Дослідницько – пошуковий тематичний проєкт « Осіння симфонія» ( 3 клас)
Тип за складом: груповий
Тип за тривалістю виконання: довгостроковий
Мета та завдання:
*дослідити сезонні зміни у природі;
* дізнатися звідки походять назви осінніх місяців;
*перевірити народні прикмети;
*дослідити єдність мистецтва слова, музики та живопису;
* навчитися складати авторські вірші та твори;
*знайти відповідь на питання:
“Опале листя: шкода чи користь?”
*створити позитивний осінній настрій.
Навчальні предмети:
План виконання проєкту:
1. Мотивація значущості проектної діяльності з даної теми.
2. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
3. Обговорення ідей, щодо вирішення проблеми та її представлення.
4. Визначення джерел потрібної інформації.
5. Розподіл доручень між учасниками проекту.
6. Вивчення та аналіз зібраної інформації.
7. Добір віршів, музичних творів, творів образотворчого мистецтва на осінню тематику.
8. Участь у класній презентації групами своїх робіт.
Хід роботи над проєктом
І. етап. Стратегія роботи над проектом.
Визначення мети і завдань.
ІІ етап. Планування проєкту.
1.Ознайомлення учнів із загальною провідною проблемою.
Залишилось позаду спекотне літо. Приємну прохолоду дарує нам осінь. На уроках природознавства,української мови, музичного мистецтва, літературного читання ми багато говорили і говоритиме про осінь. У підручниках багато творів, в яких описується ця чарівна пора року. Тому ця тематика спонукала учнів класу створити спільний проект «Осіння симфонія».
2.Формування груп для проведення дослідження ( обирання учнями групових проєктів)
ІІІ етап Реалізація проєктів .
1.Складання учнями групових планів роботи. Обговорювання їх. Консультація із класним керівником.
2.Визначення джерел інформації( додаткова література, художня література,енциклопедії, робота в мережі Інтернет, консультації класного керівника, обговорювання проблем у родинах, спостереження за природою).
3.Самостійна пошукова діяльність
Мікрогрупа “ Природознавці»
*Доводили наступне: “Осінь – пора дивовижних змін”
*Ключове питання: “Які зміни відбуваються в природі та в житті людей?”
Виготовлення освітнього продукту.
Готували: повідомлення, слайди, інформаційні хвилинки, міні-презентації.
(Для виконання цього завдання діти спостерігали за природою, працювали з енциклопедіями, вели щоденник спостереження за погодою, користувалися мережею Інтернет).
Мікрогрупа “ Народознавці
*Доводили наступне: “Народ скаже, як зав’яже.”
*Ключові питання: “Чому так осінні місяці називаються?”
“Які осінні прикмети залишили нам пращури?”
Виготовлення освітнього продукту.
Готували: інформацію у класний куточок, малюнки,
повідомлення, записували народні прикмети на хвилинках каліграфії на уроках української мови.
(Для виконання цього завдання діти спілкувалися з батьками, бабусями та дідусями, працювали в бібліотеці).
Мікрогрупа “ Мистецтвознавці”
*Доводили наступне:“ Осінь-пора натхнення”
*Ключові питання: “Як звучить осінь в музиці, живописі, літературі?”
Виготовлення освітнього продукту.
Готували: музичні хвилинки, літературну газету “ Осінь”, створювали власні вірші та твори, милувалися картинами у віртуальній галереї, організували вернісаж “ Осіння палітра”, міні-презентації.
(Для виконання цього завдання діти працювали в бібліотеці, в мережі Інтернет, радилися з вчителем, батьками).
Мікрогрупа “Екологічна варта”
*Доводили наступне: “Опале листя: користь чи шкода?”
*Ключові питання: “Опале листя: добре це для довкілля чи ні?”
Виготовлення освітнього продукту.
Готували: слайди, інформаційні хвилинки, листівки, матеріал для уроків трудового навчання.
(Для виконання цього завдання діти зверталися до спостережень , працювали в мережі Інтернет, радилися з вчителем та батьками).
Мікрогрупа “Позитивчики”
Досліджували наступне: “Як покращити настрій в осінню пору?”
Виготовлення освітнього продукту.
Готували: гарний настрій, посмішки та позитив, давали поради як одягнутися восени, складали фотоальбом.
ІV етап. Обговорення та презентація групами етапів планування проекту.
Звіт мікрогрупи « Природознавці»
-Ми провели дослідницьку роботу і з’ясували ось про зміни в природі та в житті людей восени.
Погода восени .
Осінь розподіляють на два періоди: перший – від перших приморозків до кінця жовтня; другий – від кінця жовтня до початку зими. Тому й буває дві осені. Одна - золота, радісна. Друга – сіра, сумна, похмура. Початок осені завжди чарівний.
Осінь в Україні порівняно тепла й тривала, з ясними сонячними днями та прохолодними ночами, нерідко із заморозками. На початку осені зазвичай панує суха, сонячна погода. Часто буває бабине літо, коли температура повітря перевищує +20 °С.
Середньодобова температура восени становить +11 °С .
Осінь (стислий огляд):
Осінь складається із трьох місяців:
- вересня
- жовтня
Кількість днів становить – 91 день
Тварини восени:
Міняють колір хутра;
Впадають у сплячку;
Роблять запаси;
Відлітають птахи у вирій
Цікавинка: норка може наскладати в пустотах під кригою при берегах водойм до 20 кг риби.
Рослини восени:
Праця людей восени клопітка і важлива, вони:
Звіт мікрогрупи « Народознавці»
Ми збирали інформацію про походження осінніх місяців, народні прикмети. Протягом осені ми спостерігали чи підтверджуються народні прикмети.
Осінь – золота і казкова пора року. Всі дерева покриваються фарбами різних кольорів і відтінків: від жовтого до бурого. В цей час зазвичай настає сезон дощів, в повітрі починає відчуватися прохолода. Дні стають коротшими, а ночі – довшими. Восени відлітають у вирій птахи. Це час збирання врожаю та підготовки до зими. Недарма кажуть: «Весна красна квітами, а осінь снопами». Людьми було записано безліч народних прикмет осені, які допомагають дізнатися, якими будуть зима і весна, якої чекати погоди, буде врожайним наступний рік. Ось що у нас вийшло.
Народні прикмети.
*У дуба й осик: найпізніший падолист; рано опало листя на липах - зима буде люта.
*Якщо перший сніг упав на мокру землю - залишиться, на суху - скоро зійде.
*Вересневий дощ, що почався вранці, довго не йтиме.
*Зірки на небі яскраві - на погоду, тьмяні - на дощ або сніг.
*Калина достигла, а листя на ній зелене – осінь буде тепла.
*Грім у жовтні — на малосніжну, м’яку й коротку зиму.
*Якщо в листопаді з’являються комахи — зима буде теплою.
*Пізній листопад — до суворої й тривалої зими.
*Бурхливий листопад — на сувору зиму.
*Якщо шишки на ялинах виросли знизу — будуть ранні морози, а згори — пізні.
*Червона вечірня зірка віщує вітер, світло-жовта — дощ.
Чому так місяці називаються?
Назва дає знати, що в цей період відбувається опадання листя. Інакшими словами - падолист. Оскільки наш край розташований у помірному кліматичному поясі. До таких сезонних змін пір року пристосувалися листопадні дерева. А наші ліси багаті такими рослинами. Тому, коли стає холодно та день коротшає, у листопаді опадає пожовкле листя.
Звіт мікрогрупи «Мистецтвознавці»
Ми переглянули і переслухали , пречитали багато ттворів і прийшли до висновку, що образотворче мистецтво, музичне мистецтво, літературне слово тісно пов’язані між собою. Картини і музика надихають людину на створення чудових віршів і творів. Тому ми створили вернісаж « Осіння палітра», залучивши інших учнів нашого класу. Виготовили літературну газету із віршами українських авторів на осінню тематику.
Учнівський вірш +презентація
Осіння симфонія
Як добре восени!Чарівниця осінь усе змінює на свій лад. Ось зелені листочки стали жовтими. А то й зовсім червоними. Як тільки пролетить вітерець, листя вкриває землю, кружляючи в осінньому танці.
Хоч восени багато птахів летять в теплі краї, високо в небі прощально махають крилами. Звеселяють нас горобчики, з лісів спішать синички, щоб люди себе знову змогли відчути помічниками пернатих друзів.
У садах наливаються соком пізні яблука на щедрий врожай. На поля виходять щасливі трударі, вони радіють цій порі.
По золотих деревах скачуть прудкі жовтогарячі білочки. Вони не мають часу сумувати: грибів, горішків вдосталь, щоб зробити зимові запаси.
Чарівниця осінь золотою палітрою навіює надію, бо потім знову настане весна.
Зразок учнівського вірш
Осінь весела й сумна пора,
Листя жовтеньким частує вона.
Часто дощик осінній скрапне,
Іноді верба над ставом сплакне.
В лісі грибочків різненьких багато
Радо несемо їх до нашої хати.
Віртуальна галерея українських художників.
Звіт мікрогрупи « Екологічна варта»
Восени ми спостерігаємо бурхливий листопад.Дерево мусить скидати листя на зиму, бо інакше в люті морози воно просто загинуло би. А що ж з листям стається надалі? А ось до чого ми дійшли.
Опале листя:користь
*Розкладаючись в ґрунті, листя збагачує його мінеральними і органічними речовинами – утворюється гумус.
Опале листя : шкода
Висновки
Однозначної відповіді на питання - корисне чи шкідливе опале листя дати не можна.А що ж робити з опалим та зібраним листям?
Де ми використовували листя?
За нашою рекомендацією ми використовували його на уроках трудового навчання.
Звіт мікрогрупи « Позитивчики»
Як одягнутися восени?
Цікавинки: 17 фактів про осінь для дітей
Кожна пора року – унікальна. Не можна любити тільки літо, чи зиму. Завжди треба насолоджуватися восени чимось таким, що просто недосяжне в інший час. І це треба цінувати та користуватися новими можливостями: для ігор, смаків, спостережень. Мабуть, саме із цього я і розпочну свою розповідь про осінь.
17 ФАКТІВ, ЯКІ ДОПОМОЖУТЬ РОЗКАЗАТИ ПРО ОСІНЬ
Пропонуємо 17 осінніх явищ, які варто не забути згадати під час прогулянки. Звичайно, таке знайомство із порою року буде для нас не на один раз, але ж попереду цілих три місяці яскравої, кольорової, дощової, похмурої, смачної та ароматної осені. Тобто часу достатньо, щоб встигнути все.
Осінній кросворд
Кросворд, відгадки якого пов'язані з осінню, осінніми змінами у природі, осінніми місяцями, явищами, погодою.
По горизонталі:
3. Є шапка – нема голови, є нога – нема черевика.
4. Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі.
5. Явище природи, яке часто буває восени.
7. Мама ходить вже в пальто - сонце не дає. ..
9. Як називають птахів, котрі восени відлітають у теплі краї?
10. Що міняють восени зайчики і білки?
11. Розкажіть, діти, хто те добре знає, яке коротке літо восени буває?
По вертикалі:
1. Місяць, коли листя інтенсивно опадає з дерев.
2. Чарівник прийшов у ліс, фарби, пензлика приніс: у діброві та садочку стали жовтими листочки.
6. Ці стрункі грибочки зайняли пеньочки, шапки в них кругленькі, кличуть їх …
8. Пора року, коли дерева одягають різнокольорові барвисті шати.
Посміхніться!
V етап. Підсумки проєкту.
Ми довели: “Осінь – чудова пора! Треба тільки вміти слухати осінню симфонію”.
Нагородження мікрогруп дипломами учасників проекту у номінаціях :
« Самим допитливим»
« Самим творчим»
« Самим винахідливим»
«Самим веселим»
« Самим спостережливим»
Рефлкксія після проєкту
Використані відкриті джерела мережі Інтернет.