Криворізька гімназія №130 Криворізької міської ради
Досвід роботи
на тему: «Сучасні форми візуалізації навчального матеріалу на уроках української мови та літератури як засіб підвищення активності учнів нової української школи»
Підготувала вчитель
української мови та літератури
Бессмертна Ірина Іванівна
м. Кривий Ріг
2023
Слайд 2
Науково-технічний прогрес, інформатизація суспільства XXI століття, пандемія 2020 року зумовили необхідність інноваційної діяльності педагога.
Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати з підручника, довідників, лекції вчителя. Але сьогодні, з огляду на сучасні реалії, учитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації.
Слайд 3
Діти НУШ – зовсім інші. Вони не бояться помилитися, знають, що вчитель не каратиме й не принижуватиме. Вони – вільні, спілкуються з учителем як із партнером. Вони допомагають один одному.
Діти НУШ – зовсім інші. Вони не бояться помилитися, знають, що вчитель не каратиме й не принижуватиме. Вони – вільні, спілкуються з учителем як із партнером. Вони допомагають один одному.
Діти, які прийшли з початкової школи НУШ, сміливі, вони не бояться, вільно можуть ставити запитання на будь-яку тему, не соромляться розказувати про себе та своє життя, безпосередні, допитливі. Але їм важко утримувати увагу – з ними постійно треба змінювати різновиди діяльності, картинку перед очима, вони звикли до того, що інформація дуже швидко змінюється.
Слайд 4
Вважаю, що урок учнів НУШ повинен бути емоційним,незвичним, викликати інтерес до навчання, виховувати потребу в знаннях; слід створити атмосферу доброзичливості й активної творчої праці, змінювати, по можливості, види діяльності учнів, оптимально сполучати різноманітні методи навчання. Саме тому вважаю доцільним використання на таких уроках сучасних засобів візуалізації з метою підвищення ефективності освітнього процесу учня нової української школи.
Слайд 5
Візуалізація – це створення та представлення графічного образу текстової чи математичної інформації, що робить її наочною, а отже, зручнішою для аналізу та осмислення.
Термін візуалізація» походить від латинського visualis – сприймається візуально, наочний.
Слайд 6
Сучасні форми візуалізації навчального матеріалу : електронні підручники, інтернет – ресурси, відео – уроки, ментальні карти, презентації, кластери, мета плани, скрайбінги, фішбоуни та інше.
Слайд 7
Візуалізація інформації дозволяє вирішити цілий ряд педагогічних завдань:
- підвищення візуальної грамотності та візуальної культури тощо.
Слайд 8
Для організації дистанційного навчання використовуємо єдину платформу Google Classroom. Безкоштовна платформа Google Classroom об’єднує корисні сервіси Google, організовані спеціально для навчання. Сьогодні вона як ніколи актуальна та популярна, адже учням на карантині потрібно вчитися, а Google Classroom має все для того, щоб це забезпечити.
Слайд 10
Слайд 11
Слайд 12, 13, 14
Наступний метод візуалізації навчального процесу це експрес-уроки з української мови Олександра Авраменка. Також використовую сайт «Мова – ДНК нації». Використовую також лайфхаки з української мови та літератури на платформі Едера.
Слайд 15
Українська мова - чи не найважливіший шкільний предмет. Уявіть собі хоча б один день без мови, і ви відчуєте, яке це щастя - володіти таким безцінним скарбом! Вивчення української мови в 5 класі - це новий етап пізнання краси її звучання, неповторної графіки, глибокого світу лексики і фразеології, виражальних можливостей синтаксису. Ви поринете у світ інформації, навчитеся працювати з нею, виконувати різні види роботи з текстами, користуватися життєво необхідними мовленнєвими жанрами, засвоїте правила ефективного спілкування. І тут ніяк не обійтися без інтерактивних онлайн-підручників з української мови та літератури.
Слайд 16
Інтелект-карта (Mind maps) – блок-схема, що наочно демонструє головну думку (завдання), ключові елементи та взаємозв'язки між ними. Це відмінний інструмент для впорядкування та запам'ятовування великих об'ємів інформації та генерації ідей.
За допомогою таких схем можна створювати яскраві конспекти, планувати втілення певних ідей, реалізацію навчальних проєктів та інше.
Слайд 17
Комп'ютерні презентації — один із широко практикованих засобів унаочнення інформації, який використовується в різних сферах життя — в навчанні, роботі тощо. Нині, коли інноваційні комп'ютерні технології активно впроваджуються в навчальний процес, презентації стали майже незамінним засобом підвищення ефективності результатів навчальної діяльності. Тому вже з середньої школи учні повинні вміти створювати презентації на високому рівні.
Слайд 18
Хмара слів – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Слайд 19
Віртуальні екскурсії – це візуалізаційна форма навчання, яка відрізняється від реальної віртуальним відтворенням реально існуючих об'єктів з метою створення умов для самостійного спостереження, збору необхідних фактів тощо.
Слайд 20
Буктрейлер - це короткий відеоролик за мотивами книги, кліп. Основне його завдання - яскраво і образно розповісти про книгу, зацікавити, заінтригувати читача, спонукати до читання. Майбутнє книжок за відеороликами.
Слайд 21
Ментальна карта, або карта розуму – це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі.
Слайд 22
Фрейм – це жорстка конструкція, каркас, який містить в якості елементів порожні комірки, вікна, рядки, що повинні бути заповнені і можуть багаторазово перезавантажуватись (на відміну від опорних конспектів і структурних схем) новою інформацією.
Слайд 23
Лінгвістична казка - це дуже цікавий вид навчання, який найкраще себе зарекомендував для учнів молодших і середніх класів. З її допомогою можна захоплююче розповісти про правила української мови, члени речення, розділові знаки, різні частини мови.
Слайд 24
Також використовую меми для кращого запам’ятовування найбільш проблемних тем із української мови та літератури. Мем, або інтернет-мем, – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин.
Слайд 25
Також при вивченні біографії авторів художніх творів організовую перегляд у соціальних мережах реальних сторінок письменників або окремих його творів.
Слайд 26
Скрайбінг (з англійської scribe – робити ескіз, нарис) – це метод розповіді чи пояснення, який супроводжується графічною ілюстрацією головного змісту сказаного.
Слайд 27
При вивчені тем з фонетики використовую фонетичні шпаргалки. Це такі мовні підказки, які легко допомагають запам’ятати важкі теми.
Слайд 28
Інфографіка – це спосіб подання інформації, при якому дані і знання передаються за допомогою графічного зображення. За допомогою інфографіки можна навіть "рекламувати" те чи інше мовне явище чи предмет.
Слайд 29
Кроссенс (у перекладі з англ. – перетин) – це головоломка, перетин сенсів, асоціативний ланцюжок, що складається з дев’яти пронумерованих квадратиків, у які вміщено певні зображення .
Слайд 30
Кроссенс можна використовувати на таких етапах уроку:
роботи в групах);
творчої роботи).
Слайд 35
Використання прийомів візуалізації дає можливість здобувачам освіти нової української школи більш ефективно використовувати правопівкульне мислення, що в кінцевому результаті значно підвищує якість навчального процесу. Допомагає їм бути більш успішними, що дуже важливо для гуманізації навчання, сприяє створенню сучасного освітнього простору. Урізноманітнюючи уроки засобами візуалізації, ми робимо їх цікавими та доступними для учнів НУШ.