Конспект уроку "Звертання поширені й непоширені"

Про матеріал
Конспект розгорнутого уроку "Звертання поширені й непоширені". Запропоновані цікаві завдання і вправи, щоб урок був цікавий для дітей.
Перегляд файлу

Тема: Звертання поширені й непоширені

Епіграф:

Є в нашій мові прекрасні звертання,

Добрі і щирі, чудові слова.

Мета:

навчальна: поглиблювати знання учнів про поширені та непоширені звертання; ознайомлювати з особливостями їх використання в різних стилях і жанрах;

розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення, емоції, творчу уяву;

виховна: виховувати ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: розповідь учителя, виконання вправ, технологія «Мікрофон», складання сенкану, робота з опорною схемою.

Обладнання: опорно-сигнальна схема, додаток до уроку (мовний етикет).

Використана література:

Охріменко, С. Звертання: Конспект уроку у 8 кл// Дивослово. – 2008. - №12. – С. 8-9.

Письменна, Л.Т. Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні. Урок у 8 кл.// Вивчаємо українську мову та літературу. – 2006. - №2. – С. 8-10.

Ковальчук, С.Б. Звертання і розділові знаки при ньому// Вивчаємо українську мову та літературу. – 2003. - №25. – С. 22-23.

 

Часова схема уроку

  1. Організаційний момент (1 хв).
  2. Актуалізація опорних знань і вмінь (5 хв).
  3. Мотивація навчальної діяльності (2 хв).
  4. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу (13 хв).
  5. Закріплення нового матеріалу (15 хв).
  6. Підсумок уроку. Оцінювання (6 хв).
  7. Інструктаж до виконання домашнього завдання (3 хв).

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель:

Прослухайте текст. Що в ньому видається смішним чи недоречним? Про що забув один із співрозмовників?

Добрий день, Сергійку.

Привіт, лікарю!

Як ти почуваєш себе?

Все кльово!

Температура піднімається?

Я ж кажу, все окей!

Ну, бувай-бувай, на все добре.

Чао!

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку

Учитель: Однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватися норм етикету. Неабияке значення має мовний етикет. А чи знає хтось із вас, що таке етикет? (Технологія «Мікрофон»)

Учень: Слово «етикет» походить із французької мови й означає «ярлик», «етикетка», а з ХVII століття – «церемоніал». У сучасній українській мові це слово має таке значення: усталені норми поведінки й правила ввічливості у якому-небудь товаристві.

Учитель: Вірно. Але мало просто знати, що таке етикет, треба дотримуватися його правил, одним з яких є правильне і доцільне вживання звертань.

 

 

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Робота з опорною схемою.

Розгляньте схему. Зясуйте, що таке звертання. Які бувають види звертань? У яких функціональних стилях вони вживаються? Які розділові знаки вживаються при звертаннях?

 

  1. Клична інтонація        Ти не Зв.
  2. Пауза         Ви
  3. Не є членом речення

 

Непоширені одне слово  Звертання – слово або    Поширені

словосполучення, що                        два і більше

називає того, до кого                        слів

звертаються у мовленні.

 

Зв.!, … (?.!)      Стилі:

…, Зв., … (?!)     публіцистичний

…, Зв… (?!)     художній

       розмовний

       офіційно-діловий

 

  1.               Звертання – це слово або група слів, що називають особу, а іноді – неживий предмет, до якого звертається мовець. НАПРИКЛАД: Сійся-родися, колосом розвийся, засівайся, ниво, людям на добро (В.Симоненко). О земле рідна, знаєш ти свій шлях у бурі, у негоді! (М.Рильський).

Спосіб вираження

Звертання виражається іменником у кличному відмінку або у називному у значенні кличного. Інколи у ролі звертання виступають слова інших частин мови, ужиті у значенні іменника. НАПРИКЛАД: Коли тебе, коханий, покарають – куди втечу від сорому й ганьби (В.Стус).

 

Інтонація

Звертання вимовляються з окличною інтонацією, високим тоном, особливо на початку речення. У вимові перед звертанням паузи зазвичай немає, є пауза, як правило, після нього. Якщо звертання стоїть у середині речення, воно читається швидким темпом.

Структура

Звертання, виражені одним словом, називаються непоширеними. Звертання, виражені групою слів, називаються поширеними. НАПРИКЛАД: Ох, пісне, чому, як той птах, не летиш? (М.Рильський). Пусти мене, мій батеньку, на гори, де ряст весняний золотом жаріє… (Леся Українка).

У групі поширеного звертання можуть бути відокремлені означенн, однорідні члени речення. Усередині такого звертання ставляться розділові знаки відповідно до загальних правил. НАПРИКЛАД: Прощайте, росяні долини і села, сповнені краси (О.Підсуха).

Стилістичні особливості

Звертання вживаються здебільшого у розмовному, художньому та публіцистичному стилях мови. У мові художньої літератури та приватному листуванні звертання емоційно забарвлені, тому вживаються з вигуками, частками, повторюються. Часто вживаються у питальних і спонукальних реченнях, у діалогах.

 

V. Закріплення нового матеріалу

Робота з підручником.

Впр. 235. Поміркуйте, які з виділених слів є звертаннями. Обґрунтуйте свою думку.

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                       Хай, милі друзі, вам щастить у дружбі вірній, в праці мирній (М.Рильський). 2. Я люблю тебе, поле, простір твій, широчінь, твої пахощі й цвіт (П.Дорошко). 3. Учитель мій! Як ми тебе любили… (В.Сосюра). 4. Гей ви, далі ясні, безкінечні й сині, як чудесно в світі молодому жиь! (В.Сосюра). 5. Не стелись, тумане, не шуміть, тополі, не печальте очі ви, берізки голі! (В.Сосюра).

Виконання вправ, запропонованих учителем

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                       Переробіть речення так, щоб виділені слова стали звертаннями, поширте їх. Що для цього потрібно змінити, додатки?

Хай мама відпочине трохи, ми самі приберемо в кімнаті. Ось і брат допоможе. А сестричка поскладає акуратно свої іграшки в кошик. Я думаю, ми татові не заважатимемо писати листа?

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                       Завдання-переклад.

Перекладіть з російської мови на українську. Підкресліть звертання, визначте поширені вони чи непоширені.

  1.                                                                                                                                                                                                                                                          Старик! Я слышал много раз, что ты меня от смерти спас. Уж зачем ты, алая заря, просыпалася? (М.Лермонтов). 2. Приветствую тебя, пустынный уголок, приют спокойствия, трудов и вдохновенья (А.Пушкин). 3. Кудесник, ты лживый, безумный старик! Что же ты, моя старушка, приумолкла у окна? (А.Пушкин). 4. Играйте, веселитесь, растите, молодые силы (И.Тургенев). 5. Не пугай, зима, весна придет (Нар. творч.).
  1.                                                                                                                                                                                                                                                                       Робота з ключем. Поставте іменники у кличному відмінку й запишіть у три колонки:
  1.                                                                                                                                                                                                                                                          із закінченням : сестрице, вовче, охороннице, їжаче, хлопче;
  2.                                                                                                                                                                                                                                                          із закінченням -у (-ю): вчителю, Андрію, дядьку;
  3.                                                                                                                                                                                                                                                          із закінченням -о: чайко, Ульяно, жінко, Інно.

Сестриця, чайка, вовк, Ульяна, вчитель, охоронниця, жінка, Андрій, їжак, дядько, хлопець, Інна.

Ключ. З перших букв прочитаєте пропущені слова у вислові давньоримського байкаря Федра: «… не бачимо, а…помічаємо відразу».

VI. Підбиття підсумків уроку

Учитель: Складіть сенкан.

Ключові слова: звертання, ввічливість, привітання.

VІІ. Домашнє завдання

Учитель: Підготуйте вітальну листівку, використовуючи різні форми звертання. Згадайте і виконайте пісню із звертаннями.

Додаток до уроку

Мовний етикет

Звертання

Дорогі друзі!

Громадянине (громадянко)!

Пане (добродію)!

Панове!

Товаришу капітане (капітан)!

Вельмишановний…

Шановна громадо!

Дядю (тьотю)!

Хлопці і дівчата (хлопчики і дівчатка)!

Господарю (господине)!

Дорогий друже!

Громадяни!

Пані (добродійко, панно)!

Товариші!

Високоповажні…

Люди добрі (товариство)!

Люди добрі (товариство)!

Діти!

 



Звертання


ЗВЕРТАННЯ

docx
Додано
7 квітня 2023
Переглядів
762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку