Презентація до виступу на педагогічній раді "Педагогіка партнерства – ключовий компонент формування життєво компетентної особистості"
Тема педагогічної ради: Педагогіка партнерства – ключовий компонент формування життєво компетентної особистості Майже всі визнають, що виховання вимагає терпіння, дехто вважає, що для цього потрібні вроджена здібність і вміння, тобто навички, але дуже мало, хто дійшов переконання, що, окрім терпіння, вродженої здібності та навичок потрібні ще й спеціальні знання Костянтин Ушинський Коваль Світлана Володимирівна Заступник директора з виховної роботи Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5
Основні тенденції гуманістичної педагогіки орієнтація освітнього процесу на особистісно-орієнтовану модель взаємодії між учителем та учнем, подолання авторитаризму з боку учителя у вихованні та навчанні, спроба утвердити у процесі навчання принципи взаємодії, взаєморозуміння, підтримки, усвідомленої особистої відповідальності за результати навчання.
Сучасні тенденції розвитку освіти в світі гуманістичній спрямованості освіти (її індивідуалізація, врахування можливостей кожної конкретної людини, сприяння її самореалізації та розвитку); діалогічність навчання; затребуваність нових професійних орієнтирів у роботі учителя (не фахівця в предметній області, а професіонала, який вміє працювати з процесами утворення і розвитку, організовувати навчальну роботу з вирішення творчих завдань, проявлення ініціативи, самостійності).
Засади педагогіки партнерства спілкування, взаємодія, співпраця між учителем, учнем і батьками; учні, батьки і вчителі об'єднанні спільними цілями, рівноправні учасники освітнього процесу, відповідальні за результат; школа має ініціювати нове ґрунтовне залучення родини у побудові освітньої траєкторії дитини; діалог і багатостороння комунікація між учнями, учителями й батьками замінить односторонню авторитарну комунікацію “учитель-учень”;
Принципи педагогіки партнерства повага до особистості; доброзичливість і позитивне ставлення; довіра у відносинах, стосунках; діалог – взаємодія – взаємоповага; розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків); принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).
Нові ролі педагога роль фасилітатора (від англ. facilitate – полегшувати, сприяти), той, хто підтримує дитину в її навчальній діяльності через педагогічну взаємодію, допомагає, надихає; роль тьютора (від англ. tutor — учитель), той, хто індивідуально працює з інтересом дитини – виявляє освітні запити, проектує освітню діяльність, організує рефлексію, проектує наступні кроки в освіті
Основними принципами педагогіки співробітництва зміна стосунків з учнями, заснованих на увазі вчителя до учнів, залучення дітей до навчання, налаштування їх на успіх, постійний рух уперед; діалог, взаємодовіра, вільний вибір у процесі навчання; необхідність самоаналізу та самооцінювання; активна співпраця з батьками дітей; співробітництво та взаємодія всіх вчителів. позитивно вплинуть на шкільне освітнє середовище
Результатом співпраці класного керівника та учня повинен стати випускник Нової української школи вміння співіснувати з іншими людьми; допомагати одне одному; дбати про імідж класу, школи, а не лише про свій; ставити спільні завдання і піклуватись про успішне їх вирішення, мати чітку особисту позицію