Презентація до уроку "Жанри мовлення. Комплімент, лестощі, похвала" в 5 класі НУШ.

Про матеріал
Презентація до уроку української мови у 5 класі НУШ за Модельною навчальною програмою «Українська мова. 5–6 клас», автори Голуб Н. Б., Горошкіна О. М., рекомендованою Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2021 року №795) "Жанр мовлення. Комплімент, лестощі, похвала." містить теоретичні аспекти теми та різноманітні завдання для формування мовленнєвих навичок здобувачів освіти.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Жанри мовлення. Комплімент, лестощі, похвала.

Номер слайду 2

Пригадаймо, текст – це…

Номер слайду 3

Типи мовлення. У висловлюванні говориться про дії особи, про події, що відбуваються з особою або предметом. У висловлюванні йдеться про ознаки, властивості особи, предмета або явища. У висловлюванні розмірковується про причини та наслідки дій, порушується певна проблема, робляться відповідні висновки. Розповідь. Опис. Роздум???

Номер слайду 4

МОВАМОВЛЕННЯПригадайте, чому кажуть рідна МОВА, але усне й писемне МОВЛЕННЯ? У чому полягає різниця між МОВОЮ І МОВЛЕННЯМ ? Мова – система знаків, засобів і правил, що забезпечують процес спілкування і пізнання. Мовлення – це мова в дії, тобто процес використання мови у спілкуванні.

Номер слайду 5

Читаємо та обговорюємо текст. Мовлення, яке ми чуємо, доволі різноманітне. Це і розмовно-побутове спілкування, і місцевий говір, і дискусія в науковій лабораторії, виступи на радіо й телебаченні. Звичайно, мовлення людей залежить від рівня культури, від мети спілкування, ситуації, в якій воно відбувається. Літературну мову ми вивчаємо у школі, оволодіваємо нею, читаючи книги. Це мова освіти, офіційно-ділових паперів, науки, художньої літератури та культури. До основних рис літературної мови належать словникове багатство і розмаїтість виразів, загальновживаність, обов’язковість їх норм. Норма літературної мови – це взірець, сукупність правил уживання в мовленні слів, їх форм, виразів. Існують правила вимови слів, їх наголошування, написання, за певними правилами будуються словосполучення і речення. Спілкуватися літературною мовою – це говорити відповідно до загальноприйнятих правил.

Номер слайду 6

Дати відповіді за прочитаним текстом1. Від чого залежить мовлення людей?2. В яких ситуаціях необхідно послуговуватися літературною мовою? Наведіть приклади.3. Які риси літературної мови відрізняють її від побутового мовлення або місцевої говірки? 4. Як ви розумієте поняття норма літературної мови?

Номер слайду 7

Уміння сприймати на слух висловлювання і розуміти його. Уміння читати тексти мовчки і вголос із достатньою швидкістю, розуміти зміст прочитаного. Уміння грамотно складати власні висловлювання на певні теми з дотриманням правил спілкування. Уміння грамотно передавати думки, певні висловлювання, дотримуючись правил написання слів і вживання розділових знаків. Аудіювання. Читання. Говоріння. Письмо. Види мовленнєвої діяльності

Номер слайду 8

Запам’ятайте. СПІЛКУВАННЯ- це обмін інформацією,передача її однією людиною іншій. Різновиди мовленнєвого спілкування. Усне (говоримо, слухаємо)Писемне (пишемо, читаємо)

Номер слайду 9

Запам’ятайте. Будь-яке спілкування відбувається за певних умов ─ це є СИТУАЦІЯ СПІЛКУВАННЯ. Ситуація спілкування. Мета спілкування (чого ви прагнете)Місце і час Спілкування. Тема і основна думка. Хто із ким спілкується(адресат)

Номер слайду 10

Отже, СПІЛКУВАННЯ – процес, у якому беруть участь щонайменше дві дійові особи – той, хто надає інформацію, і той, хто її одержує. Зміст і форму висловлення визначає намір (мета) мовця. Залежно від наміру (поінформувати, поспівчувати, запропонувати, відмовити тощо) обираємо ЖАНР МОВЛЕННЯ. ЖАНРИ МОВЛЕННЯ — це різні типи висловлювань, які мають особливі ознаки форми та змісту. Комплімент, лестощі, похвала, прохання, умовляння, благання, пропозиція, запрошення, згода, відмова, вибачення, подяка, привітання, смс-повідомлення.

Номер слайду 11

Вправа «Я так думаю»Що таке комплімент?Навіщо потрібні компліменти?Кому і коли роблять компліменти?Як правильно зробити комплімент?Як відрізнити комплімент від лестощів?Який комплімент вважається найціннішим?Хто більше любить компліменти6 хлопчики чи дівчатка?Як реагувати на компліменти?

Номер слайду 12

Вправа «Я так думаю»КОМПЛІМЕНТ – дуже простий, доступний і надійний спосіб зробити добро іншій людині, подарувати їй радість, допомогти повірити в себе, підтримати, коли вона розгублена. Коли людині роблять комплімент – це означає, що її помічають, що вона важлива й цікава для когось. ПОХВАЛА – добрий, позитивний відгук про кого- чи що-небудь. ЛЕСТОЩІ – лицемірне, нещире, догідливе вихваляння.

Номер слайду 13

з тобою дуже цікаво спілкуватися, дякую за розмову;ти маєш гарний вигляд;завжди дивуюся, як легко і швидко ти можеш упоратися зі складними завданнями;я помітив /помітила твої черевики (сукню, сорочку, шорти), маєш чудовий вигляд;мені подобається твій музичний смак, що порадиш послухати?

Номер слайду 14

Тренуймося. Прочитайте речення. Які з висловлень є справді компліментом?1. Мені не подобається, як ви говорите. Надто емоційно. 2. Ви викликали в мене бажання читати книжки. 3. З Вами завжди цікаво спілкуватися, хоч і весь день поспіль. 4. Я ніколи не вважав вірші корисними для мене, та коли їх читаєте вголос Ви, усі слова ніби оживають. 5. Ти надто добра, а цим усі користуються. 6. Я ще не знала такої чуйної й доброї людини, як ти. 7. Я ще не зустрічав людини з таким почуттям гумору, як у тебе! 8. Ти моя найкраща подруга, я завжди рада тебе бачити. 9. У тебе такий нещасний вигляд! Що сталося?

Номер слайду 15

Тренуймося. Прочитайте компліменти. Який із компліментів потрібновідредагувати? Чому? Запропонуйте свої варіанти реакції на кожен комплімент.1. «Спасибі! Ти справжня подруга, умієш заспокоїти!» - зітхнула Кіра. 2. Ти найприємніша людина, яку лише можна собі уявити! 3. «Слухай, а я не знав, що ти так класно граєш!» – сказав Віктор, усміхнувшись.4. Знаєш, Павчику, ти справжній друг! Чуєш? Справжній! 5. Мені бракуватиме тебе й твоїх друзів. Дуже бракуватиме… Ви подарували мені незабутні спогади.6. Дякую! Ти, мабуть, хороша людина! 7. Нарешті озвався тато: «Знаменито, Кіро! Я пишаюся тобою!» 8. «Ти розумниця. За два тижні вже чудово розумітимеш нашу мову. А до конкурсу вільно заговориш англійською».

Номер слайду 16

Рефлексія. Зробіть собі комплімент за цей урок. За що варто сказати про себе добре слово?

Номер слайду 17

Домашнє завдання. Опрацюйте стор. 222,223,225 Запишіть по 2 компліменти кожному членові вашої родини. Висловіть їх обов’язково. АБОВиберіть трьох однокласників / однокласниць, яким би ви хотіли зробити компліменти. Запишіть по 1-2 компліменти кожному/кожній.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кілєва Оксана Анатоліївна
    Дякую! Творчої наснаги!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
8 квітня 2023
Переглядів
10570
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку