Досвід роботи на тему: «Сучасні форми візуалізації навчального матеріалу на уроках української мови та літератури як засіб підвищення активності учнів нової української школи»

Про матеріал
Досвід роботи на тему: «Сучасні форми візуалізації навчального матеріалу на уроках української мови та літератури як засіб підвищення активності учнів нової української школи»
Перегляд файлу

Криворізька гімназія №130 Криворізької міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Досвід роботи

на тему: «Сучасні форми візуалізації навчального матеріалу на уроках української мови та літератури як засіб підвищення активності учнів нової української школи»

 

 

 

 

Підготувала вчитель

 української мови та літератури

Бессмертна Ірина Іванівна

 

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

2023

Слайд 2

Науково-технічний прогрес, інформатизація суспільства XXI століття, пандемія 2020 року зумовили необхідність інноваційної діяльності педагога.

Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати з підручника, довідників, лекції вчителя. Але  сьогодні, з огляду на сучасні реалії, учитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації.

Слайд 3

Діти НУШ – зовсім інші. Вони не бояться помилитися, знають, що вчитель не каратиме й не принижуватиме. Вони – вільні, спілкуються з учителем як із партнером. Вони допомагають один одному.

Діти НУШ – зовсім інші. Вони не бояться помилитися, знають, що вчитель не каратиме й не принижуватиме. Вони – вільні, спілкуються з учителем як із партнером. Вони допомагають один одному.

Діти, які прийшли з початкової школи НУШ, сміливі, вони не бояться, вільно можуть ставити запитання на будь-яку тему, не соромляться розказувати про себе та своє життя, безпосередні, допитливі. Але їм важко утримувати увагу – з ними постійно треба змінювати різновиди діяльності, картинку перед очима, вони звикли до того, що інформація дуже швидко змінюється.

Слайд 4

Вважаю, що урок учнів НУШ повинен бути емоційним,незвичним, викликати інтерес до навчання, виховувати потребу в знаннях; слід створити атмосферу доброзичливості й активної творчої праці, змінювати, по можливості, види діяльності учнів, оптимально сполучати різноманітні методи навчання. Саме тому вважаю доцільним використання на таких уроках сучасних засобів візуалізації з метою підвищення ефективності освітнього процесу учня нової української школи.

Слайд 5

Візуалізація – це створення та представлення графічного образу текстової чи математичної інформації, що робить її наочною, а отже, зручнішою для аналізу та осмислення.

Термін візуалізація» походить від латинського visualis – сприймається візуально, наочний.

Слайд 6

Сучасні    форми   візуалізації навчального   матеріалу : електронні підручники, інтернет – ресурси, відео – уроки, ментальні карти, презентації, кластери, мета плани, скрайбінги, фішбоуни  та інше.

Слайд 7

Візуалізація інформації дозволяє вирішити цілий ряд педагогічних завдань:

  • забезпечення інтенсифікації навчання;
  • активізації навчальної та пізнавальної діяльності;
  • формування і розвиток критичного і візуального мислення; зорового сприйняття;
  • образного представлення знань і навчальних дій;
  • передачі знань та розпізнавання образів;

       -        підвищення візуальної грамотності та візуальної культури тощо.

Слайд 8

Для організації дистанційного навчання використовуємо єдину платформу Google Classroom. Безкоштовна платформа Google Classroom об’єднує корисні сервіси Google, організовані спеціально для навчання. Сьогодні вона як ніколи актуальна та популярна, адже учням на карантині потрібно вчитися, а Google Classroom має все для того, щоб це забезпечити.

Також для комунікації з учнями, батьками та адміністрацією закладу використовую такі найпопулярніші соціальні мережі, як:  Telegram, Viber, Facebook, які розширюють можливості спілкування та навчання.

Слайд 9

Під час навчально-виховної  роботи  використовуємо різні віртуальні дошки такі як Padlet, Jamboard.  Padlet – це універсальна онлайн-дошка (онлайн-стіна) з інтуїтивним інтерфейсом, яку нескладно опанувати та легко застосовувати в навчальному процесі. Вона може бути використана для проектної роботи,групової  взаємодії, індивідуальних завдань чи як інструмент збору інформації від всіх учасників  навчального процесу в одному місці.

 Google Jamboard призначена для швидкої і наочної фіксації всього, що може стати в нагоді, під час навчання учнів. Використання інтерактивної дошки на уроках дозволяє урізноманітнити форми роботи, створює обстановку реального спілкування, сприяє розвитку творчої активності здобувачів освіти.

Слайд 10

Також регулярно займаюсь з учнями НУШ на різноманітних тренажерах з української мови та літератури, які призначені для закріплення правописних навичок учнів. Вони передбачають як самостійну роботу школярів у навчальному закладі чи вдома, так і виконання завдань під керівництвом учителя чи батьків. Регулярна робота із такими тренажерами  сприятиме підвищенню орфографічної й пунктуаційної грамотності та в цілому рівня підготовки учнів з української мови.

Слайд 11

Наступний метод візуалізації це Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ LearningApps. Це онлайн-сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі. Усі вправи поділено на категорії, які відповідають виду завдання, яке потрібно буде виконати учням:
• вибір;
• розподіл;
• послідовність;
• заповнення;
• онлайн-ігри;
• інструменти.

Слайд 12, 13, 14

Наступний метод візуалізації навчального процесу це експрес-уроки з української мови Олександра Авраменка. Також використовую  сайт  «Мова – ДНК нації». Використовую також лайфхаки з української мови та літератури на платформі Едера.

Слайд 15

Українська мова - чи не найважливіший шкільний предмет. Уявіть собі хоча б один день без мови, і ви відчуєте, яке це щастя - володіти таким безцінним скарбом! Вивчення української мови в 5 класі - це новий етап пізнання краси її звучання, неповторної графіки, глибокого світу лексики і фразеології, виражальних можливостей синтаксису. Ви поринете у світ інформації, навчитеся працювати з нею, виконувати різні види роботи з текстами, користуватися життєво необхідними мовленнєвими жанрами, засвоїте правила ефективного спілкування. І тут ніяк не обійтися без  інтерактивних  онлайн-підручників з української мови та літератури.

Слайд 16

Інтелект-карта (Mind maps) – блок-схема, що наочно демонструє головну думку (завдання), ключові елементи та взаємозв'язки між ними. Це відмінний інструмент для впорядкування та запам'ятовування великих об'ємів інформації та генерації ідей.

За допомогою таких схем можна створювати яскраві конспекти, планувати втілення певних ідей, реалізацію навчальних проєктів та інше.

Слайд 17

Комп'ютерні презентації — один із широко практикованих засобів унаочнення інформації, який використовується в різних сферах життя — в навчанні, роботі тощо. Нині, коли інноваційні комп'ютерні технології активно впроваджуються в навчальний процес, презентації стали майже незамінним засобом підвищення ефективності результатів навчальної діяльності. Тому вже з середньої школи учні повинні вміти створювати презентації на високому рівні.

Слайд 18

Хмара слів – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.

Слайд 19

Віртуальні  екскурсії – це візуалізаційна форма навчання, яка відрізняється від реальної віртуальним відтворенням реально існуючих об'єктів з метою створення умов для самостійного спостереження, збору необхідних фактів тощо.

Слайд 20

Буктрейлер - це короткий відеоролик за мотивами книги, кліп. Основне його завдання - яскраво і образно розповісти про книгу, зацікавити, заінтригувати читача, спонукати до читання. Майбутнє книжок за відеороликами.

Слайд 21

Ментальна карта, або карта розуму – це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі.

 

Слайд 22

Фрейм – це жорстка конструкція, каркас, який містить в якості елементів порожні комірки, вікна, рядки, що повинні бути заповнені і можуть багаторазово перезавантажуватись  (на відміну від опорних конспектів і структурних схем) новою інформацією.

Слайд 23

Лінгвістична казка - це дуже цікавий вид навчання, який найкраще себе зарекомендував для учнів молодших і середніх класів. З її допомогою можна захоплююче розповісти про правила української мови, члени речення, розділові знаки, різні частини мови.

Слайд 24

Також використовую меми для кращого запам’ятовування найбільш проблемних тем із української мови та літератури. Мем, або інтернет-мем, – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин.

Слайд 25

Також при вивченні біографії авторів художніх творів організовую перегляд у соціальних мережах реальних сторінок письменників або окремих його творів.

Слайд 26

Скрайбінг (з англійської scribe – робити ескіз, нарис) – це метод розповіді чи пояснення, який супроводжується графічною ілюстрацією головного змісту сказаного.

Слайд 27

При вивчені тем з фонетики використовую фонетичні шпаргалки. Це такі мовні підказки, які легко допомагають запам’ятати важкі теми.

Слайд 28

Інфографіка – це спосіб подання інформації, при якому дані і знання передаються за допомогою графічного зображення. За допомогою інфографіки можна навіть "рекламувати" те чи інше мовне явище чи предмет.

Слайд 29

Кроссенс (у перекладі з англ. – перетин) – це головоломка, перетин сенсів, асоціативний ланцюжок, що складається з дев’яти пронумерованих квадратиків, у які вміщено певні зображення .

Слайд 30

Кроссенс можна використовувати на таких етапах уроку:

  • мотивація (визначення теми);
  • узагальнення(спосіб організації  

 роботи  в групах);

  • рефлексія (постановка проблеми на стадії закріплення матеріалу);
  • домашнє завдання (як різновид  

  творчої роботи).

Слайд 35

Використання прийомів візуалізації дає можливість здобувачам освіти нової української школи  більш ефективно використовувати правопівкульне мислення, що в кінцевому результаті значно підвищує якість навчального процесу. Допомагає їм бути більш успішними, що дуже важливо для гуманізації навчання, сприяє створенню сучасного освітнього простору. Урізноманітнюючи уроки засобами візуалізації, ми робимо їх цікавими та доступними для учнів НУШ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

“Сучасні форми візуалізації навчального матеріалу на уроках української мови та літератури як засіб підвищення активності учнів нової української школи”

Номер слайду 2

Науково-технічний прогрес, інформатизація суспільства XXI століття, пандемія 2020 року зумовили необхідність інноваційної діяльності педагога. Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати з підручника, довідників, лекції вчителя. Але  сьогодні, з огляду на сучасні реалії, учитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації.

Номер слайду 3

Діти НУШ – зовсім інші. Вони не бояться помилитися, знають, що вчитель не каратиме й не принижуватиме. Вони – вільні, спілкуються з учителем як із партнером. Вони допомагають один одному. Діти НУШ ростуть демократичними, вони відкриті, знають, що можуть висловити свою думку. Діти, які прийшли з початкової школи НУШ, сміливі, вони не бояться, вільно можуть ставити запитання на будь-яку тему, не соромляться розказувати про себе та своє життя, безпосередні, допитливі. Але їм важко утримувати увагу – з ними постійно треба змінювати різновиди діяльності, картинку перед очима, вони звикли до того, що інформація дуже швидко змінюється.

Номер слайду 4

Вважаємо, що урок учнів НУШ повинен бути емоційним,незвичним, викликати інтерес до навчання, виховувати потребу в знаннях; слід створити атмосферу доброзичливості й активної творчої праці, змінювати, по можливості, види діяльності учнів, оптимально сполучати різноманітні методи навчання. Саме тому вважаємо доцільним використання на таких уроках сучасних засобів візуалізації з метою підвищення ефективності освітнього процесу учня нової української школи.

Номер слайду 5

Що таке візуалізація?Візуалізація – це створення та представлення графічного образу текстової чи математичної інформації, що робить її наочною, а отже, зручнішою для аналізу та осмислення. Термін візуалізація» походить від латинського visualis – сприймається візуально, наочний.

Номер слайду 6

Сучасні форми візуалізації навчального матеріалу Електронні підручники Інтернет - ресурси. Відео – уроки. ПрезентаціїМентальні карти. Кластери Метаплани Скрайбінги. Фішбоуни

Номер слайду 7

Переваги візуалізаціїВізуалізація інформації дозволяє вирішити цілий ряд педагогічних завдань:забезпечення інтенсифікації навчання;активізації навчальної та пізнавальної діяльності;формування і розвиток критичного і візуального мислення; зорового сприйняття;образного представлення знань і навчальних дій;передачі знань та розпізнавання образів;підвищення візуальної грамотності та візуальної культури тощо.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Під час навчально-виховної  роботи  використовуємо різні віртуальні дошки

Номер слайду 10

Тренажери з української мови та літератури

Номер слайду 11

Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ Learning. Apps. Усі вправи поділено на категорії, які відповідають виду завдання, яке потрібно буде виконати учням:• вибір;• розподіл;• послідовність;• заповнення;• онлайн-ігри;• інструменти.

Номер слайду 12

Експрес-уроки з української мови О. Авраменка

Номер слайду 13

Сайт  ,, Мова – ДНК нації”

Номер слайду 14

Лайфхаки з української мови та літератури

Номер слайду 15

Інтерактивні онлайн-підручники

Номер слайду 16

Інтелект – картки

Номер слайду 17

Комп’ютерні презентацї на уроках мови та літератури

Номер слайду 18

Хмара слів – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.

Номер слайду 19

Віртуальні екскурсіїВіртуальна відеоподорож до музею Тараса Григоровича Шевченка

Номер слайду 20

Буктрейлери на уроках української літератури.

Номер слайду 21

Ментальна карта, або карта розуму – це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі..

Номер слайду 22

Використання фреймів Фрейм – це жорстка конструкція, каркас, який містить в якості елементів порожні комірки, вікна, рядки, що повинні бути заповнені і можуть багаторазово перезавантажуватись (на відміну від опорних конспектів і структурних схем) новою інформацією.

Номер слайду 23

Лінгвістичні казки Казка “Відмінки іменників”Казка “Частини мови”Казка “Числівник” Лінгвістична казочка “Наголос”

Номер слайду 24

Використання мемів для кращого запам’ятовування найбільш проблемних тем із української мови та літератури. Мем, або інтернет-мем, – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин.

Номер слайду 25

Перегляд у соціальних мережах реальних сторінок письменників або окремих його творів.

Номер слайду 26

Скрайбінг (з англійської scribe – робити екскіз, нарис) – це метод розповіді чи пояснення, який супроводжується графічною ілюстрацією головного змісту сказаного.

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Інфографіка – це спосіб подання інформації, при якому дані і знання передаються за допомогою графічного зображення. За допомогою інфографіки можна навіть "рекламувати" те чи інше мовне явище чи предмет.

Номер слайду 29

Кроссенс (у перекладі з англ. – перетин) – це головоломка, перетин сенсів, асоціативний ланцюжок, що складається з дев’яти пронумерованих квадратиків, у які вміщено певні зображення .123 894765

Номер слайду 30

Кроссенс можна використовувати на таких етапах уроку:мотивація (визначення теми);узагальнення(спосіб організації роботи в групах);рефлексія (постановка проблеми на стадії закріплення матеріалу);домашнє завдання (як різновид творчої роботи).

Номер слайду 31

Українська література Минуле українського народу

Номер слайду 32

Українська мова 5 клас “Орфографія” Кроссенс до теми “Спрощення в групах приголосних”Завдання: записати слова - винятки з теми на основі асоціацій:стн – снстл – сл здн-зн ждн - жн

Номер слайду 33

Українська література Творчість Тараса Шевченка

Номер слайду 34

Відгадай фразеологізм за картиною

Номер слайду 35

Прийоми візуалізації та їх результативність. Використання прийомів візуалізації дає можливість здобувачам освіти нової української школи  більш ефективно використовувати правопівкульне мислення, що в кінцевому результаті значно підвищує якість навчального процесу. Допомагає їм бути більш успішними, що дуже важливо для гуманізації навчання, сприяє створенню сучасного освітнього простору. Урізноманітнюючи уроки засобами візуалізації, ми робимо їх цікавими та доступними для учнів НУШ.

Номер слайду 36

zip
Додано
3 квітня 2023
Переглядів
1810
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку