Досвід роботи вчителя української мови та літератури

Про матеріал
Досвід роботи вчителя української мови та літератури Активізація пізнавальної діяльності учнів засобами цифрових технологій на уроках української мови та літератури
Перегляд файлу

1

 

Запорізька загальноосвітня школа №24 Запорізької міської ради України

                                 

  Автор досвіду               Перепелиця Наталія Валентинівна    

Тема досвіду:

Активізація пізнавальної діяльності учнів засобами цифрових технологій на уроках української мови та літератури

 

       Базова модель досвіду

 

  Актуальність та перспективність досвіду

 

 

      Сучасна школа, як соціально-педагогічна система, покликана забезпечити досягнення таких освітніх результатів, які б відповідали цілям розвитку особистості й сучасним вимогам суспільства.

 Реформування освіти в Україні спрямоване забезпечити перехід до гуманістично-інноваційної моделі, яка сприятиме зростанню інтелектуального, культурного та духовно-морального потенціалу майбутніх свідомих громадян нашої країни. Базою для поліпшення якості освіти  є створення інноваційного підходу, що зазначено в «Положенні про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності»  з метою  впорядкування  інноваційної  освітньої діяльності у систему освіти. А стратегічними пріоритетами діяльності вчителя української мови та літератури є інтеграція в сучасний суспільний простір через комунікативне поле із залученням цифрових технологій. [1]

   Розвиток інформаційних технологій наприкінці XX ст. – на початку XXI ст. сприяв виникненню нових способів документування інформації за допомогою сучасних технічних пристроїв, що отримали поширення у всіх напрямках діяльності людства.

 На виконання пріоритетних завдань у галузі освіти в нашій роботі реалізується і мета державної політики щодо  розвитку  освіти, яка  полягає «у створенні  умов  для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України,  вихованні покоління  людей,  здатних активно  працювати  і  навчатися  протягом  життя …»  [ 2, 3 ]

  Так, за даними Концепції “Нової української школи» однією з проблем є використання переважно застарілих дидактичних засобів на уроці та збільшення цифрової компетентності між учнями та вчителем. Використання інформаційних технологій обумовлено потребами розвитку сучасної освіти, які є актуальним завданням сьогодення. Цифрові технології розглядаються як засоби розвитку дитини та ефективної організації навчально-пізнавальної діяльності.[ 4 ]

   Саме тому у роботі наведено приклади  практичного застосування цифрових технологій на уроках української мови та літератури.

   Традиційне навчання  з цифровими технологіями - це не тренд, а вимога часу. Всі зміни, які відбуваються в суспільстві, відображаються в освіті. У минулому столітті у нас було індустріальне суспільство, і освіта була заточена під ту епоху. ХХІ століття у нас інформаційне, тому, безумовно, освіта має пристосовуватись і  забезпечувати сучасні запити.  Дослідники виявили, що активність учнів віком від 14 до 19 років досягає 100% в інтернеті, діти роком 6 – 13 до 57% проводять більшість вільного часу в мережі.

 Таким чином, слід зазначити, що актуальність досвіду полягає в впровадженні цифрових сучасних технологій як інноваційних методів освітнього процесу, адже саме сучасні методи та технології покликані вирішувати найголовніші завдання,  які ставить суспільство перед вчителем на даному етапі розвитку Нової української школи.   

     Об'єкт дослідження: освітній процес формування пізнавальної активності учнів у загальноосвітньому навчальному закладі,  в якому реалізуються компетентнісний, діяльнісний та особистісно-орієнтований підхід.

  Предмет дослідження: вплив використання цифрових технологій  як ефективного  засобу  активізації пізнавальної діяльності  в процесі вивчення української мови та літератури.

   Мета роботи: розглянути вплив використання цифрових технологій на пізнавальну активність учнів на уроках з української  мови та літератури .

     Відповідно до мети слід визначити наступні

 

  Задачі:

  • розробити методичний кейс інструментарію цифрових технологій для роботи вчителя на уроках  української  мови та літератури;
  • виявити форми та методи роботи з цифровими медіа технологіями на практиці;
  • проаналізувати ефективність використання цифрових технологій на уроках згідно навчальних програм.

    Гіпотеза дослідження полягає у тому, що ефективне використання цифрових технологій буде створювати умови щодо підвищення пізнавальної активності учнів та позитивно впливати на якість навченості з предмету та стимулювати школярів до участі у мовно-літературних конкурсах та олімпіадах.

     У процесі підготовки досвіду використано наступні методи дослідження:

- теоретичні (робота з науковими джерелами, аналіз, узагальнення, вивчення   передового педагогічного досвіду);                                                                                                                       

 - емпіричні (цілеспрямованого спостереження, експерименту);

- метод статистичної обробки.

