Матеріали, вміщені до цифрового ресурсу можуть бути використані на уроках історії України у 10 класі та у виховній позакласній роботі. Матеріали презентацій складено відповідно до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів: «Історія України. 10-11 класи (Рівень стандарту / Академічний рівень та Профільний рівень. Суспільно-гуманітарний напрям, історичний профіль)» (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2016 року № 826)
Тема: Українські землі на початку ХХ століття.
Мета: формувати компетентності:
Хронологічні - вміння учнів орієнтуватися в історичному часі; розглядати суспільні явища в розвитку та в конкретно-історичних умовах певного часу; співвідносити історичні події, явища з періодами, орієнтуватися в науковій періодизації історії; використовувати періодизацію як спосіб пізнання історичного процесу.
Інформаційні - вміння працювати з джерелами історичної інформації: - -
Після виконання практичної роботи учні вмітимуть:
Матеріали до заняття
Джерело 1
Джерело 2
На переламі XIX і XX ст. у житті українців Галичини і Буковини сталися великі зміни. Тут проходить прискорений розвиток суспільних і національних сил. «Інтенсивність, ширина і глибокість того розвоєного1 руху в тім часі, - писав Іван Франко, - були більші, ніж коли-небудь перед тим... Ніколи досі на ниві нашого слова не було такого оживлення, такої маси конфліктів, суперечливих течій, полеміки, різнорідних думок і змагань, тихих, але глибоких переворотів...».
Рушієм цього процесу була інтелігенція, передусім адвокати - вихованці народовських громад. Поруч з ними діяла нова генерація духовенства.
Гунчак Т. Україна: перша половина XXстоліття: Нариси політичної історії. - К., 1993. - С. 53.
XX ст. почалося для галицьких українців боротьбою за відділення Східної, української Галичини від Західної - польської і створення з неї окремого коронного краю. Ця боротьба мала небагато шансів на успіх, поки існувала Австро-Угорська імперія, котра в своїй політиці в Галичині спиралася на великих землевласників, які, за малим винятком, були поляками. Водночас почалася енергійна боротьба за рівноправність української мови з польською в урядах, а також за українське шкільництво...
Гунчак Т. Україна: перша половина XXстоліття: Нариси політичної історії. - С. 56.
Виникнення націонал-комунізму на українському ґрунті зумовлене тогочасними суспільно-політичними реаліями, а також слабкістю, незрілістю та розколом українського демократичного руху. Багато представників української демократії вбачали вихід із катастрофічного становища у співпраці з більшовиками. Віддані комуністичній утопії і перейнявши притаманний її апологетам (від грец. - захисний; захисник тих чи інших учень, теорій або течій) спосіб мислення, вони, самі того не усвідомлюючи, зруйнували єдиний фронт боротьби за самостійність України, зіграли на руку більшовицькій верхівці, з її централізаторсько-шовіністичною політикою, прирікши себе на загибель...
Політологія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. О. В. Бабкіної, В. П. Горбатенка. - К., 2001. - С. 104
1917 р. частка заможних господарств (понад 15 десятин) становила 5,1 %, а відсоток безземельних та малоземельних селян в Україні сягнув 80,5 %. Якщо врахувати, що селянин сплачував викупні платежі, численні податки та виконував натуральні повинності, то цілком зрозуміло, що на початку XX ст. соціальне напруження зросло в аграрному секторі. Не кращими були справи і в робітників України, адже робочий день офіційно тривав майже 11 год. на добу (часто перевищуючи цю норму). 1904 р. майже 32 % робітників Російської імперії було оштрафовано. Низька заробітна плата, жахливі умови праці, погане медичне обслуговування, відсутність політичних прав і свобод поглиблювали катастрофічне становище трудящих мас в Україні. Вибух народного гніву назрівав.
Бойко О. Історія України. - С. 283-284.
Прочитайте історичні документи (джерело 2) та дайте відповіді на запитання.