Незабаром, 9 березня, вся Україна відзначатиме 204-річчя з дня народження великого українського поета і художника Тараса Григоровича Шевченка.Його слова і нині актуальні, адже написані вони людиною, якій дійсно боліла Україна, і для якої інтереси свого народу були вище, ніж особисті вигоди і преференції.Українці святкують Шевченківські дні. Беззаперечно, Тарас Шевченко був багатостороннім генієм!
з дня народження великого українського поета і художника Тараса Григоровича Шевченка.
Відкритий інтегрований урок
позакласного читання
«Поетичний вінок Кобзареві»
1 клас
Підготувала
вчитель початкових класів
Бориславської загальноосвітньої
школи І – ІІ ступенів № 9
Мацьків Світлана Петрівна
Мета : продовжити ознайомлення учнів з красою, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова, значенням творчості Т.Шевченка для українського народу; показати, як шанують його пам’ять; викликати бажання глибше пізнати його життєвий шлях; розвивати зв’язне мовлення, художні здібності; виразно читати та декламувати вірші; розвивати вміння відчувати мелодику Шевченкового слова ; виховувати в учнів любов і шану до народного поета, любов до рідного краю, повагу до українського народу, гордість за духовну спадщину українського народу.
Обладнання : портрети Т.Г.Шевченка, виставка творів поета, ілюстрації дитячих малюнків, записи пісень на слова Великого Кобзаря, мультимедійна презентація, вишиті рушники, аудіозапис поезії «Заповіт», конверти із завданнями, прислів’я та приказки про Т. Г. Шевченка.
Тип уроку : інтегрований урок узагальнення та систематизації знань .
Хід уроку
І. Організаційна частина. ( Слайд 1 )
Учитель:- Любі діти, у наш клас
Завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Учні: - Ми Вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро Вас!
Та запрошуємо ласкаво
На урок у 1 клас.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
1. Оголошення теми уроку.
- Діти, сьогодні у нас інтегрований урок позакласного читання. Це підсумковий урок по життю і творчості Т.Г.Шевченка, тема якого «Поетичний вінок Кобзареві». Напротязі цілого уроку ми будемо із квіточок плести віночок навколо портрета Т. Г. Шевченка.
Сьогодні на уроці ми з вами повторимо вже вивчене про життя і творчість Шевченка, а також розширимо наші знання з життя Великого Митця.
2. Очікувані результати ( Слайд 2,3 )
- впродовж цього уроку спробуєте довести, що ви уже частково знайомі з життям і творчістю Т.Г. Шевченка;
- сподіваюся, що на уроці ви продемонструєте свої знання з біографії Великого Кобзаря;
- виразно продекламуєте його вірші;
- поповните свої знання про життя і творчість Т. Шевченка;
- я очікую від вас старанної, активної, творчої роботи.
- А що ви очікуєте від уроку?
3. Епіграфом нашого уроку будуть такі слова: ( Слайд 4 )
…Свою Україну любіть,
Любіть її… Во врем’я люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Т. Шевченко
Учитель: У цих словах, нашого незабутнього Кобзаря весь зміст його нелегкого , але яскравого життя. Любити свою Україну, свій народ, всім своїм життям приносити користь людям – такий приклад залишив Т. Шевченко всім наступним поколінням українців.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Гра «Мікрофон».
- Діти, як ви гадаєте, чому саме сьогодні ми говоримо про творчість Т. Шевченка?
2. Читацька розминка. (Слайд 5 )
- Для удосконалення навички читання, розвитку мовленнєвого апарату, потренуємося правильно вимовляти звуки та склади.
Вправи на розвиток артикуляції
Звуки промовляються на видиху
І – и – е – у – о – а / вдих;
и – е – у – о – а – і / вдих;
е – у – о – а – і – и / вдих.
Читання складів чистомовки
Яр – яр – яр – обдарований мал…(яр );
Ет – ет – ет – великий по…( ет);
Ар – ар – ар – мудрий кобз…( ар );
Іт – іт – іт – Шевченків запов…( іт );
Ин – ин – ин – України вірний с…( ин ).
3. Доповнення знань учнів про життя і творчість Т. Г. Шевченка.
- Наш клас поділений на дві групи. Це «Юні біографи» та «Юні лірики».
- На уроці буде працювати «Довідкова скарбничка», яка знаходиться у хатці Мудрої Сови.
- Вивчаючи на попередніх уроках про життя та творчість Т. Шевченка, ви , діти, багато дізналися про Великого Кобзаря. А на сьогоднішньому уроці ви продемонструєте свої знання про життєвий та творчий шлях Т.Шевченка, продекламуєте поезії Великого Українця, покажете ілюстрації до вивчених віршів та аплікації до них.
- А зараз до вашої уваги виступ групи «Юних біографів».
1. Виступ «Юних біографів».(Слайд 6)
(Слайд 7, 8)
1.Тарас Григорович Шевченко –народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині.Згодом сім’я переїжджає у село Кирилівка. Ріс Тарасик лагідною, чуйною та щирою дитиною.Найбільше він любив свою матір. Але радість і втіха хлопчика потьмарились горем: коли йому виповнились 9 років, померла його мама. І почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа недобра жінка дуже погано ставилася до Тараса. Її дратували його мрійливість, гаряча вдача.
(Слайд 9)
2. Коли Тарасові виповнилося 11 років, помер і батько. Життя сироти стало нестерпним. Хлопчик ходив у латаній сорочці, не мав ані чобіт, ані шапки, наймитував у дяка, був і пастухом, і погоничем. Але йому дуже хотілося навчитися читати і писати, а ще він хотів бути малярем. Усе, що бачив, хотів намалювати.
(Слайд 10)
Сценка «Тарас і Оксана».
Оксана. Чом же плачеш ти? Ох, дурненький Тарасе, давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх читаєш, найкраще за всіх співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?
Тарас. Еге ж, малярем.
Оксана: Розмалюєш нашу хату.
Тарас: Атож. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не ледащо. Я буду таки малярем.
Оксана: Авжеж, будеш!
(Слайд 11)
3. Тарас дуже хотів учитися. У школі навчився читати. Потім служив у пана, і той віддав його вчитися на маляра, щоб мати свого художника.
(Слайд 12,13,14)
4. Посміхнулася доля Шевченкові, коли йому виповнилося 24 роки. Благородні друзі викупили його з рабства. Ставши вільним, Шевченко вступив до Академії мистецтв. За період навчання він одержав три срібні медалі за свої художні роботи. В цей період написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки «Кобзар».
- Діти, у нас на столі знаходяться «Кобзарі», які ви принесли на книжкову виставку із дому...
- Зверніть увагу, що кожна збірка видана в різні роки.
- Не один вірш із цієї збірки знайшов дорогу до вашого серця. Його поетичне слово любить і ненавидить, плаче і сміється, радіє і сумує.
(Слайд 15)
5. Пани і цар злякалися його віршів і заслали поета в далеку пустелю – віддали в солдати із суворою забороною малювати і писати. Але не скорився Тарас і потайки писав та малював.
(Слайд 16)
6. Через 10 довгих років повернувся він із заслання змучений, але не зломлений. З – під його пера з’явилися слова:
І на оновленій землі,
Врага не буде – супостата,
А буде син і буде мати,
І будуть люди на землі.
(Слайд 15)
7. Із 47 прожитих років Т.Г.Шевченку довелося бути 24 роки кріпаком, 10 років у неволі, 3,5 роки під наглядом поліції і тільки 9 років вільною людиною.
(Слайд 16)
8. 10 березня 1861 року перестало битися серце Великого Кобзаря. Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі. Та чи могли люди забути і не виконати його заповіту? ( Звучить аудіозапис «Заповіт» ).
Заповіт Шевченка було виконано. Перепоховали його в Україні, в травні того ж року, поблизу Канева, на Чернечій горі, яка тепер зветься Тарасовою. Щороку сюди приходять тисячі людей, щоб віддати шану Великому Кобзареві.
2. Виступ «Юних ліриків».(Слайд 17)
-У свій час, сам того не знаючи, Шевченко своєю поезією сотворив подвиг. Його поетичне слово має чудодійну силу: воно любить і ненавидить, воно плаче і сміється, воно радіє і сумує.
Т. Шевченко у своїх творах описував природу та красу рідного краю, розповідав про минуле тяжке життя, про свою сім’ю, про любов до матері, жінки. В скрутні хвилини життя, він звертався до рідної природи, розмовляв з деревами (вербою, тополею, калиною).В «Кобзарі» слово калина вжито 385 разів, а всього 965 разів це слово озвучив поет у своїх творах.
- А зараз «Юні лірики» продекламують уривки з поезій Шевченка і одночасно ми будемо бачити ілюстрації до віршів, виконані учнями за допомогою батьків.
Також на виставці ви бачите аплікації, зроблені учнями на уроках трудового навчання.
1. Кулик М. «Причинна». (Слайд 18)
2. Пасічник Ю. «Сон». (Слайд 19)
3. Сушко А. «Зоре моя вечірняя». (Слайд 20)
4. Куцір М. «Тече вода з –під явора».(Слайд 21)
5. Мельник Р. «У нашім раї на землі».(Слайд 22)
- Багато віршів Т. Шевченка покладено на музику. А найкраще поетичне слово - це те слово, яке стало піснею.
- Які ви знаєте пісні на вірші Т.Шевченка?
6.Виконання пісні «Зацвіла в долині червона калина». (Слайд23)
- А можливо ще з другої групи знає хтось вірші Т. Шевченка?
7. Федурко С. «Мені тринадцятий минало». (Слайд 24)
Т. Шевченко у цьому вірші із болем згадує своє дитинство.
8. Уніят А. «Вітер з гаєм розмовляє». (Слайд 25)
9. Андрейчук В. «Садок вишневий коло хати». (Слайд 26)
- Діти, яке враження справила на вас ця поезія?
- Якою зобразив Шевченко у цьому вірші українську хату?
- За допомогою яких слів поет змальовує красу українського села?
- Чи милуємося ми в поезії красою садка?
10. Фізкультхвилинка. (Слайд 27)
Що ж, мабуть прийшла пора
Трохи відпочити.
Хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити.
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.
Повторити правила роботи в групах.
1. Завдання «Незакінчені прислів’я та приказки».(Слайд 28, конверт №1).
1. Тарасові слова – то правда жива.
2. Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.
3. Шевченкове слово у віках не старіє.
4. Шевченко Тарас – наче сонце для нас.
5. Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став.
2 Завдання «Дешефрувальник» .(Слайд 29, конверт №2).
1. Великий син українського народу.
2. Наш Шевченко дорогий – сонце України.
3. Завдання. «Встанови відповідність».(Слайд 30, 31, конверт №3).
Катря Ярина Марія
= о - о - о |
- о = о = о |
- о - = о |
Тарас Йосип Микита
- о - о - о |
- о - о - |
= о - о - |
Гімнастика для очей.
Очки вліво подивились –
Там нічого не змінилось.
Вправо повели зінички –
Ні зайчика, ні лисички.
Очки вгору, очки вниз,
Не лінуйся, посміхнись.
Очки сплять, вони втомились.
Знов відкрились, подивились.
Сплять,відкрились/ 2 р.
І на цьому зупинились.
4.Завдання. «Відгадай кросворд». (Слайд 32, 33, конверт №4).
Кросворд
Яром на … .
3. Світає, край … палає.
4. Вітер з гаєм ….
5. Тихесенько вітер віє,
Степи, … мріють.
6. Не називаю її … ,
Тії хатиночки у гаї.
1. |
|
|
|
|
||||||
2. |
|
|
|
|
|
|||||
3. |
|
|
|
|||||||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
5. |
|
|
|
|||||||
6. |
|
|
|
|||||||
Кросворд
Горами хвилі підійма.
Маленьких діточок своїх.
1. |
|
|
|
|
|||
2. |
|
|
|
|
|
||
3. |
|
|
|
|
|||
4. |
|
|
|
||||
5. |
|
|
|
||||
6. |
|
|
|
|
|
||
5. Завдання «Віднови вірш». (Слайд 34, конверт №5).
Велику книгу …, дорослі й діти
І «Кобзарем її … . заповіти
В тім «Кобзареві» зложив …, написав
Щоб знали всі: … й … . назвав
6. Завдання «Оживи малюнок». (Слайд 35, конверт №6)
- Заплющіть очі, прослухайте пісню, вслухайтесь у музику.
- Яка вона за характером?
- Які кольори виникли у вашій уяві?
- Розмалюйте малюнок.
7.Вправа «Асоціативний кущ» (Слайд 36, конверт №7)
- У вас в конвертах смужки, на яких надруковано слова. Ви повинні обрати тільки ті смужки, які асоціюються з Т. Г. Шевченком.
8. Інтерактивна гра «Дерево життя і творчості Т. Г. Шевченка».
(Слайд 37, конверт №8)
- Пограємо у гру і перевіримо чи добре ви знаєте про життя і творчість Т. Шевченка.
1. В якому році народився Т. Г. Шевченко?
2. Скільки йому було років, коли померла його мама?
3. У скільки років він залишився круглим сиротою?
4. Скільки років Шевченко пробув у кріпацтві?
5.Скільки дітей було у батьків Шевченка?
6. У якому році виданий перший «Кобзар»?
7. Скільки років прожив Т. Шевченко?
8. В якому році помер Т. Г. Шевченко?
- Ви справжні «Юні Шевченкознавці»
9. Вірш Любомира Дмитерка «Безсмертя». Декламує учитель.
(Слайд 38)
Чернечу гору зеленить трава,
І оживає Канівська могила…
Безсила смерть, коли живуть слова,
І вічно житиме його поезій сила.
Шануйте коми кожної пір’їнку
В безкриллях білих ста його томів,
Що зносили до сонця Україну,
Яку лиш він до слова розумів.
Він був поетом волі в час неволі,
Поетом доброти в засиллі зла.
Була у нього незвичайна доля,
Та доля Україною була.
Жива душа поетова святая,
Жива в святих своїх речах.
І ми, читая, оживаєм,
І чуєм Бога в небесах.
V. Підсумок уроку.
Рефлексія
- Чи здійснилися ваші очікування?
- Коли на уроці було цікаво і легко працювати, то піднімаєте сигнал голубого кольору;
- Якщо вам було цікаво, але трошки важко, то піднімаєте сигнал жовтого кольору;
- Коли працювати в команді не сподобалось, то піднімаєте сигнал червоного кольору.