             Теоретична база досвіду

   Під цифровими технологіями  розуміють технології розподіленої обробки даних, в якій комп'ютерні ресурси і потужності надаються користувачеві як інтернет-сервіс.  Цифрові технології - це такі технології, у яких комп'ютерні ресурси надаються інтернет-користувачеві як онлайн-сервіси. [5 ]

 Інші дослідники вважають, що цифрові технології ­– це повний набір пристроїв, програмного забезпечення чи інфраструктури, з поширенням різноманітністю та інтегрованістю використання мобільних пристроїв та програм, видалені доступні посилання на «комп’ютери» та «інтернет», які теж кваліфікуються як цифрові технології.  [6 ]

  Так, на думку фахівців, інформаційна технологія — цілеспрямована організована сукупність інформаційних процесів з використанням цифрових засобів, що забезпечують високу ефективність  уроку, швидкий пошук та обробка інформації, розмежування даних, доступ до джерел інформації незалежно від місця їх розташування. [ 7 ]

     Можливості цифрових технологій:

  • використання відео й аудіо файлів на уроках;
  • доступ до своїх матеріалів і документів будь-де й будь-коли;
  • проведення онлайн- уроків, тренінгів, круглих столів, майстер-класів;
  • формування траєкторій розвитку кожного учня з конкретного предмету за рахунок інтернет-ресурсів;
  • створення нових ідей для організації досліджень, проектної діяльності та адаптації навчального матеріалу до реального життя;
  • створення банку передачі знань: онлайн-уроки, вебінари, інтегровані практичні заняття, творчі роботи;
  • контроль і оцінювання, тестування онлайн;
  • економія часу за рахунок використання  веб-сервісів, медіа ресурсів.

    При вивченні даної теми були опрацьовані теоретико-методологічні підґрунтя та досвіди: Концепція загальної середньої освіти (2001 р), Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 р № 24), Національну програму інформатизації: Закон України, Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української мови. 8-9 класи / С.О. Караман, О.В. Караман, М.Я. Плющ, В.І. Тихоша;– К.: Грамота, 2009.; роботи Т.М. Басюка, Н.О. Думанського, О.В. Пасічника та закордонних науковців Алфімова Д., Гушуляка С., Буковської О., Данильчук Л., Гребенюк О., Давидюк О., А. Жукова, С. Босак, С Зінченко   щодо впровадження в практику навчальних закладів цифрової освіти. [ 8-15]

 

   Провідна педагогічна ідея інновації полягає:

 Створення цифрового медіа-пакету з інтерактивними завданнями, інтернет-ресурсами, платформами, мультимедійним простором та  програмного контенту для використання  на уроках української мови та літератури як ефективного чинника щодо підвищення мотивації та пізнавальної активності здобувачів освіти.

       Інформаційно-педагогічна модель досвіду

      Мета інноваційної розробки полягає:

● для вчителя української мови та літератури – у самовдосконаленні та самовираженні;

  для учня – в активізації пізнавальної діяльності учнів з української мови та літератури, підвищення результативності з предмету, уміння працювати у різних цифрових сервісах та платформах.

     Готуючись до уроків із використанням цифрових технологій, автор ретельно переробляє різноманітного роду матеріали, завдяки чому відбувається творчий процес, який дозволяє інтегрувати знання в інноваційному форматі, а видовищність, яскравість, новизна комп'ютерних елементів уроку в поєднанні з іншими методичними прийомами роблять урок незвичайним, захоплюючим, незабутнім, підвищують престиж вчителя в очах учнів.

     У процесі опанування методичної теми  було сформовано «цифровий кейс» вчителя, який забезпечує найбільш ефективну реалізацію поставленої мети, а саме: підвищення пізнавальної діяльності учнів в освітньому середовищі на уроках української мови та літератури.

     За словами Н.О. Думанського, при використанні цифрових технологій у процесі навчання частка засвоєного матеріалу може сягати 75 %. Електронні ресурси, які увійшли до базового кейсу вчителя, на нашу думку, вигідно відрізняються від інших засобів навчання «інтерактивністю» і «мультимедійністю», допомагають уникнути швидкої стомлюваності дітей на уроці, що підвищує мотивацію до навчання та є вагомим чинником збереження здоров’я учнів. [16 ]

   До опанованого автором цифрового контенту слід віднести цифрові пристрої, цифрові інструменти та ресурси, ІКТ-контенти та програми.

     Впровадження цифрових технологій.

 Учитель використовує калейдоскоп різноманітних мультимедійних застосунків: Blabberize (створення картинок, що говорять), Vialogues (організація колективного обговорення відео) ,UtellStory (створення цифрових історій на основі зображень, аудіо та відео), StoryMap JS (створення інтерактивної карти на основі тексту, зображень, аудіо та відео), Storyjumper (створення віртуальних книг), LearningApps ( інтерактивні вправи).

