Дослідницько – пошуковий тематичний проєкт « Осіння симфонія» ( 3 клас)

Про матеріал
Мета та завдання дослідницько – пошукового тематичного проєкту « Осіння симфонія": *дослідити сезонні зміни у природі; * дізнатися звідки походять назви осінніх місяців; *перевірити народні прикмети; *дослідити єдність мистецтва слова, музики та живопису; * навчитися складати авторські вірші та твори; *знайти відповідь на питання: “Опале листя: шкода чи користь?” *створити позитивний осінній настрій.
Перегляд файлу

Дослідницько – пошуковий тематичний проєкт                              « Осіння симфонія» ( 3 клас)

Тип  за складом:   груповий

Тип  за тривалістю  виконання:  довгостроковий

Мета та завдання:

Скачать обои "Осень" на телефон в высоком качестве, вертикальные картинки  "Осень" бесплатно*дослідити сезонні зміни у природі;
* дізнатися звідки походять назви осінніх місяців;
*перевірити народні  прикмети;
*дослідити єдність мистецтва слова, музики та живопису;
* навчитися складати авторські вірші та твори;
*знайти відповідь на питання:
“Опале листя: шкода чи користь?”
*створити позитивний осінній настрій.

Навчальні предмети:

  • Я досліджую світ
  • Української мови
  • Літературного читання
  • Образотворчого мистецтва
  • Музичного мистецтва
  • Народознавства
  • Екології

План виконання проєкту:
1. Мотивація значущості проектної діяльності з даної теми.
2. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
3. Обговорення ідей, щодо вирішення проблеми та її представлення.
4. Визначення джерел потрібної інформації.
5. Розподіл доручень між учасниками проекту.
6. Вивчення та аналіз зібраної інформації. 
7. Добір  віршів, музичних творів, творів образотворчого мистецтва на осінню тематику.

8. Участь у класній презентації групами своїх робіт.

Хід роботи над проєктом

І. етап.  Стратегія роботи над проектом.

Визначення  мети і завдань.

ІІ етап. Планування проєкту.

1.Ознайомлення учнів із загальною провідною проблемою.

Залишилось позаду спекотне літо. Приємну прохолоду дарує нам осінь. На уроках природознавства,української мови, музичного мистецтва, літературного читання ми багато говорили і говоритиме про осінь. У підручниках багато творів, в яких описується  ця чарівна пора року. Тому ця тематика спонукала учнів класу створити спільний проект «Осіння симфонія».

2.Формування  груп для проведення  дослідження                                                  ( обирання учнями групових проєктів)

  • C:\Users\Nata\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\CA3958A2.tmp1група: “Природознавці”
  • 2 група: “Народознавці”
  • 3 група: “Мистецтвознавці”
  • 4 група: “Екологи”
  • 5 група: “Позитивчики”

ІІІ етап  Реалізація   проєктів .

1.Складання учнями   групових планів роботи. Обговорювання їх. Консультація із класним керівником.

2.Визначення джерел інформації( додаткова література, художня література,енциклопедії, робота в мережі Інтернет, консультації класного керівника, обговорювання проблем у родинах, спостереження за природою).

3.Самостійна пошукова  діяльність

Мікрогрупа “ Природознавці»

*Доводили наступне: “Осінь – пора дивовижних змін”

*Ключове питання: “Які зміни відбуваються в природі та в житті людей?”

       Виготовлення освітнього продукту.

Готували: повідомлення, слайди, інформаційні хвилинки, міні-презентації.

(Для виконання цього завдання діти спостерігали за природою, працювали з енциклопедіями, вели щоденник спостереження за погодою, користувалися  мережею Інтернет).

Мікрогрупа “ Народознавці

*Доводили наступне: “Народ скаже, як зав’яже.”
*Ключові питання: “Чому так осінні місяці називаються?”
“Які осінні прикмети залишили нам пращури?”

Виготовлення освітнього продукту.
Готували: інформацію у класний куточок, малюнки,
повідомлення, записували  народні прикмети на хвилинках каліграфії на уроках української мови.   

 (Для виконання цього завдання діти  спілкувалися з батьками, бабусями та дідусями, працювали в бібліотеці).

Мікрогрупа “ Мистецтвознавці”

*Доводили наступне:“ Осінь-пора натхнення”

      *Ключові питання: “Як звучить осінь в музиці, живописі, літературі?”

Виготовлення освітнього продукту.

Готували: музичні хвилинки, літературну газету “ Осінь”, створювали власні вірші та твори, милувалися картинами у віртуальній галереї, організували вернісаж   “ Осіння палітра”, міні-презентації.

(Для  виконання цього завдання діти  працювали в бібліотеці, в мережі Інтернет, радилися з вчителем, батьками).  

Мікрогрупа “Екологічна варта”

*Доводили наступне: “Опале листя: користь чи шкода?”

*Ключові питання: “Опале листя: добре це для довкілля чи ні?”

Виготовлення освітнього продукту.

Готували: слайди, інформаційні хвилинки, листівки, матеріал для уроків трудового навчання.

(Для виконання цього завдання діти  зверталися до спостережень , працювали в мережі Інтернет, радилися з вчителем та батьками).

Мікрогрупа “Позитивчики”

Досліджували наступне: “Як покращити настрій в осінню пору?”

Виготовлення освітнього продукту.

Готували: гарний настрій, посмішки та позитив, давали поради як одягнутися восени,  складали  фотоальбом.

ІV етап. Обговорення та презентація групами етапів планування проекту.

Звіт мікрогрупи « Природознавці»

-Ми провели дослідницьку роботу і з’ясували ось про зміни в природі та в житті людей восени.

Погода восени .

Осінь розподіляють на два періоди: перший – від перших приморозків до кінця жовтня; другий – від кінця жовтня до початку зими. Тому й буває дві осені. Одна - золота, радісна. Друга – сіра, сумна, похмура. Початок осені завжди чарівний. 

      Осінь в Україні порівняно тепла й тривала, з ясними сонячними днями та прохолодними ночами, нерідко із заморозками. На початку осені зазвичай панує суха, сонячна погода. Часто буває бабине літо, коли температура повітря перевищує +20 °С.

      Середньодобова температура восени  становить +11 °С .

Осінь (стислий огляд):

Осінь складається із трьох місяців:

 - вересня

 - жовтня

C:\Users\Nata\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\D3F2100.tmp - листопада.

Кількість днів становить – 91 день

Тварини восени:

Міняють колір хутра;

Впадають у сплячку;

Роблять запаси;

Відлітають  птахи у вирій

Цікавинка: норка може наскладати в пустотах під кригою при берегах водойм до 20 кг риби.

Рослини восени:

  • Зміна коліру листя;
    Листопад;
    Грибна пора.
    Цікавинка: восени забарвлення листя особливо привабливе червоними тонами. Однак ці тони характерні не для всіх дерев. У багрянець вбираються крони кленів і осик, північного червоного дуба. Листя липи, берези не має червоних відтінків, воно забарвлюється лише в жовті і золотисті кольори. Осінь щедра на дари полів, садів та лісів.

      Праця людей восени клопітка і важлива, вони:

  • C:\Users\Nata\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\A6A22F0E.tmp*оруть поля;
  • *збирають урожай овочів та фруктів,
  • *збирають гриби;
  • *роблять припаси на зиму;
  • *саджають дерева;
  • *готують корм домашнім тваринам;
  • *прибирають городи та опале листя.

Звіт мікрогрупи « Народознавці»

Ми  збирали інформацію про походження осінніх місяців, народні прикмети. Протягом осені ми спостерігали чи підтверджуються народні прикмети.

Осінь – золота і казкова пора року. Всі дерева покриваються фарбами різних кольорів і відтінків: від жовтого до бурого. В цей час зазвичай настає сезон дощів, в повітрі починає відчуватися прохолода. Дні стають коротшими, а ночі – довшими. Восени відлітають у вирій птахи. Це час збирання врожаю та підготовки до зими. Недарма кажуть: «Весна красна квітами, а осінь снопами». Людьми було записано безліч народних прикмет осені, які допомагають дізнатися, якими будуть зима і весна, якої чекати погоди, буде врожайним наступний рік. Ось що у нас вийшло.

Народні прикмети.

*У дуба й осик: найпізніший падолист; рано опало листя на липах - зима буде люта.

*Якщо перший сніг упав на мокру землю - залишиться, на суху - скоро зійде.

*Вересневий дощ, що почався вранці, довго не йтиме.

*Зірки на небі яскраві - на погоду, тьмяні - на дощ або сніг.

*Калина достигла, а листя на ній зелене – осінь буде тепла.

 

*Грім у жовтні — на малосніжну, м’яку й коротку зиму.

*Якщо в листопаді з’являються комахи — зима буде теплою.

*Пізній листопад — до суворої й тривалої зими.
*Бурхливий листопад — на сувору зиму.

*Якщо шишки на ялинах виросли знизу — будуть ранні морози, а згори — пізні.

*Червона вечірня зірка віщує вітер, світло-жовта — дощ.

Чому так місяці називаються?

  • Назва дев’ятого місяця року пов’язана з вересом - вічнозеленою рослиною, широко розповсюдженою на Поліссі. Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня. Проте найпишніше рожево-бузкові квіти вкривають піщані пагорби, торф’яники та соснові бори саме у вересні.
  • Українська назва другого осіннього місяця не потребує будь-яких пояснень. Довколишні гаї зодяглися в найпривабливіший — жовтогарячий колір. Назва другого осіннього місяця «Жовтень», як стверджують давні джерела, була відомою ще за Київської Русі. 
  • Останній місяць осені називають листопадом. 

      Назва дає знати, що в цей період відбувається опадання листя. Інакшими словами - падолист. Оскільки наш край розташований у помірному кліматичному поясі. До таких сезонних змін пір року пристосувалися листопадні дерева. А наші ліси багаті такими рослинами. Тому, коли стає холодно та день коротшає,  у листопаді опадає пожовкле листя. 

Звіт мікрогрупи «Мистецтвознавці»

Ми переглянули  і переслухали , пречитали багато ттворів і прийшли до висновку, що образотворче мистецтво, музичне мистецтво, літературне слово тісно пов’язані між собою. Картини і музика надихають людину на створення чудових віршів і творів. Тому ми створили вернісаж « Осіння палітра», залучивши інших учнів нашого класу. Виготовили літературну газету із віршами українських авторів на осінню тематику.

Учнівський вірш +презентація

Осіння симфонія

Як добре восени!Чарівниця осінь усе змінює на свій лад. Ось зелені листочки стали жовтими. А то й зовсім червоними. Як тільки пролетить вітерець, листя вкриває землю, кружляючи в осінньому танці.

   Хоч восени багато птахів летять в теплі краї, високо в небі прощально махають крилами. Звеселяють нас горобчики, з лісів спішать синички, щоб люди себе знову змогли відчути помічниками пернатих друзів.

   У садах наливаються соком пізні яблука на щедрий врожай. На поля виходять щасливі трударі, вони радіють цій порі.

     По золотих деревах скачуть прудкі жовтогарячі білочки. Вони не мають часу сумувати: грибів, горішків вдосталь, щоб зробити зимові запаси.

Чарівниця осінь золотою палітрою навіює надію, бо потім знову настане весна.

 Зразок учнівського  вірш

Осінь весела й сумна пора,

Листя  жовтеньким частує  вона.

Часто дощик  осінній скрапне,

Іноді  верба над ставом  сплакне.

В лісі грибочків різненьких багато

Радо несемо їх до нашої  хати.

Віртуальна галерея українських художників.

  •     К. Білокур “Богданівські яблука”
  • В. Жмак “Осінь в горах”
  • А. Куїнджі “Березовий гай”

Звіт мікрогрупи « Екологічна варта»

Восени ми спостерігаємо бурхливий листопад.Дерево мусить скидати листя на зиму, бо інакше в люті морози воно просто загинуло би. А що ж з листям стається надалі? А ось до чого ми дійшли.

Опале листя:користь

*Розкладаючись в ґрунті, листя збагачує його мінеральними і органічними речовинами – утворюється гумус.

  • В найбільш відвідуваних міських парках залишення листя під деревами дає тільки сприятливі результати – поліпшення здоров'я дерев, якості грунтів, поселення птахів і білок.
  • Вкриваючи  землю, наче килим, воно захищає ґрунт від промерзання, також воно захищає від замерзання весняні трави, і вони поволі собі проростають під землею до весни. 
  • У лісі ніхто не готує ґрунт – природа робить його сама з щорічно  отримуваного матеріалу – опалого листя. Лісова підстилка – фабрика з виготовлення  лісового ґрунту, що живить дерева і оберігає їх здоров'я.   

 

                        

Опале листя : шкода

  • Листя, що пролежало зиму на газонах, має вигляд спресованої під снігом кірки, дотик до якої голіруч може викликати опік шкіри! Така підстилка -   шкода для рослин. Важкі метали і багато інших забруднювачів дуже скорочують термін життя дерев і чагарників, а також викликають ослаблення стійкості до хвороб і шкідників.
  • Спалення опалого листя призводить до забруднення повітря, проблем зі здоров’ям та небезпеку виникнення пожеж.
  • В більшості випадків опале листя дуже швидко стає сумішшю листя і різноманітного побутового сміття, яке протягом зими активно накопичується, змішуючись з листям і створює  сприятливе місце  існування для щурів і небезпечних інфекцій, що ними розносяться.

Висновки

 Однозначної відповіді на питання - корисне чи шкідливе опале листя дати не можна.А що ж робити з опалим та зібраним листям?

  • Листя не повинне залишатися на території, зібране в купи. Тим більше, листя не повинне спалюватися – це небезпечно з екологічної точки зору, оскільки всі накопичені токсичні речовини потрапляють в повітря.

Де ми використовували листя?

 За нашою рекомендацією ми використовували його на уроках трудового навчання.

Звіт мікрогрупи « Позитивчики»

Як одягнутися восени?

  • Дощова осінь
    Водить осінь хороводи
             То із листя, то з дощів.
             На прогулянку виходять 
             Парасолі і плащі.
    Там розмову парасолі
             Із плащами завели:
             «Ах, як довго у неволі,
             У темниці ми були.
    Та вернулися тумани,
              Задощило в небесах, -
              І ми знову у пошані,
              Знов нас носять на руках».
    І прийшли тоді до згоди 
             Парасолі і плащі, 
             Що найбільша насолода -
             Це коли ідуть дощі.

Цікавинки: 17 фактів про осінь для дітей

Кожна пора року – унікальна. Не можна любити тільки літо, чи зиму. Завжди треба насолоджуватися восени чимось таким, що просто недосяжне в інший час. І це треба цінувати та користуватися новими можливостями: для ігор, смаків, спостережень. Мабуть, саме із цього я і розпочну свою розповідь про осінь.

17 ФАКТІВ, ЯКІ ДОПОМОЖУТЬ РОЗКАЗАТИ ПРО ОСІНЬ

Пропонуємо 17 осінніх явищ, які варто не забути згадати під час прогулянки. Звичайно, таке знайомство із порою року буде для нас не на один раз, але ж попереду цілих три місяці яскравої, кольорової, дощової, похмурої, смачної та ароматної осені. Тобто часу достатньо, щоб встигнути все.

  1. Температура повітря стає нижчою. Сонечко не піднімається вже так високо, тому не прогріває гарно землю. На вулиці – холодніше і холодніше, а одяг треба одягати все тепліший. Після жаркого літа це, мабуть, перше явище, яке починає відчуватися дитиною. Але тим не менше, у вересні ще багато теплих (хоч і не таких жарких як влітку) і сонячних днів.
  2. Листя на деревах змінює свій колір. І з кожним днем все більше опалого та сухого листя бачимо під ногами.
  3. Дні стають коротшими, а ночі – довшими. Менше часу залишається на прогулянку у вечері, а ранкове місто все частіше нас зустрічає світлом нічних ліхтариків, які ще не встигли вимкнути після ночі.
  4. Ранки огортають тумани. Коли вночі холодний повітряний потік опускається на ще теплу поверхню землі, тоді утворюється туман.
  5. Приходить «бабине літо». Вже у серпні ми починаємо відчувати зниження температури, холодні ранки та вечори, частіше йдуть дощі. Але після невеликого холодного періоду знову повертається тепло, яке триває до середини вересня. У цей час також можна спостерігати, як літають сплетені павутинки.
  6. Трава висихає за літо та жовтіє.
  7. Достигають фрукти та овочі, які можна побачити в садочках і на городах. Гарна можливість продемонструвати їх дитині не тільки на картинках в книжках, чи на полицях магазинів, а й показати їхнє джерело походження.
  8. Все частіше дні стають похмурі та дощові, особливо у жовтні. Опади  наповнюють рослини вологою, а коли приходять холод і з’являється сніг – він огортає траву та дерева, допомагає їм не замерзнути під час морозів.
  9. З’являються у лісі гриби.
    Пори року: розповідь про осінь для дітей 
  10.           Звірята збирають їжу на зиму та утепляють свої хатинки.
  11.           Такі птахи як лелеки, журавлі відлітають у теплі краї на зимування. Інші, наприклад, горобці, голуби, ворони залишаються зимувати біля своїх домівок. Тому дуже важливо під час холодів, коли важко знайти їжу в лісах, парках, робити годівнички та насипати щось їстівне для птахів.
  12.           Ведмедики готуються до довгого зимового сну. Вони багато їли влітку та відкладали корисні речовини у вигляді жирового запасу в своєму тілі. Тому взимку ведмеді можуть спокійно спати, а організм буде брати своє харчування із підшкірного жиру.
  13.           Інші тваринки, наприклад, вовки, зайчики, лисички не сплять зимою. Вони бігають по снігу і виходять на полювання. У лісових господарствах часто заготовлюють сіно для звірят, яке розкладають взимку для їхнього харчування.
  14.           Мишки запасаються на зиму зерном та насінням, яке зберігають у нірках.
  15.           Білочки сушать на гілочках дерев ягоди, гриби, ховають в дупло горішки, щоб була їжа в холодний період року.
  16.           Коли наступають морози пізньою осінню чи зимою, зайчики змінюють свою шубку із сірої на білу. Тепер вовкові та лисичці буде важко їх побачити серед снігу.
  17.           Холодні пориви вітру зривають різнокольорове листя з дерев, вони стають голі і готові до зими.

 

 

 

 

 

 

Осінній кросворд
 

Кросворд, відгадки якого пов'язані з осінню, осінніми змінами у природі, осінніми місяцями, явищами, погодою.

кросворд для дітей про осінь

 

По горизонталі:
3. Є шапка – нема голови, є нога – нема черевика.
4. Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі.
5. Явище природи, яке часто буває восени.
7. Мама ходить вже в пальто - сонце не дає. ..
9. Як називають птахів, котрі восени відлітають у теплі краї?
10. Що міняють восени зайчики і білки?
11. Розкажіть, діти, хто те добре знає, яке коротке літо восени буває?

По вертикалі:
1. Місяць, коли листя інтенсивно опадає з дерев.
2. Чарівник прийшов у ліс, фарби, пензлика приніс: у діброві та садочку стали жовтими листочки.
6. Ці стрункі грибочки зайняли пеньочки, шапки в них кругленькі, кличуть їх …
8. Пора року, коли дерева одягають різнокольорові барвисті шати.
 

 

http://megaznaika.com.ua/Games/files/osin-6-key.jpg

Посміхніться!

  • Осінь - не привід для суму, осінь - привід носити шарфики.

http://foto-cat.ru/wp-content/uploads/2015/09/99px_ru_wallpaper_113216_milij_kot_ukritij_sinim_sharfom_sidit_v_osennih.jpg

V  етап. Підсумки проєкту.

Ми  довели: “Осінь – чудова пора! Треба тільки вміти слухати осінню симфонію”.

Нагородження мікрогруп дипломами учасників проекту  у номінаціях :

« Самим допитливим»

« Самим творчим»

« Самим винахідливим»

«Самим веселим»

« Самим  спостережливим»

Рефлкксія  після проєкту

Використані  відкриті джерела мережі Інтернет.

docx
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку