Дослідницько – пошуковий проект з літературного читання на тему: «Зачарувала все зима…»

Про матеріал

Впродовж цього проекту діти зможуть підсумувати одержані знання учнів; визначити, як описують українські письменники зиму в своїх творах, чи збуваються народні прикмети; збагачувати чуттєве сприймання, розкривати взаємозв'язок уяви і творчості; вчити захоплюватися красою і мудрістю природи.

Перегляд файлу

«Зачарувала все зима…»

Дослідницько – пошуковий

 проект з читання. 3-й клас.

Етапи навчального проекту

І етап. Створення проекту.

 «Зачарувала все зима…» Підсумок за темою.

Мета: підсумувати одержані знання учнів; визначити, як описують українські письменники зиму в своїх творах, чи збуваються народні прикмети; збагачувати чуттєве сприймання, розкривати взаємозв’язок уяви і творчості; вчити захоплюватися красою і мудрістю природи.

Навчальні предмети: читання, «Я і Україна», музика, образотворче мистецтво.

Тривалість: місяць.

 

ІІ етап. Планування проекту.

  1. Організаційний проект.

Діти. Холодно зараз в лісах і лугах,

 Холодно зайчикам, лискам, птахам.

 Затишно, тепло в класі у нас,

 Доброго дня вам, вітаємо вас!

Вчитель. Всі почули ви дзвінок –

 Він покликав на урок,

Кожен з вас приготувався.

На перерві постарався.

Тож і ми часу не гаймо

Наш урок розпочинаймо.

 

  1. Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.

 

А зараз ми пропонуємо вашій увазі дослідницько-пошуковий проект «Зачарувала все зима..».

До цього проекту ми готовилися довго. А сьогодні, діти, настав час його реалізувати.

Чому саме ми вибрали таку тему, тому що для більшості учнів нашого класу улюблена пора року – зима. Про зиму ми часто говоримо на уроках читання, української мови, курсу «Я і Україна», образотворчого мистецтва, музики.

У підручнику «Читанка»  мало творів про зиму і тому ви приносили багато своїх книг, де письменники описують цю пору року.

Власне уроки читання спонукали вас створити спільний проект «Зачарувала все зима…».

На сьогоднішньому уроці ми підсумуємо все, про що ви дізналися про цю чарівну пору року.

 

  1. Формування груп для проведення дослідження. Вибір учнями тем групових проектів.

Для того, щоб створити цей проект, вам потрібно було зібрати багато матеріалу про зиму. Щоб полегшити роботу ми розділилися на три групи:

 

група 1 – «Літератори»;

група 2 – «Спостерігачі»;

група 3 – «Творці».

 

ІІІ. Реалізація проекту

  1. Складання учнями плану роботи над проектом.
  2. Визначення джерел інформації.
  3. Самостійна пошукова робота учнів.

 

ГРУПА 1. Ключовим питанням, яке досліджувала група «Літератори», було знайти описи зими у творах українських письменників, вірші про зиму.

 

  • То про що ви дізналися, працюючи у цій групі.
  • Ми багато читали вдома, відвідували бібліотеку, вивчили вірші про зиму, найшли описи.
  • Розкажіть будь ласка. 

 

а) Читання вірша А. Бобенко «Зима» (додаток 1)

- Чим саме тобі подобається цей вірш.

(Бо в ньому описано красу зими).

 

б) Читання опису П. Мирного «Зимова ніч» (додаток 2)

- Що змалював словами автор у своєму описі?

(Дідугана Морозенка вночі, показав як всюди холодно, сумно і страшно. Тільки сніги виблискують кругом.)

 

в) Читання складеної розповіді «Чому ялинка зелена?» (додаток 3)

- То чому ялинка зелена?

(Вона сильна і ніяк не боїться лютих морозів).

 

г) Читання опису А. Давидова «Колиска серед снігу» (додаток 4)

- То що це за така колиска серед снігу?

(Це колиска маленьких пташенят клестів, які виводяться саме взимку, коли є багато їжі для них.)

 

д) Читання вірша «Грудень».

     І в неділю і у будень

     Витупує старий грудень

     В тупоче, як уміє

     Земля твердне, каменіє.

 

е) Інсценізація вірша «Зима».

(до класу входить «Зима» і бешкетує з дітьми).

 

Зима. Я – холодная зима

 В мене милості нема

 Я на людський плач німа.

Діти .А ми хлопці і дівчата

 Взулись в теплі чоботята

 Нарядились у шапки

 Закрутились у хустки.

Зима. Гей, глядіть, я землю всю

 Білим снігом притрушу.

Діти. Снігом нас не налякати

 В нас для снігу є санчата.

 Гей будем згори з’їжджати

 Любі хлопці і дівчата.

Зима. Мій мороз усі квітки

 Заморозить на кістки.

Діти. За те у нас на лиці

 Розцвітають рум’янці.

Зима. Я пошлю великий вітер

 Зажене вас в хату діти.

 

Діти. Швидше ми як вітер твій

 Невсидющий буревій

 Наш рятунок не від течі

 Ми йому покажем плечі.

Зима. Бачу, що програла я.

 Замала снага моя.

 Помирімся краще, діти

 Хочу з вами в згоді жити.

 Небо блиском розіллю

 Бо відважних я люблю.

 

є)  Фізкультхвилинка «Підемо у двір гуляти » (разом із зимою) (додаток 5)

 

ж) Підсумок вчителя.

 

 - Чи задоволені ви матеріалом, який підготувала група «Літератори»?

 - Чим збагатили ви свої знання про зиму?

 - Дякуєм за вашу відповідь і вашу пошукову роботу. Молодці!

 

Група 2. Ключовим питанням «Спостерігачів» було зібрати і дослідити

народні прикмети, прислів’я, приказки про зиму і перевірити їх.

 

  • Розкажіть, чи справились ви із цим завданням? Про що ви дізналися.

Ознайомте нас із цим матеріалом, який ви підготували.

  • Ми зібрали багато прислів’їв про зиму, приказок, загадок.

Досліджували народні прикмети, звичаї українців.

 

Ось деякі з них:

а) Читання прикмет (додаток 6).

б) Читання приказок (додаток 7).

в) Читання прислів’їв (додаток 8).

г) Загадки.

Взимку вкрили все навкруг:

Ліс, дорогу, поле й луг,

А як сонце припече,

Ми струмочком потечем.

   (Сніжинки)

 

Прийшла до нас бабуся

У білому кожусі,

Поля причепурила

Пухнастим снігом вкрила.

Вгадайте, хто вона

Бабуся чарівна.

   (Зима)

 

Взимку хто, скажіть мені

Малює квіти на вікні?

   (Мороз)

 

Росте сторчголов ця морквинка

Не влітку росте, тільки взимку.

А сонце її припече –

Заплаче вона й потече.

   (Бурулька)

 

 - А ще ми дізналися, що зима приносить багато зимових свят. І одне з них, яке

ми сьогодні святкуємо, це свято Миколая.

(Читання віршів про Миколая).

 

«В небі метушня і рух»

В небі метушня і рух,

Янголята працю мають:

Білий тріпають кожух

Для Святого Миколая.

 

Інші лагодять санки,

Навантажують в них дари,

Запрягають два «шпаки»,

Розсувають сиві хмари.

 

Сів вже в сани Миколай,

В митрі й теплих рукавицях.

«Гей янголи, поганяй,

Щоб на землю не спізнитись!

 

Срібним сяє з неба путь,

Мигають зірки, мов іскри.

Коні вихром так женуть –

Ще бистріше шлеться вістка.

 

Вістка чемним діточкам,

Що ждуть гостя нетерпляче;

Діти, радість лине вам!

Хто нечемний був, - хай плаче!»

 

 «Святий Миколай»

 Він ходить від хати й до хати,

 Питається мами і тата:

«Чи є у вас чемна дитина

Хлоп’ятко мале чи дівча?»

 

Він носить у свої торбинці

Найкращі у світі гостинці,

А хто без кінця бешкетує

Тим дітям лиш різки дарує.

 

Пісня «Йшов Миколай»

Ішов Миколай лужком, бережком,

Святий Миколай лужком, бережком,

Від хати до хати зі своїм мішком,

Ішов Миколай з червоним мішком.

 

Відчиняйте двері – йде Миколай,

Він благословить рідний наш край.

Пропаде руїна, а ненька – Україна

Буде процвітати із краю в край.

 

Підсумок вчителя.

  • Чим збагатили знання про зиму?

(Загадками, прислів’ями, приказками, прикметами)

  • Чи задоволені ви роботою цієї групи?

Молодці!

 

 

Група 3. «Творці», ключовим питанням було дослідити, як зображували зиму художники в своїх картинах, створити свої малюнки, а також спробувати написати свої вірші і казки про зиму.

 

  • Розкажіть нам, будь ласка, про свою роботу!

 

а) Читання казки «Маленька ялинонька» (додаток 9).

 - Діти, чи сподобалась вам казка?

 - А яка найзаповітніша мрія була в ялинки?

 (Дізнатися про життя поза лісом, побачити людей).

 - Чи здійснилася мрія ялинки?

(Так, здійснилася. До неї приїхали люди і вдягнули її у Новорічне вбрання).

 

б) Читання складеної розповіді «Прихід зими» (додаток 10).

 - Хто найбільше радіє приходу зими, дорослі чи діти?

(Діти).

 - Чому?

(Вони грають у сніжки, катаються на санках, ліплять сніговика).

 

в) Читання своїх складених віршів, доповнюючи малюнками!

  1. Сипле, сипле білий пух,

Плаче зайчик – Довговух,

Що щипнув те вушко хтось –

Певно лютий Дід Мороз.

Сипле, сипле білий сніг…

Зайчик скочив і побіг,

Біля мами в ямці сів,

Змерзлі вушка довго грів.

 

  1. З гілочки на гілочку

Скаче руда білочка

Пишний хвостик вигинає

Повні шишечки збирає.

 

  1. Олень у тундрі проживає

Його завія не лякає

Північний гордий мандрівник

До холодів зимових звик.

 

  1. Маленький їжачок

Має безліч колючок

У клубок згортається

Від зими ховається.

 

5.  Лисиця руденька

Дуже хитренька

Стежечками походжає

Взимку сліди замітає.

 

6.  Спить ведмедик у барлозі

Він не мерзне на морозі

Аж до самої весни

Солоденькі бачить сни.

 

  • Група «Творці» ви просто молодці.
  • А ще ми підготували малюнки про зиму.
  • Доповнення вчителя музики.

 

Кожне велике творіння починається з малого: великі художники колись спочатку малювали ось таких сніговиків, великий поет мав свій перший віршик, як і у вас сьогодні, а великий композитор починав творити свою музику із 2, 3 ноток.

Сьогодні ми послухаємо хоровий твір «Щедрик» - М.Леонтовича. М.Леонтович дуже любив слухати українські народні пісні і коли він виріс то став вчителем музики, а на літніх канікулах він обходив села України і записував пісні, щоб зберегти їх для нас, українців. І от в одному селі він записав щедрівку, яка складається на трьох нотах. З цих трьох нот і утворився твір, який є шедевром світового хорового мистецтва.

Ви погодитесь зі мною, що найкращим творцем є Бог, який сотворив прекрасну нашу землю, яка навесні вбирається у чарівні квіти, літом її пригріває сонечко, восени чарівна осінь вбирає її у пишні шати, а взимку наша земленька вкривається білою пухкою ковдрою. Але важливо вміти побачити всю цю красу. Оглядаючи ваші малюнки, ми зауважимо, що зиму ви змальовуєте в основному  голубим кольором, але знаєте чого нема на ваших малюнках – неба.

Ми зараз під музику Г.Свиридова  «Зимовий вальс» переглянемо зимові замальовки і я вам пропоную звернути свою увагу, яким є небо у чарівні зимові дні.

Слухання щедрівки учнями «Щедрик».

 

  • Де ви чули цю мелодію?
  • Сьогодні ми всі станемо учасниками молодшої групи хору українського радіо і телебачення. І разом з ними заспіваємо пісню «У міста і села», яку ми вчили на уроках.

 (Виконання хорової пісні)

 

ІV етап

 

Підсумок проекту

 

  • Оформлення результатів дослідження.
  • Захист групових проектів.
  • Оцінювання загального проекту.
  • Діти, ви довго готувалися до проекту «Зачарувала все зима…»

І сьогодні ви мали можливість захистити ці групові проекти. І як завершення нашої дослідницько-пошукової роботи є оцінювання загального проекту.

 

Зима. Ви багато працювали

 Матеріал цікавий всі зібрали

 Проект гарно захищали

мене – зиму прославляли.

 

Тож дозвольте ви мені

Вам подяку скласти від душі.

В дар прийміть оці сніжинки

Білі лагідні пушинки

мене зиму пам’ятайте

В різних творах звеличайте.

 

Висновки.

В учнів з’явилося бажання читати твори українських письменників. Це дало гарні результати: діти почали краще читати, декламувати вірші.

Вони більше спілкувалися зі своїми бабусями і дідусями. У них виникло бажання продовжувати родинні традиції. Навчились описувати зиму в своїх творах, оцінювати роботу – свою та інших.

 

Виготовлення освітнього продукту.

 

Група 1. – папка з творами про зиму, вивчення напам’ять віршів, переказ оповідань.

Група 2. – таблиця прикмет і спостережень.

Група 3. – власні малюнки, твори, вірші про зиму, зимові пейзажі.

 

 

 

 

Додаток 2

Зимова ніч

 

 Спить – дрімає земля під глибоким снігом. Знемігся вітер, утомилася й віхола, затихла. Не сплять тільки зорі в далекому небі та не спить старий дідуган Морозенко. Білим інеєм чіпляється він за дерево, гладенько кригою вистилає собі слід по снігу, дише в повітрі таким холодом, що аж кипить усе кругом нього.

 Розходився, сердитий, немилосердно давить. Колеться від його натовпу чорна земля, тріскається на ній снігова кора, ділиться на шматки товста крига над водою. Глухий бренькіт від нього йде понад землею, розпросторюється в холодному та густому повітрі, а дійшовши до лісу, стукається об кожну деревину. Там у його темній гущавині виють вовки сіроманці.

 Сумно всюди, холодно й страшно. Кругом висить морок та мла непроглядна буяє. Тільки сніги виблискують трохи.

         Панас Мирний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Розповідь «Чому ялинка зелена?»

 

 

 Завітала до подвір’я Зима. Вона побачила що Осінь славно потрудилася. Спить спить березовий гайок, пташки замовкли. Тільки Ялинка не хоче скидати зелених хвоїнок.

 Розгнівалася Зима, що все вже готове до її приходу тільки Ялинка ніяк не здається, завжди зелена і у чудовому вигляді.

 Зима також захотіла погосподарювати: прийшли люті морози, посипався лапатий сніг. Гостя Осені врешті зраділа, що побачить сумний вигляд Ялинки, як і інших дерев. Але Ялинка сильна, завжди зелена і весела. І аж ніяк не боїться лютих морозів, та не думає знімати своє зелене вбрання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Колиска серед снігу

 

 Недарма один з місяців року називається лютим. Навіть тоді, коли заметілі стихають і в лісі стає тихо-претихо, морози не спадають. Трісь-трісь! Трісь-трісь! – тільки і чути довкола. То дерева, великі й малі, тріщать на холоді. І птаство і дрібні й великі звірі туляться тоді до людських осель, шукаючи і захисту, і порятунку від голоду та холоду. А у невеличких пташок кл естів виводяться в цей час пташенята! Еге ж дивно? Так, але подивіться лишень до їхніх гніздечок. Вони ж неабиякі. Зроблені з паличок, а потім обшиті мохом, шерстю і пір’ям. Вітер не продуває таку хатинку, а щоб і дощ чи сніг не потрапляли до неї, клести влаштовують житло під розлогою ялинкою. От вам дах! У такій хатинці пташенята почувають себе у безпеці, а за «батареї опалення» - мамині і татові крильця.

 - А чому, - скажете ви, - клести надумали виводити пташенят узимку, навіщо їм здалося отак суворо випробовувати своїх дітей? Чи не краще було б вивести їх улітку? В тім – то й річ, що для кл естів найбільше їжі взимку. Недаремно – бо їх називають ще й шишкарями, адже найдужче смакує кл естам насіння ялини, сосни та інших хвойних дерев, що визріває восени і тримається на гіллі аж до весни. Отим насінням і годують шишкарі своїх пташенят.

          Анатолій Давидов

 

 

 

Додаток 5

 Підемо у двір гуляти

 

 

Підемо у двір гуляти

тра-ля-ля-ля-ля-ля-ля

Зиму піснею стрічати

тра-ля-ля-ля-ля-ля-ля

 

Плесь-плесь-плесь не стій

Швидко рученята грій,

Туп-туп-туп – мороз

Ніжки наші не морозь.

 

Ми доріжки промели

тра-ля-ля-ля-ля-ля-ля

купу снігу намели

тра-ля-ля-ля-ля-ля-ля

 

З снігу зліпимо сніжки

тра-ля-ля-ля-ля-ля-ля

Люблять зиму малюки

тра-ля-ля-ля-ля-ля-ля

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Прикмети

 

Грім узимку – на сильні морози, блискавка на бурю.

 

Зима сніжна, літо дощове.

 

Пізній листопад – довга зима.

 

Січень лютує, лютий бушує, а в марті всяко буває: він на літо повертає.

 

Якщо восени рано нанесе снігу, то й весна буде рання.

 

На горобині й дубі багато плодів – чекай суворої зими.

 

Білка мостить своє гніздо близько до землі – на морозну зиму, а високо – на м’яку.

 

Якщо від Введення настають морози – чекайте спекотного літа.

 

Якщо в листопаді з’являться комахи, зима буде тепла.

 

Перший сніг упав на мокру землю, то залишиться, на суху – скора зійде.

 

Щедро вродили горіхи на ліщині – зима буде сніжна і люта.

 

Зима морозна – літо спекотне.

 

В грудні вітер дує з північної сторони – до великих морозів.

 

На полях сніг хвилястий – будуть рясні хліба.

 

Сніг на дворі, зерно в коморі.

 

Багато зимою інею – на вражай.

 

Жовте листя по мало опадає – мороз буде не скоро.

 

Яскраві зорі на Щедрий вечір на добрий приплід худоби, темно – вродить гречка.

 

Чистий захід сонця до морозу – морози будуть і надалі.

 

19 січня, на Водохреща, ясно й холодно – посушливе літо, похмуро й сніжно – на рясний врожай.

 

Чим міцніші Йорданські морози – тим спекотливіше літо.

 

6 лютого Оксани, така й весна. Якщо – весна красна, а як удень хуртовина – то довго зима не вступиться.

 

 

 

 

 

 

Додаток 7

Приказки

 

 

Синиця пищить – зиму вищить.

 

 

Багато снігу – багато хліба.

 

 

Сіє, віє, крутить, мутить, припікає й поливає.

 

 

Уночі тріщить, а вдень плющить.

 

 

Квітень з водою – травень з травою.

 

 

Май холодний – рік хліборобний.

 

 

Посієш вчасно – збереш рясно.

 

 

Від першого снігу до санного – шість тижнів

 

 

Літо збирає, а зима з’їдає.

Додаток 8

Прислів’я

 

Від теплого слова і лід розмерзає.

 

 

Взимі сонце, як мачуха: світить, та не гріє.

 

 

Зима – німа: дерева голі й ні душі у полі.

 

 

Зимова днина така: сюди пень, туди пень, так і минув день.

 

 

Сонце блищить, а мороз тріщить.

 

 

Страшна зима, як дров нема.

 

 

Грудень рік кінчає, зиму починає.

 

 

Що влітку відкладеш, то взимку як знайдеш.

 

 

Зима в березні і позаду і попереду.

Зимою деньок, як комарів носок.

 

 

У січні росте трава весь рік болить голова.

 

 

Взимку снігу надує – влітку хліба прибуде.

 

 

Зимою деньок, як комарів носок.

 

 

Місяць лютий спитає, чи взутий.

 

 

Сонце на літо, а зима на мороз.

 

 

У березні шість погід на дворі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 9

 

Казка «Маленька Ялиночка»

 

 Маленька Ялиночка жила в лісі. Любила галявину, на якій вдень гралися промінчики сонця, любила дерева, що росли навколо неї. І була в Ялинки найзаповітніша мрія: дізнатися про життя поза лісом, побачити людей, про яких вона лише чула від старших дерев.

 Ось які думки не давали Ялинці спокою. Але, незважаючи на це, вона щодня раділа життю: піднімала свої густі віти до ніжного сонечка й замріяно дивилася в небесну блакить.

 Незабаром прийшла зима. Снігова білизна покрила землю. Дерева вкрив легкий пухнастий сніг, що перелився, неначе біла атласна тканина, вишита блискітами. Ялинка була схожа на казкову красуню.

 «Яка гарна» - шепотіли старі сосни та ялини. А Ялинонька раділа й сумувала водночас. Вона сама не розуміла, чому в її маленьке серце закрався неспокій.

  Був чудовий морозяний день. Білий сніг іскрився у променях сонця. Задумливі, мудрі дерева стояли собі й дивилися на білий світ. У лісі панувала тиша, яку іноді порушував крик птахів. Саме в цей час до лісу завітали люди! Дерева захвилювалися, затріпотіли вітами, відчуваючи в повітрі небезпеку. Лиш маленька Ялинка з цікавістю розглядала людей.

Це була сімя – тато, мама і двоє дітей. Вони ходили лісом, вибираючи собі новорічне деревце. Аж раптом маленька дівчинка підбігла до Ялинки й покликала всіх:

  • Ідіть сюди! Подивіться, яка вона гарна.
  • Добре, - сказав батько й пішов до машини.

Коли він повернувся. То в його руках Ялинка побачила велику коробку з різнокольоровими кульками. Люди заходилися прикрашати деревце. Коли вони повісили останню іграшку, весь ліс засяяв барвистими відсвітами. Це в місті у новорічну ніч  влаштували феєрверк. Була дванадцята година ночі. Люди святкували Новий Рік разом із Ялинкою.

 Час промайнув швидко, незабаром із-за дерев визирнуло сонце, вітаючи лісових мешканців із Новим Роком. Діти були у великому захоплені від свята, вони підбігли до Ялинки, дякуючи їй, але час було збиратися додому. І коли люди від’їжджали, вона ще довго проводжала їх поглядом і радісно усміхалась. Ялинонька була щаслива.

  • А ви чому так хвилювалися? – запитала вона в дерев.
  • Бо завжди на Новий Рік люди приїжджають до лісу, щоб зрубати собі ялинку, - відповіли дерева, - але мабуть, вони змінилися.

Ялинка ніжно гойднула іграшку, яка залишилася їй на згадку про людей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 10

Прихід зими

 Настала зима. Сьогодні ясний зимовий день, сонце світить яскраво. Навколо все біле-біле: м’який пухнастий сніг покрив землю. Сніг розстелився всюди: на лавках, на дахах будинків, на деревах. Дерева стоять засипані снігом, немов яблуні в цвіту, білі-білі. І тільки де-не-де видніються червоні грона горобини. Під горобиною багато пташинних слідів напевно шукають собі їжу. Діти з радості криками грають у сніжки, спускаються з пагорбів на санках. Дітвора радіє приходу зими: їм весело і не бояться морозу. А сніг блищить на сонці, іскриться і переливається.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 11

 Зимонька

 

 

У містах і селах

Йде зима весела

Сіє, сіє, повіває

Снігом землю покриває

Зимонька, зимонька.

 

Вдягнемось тепліше

Та у двір скоріше

Зробим гірку серед двору,

Серед сніжного простору

Зимоньки, зимоньки.

 

Щоб була ковзкою

Польємо водою

На санчата, на санчата –

Будем зиму зустрічати,

Зимоньку, зимоньку.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тамбовская Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
4988
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку