Урок позакласного читання на тему: "Без верби і калини нема України"

Про матеріал

На цьому уроці діти продовжують ознайомлюватись з народною творчістю, з творами про народні символи України – вербу і калину; розширюють читацькі інтереси; розвивають вміння аналізувати і співставляти прочитане; збагачують словниковий запас; вчаться оцінювати вчинки дійових осіб; виховувати любов до рідної землі, повагу до народних символів, естетичні почуття.

Перегляд файлу

Урок позакласного читання.

Без верби і калини нема України

 

Мета:продовжити ознайомлення учнів з народною творчістю, з творами про народні символи України – вербу і калину; розширювати читацькі інтереси школярів; розвивати вміння аналізувати і співставляти прочитане; збагачувати словниковий запас учнів; оцінювати вчинки дійових осіб; виховувати любов до рідної землі, повагу до народних символів, естетичні почуття.

Обладнання: картки зі словами та словосполученнями для створення асоціативного куща, словникової роботи; ілюстративний матеріал( державні символи України, зображення калини); схеми «Запитуй» та «Відповідай»;пошукова таблиця; аудіозапис пісні «Червона калина».

Хід  уроку

І Організаційний  момент

Дзвоник дзвенить, не стихає,

Школярів усіх скликає:

Гей, до класу поспішайте,

На місця свої сідайте!

 

ІІ Мотивація  навчальної  діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож по країні Читландії.  А для того, щоб було цікаво, треба протягом уроку:

  • Думати;
  • Слідкувати;
  • Уявляти;
  • Здогадуватись.

Ця країна безмежна і обійти її неможливо навіть за життя, бо не можна прочитати усі книги. А для чого треба читати, вам підкаже приказка. Її треба розкодувати, переставивши склади.

тайЧи – мурозурабинай.

( Читай – розуму набирай )

  • Так для чого треба читати? (щоб набиратися розуму, дізнаватися про щось нове).

Під час подорожі по цій країні, вам знадобиться вміння запитувати і

 відповідати:

 

Запитуй

 

ясно і коротко

 

коли незрозуміло, є сумнів, заперечення

 

Відповідай

 

 

точно на запитання

 

відразу на головне

 

не повторюючись

 

Тож тепер часу не гаєм,

Мерщій в подорож рушаєм.

 

 

ІV.  Актуалізація опорних знань учнів.

  • Скажіть, будь ласка, над яким розділом підручника ви зараз працюєте?

(«Історія державних символів України»)

 

  • Чим є Україна для кожного з нас? (Батьківщиною)
  • Яке інше слово чи сполучення слів ми можемо вжити замість слова Батьківщина(Вітчизна, рідна країна, рідний край)
  • Що спадає вам на думку, коли ви чуєте слово Батьківщина?

Створення асоціативного куща «Батьківщина».

             рідна домівка                символи                    сім’я

школа                                       Батьківщина                рослини

             рідна земля                   рідна мова                батьки

  • А що таке символ? (умовне позначення якогось предмета або явища)

У цій таблиці зібрано символи України.

Робота з пошуковою таблицею:

 

хмарка

сонечко

зірка

червоний

гімн

хліб

калина

жовтий

рушник

герб

писанка

синій

верба

лелека

прапор

 

Приготуйтеся до роботи, слухайте уважно. Яке слово треба відшукати і прочитати?

Червоний ряд, хмарка (гімн )

Жовтий , сонечко (герб )

Синій , зірка (прапор )

  •  До яких символів належать герб, гімн та прапор?( до державних)

Так, це державні символи України, тобто розпізнавальні знаки країни.

Синій ,сонечко (лелека )

Жовтий, зірка ( писанка )

Червоний , зірка ( калина )

Жовтий , хмарка ( рушник )

Синій , хмарка (верба )

-  Як назвати ці символи одним словом? ( народні )

Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує народ. Такими символами є предмети, тварини та рослини.

      У нашій пошуковій таблиці знайдіть і прочитайте назви народних символів-предметів ( рушник, писанка, хліб )

        А  тепер прочитайте назву птаха, що є символом українського народу? ( лелека )

-   Які  рослини-символи були записані в пошуковій таблиці? ( верба, калина )

 

 

Мотиваційний  момент

   Сьогодні на уроці ми з вами розширимо знання ще про один народний символ України, а про який, дізнаєтесь, відгадавши загадку.

Відгадування загадки

Весною зацвіла, влітку загоріла,

Червоне намисто восени наділа.

Влітку ягідка гірка, а в морози – солодка.

 

  • Так про який символ України буде йти сьогодні мова? ( про калину )

Ось такий прекрасний вигляд мають кетяги калини після дозрівання.

 Але вона прекрасна в будь-яку пору року. Калина оспівана у піснях, про неї складено багато віршів, оповідань, казок, легенд.

      На уроці ми розширимо свої знання про калину як символ України

Калина і Україна нероздільні… Калина полюбила українську землю.

Найбільш сприятливі умови для її росту, а народ України шанує її за пишну вроду й цілющі властивості.

     Нема, мабуть, такого села в Україні, де б за тином чи біля колодязя, в лузі чи на березі водойми не росла, не квітла вона рясним білим цвітом навесні та не рум’яніла червоними ягодами аж до зими.

      Калина – це слава рідної землі, отчого краю, батькової хати.

 Калина – це той символ, що пам’ять людську береже, нагадуючи про милий край, це символ безсмертя.

      Калина – це символ мужності й незламності духу в боротьбі за незалежність рідного краю.

  • Як  же з’явилася ця рослина? З давніх-давен існує така легенда, послухайте будь ласкa.

Легенда  « Як калина зявилася…»

      Гуляли край села сестричка з маленьким братиком. Глянув  Івасик на небо- аж чорні хмари по небі пливуть – татари на село йдуть, позвав сестрицю. Та сховала Івасика на високій вербі, а сама побігла в село, оповістити. Але наздогнали дівчину татари, стяли голову і кинули в лісі край болота, то де краплини крові впали – виріс гарний кущ. І навесні нагадував він дівчину – білим цвітом, і восени, - кетягами ягід червоних, як серце дівоче гаряче. Нарекли люди той кущ калиною і щиро за ним наглядали – то по всій землі калина розселилася, біля кожної хати

Динамічна  пауза

Під музику діти співають пісню «Ой є в лісі калина»,виконуючи танцювальні рухи.

              Ой є в лісі калина,

              Ой є в лісі калина,

Калина , калина.

Комарики, дзюбрики, калина.

 

Там стояла дівчина,

 Там стояла дівчина,

Дівчина, дівчина.

 Комарики, дзюбрики, дівчина.

 

 Цвіт – калину ламала,

Цвіт – калину ламала,

Ламала , ламала.

Комарики, дзюбрики, ламала.

 

 Та в пучечки вязала,

Та в пучечки в’язала,

В’язала, в’язала.

Комарики, дзюбрики, в’язала.

Образ калини змальований не тільки в піснях та легендах, а й у прислів’ях та приказках. Давайте пригадаємо разом з вами.

« Відновіть прислів’я». Робота в групах.

     Для групи 1

Без верби і калини                   символ України

Дівчина у вінку                         нема України

Калина                                         мов калина у цвіту

Для групи 2

 Пишна та красна                         без калинового гаю

Нема рідного краю                        нема України

Без верби і калини                          мов калина у цвіту

Для групи 3

Щоки червоні                              що з медом солодка

Без верби і калини                       як кетяги калини

Калина хвалилася,                        нема України

Після виконання завдання і перевірки підібрати більш влучну тему уроку ( Без верби і калини нема України ), звернувши увагу на те, що це прислів’я зустрічалося у кожній з трьох груп.

Робота над загадками. Робота в парах.

    Завдання:прочитати, обрати ту, яка найбільше сподобалась. Подумати, чому? Перевірити.

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті,

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

 

За хатою у садочку,

У зеленому віночку

Та в червоних намистинах

Стала пава молода.

І збігаються всі діти,

Щоб на неї поглядіти.

За намисто кожен смик –

Та й укине на язик. (Калина)

 

Хто ж ті ягоди не знає,

Від застуди їх приймає.

На кущах вони висять,

І, як маків цвіт, горять.

Тільки це не є малина.

Що за ягода? - … (Калина)

 

А мами своїм діточкам співали колискові, і ми знаємо колискову пісеньку, тож давайте разом заспіваємо.

         Люлі, люлі, спати бо пішла десь мати.

Пішла на долину ламати калину

 Калину ламати, дитя напувати.

Щоб росло здорове, мало чорні брови

         Ще й румяні щічки, ой поспи ще трішки.

 

Молодці, гарно співали та прислівя і загадки розповідали.

А чи знаєте ви, які на смак ягоди калини? (…) Вони кислі і трохи гіркуваті, але дуже корисні. Ягоди лікують багато хвороб: кашель, запальні процеси шлунка і кишечника,допомагають людям у яких хворе серце. Свіжозрізану кору калини кладуть на кровоточиві місця для швидкого загоювання.

      А ще, діти, з калини готують багато смачних страв: пироги, кисіль, варення.

Ось така наша вічна супутниця,всебічно корисна і символічно пісенна, в кожній квітці та ягоді якої давнина дивина. Упродовж віків вона супроводжує історію розвитку нашого народу.

  • Скажіть , що у мене в руках? ( букет вербових котиків )

   Пухнасті вербові котики – символ краси. Навесні вони тішать надією і звеселяють наші серця.

 

          Котики – воркотики в мене на вікні

          Котики – воркотики – гості весняні.

          Не глядить на котиків лиш вусатий кіт

          Мабуть, зна, що котики – це вербовий цвіт.

 

Давайте і ми з вами вшануємо ще один символ нашої України вербу забавлянкою «Ой вербице, вербице».

Ой вербице, вербице

Зелена косице!

Будемо тебе величати

Даруночки дарувати

А дарунки не прості –

Наші пісеньки дзвінкі!

 

Діти взявшись за руку разом співають хороводну пісню «А верба над грай-водою»

А верба над грай-водою,

А верба неначе доля

Зеленіє над рікою,

Молодіє немов врода.

Приспів:

А верба над грай-водою,

Молодіє наче доля

Хай завжди мене верба

Та й додому поверта.

 

Верба – одне з найулюбленіших у народі дерев. Здавна воно супроводжує людські поселення й оселі. Верби над ставом – традиційна прикмета українського села. Люди давно помітили: де ростуть верби, там чисті джерела, де копали колодязь – на дно клали вербову дощечку.

Верба – символ родинного вогнища, навколо дерева водили молоду пару.

Тиждень перед Великоднем називають вербовим. У Вербну неділю вербу освячують у церкві, а потім несуть її додому і бють нею хатніх, промовляючи:

Не я бю, верба бє

Віднині за тиждень

Буде в нас Великдень

Будь веселий як верба

А здоровий як вода

А багатий як земля.

( Хлопчик з дівчинкою обіграють сценку)

      Верба – символ життя. Легенда розповідає, як одна жінка вдень жила із своєю сім єю, а на ніч перетворювалась у вербу. Аж ось про це дізнався її чоловік та й зрубав вербу – тоді й жінка померла. І тільки материнська любов продовжувала жити в цьому дереві. Зроблена з цього дерева колиска                                    заколисувала осиротілого хлопчика, а коли він підріс, то зробив собі сопілку зі старої верби. І сопілка та розмовляла з хлопчиком, як ніжна мати.

 

 Про вербу також складено багато прислів’їв, давайте пригадаємо:

            «Де верба, там і вода»

             «Гнучка, як лоза»

             «Така правда, як на вербі груша»

А ще в народі так кажуть «Без верби і калини нема України»

        Виконуємо  вірш з рухами щодо тексту.

              Ой вербо, вербо зелена

               Спусти гіллячко додолу.

               На зелену діброву

                На червону калину

               Де соловейко гніздо вє

                А сивая зозуленька кує.

 

V Підсумок  уроку

І ось наша подорож по країні Читландії підходить до завершення.

     На дошці намальований кущ калини (з листочками, без грон). У кожної дитини на парті лежить листочок липкого паперу із зображенням кетяги калини.

     Вправа «Мікрофон».Учень ділиться враженнями від уроку, використовуючи опорні фрази:

    Мені  сподобалось…

       Я  дізнався…

       Мені  запамяталося…

        Вдома  я розкажу про…

        Я  хотів би ще…

        Мене вразило…

        Від тепер я буду…

При цьому прикріплює гроно на кущ, прикрашаючи його.

Домашнє  завдання.

    Наступний урок позакласного читання ми проведемо за темою «Державні символи у творах українських поетів».

    Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
2635
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку