Тема уроку: Досліджуємо історію та суспільство. Вступ до курсу.
Очікувальні результати: емоційно долучаються до заходів, які спрямовані на утвердження цінності незалежності і територіальної цілісності України; добирають інформацію за заданими критеріями; визначають значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства; виокремлюють основне і другорядне в тексті; формулюють питання різного типу до тексту/медіатексту, візуальних джерел.
Обладнання : підручник, зошит.
Хід уроку:
І. Вступна частина.
Повідомлення теми уроку.
Актуалізація.
Вправа «Візитівка» (продовжіть речення, вставляючи замість пропусків на імпровізованій візитівці інформацію про себе. Напишіть на повітряній кульці своє ім'я та прикметник, який починається на ту ж букву. Наприклад: «Прекрасна Аліна», «Кмітливий Андрій». Також вкажіть своє улюблене заняття / хобі. Наприклад: «Кмітливий Андрій. Люблю грати у футбол та теніс.»
Асоціативний кущ (які уявлення у вас пов’язані зі словом «історія»?)
Мотивація.
Вправа «Запитання до автора» (робота з цитатою М.Т. Цицерона: «Історія справді є свідком часу, світлом істини, життям пам’яті, учителем життя…».).
Пошукаємо відповіді на ваші запитання в підручнику (пар.1.2, с. 7-8).
Можливі варіанти запитань до автора цитати:
1) Що таке історія?
2) Для чого люди вивчають історію?
3) Чого може навчити історія?
4) Чому історію вважать свідком часу?
ІІ. Основна частина
Розповідь учителя (за матеріалами параграфу 1 пункту 1.1., з висновком та акцентом на тому, що саме люди творять історію )
Слово учителя. Об’єднання людей, які взаємодіють між собою та є взаємозалежними одні від одних, становлять суспільство, або соціум.
Бесіда за запитаннями.
Робота з підручником (давайте спробуємо знайти відповіді на поставлені запитання в нашому підручнику) – параграф 1, п. 1-2.
Фізхвилинка - https://www.youtube.com/watch?v=ZLZA3 q2N4VA&t=1s&ab_channel=CreativeTea cher
Бесіда за запитаннями:
- Як Ви думаєте, а хто ж допомагає нам довідатися про події, що давно минули?
- Чи задумувалися ви як працюють історики?
- Що допомагає їм пізнавати минуле людства?
Робота з підручником в парах.
Прийом «Інтерв’ю»
Прочитайте текст (абзац 2 п.1.3 (Геродот), абзац 3, п.1.3 (М. Грушевський)). Уявіть, що Вам потрібно взяти інтерв'ю у Геродота / М. Грушевського, придумайте 2- 3 запитання.
Обговоріть запитання в парах, міняючись ролями – спочатку один учень виступає в ролі журналіста, а інший – в ролі видатного історика, потім змініть ролі.
ІІІ. Заключний етап.
Підводимо підсумки – робота з асоціативним кущем, який створювався на початку уроку у форматі «запитання-відповіді»:
- Чи співпали Ваші уявлення про історію з тим, що ви дізналися на уроці?
- Що вивчає історія?
- Хто займається дослідженням, вивченням історії?
- Про яких видатних істориків ви сьогодні дізналися?
- Про які події сьогодення напишуть історики в майбутньому?
2. Оцінювання.
Вправа «Оплески» з елементами само оцінювання:
Поаплодуйте собі за роботу на уроці: чим гучніші оплески, тим успішніше, на вашу думку, ви впоралися з завданнями. І навпаки – якщо ви вважаєте, що щось не зрозуміли, гучність ваших оплесків відповідно знижується.
Сьогодні я:
- Дізналася що таке історія;
- Можу розповісти друзям хто такі історики;
- Був/була активною на уроці ;
- Зміг/змогла виконати всі запропоновані вправи ;
- Отримала нові знання, якими не володів/володіла раніше.
3. Домашнє завдання.
Прочитати §1 на сторінках 6-9. Виконайте письмово вправу «Детективи».