ДОСВІД ФІНЛЯДНШІЇ "ДІТЕЙ ПОТРІБНО ГОТУВАТИ ДО ЖИТТЯ, А НЕ ДО ЕКЗАМЕНІВ",

Про матеріал

ДОСВІД ФІНЛЯНДІЇ: "ДІТЕЙ ПОТРІБНО ГОТУВАТИ ДО ЖИТТЯ, А НЕ ДО ЕКЗАМЕНІВ", АБО ЧОМУ ФІНСЬКА ОСВІТА ВВАЖАЄТЬСЯ ОДНОЮ З КРАЩИХ У СВІТІ. Стаття розкриває сильні сторони фінської системи освіти, які можна впроваджувати в стандарт НУШ.


Перегляд файлу

Досвід Фінляндії. Бутрименко Л.Ю. місто Маріуполь

 

ДОСВІД ФІНЛЯНДІЇ:

"ДІТЕЙ ПОТРІБНО ГОТУВАТИ ДО ЖИТТЯ, А НЕ ДО ЕКЗАМЕНІВ", АБО

 ЧОМУ ФІНСЬКА ОСВІТА ВВАЖАЄТЬСЯ ОДНОЮ З КРАЩИХ В СВІТІ.

 

 Згідно з міжнародними дослідженнями, які раз у три роки проводить авторитетна Організація економічного співробітництва і розвитку, фінські школярі показали найвищий в світі рівень знань. Вони також самі читаючі діти планети, зайняли друге місце з природничих наук і п’яте - з математики. Але навіть не це так захоплює педагогічне співтовариство. Неймовірно, що при таких високих результатах школярі проводять найменшу кількість часу за навчанням.

Середнє загальноосвітнє обов'язкове навчання в Фінляндії включає школу двох ступенів:
- Нижня (alakoulu), з 1 по 6 клас;
- Верхня (yläkoulu), з 7 по 9 клас.

 У додатковому 10 класі учні можуть поліпшити свої оцінки. Потім діти відправляються в професійний коледж або продовжують навчання в ліцеї (lukio), 11-12 класи в нашому звичному розумінні.

 

СІМ ПРИНЦИПІВ «СЕРЕДНЬОЇ» СТУПЕНІ ФІНСЬКОЇ ОСВІТИ: Картинки по запросу фінська модель освіти картинка

                                                                        Модель фінської освіти

1. ПРИНЦИП «РІВНІСТЬ»:

 1.1.ШКІЛ

 Немає ні елітних, ні «слабеньких». У найбільшій школі країни вчиться 960 учнів. У найменшій - 11.

  Усі мають абсолютно однакове устаткування, можливості і пропорційне фінансування. Майже всі школи - державні, є десяток приватно-державних. Різниця, крім того, що батьки вносять часткову оплату, - в підвищених вимогах до учнів. Як правило, це своєрідні «педагогічні» лабораторії, такі обраної педагогіці: Монтессорі, Френе, Мортана і Вальдорфська школи.

 До часток відносяться і установи з викладанням англійською, німецькою, французькою.

 Виходячи з принципу рівності, в Фінляндії існує паралельна система освіти «від дитячих садків до університетів» шведською мовою. Не забуті і інтереси саамського народу, на півночі країни можна навчатися рідною мовою.

До недавнього часу фінам було заборонено обирати школу, слід віддавати дітей в «найближчу». Заборону зняли, але більшість батьків так і віддають дітей «ближче», адже всі школи однаково хороші.

 

1.2. РІВНІСТЬ ВСІХ ПРЕДМЕТІВ.

 

 Поглиблене вивчення одних предметів на шкоду іншим не вітається. Тут не вважається, що математика важливіше, наприклад, мистецтва. Навпаки, єдиним винятком для створення класів з обдарованими дітьми можуть бути схильності до малювання, музики і спорту.

 

1.3. РІВНІСТЬ БАТЬКІВ.

 

 Хто за професією (соціальним статусом) батьки дитини, учитель дізнається в останню чергу, в разі необхідності. Питання вчителів, анкети, що стосуються місця роботи батьків, заборонені.

 

1.4. РІВНІСТЬ УЧНІВ.

 

 Фіни не сортують учнів на класи за здібностями або кар'єрним перевагам!!!

 Також немає «поганих» і «хороших» учнів. Порівняння учнів один з одним заборонено. Діти, як геніальні, так і з великим дефіцитом розумових здібностей, вважаються «особливими» і вчаться разом з усіма. Загалом колективі навчаються і діти на інвалідних кріслах. При звичайній школі може бути створений клас для учнів із захворюваннями органів зору або слуху. Фіни намагаються максимально інтегрувати в суспільство тих, кому потрібне особливе ставлення. Різниця між слабкими і сильними учнями - найменша в світі.

 «Мене обурювала фінська система освіти, коли в школі вчилася моя дочка, яку за тутешніми мірками можна віднести до обдарованих. Але коли в школу пішов син, у якого велика кількість проблем, мені відразу все дуже сподобалося », - ділилася враженнями мама.

 

1.5. РІВНІСТЬ ВЧИТЕЛІВ.

 

 Ні «улюблених» або «ненависних гримз». Вчителі теж не прикипають душею до «свого класу», не виділяють «любимчиків» і навпаки. Будь-які відхилення від гармонії ведуть до розірвання контракту з таким учителем. Фінські вчителі повинні лише виконувати свою роботу наставника. Всі вони однаково важливі в трудовому колективі: і «фізики», і «лірики», і вчителі праці.

 

1.6.  РІВНІСТЬ ПРАВ ДОРОСЛОГО (ВЧИТЕЛЯ, БАТЬКА) І ДИТИНИ.

 

 Фіни називають цей принцип «шанобливе ставлення до учня». Дітям з 1 класу пояснюють їх права, в тому числі і право «скаржитися» на дорослих соціальному працівнику. Це стимулює фінських батьків до розуміння, що їх дитина - самостійна особистість, ображати яку заборонено як словом, так і ременем. Принижувати учнів у педагогів не виходить в силу особливостей професії вчителя, прийнятих в фінському трудовому законодавстві. Головна особливість полягає в тому, що всі вчителі укладають контракт тільки на 1 навчальний рік, з можливим (чи ні) продовженням, а також отримують високу зарплату (від 2 500 євро - помічник, до 5 000 - учитель-предметник).

 

2.ПРИНЦИП «БЕЗКОШТОВНІСТЬ».

 

Крім самого навчання безкоштовні:
* Обіди;
* Екскурсії, музеї і вся позакласна діяльність;
*  Транспорт, який забирає і повертає дитину, якщо найближча школа знаходиться далі двох кілометрів;
* Підручники, все канцелярське приладдя, калькулятори і навіть ноутбуки-планшетники.

 

Будь-які збори батьківських коштів на будь-які цілі заборонені.

 

3. ПРИНЦИПЦИП «ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ».

 

 Для кожної дитини складається індивідуальний план навчання і розвитку. Індивідуалізація стосується змісту використовуваних підручників, вправ, кількості класних і домашніх завдань і відведеного на них часу, а також викладається: кому «корінці» - більш докладний виклад, а від кого потрібні «вершки» - коротко про головне.

 На уроці в одному і тому ж класі діти виконують вправи різного рівня складності. І оцінюватися вони будуть згідно персонального рівня. Якщо відмінно виконав «свою» вправу початкової складності, отримай «відмінно». Завтра дадуть рівень вище - бракує часу - нічого страшного, знову отримаєш просте завдання.

У фінських школах поряд із звичайним навчанням є дві унікальні різновиди освітнього процесу:

Підтримує навчання «слабких» учнів - то, чим в Україні займаються приватні репетитори. У Фінляндії репетиторство популярності не має, шкільні вчителі добровільно справляються з додатковою допомогою під час уроку або після нього.

 Корекційне навчання - пов'язано з стійкими загальними проблемами в засвоєнні матеріалу, наприклад, з-за нерозуміння нерідної фінської мови, якою ведеться навчання, або в зв'язку зі складнощами з запам'ятовуванням, з математичними навичками, а також з асоціальною поведінкою деяких дітей. Корекційне навчання проводять в малих групах або індивідуально.

 

4. ПРИНЦИП «ПРАКТИЧНІСТЬ».

 

 Фіни кажуть: «Або ми готуємо до життя, або - до іспитів. Ми вибираємо перше ». Тому іспитів в фінських школах немає. Контрольні та проміжні тести - на розсуд вчителя. Існує тільки один обов'язковий стандартний тест після закінчення середньої загальноосвітньої школи, причому вчителі не дбають про його результати, ні перед ким за нього не звітують і дітей спеціально не готують: що є, то і добре.

 У школі викладають тільки те, що може знадобитися в житті. Пристрій доменної печі, наприклад, не знадобиться, його і не вивчають. Зате тутешні дітлахи з дитинства знають, що таке портфоліо, контракт, банківська карта. Уміють вирахувати відсоток податку на отриманий спадок або зароблений в майбутньому дохід, створити сайт-візитку в інтернеті, прорахувати ціну товару після кількох знижок або зобразити «розу вітрів» на даній місцевості.

 

5. ПРИНЦИП «ДОВІРА».

 По-перше, до шкільних працівникам і вчителям: немає перевірок, роно, методистів, навчальних як навчати і ін. Програма освіти в країні єдина, але є тільки загальні рекомендації, і кожен педагог використовує той метод навчання, який вважатиме за належний.

 По-друге, довіра до дітей: на уроках можна займатися чимось своїм. Наприклад, якщо на уроці літератури включений навчальний фільм, але учневі не цікаво, він може читати книгу. Вважається, що учень сам вибирає, що для нього корисніше.

 

6. ПРИНЦИП «ДОБРОВІЛЬНІСТЬ».

 Навчається той, хто хоче вчитися. Педагоги постараються привернути увагу учня, але якщо у нього зовсім немає інтересу або здатності до навчання, дитину зорієнтують на практично корисну в майбутньому, «нескладну» професію і не будуть бомбити «двійками». Не всім будувати літаки, хтось повинен добре водити автобуси.

 У цьому фіни теж бачать завдання середньої школи - виявити, чи варто цим підліткам продовжувати навчання в ліцеї або досить мінімального рівня знань, кому корисніше піти в професійне училище. Треба відзначити, що і той і інший шлях в країні однаково цінується. Виявленням схильностей кожної дитини до певного виду діяльності шляхом тестів і бесід зайнятий штатний шкільний фахівець - «вчитель майбутнього».

 

 Загалом, процес навчання у фінській школі м'який, делікатний, але це не означає, що можна «забити» на школу. Контроль шкільного режиму обов'язковий. Всі пропущені уроки будуть «відсиджені» в прямому сенсі. Наприклад, для учня 6 класу вчитель може знайти «віконце» в розкладі і посадити його на урок у 2 класі: сиди, сумуй і думай про життя. Будеш заважати молодшим - годину не зарахують. Чи не виконуєш заданий вчителем, не працюєш на уроці - ніхто не буде викликати батьків, загрожувати, ображати, звертаючись до розумової неповноцінності або ліні. Якщо батьки також не стурбовані навчанням своєї дитини, він спокійно не перейде в наступний клас. Залишатися на другий рік в Фінляндії непозорно, особливо після 9 класу. До дорослого життя потрібно готуватися серйозно, тому в фінських школах є додатковий (необов'язковий) 10 клас.

 

7. ПРИНЦИП «САМОСТІЙНІСТЬ».

 

 Фіни вважають, що школа повинна навчити дитину головного - самостійного майбутнього успішного життя. Тому тут вчать роздумувати і самим отримувати знання. Тему вчитель не розповідає - все є в книгах. Важливі не завчені формули, а вміння користуватися довідником, текстом, інтернетом, калькулятором - залучати необхідні ресурси до вирішення поточних проблем.

Також шкільні педагоги не втручаються в конфлікти учнів, надаючи їм можливість підготуватися до життєвих ситуацій всебічно і розвинути вміння постояти за себе.

Навчальний процес в «однакових» фінських школах, проте, організований дуже по-різному.

 

КОЛИ І СКІЛЬКИ ВЧИМОСЯ?

 Навчальний рік в Фінляндії починається в серпні, з 8-го по 16-е, єдиного дня не існує. А закінчується в кінці травня. В осінньому півріччі є 3-4 дня осінніх канікул і 2 тижні різдвяних. Весняне півріччя включає по тижню лютневих - «лижних» канікул (фінські сім'ї, як правило, відправляються разом кататися на лижах) - і великодніх.

 Навчання - п'ятиденка, тільки в денну зміну. П'ятниця - «короткий день».

 

ЧОМУ ВЧИМОСЯ?

 1-2 клас:

 Вивчаються рідна (фінська) мова і читання, математика, природознавство, релігія (згідно віросповіданням) або жізнепоніманіе (для тих, кого релігія не хвилює), музика, образотворче мистецтво, праця і фізкультура. На одному уроці може вивчатися відразу кілька дисциплін.

 3-6 клас:

 Починається вивчення англійської мови. У 4 класі - ще одну іноземну мову на вибір: французька, шведська, німецька або російська. Вводяться додаткові дисципліни - за вибором предмети, в кожній школі вони свої: швидкість друкування на клавіатурі, комп'ютерна грамотність, вміння працювати з деревом, хоровий спів. Майже у всіх школах - гра на музичних інструментах, за 9 років навчання діти спробують все, від дудочки до контрабаса.

 У 5 класі додається біологія, географія, фізика, хімія, історія.

З 1 по 6 клас навчання веде один вчитель майже з усіх предметів.

 Урок фізкультури - це будь-яка спортивна гра 1-3 рази в тиждень, в залежності від школи. Після уроку обов'язковий душ. Література, в звичному для нас розумінні, не вивчається, це скоріше, читання.

-Учителі- предметники з'являються тільки в 7 класі.

 7-9 клас:

 Фінська мова і література (читання, культура краю), шведська, англійська, математика, біологія, географія, фізика, хімія, основи здоров'я, релігія (жізнепоніманіе), музика, образотворче мистецтво, фізкультура, предмети за вибором і праця, яка не поділяється окремо "для хлопчиків» і «для дівчаток». Усі разом вчаться варити супи і вирізати лобзиком. У 9 класі - 2 тижні знайомства з «трудовим життям». Хлопці знаходять собі будь-яке «робоче місце» і з великим задоволенням відправляються «на роботу».

 

 Кому потрібні оцінки?

 У країні прийнята 10-бальна система, але до 7 класу застосовується словесна оцінка: посередньо, задовільно, добре, відмінно. З 1 по 3 клас позначки в будь-яких варіантах відсутні.

 Всі школи підключені до державної електронній системи «Wilma» , щось на зразок електронного шкільного щоденника, до якого батьки отримують особистий код доступу. Педагоги виставляють оцінки, записують пропуски, інформують про життя дитини в школі; психолог, соціальний працівник, «вчитель майбутнього», фельдшер теж залишають там потрібну батькам інформацію.

Оцінки в фінській школі не мають зловісного забарвлення і потрібні тільки для самого учня, застосовуються для мотивації дитини в досягненні поставленої мети і самоперевірки, щоб міг поліпшити знання, якщо забажає. Вони ніяк не відбиваються на репутації вчителя, школи та районні показники не псують.

 

 ДРІБНИЦІ ШКІЛЬНОГО ЖИТТЯ

 Територія шкіл не обгороджена, охорона при вході відсутня. Більшість шкіл має систему автоматичного замка на вхідних дверях, потрапити в будівлю можна тільки відповідно до розкладу.
Діти не обов'язково сидять за партами-столами, можуть і на підлозі (килимі) розміститися. У деяких школах класи обладнані диванчиками, кріслами. Приміщення молодшої школи встелені килимами і килимками.
Форма відсутня, так само як і якісь вимоги з приводу одягу, можна прийти хоч в піжамі. Змінне взуття потрібно, але більшість дітей молодшого та середнього ланки воліють бігати в шкарпетках.
У теплу погоду уроки часто проводяться на свіжому повітрі у школи, прямо на траві, або на спеціально обладнаних у вигляді амфітеатру лавочках. Під час перерв учнів молодшої школи обов'язково виводять на вулицю, нехай навіть на 10 хвилин.

Домашнє завдання ставлять рідко. Діти повинні відпочивати. І батьки не повинні займатися з дітьми уроками, педагоги рекомендують замість цього сімейний похід в музей, ліс або басейн.
Навчання «у дошки» не застосовується, дітей не викликають переказувати матеріал. Учитель коротко задає загальний тон уроку, потім ходить між учнями, допомагаючи їм і контролюючи виконання завдань. Цим же займається і помічник вчителя (є така посада у фінській школі).
У зошитах можна писати олівцем і терти скільки завгодно. Мало того, і вчитель може перевірити завдання олівцем!
Ось так виглядає фінська середня освіта в дуже короткому викладі. Може бути, кому-то вона здасться неправильною. Фіни не претендують на ідеал і не заспокоюються на досягнутому, навіть в найкращому можна знайти мінуси. Вони постійно досліджують, наскільки їх шкільна система відповідає змінам, що відбуваються в суспільстві. Наприклад, в даний момент готуються реформи, які передбачають розділити математику на алгебру і геометрію і збільшити години викладання по ним, а також виділити літературу і суспільну науку як окремі предмети.

 Однак найголовніше фінська школа безперечно робить. Їх діти не зойкають ночами від нервового перенапруження, не мріють швидше вирости, не відчувають ненависті до школи, чи не терзають себе і всю родину, готуючись до чергових іспитів. Спокійні, розважливі і щасливі, вони читають книжки, легко дивляться фільми без перекладу на фінську мову, грають в комп'ютерні ігри, ганяють на роликах, велосипедах, мотоциклах, складають музику, театральні п'єси, співають. Вони радіють життю. І між усім цим встигають ще й вчитися.

 

Загальна ідея фінської школи в тому, аби дитині там було комфортно. Тому фінські діти не мають стресів, не плачуть вранці, не бажаючи йти до школи, і не відчувають себе гіршими за однокласників.

Найяскравіша особливість фінської початкової школи — позбавленість від умовностей та штучних обмежень у всіх аспектах — від одягу до поведінки.

Тут немає єдиного завдання для всіх — одні отримують лише загальні відомості про тему, інші з огляду на свої таланти — значно глибше “занурюються в тему”. А якщо вчитель вмикає, наприклад, навчальний фільм, а учневі така форма подачі інформації нецікава — він може читати книгу. Кожен може засвоювати інформацію у найбільш зручний для себе спосіб, як результат — усі діти засвоюють тему, і можуть ці знання потім застосувати на практиці.

"ЗА" І "ПРОТИ": ГОВОРЯТЬ ЦИФРИ ТА ФАКТИ

 Про фінську школу можна говорити багато. І про технічне оснащення шкіл, і про особливості викладання, і про тотальну безкоштовність, і про не декларовану, а реальну цінність кожного учня...

 Є критики, які кажуть, що фінська школа — поганий варіант для обдарованих дітей, бо не дає їм розвивати свої вміння і таланти, що багаті фіни посилають своїх дітей навчатись до англійських та американських приватних шкіл, і що в стратегічному вимірі фінська освіта покаже себе не такою привабливою.

 Однак будь-яке питання ніколи не викликає однозначної реакції у світі інформаційного суспільтва. Поки ж ми бачимо очевидний результат фінської освітньої системи:

  • 93% учнів закінчують середню школу;
  • 66% учнів здобувають вищу освіту – це найвищий відсоток на континенті;
  • 43% випускників вступають у професійні навчальні заклади;
  • різниця між найкращим і найгіршим учнем є найменшою в Європі;
  • в Фінляндії є потужний середній клас, і нема проблеми з робітничими спеціальностями завдяки орієнтуванню дітей на “сродну працю”, а не на пафосно-престижні професії “юристів-фінансистів-менеджерів”.
  •  найголовніше — діти охоче і без стресів навчаються і мають знання практичного характеру.

 Здається, це якраз ті результати освіти, які нам хотілось би бачити і у своїй країні.

Попередні дані, представлені Міністерством освіти Фінляндії, демонструють, що школярі вже отримують користь від реформи, показники їх успішності покращилися. На даному етапі реформи гельсінські школи зобов'язані проводити навчання за окремими темами як мінімум один раз на рік протягом декількох тижнів. У всіх фінських школах реформу буде запроваджено до 2020 року.

 "Фінська модель" має зацікавити сучасних українських реформаторів освіти. Тим більше, що і в нашій країні декілька років тому розпочалися революційні процеси в напрямку її вдосконалення.

 

Картинки по запросу фінська модель освіти картинка

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку