Тема: Звертання поширені й непоширені
Епіграф:
Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і щирі, чудові слова.
Мета:
навчальна: поглиблювати знання учнів про поширені та непоширені звертання; ознайомлювати з особливостями їх використання в різних стилях і жанрах;
розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення, емоції, творчу уяву;
виховна: виховувати ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи та прийоми: розповідь учителя, виконання вправ, технологія «Мікрофон», складання сенкану, робота з опорною схемою.
Обладнання: опорно-сигнальна схема, додаток до уроку (мовний етикет).
Використана література:
Охріменко, С. Звертання: Конспект уроку у 8 кл// Дивослово. – 2008. - №12. – С. 8-9.
Письменна, Л.Т. Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні. Урок у 8 кл.// Вивчаємо українську мову та літературу. – 2006. - №2. – С. 8-10.
Ковальчук, С.Б. Звертання і розділові знаки при ньому// Вивчаємо українську мову та літературу. – 2003. - №25. – С. 22-23.
Часова схема уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель:
Прослухайте текст. Що в ньому видається смішним чи недоречним? Про що забув один із співрозмовників?
Добрий день, Сергійку.
Привіт, лікарю!
Як ти почуваєш себе?
Все кльово!
Температура піднімається?
Я ж кажу, все окей!
Ну, бувай-бувай, на все добре.
Чао!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку
Учитель: Однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватися норм етикету. Неабияке значення має мовний етикет. А чи знає хтось із вас, що таке етикет? (Технологія «Мікрофон»)
Учень: Слово «етикет» походить із французької мови й означає «ярлик», «етикетка», а з ХVII століття – «церемоніал». У сучасній українській мові це слово має таке значення: усталені норми поведінки й правила ввічливості у якому-небудь товаристві.
Учитель: Вірно. Але мало просто знати, що таке етикет, треба дотримуватися його правил, одним з яких є правильне і доцільне вживання звертань.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Розгляньте схему. Зясуйте, що таке звертання. Які бувають види звертань? У яких функціональних стилях вони вживаються? Які розділові знаки вживаються при звертаннях?
Непоширені одне слово Звертання – слово або Поширені
словосполучення, що два і більше
називає того, до кого слів
звертаються у мовленні.
Зв.!, … (?.!) Стилі:
…, Зв., … (?!) публіцистичний
…, Зв… (?!) художній
розмовний
офіційно-діловий
Спосіб вираження
Звертання виражається іменником у кличному відмінку або у називному у значенні кличного. Інколи у ролі звертання виступають слова інших частин мови, ужиті у значенні іменника. НАПРИКЛАД: Коли тебе, коханий, покарають – куди втечу від сорому й ганьби (В.Стус).
Інтонація
Звертання вимовляються з окличною інтонацією, високим тоном, особливо на початку речення. У вимові перед звертанням паузи зазвичай немає, є пауза, як правило, після нього. Якщо звертання стоїть у середині речення, воно читається швидким темпом.
Структура
Звертання, виражені одним словом, називаються непоширеними. Звертання, виражені групою слів, називаються поширеними. НАПРИКЛАД: Ох, пісне, чому, як той птах, не летиш? (М.Рильський). Пусти мене, мій батеньку, на гори, де ряст весняний золотом жаріє… (Леся Українка).
У групі поширеного звертання можуть бути відокремлені означенн, однорідні члени речення. Усередині такого звертання ставляться розділові знаки відповідно до загальних правил. НАПРИКЛАД: Прощайте, росяні долини і села, сповнені краси (О.Підсуха).
Стилістичні особливості
Звертання вживаються здебільшого у розмовному, художньому та публіцистичному стилях мови. У мові художньої літератури та приватному листуванні звертання емоційно забарвлені, тому вживаються з вигуками, частками, повторюються. Часто вживаються у питальних і спонукальних реченнях, у діалогах.
V. Закріплення нового матеріалу
Робота з підручником.
Впр. 235. Поміркуйте, які з виділених слів є звертаннями. Обґрунтуйте свою думку.
Виконання вправ, запропонованих учителем
Хай мама відпочине трохи, ми самі приберемо в кімнаті. Ось і брат допоможе. А сестричка поскладає акуратно свої іграшки в кошик. Я думаю, ми татові не заважатимемо писати листа?
Перекладіть з російської мови на українську. Підкресліть звертання, визначте поширені вони чи непоширені.
Сестриця, чайка, вовк, Ульяна, вчитель, охоронниця, жінка, Андрій, їжак, дядько, хлопець, Інна.
Ключ. З перших букв прочитаєте пропущені слова у вислові давньоримського байкаря Федра: «… не бачимо, а…помічаємо відразу».
VI. Підбиття підсумків уроку
Учитель: Складіть сенкан.
Ключові слова: звертання, ввічливість, привітання.
VІІ. Домашнє завдання
Учитель: Підготуйте вітальну листівку, використовуючи різні форми звертання. Згадайте і виконайте пісню із звертаннями.
Додаток до уроку
Мовний етикет
Звертання
Дорогі друзі!
Громадянине (громадянко)!
Пане (добродію)!
Панове!
Товаришу капітане (капітан)!
Вельмишановний…
Шановна громадо!
Дядю (тьотю)!
Хлопці і дівчата (хлопчики і дівчатка)!
Господарю (господине)!
Дорогий друже!
Громадяни!
Пані (добродійко, панно)!
Товариші!
Високоповажні…
Люди добрі (товариство)!
Люди добрі (товариство)!
Діти!
Звертання
ЗВЕРТАННЯ