  Мультимедійні технології виконують допоміжну функцію, щоб досягти більшого ефекту у сприйманні та розумінні літературного твору. Слід ретельно продумати місце, час, доцільність використання комп’ютерної інформації на уроці. Тільки за такої умови можна досягти ефективності навчання, а уміння, набуті учнем у процесі роботи з мультимедіа, допоможуть у майбутньому стати успішним у будь-якій професійній діяльності.

  Створення мультимедійних презентацій – це діяльність, в основі якої, перш за все, інтереси учня. На своїх уроках учитель використовує мультимедійні презентації Power Point, що дозволяють використанню текстового формату, звукових та відеофайлів, анімаційного оформлення, різноманітних схем, таблиць, які сприяють, на нашу думку, підвищенню інтересу учнів до навчання, допомагають удосконалити їх аналітичні, мовні навички, розвивають творчу фантазію та підвищують пізнавальну активність.

   До «цифрових помічників» учителя відносять редактори для створення відеороликів Windows Movie Maker – це проста програма для створення і редагування відеороликів або слайд-шоу, яка здійснює змістове наповнення уроків відповідними матеріалами; сервіси Google, зокрема електронна пошта, сайт, Google Classroom. Основні переваги вищезазначеного сервісу: використання  Google Classroom дозволяє поєднувати процеси вивчення, закріплення та засвоєння навчального матеріалу, який під час традиційного навчання відокремлюється один від одного, а також  сприяє підвищенню мотивації до навчання, що дозволяє економити час підготовки до уроків.

   У роботі вчителя використовуються наступні цифрові контенти: платформа Playbuzz, яка дозволяє створювати інтерактивні тести, опитування, слайд-шоу, флеш-карти, статті-списки з анімованими картинками; Ourboox - проста безкоштовна платформа для створення електронних книг з ілюстраціями; Symbaloo - сервіс візуальних закладок, за допомогою якого можна вибрати сервіси або закладки, якими ви користуєтесь та організувати свій робочий стіл; Bounce - ділимося своїми ідеями, створюємо інтерактивні плакати, проводимо опитування; Рowtoon – інструмент для створення скрайбінг-презентацій; Rebus 1– генератор ребусів; Studystack – сервіс для створення інтерактивних ігор; Kahoot, Plickers, Quizizz– зручні сервіси для моделювання тестів та вікторин для використання з  будь-яких гаджетів, які мають доступ до інтернету; Mindomo — платформа для програмного забезпечення та створення діаграм зв'язків за допомогою інтернету.

 Найцікавішими для учнів, з досвіду роботи, є такі цифрові технології, як створення Буктрейлерів ( відеоролики про книгу чи певний твір, в якому в художній формі цікаво та насичено подається ключова ідея, спонукаючи до прочитання повної версії), Скетчів (своєрідні візуальні карти, побудовані на важливих думках, які мозок збирає та приховує під час бесід, нарад, поїздок або віртуальних екскурсій) та робота з цифровим інструментарієм Patchwork (клаптева мозаїка інтернет- посилань).

 Багатий спектр вищезазначених цифрових технологій дає можливість учителю, на нашу думку, проявити творчість при плануванні уроку і підготувати для учнів яскравий та сучасний урок з використанням цифрового простору, цифрового медіа-пакету, в якому учні можуть проявити себе як особистість, навчитись новому, закріпити раніше отримані знання. У той час як вчитель виконує роль фасилітатора, коучера і помічника для учнів.

    Апробація цифрового кейсу.

  Матеріали досвіду апробовані на уроках української мови та літератури протягом 2016–2019 років на базі ЗЗОШ № 24, при підготовки учнів до олімпіад, конкурсів та ЗНО.

  Практичне значення досвіду полягає у можливості його впровадження у систему роботи вчителів КФД освітніх навчальних закладів району та міста. Чітко та з певними посиланнями на інтернет-ресурси автором представлено кейс матеріалів, який вчитель використовує на власних уроках, описує  ефективні методи використання цифрових технологій на уроках  української мови та літератури.

    Результати роботи вчителя:

 створено для використання в освітньому процесі кейс сучасних цифрових  технологій та організовано ефективний доступ до них через мережу Інтернет;

 забезпечено підвищення якості предмету та мотивації учнів до  участі у конкурсах та олімпіадах;

    індивідуалізації та диференціації навчання;

   участь у районному семінарі «Структура ефективного уроку української мови в умовах реалізації Концепції “Нова українська школа» за темою: «Результативність роботи вчителя - ефективність діяльності РМЦ вчителів української мови та літератури Хортицького району»; семінарі-практикумі для вчителів української мови та літератури та слухачів ЗОІППО «Підвищення якості знань на основі використання традиційних та інноваційних технологій навчання на уроках української мови та літератури»; в Indoor – семінарі-практикумі для вчителів української мови і літератури та вчителів Хортицького району і слухачів ЗОІППО «Актуальні форми і методи роботи вчителя - словесника в умовах трансформації змісту освіти»; у навчанні в Педагогічному інтенсиві “ Хмаро орієнтоване освітнє середовище навчання учнів української мови” в рамках обласної виставки “Освіта Запорізького краю -2016” (сертифікат від 22.04.2016р); в Авторській  педагогічній майстерні “Моделювання уроку української мови в умовах  розвитку електронного освітнього середовища” (2016р, сертифікат №АПМ-2016/0007)

З 2013 року вчитель є керівником театральної студії «Березіль» (ЗЗОШ № 24).

Показниками результативності досвіду слід  вважати перемоги учнів у районних предметних олімпіадах з української мови та літератури, Міжнародних конкурсів: знавців української мови імені Петра Яцика, мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, Всеукраїнської гри «Соняшник», «Патріот».

          Досвід схвалено на засіданні кафедри філологічних дисциплін у ЗЗОШ№24.

Матеріали досвіду зберігаються  в методичному кабінеті ЗЗОШ№24 Хортицького району Запорізької міської ради Запорізької області.

Сайт вчителя: Мовограй https://sites.google.com/s/0B1L3u_Jlpht_WXFXQUJWQVV4QU0/p/1ldm99MGowu0mI-I6j4eNu4Okvu3capmX/edit

 

Сайт РМЦ учителів української мови та літератури

http://ukrrmc.mozello.ru/params/post/1639312/

 

                                                                                                                     

  

Список використаних джерел

 

  1. "Про внесення змін до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності". Наказ МОН України №994 від 11.07.2017 доступ на сайт https://base.kristti.com.ua/?p=5998
  2.  Овчарук О. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти / Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. –К: «К.І.С». 2003. С.14-43
  3. Закон України «Про національну програму інформатизації». – Офіц. вид. – К. : Парламентське видавництво, 2002. – 20 с.
  4. Концепція “Нова українська школа” доступ на сайт  https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf  
  5. Верлань А.Ф., Тверезовська Л. О. Основні напрямки застосування інформаційних технологій у сучасній школі // Сучасні інформаційні технології в навчальному процесі. – К.: КПУ імені М. П. Драгоманова. – 2010. – с. 22 – 38.
  6. Апатова Н. П. Інформаційні технології в навчанні. // Сучасні інформаційні технології в навчальному процесі. – К.:НПУ, 1997. – С. 39.
  7. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій: // Збірник наукових праць. – Харків : ХДАФК, 2018. Випуск 2. – 142 с.
  8. Караман С.О. Загальне мовознавство: // Матеріали до семінарських занять. Ч.2. – 2-ге видання, перероблене. – К.: КМПУ ім. Б.Д. Грінченка. – 2004. – 19 С.
  9.  Басюк Т.М. Ранжування веб-сайтів в мережі інтернет / Т.М.Басюк, А.С. Василюк // Інформаційні системи та мережі. – Львів: Нац. ун-т “Львівська політехніка”, 2013.– № 770. – С.3-12
  10.  Методичні рекомендації щодо викладання української мови у 2018/2019 навчальному році доступ на сайт    https://www.schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-ukrayinskoyi-movy-u-2018-2019-navchalnomu-rotsi/
  11.   Гребенюк О. Педагогічні технології та інновації / О. Гребенюк // Відкритий урок. – 2011. – № 1. – С. 25-27.
  12.  Давидюк О. М. Інноваційні технології в освітньому процесі / О. М. Давидюк, Т. І. Дегтярьова  //  Пед. майстерня. – 2013. – № 2. – С. 2-8.
  13.  Жукова А. Умови функціонування та розвитку інноваційного освітнього середовища  /  А. Жукова  //  Директор шк. – 2013. – № 2. – С. 5-18.
  14.  Босак С. Використання мультимедійних технологій на уроках української мови  /  С. Босак  //  Дивослово. – 2010. – №11. – С. 9-12.
  15.  Зінченко С. Розвиток ІКТ–компетентності засобами ділової гри  / 

С. Зінченко  //  Інформатика. – 2009. – №2. – С. 44-51.

     16. Основи інформаційних технологій: навч. посіб. [для студентів ВНЗ, які хочуть

          підвищити свої знання в галузі інформ. технологій згідно із стандартом

          European Computer Driving Licence] / Т. М. Басюк, Н. О. Думанський, О. В.

          Пасічник; за наук. ред. В. В. Пасічника; М-во освіти і науки України. – [Нове

         вид.]. – Львів: Новий Світ-2000, - С. 390.

 

 

 

 

 

    

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
11 грудня 2019
Переглядів
2599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку