних умовах;
  • 120 мільйонів дітей не відвідують школу;
  • 3,5 мільйона дітей помирають від таких хвороб, які можна виліку­вати.

Щоб якось поліпшити ситуацію, 20 листопада 1989 року (цей день кожного року усі люди світу відзначають як День захисту прав дитини) була прийнята Конвенція про права дитини (Україна теж приєдналася до підписання цього документа).

Права та інтереси дітей в Україні захищають не тільки батьки, а й дер­жава — через органи опіки і піклування, службу у справах неповнолітніх, державні соціальні служби, які є при місцевих державних адміністраціях. На захист прав та інтересів дітей виступають також громадські організації які опікуються проблемами захисту прав дітей.

 

 

 

 

2) Робота з підручником

Учні опрацьовують матеріал підручника про захист державою прав дитини та клініки, дружні для молоді, а також за допомогою вчителя або учнів, які виконували опереджуване завдання, записують список телефонів медичних закладів, психологічних та соціальних служб для молоді, кабінетів довіри.

 

 

4. Вплив засобів масової інформації на здоровя.

1) Інформаційне повідомлення вчителя.

Тисячу років тому людина володіла чотирма засобами комунікації - усне мовлення, музикою, живописом і писемністю. Потім, наростаючими темпами, відбувається процес "розмноження" засобів комунікації. В 15 столітті з’являється  друкована книга, в 17 столітті - газети і журнали. В 19 ст. починається новий революційний етап - винайдено радіо, телефон, кіно, грамзапис. В 20 ст. темпи "розмноження" наростають лавиноподібно - широко розповсюджується телебачення, магнітозапис, відео, комп'ютерні системи, оперативна поліграфія (ксерокс і т. д.) космічний зв'язок. При чому до кінця 20 ст. на перше місце вийшли електронні засоби масової комунікації, значно потіснивши письмові.

У сучасному світі людина з раннього дитинства опиняється в оточенні техносфери, вагомою частиною якої являються засоби масової комунікації, що відіграють важливу роль в житті людини. На жаль, глобальна інформатизація несе за собою не лише блага і зручності, а й нові проблеми, зокрема проблема морального виховання та психічного здоров'я дітей тощо.

Вплив ЗМІ на соціалізацію та психічне здоров’я молоді має суперечливий характер: як позитивні так і негативні сторони.

 

2) Робота в групах

Клас об’єднається у три групи. Використовуючи матеріал підручника, інформаційних карток , учні самостійно вивчають:

 група 1 – позитивний вплив ЗМІ на здоровя;

 група 2 – негативний вплив ЗМІ на здоровя;

 група 3 – вплив реклами на здоровя.

 

Обговорення. Звіти груп.

 

Інформаційна картка для 3 групи.

 

Неможливо уявити собі сучасний світ без реклами. Сьогодні нею просякнуті всі сфери життя. Дехто навіть говорить про появу нового виду залежності – рекламозалежності. Вона – скрізь. У вагонах метро, на шпальтах газет, у радіо- й телеефірі, в Інтернеті. Але бездумно сприймаючі рекламні слогани і ролики, ми рідко замислюємося про її справжню суть. 
          Телереклама вже давно перестала бути лише засобом інформування про товари. Тепер вона стала невід’ємним елементом масової культури, дедалі частіше втручаючись у наше життя, а інколи і керуючи нашими діями. Слова, символи, які використовуються в ній, мають на меті змінити поведінку телеглядача і сформувати його як споживача. При цьому, як показало багато досліджень та експериментів, найбільш сприйнятливою аудиторією є діти від чотирьох до шістнадцяти років, або ще менші. 
Вітчизняне телебачення насичене небезпечною рекламою для дітей молодшого та шкільного віку. Однак саме вона, за спостереженнями багатьох батьків, найбільш привертає увагу дітей. З ними коїться щось неймовірне: вони забувають про все на світі й, здається, здатні розпізнавати рекламу навіть при вимкнутому звукові. Як може вплинути телебачення, зокрема, реклама на маленьких дітей молодшого та шкільного віку? І чому вона їх так приваблює? 
           В процесі досліджень консультативно-поліклінічного відділення Українського науково-дослідного інституту соціальної, судової психології й наркології було виявлено і доведено, що далеко не кожна реклама є корисною. Вона може бути позитивною, що залишатиме приємні враження і спогади та негативною, що спонукатиме дітей до відчайдушних вчинків, які будуть аморальними та антисоціальними. 
          Діти дійсно люблять дивитися рекламу. В першу чергу їх приваблюють яскрава картинка і веселий сюжет, а вже потім рекламований товар. При чому, чим старшою стає дитина, тим менше вона дивиться рекламу. Згідно з даними, отриманими ІТАР-ТАСС, якщо в 9-річному віці телеролик до кінця додивляються 44,8% дітей, то до 19 років – тільки 15,9%.

          Тривалий час вважали, що в тенета споживання головним чином потрапляють проблемні діти, які страждають через те, що не можуть мати рекламні товари. Багато батьків переконані, що ролики, в яких рекламують дорогий одяг, іграшки, пристрої, що їх не можуть дозволити собі незаможні родини, посилають соціальне розшарування. Проте результати дослідження доводять, що причиною депресії може стати саме споживання, а не навпаки. Втягуючись у споживчий кругообіг, здорові діти починають відчувати по- стійне почуття тривоги, головний біль, у них слабшає почуття самоповаги, виникає відчуженість і ворожість до батьків і вчителів. 
           До симптомів «споживчої хвороби» належить безупинне сидіння біля телевізора і за комп’ютерними іграми, гостре занепокоєння власною зовнішністю, одягом і потяг до слави та багатства. Телереклама ж нав’язливо фор- мує цілком протиприродний спосіб життя. Звертаючись до почуттів споживача, рекламодавці твердять: «Ви заслужили цю розкіш!», «Ви гідні цього!», «Потіште себе!», і діти довірливо приймають ці заклики за чисту монету. 
           Реклама впливає на дітей не тільки психологічно, а й фізіологічно. Під час перегляду рекламного ролику маленькі телеглядачі зазвичай нерухомо сидять або лежать, їх увагу привертає реклама. Така гіподинамія призводить до уповільнення обміну речовин, а значить і до накопичення жирів в організ- мі дитини. Замість того, щоб бігати, стрибати і таким чином витрачати кало- рії, дитина, навпаки, накопичує їх. Особливо, коли сніданок, обід і вечеря проходять під перегляд телевізора. Тоді малюк може з’їсти значно більше, ніж потрібно його організму. Звідси проблеми із зайвою вагою в ранньому віці, розлади шлунково-кишкового тракту. Крім того, реклама пропонує маленькому споживачеві далеко не найкорисніші продукти. Малюк після перегляду реклами починає вимагати у батьків різні снеки та солодощі, що теж не додає йому здоров’я. 
 

3) Релаксаційна вправа

Вправа «Задуй свічку»

• Зробіть глибокий спокійний вдих, набираючи в легені якомога більше повітря.

• Витягнувши губи трубочкою, повільно видихніть, як би дмухаючи на свічку, при цьому тривало вимовляєте звук «у-у-у».

Повторіть вправу 5-6 разів.

 

ІV. Узагальнення та закріплення набутих знань

  1. Робота з підручником

Учні дають відповіді на питання в кінці параграфа.

 

V. Підсумки уроку

Вправа «Оплески»

Учні оплесками дякують одне одному за спільну працю.

 

VІ.Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника; виконати практичну вправу разом з батьками – «Складання рейтингу телепередач.»

 

 

docx
Додано
24 липня
Переглядів
88
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку