Засідання Школи молодого педагога ""

Про матеріал
Цей матеріал можна використати на засіданні Школи молодого педагога. На засіданні розглядається важливий етап уроку - мотивація, її види та способи формування.
Перегляд файлу

Методична розробка засідання Школи молодого педагога на тему

«Активізація пізнавальної діяльності учнів»

 

Гарний учитель, як і гарний артист, спочатку захоплює аудиторію, а потім викладає урок.

Дж. Кларк

 

 

Мета:

  • активізувати творчий потенціал педагогічних  працівників центру;
  • удосконалити знання, уміння і навички організації різних видів педагогічної діяльності;
  • стимулювати бажання педагогічних працівників підвищувати свій  фаховий рівень.

Обладнання:  презентація, інтерактивні вправи, роздатковий матеріал (методичний пазл), спільна презентація створена на Google диску.

 

Хід засідання

Методист

Доброго дня! Отож, шановні колеги, сьогодні на нашому занятті ми поговоримо про один з важливих етапів будь-якого уроку. Пропоную Вам самим визначити назву цього етапу.

 

Вправа «Анаграма»

З поданих букв складіть слово, якщо Ви їх правильно поєднаєте, то дізнаєтесь назву нашого засідання.

 

Мета нашого засідання: проаналізувати роль професіоналізму викладача в формуванні мотивації освітньої діяльності, розвитку особистості та творчого потенціалу учня.

Методист

Дійсно якість нашої роботи залежить від того, яку мету ми перед собою ставимо, які причини змушують нас виконувати певну роботу. Це — мотив нашої діяльності. За ним завжди стоїть потреба в чомусь.

Мотив — це спонукання до дії. Переважно він пов'язаний із підтримкою пізнавального інтересу до вивчення навчального матеріалу. Поняття це пішло від латинського moteo — «рухаю». Означає спонукальну причину дій і прагнень людини.

Усе залежить від викладача, від його слова націлити учня на виконання тих чи інших завдань. У більшості випадків це реалізується завдяки використанню розвивальних методів: евристичної бесіди, проблемного викладу знань, дослідницького методу тощо.

 

Вправа «Методичний пазл»

Зберіть з поданого набору слів визначення  поняття мотивації, але будьте уважними серед цих слів є зайві.

 

Методист

Мотивація — надто важливий компонент не лише навчання, а й будь-якої людської діяльності. Є мотив — єй бажання виконува­ти й доводити до завершення цю діяльність. Без належної мотивації не працюватиме жодна педагогічна технологія. Адже всі без винятку технології пропонують високу обопільну (і учнів, і педагогів) зацікавленість. Тож не тільки вчитель, а й учні мають розуміти, навіщо і для чого вони займаються певними видами діяльності та яку користь від цієї діяльності вони матимуть.

Мотивація навчальної діяльності учнів є невід'ємним та обов'язковим елементом будь-якого уроку, бо основним у педагогічному мистецтві вчителя є вміння спонукати, а не примушувати.

Відвідуючи уроки вчителів, особливо молодих, помітно, що саме ці моменти уроку не завжди всім вдаються. То які ж є способи формування в учнів позитивного ставлення до навчання?

Дійсно, для того щоб учень займав активну позицію в процесі навчальної діяльності, він повинен мати потужні джерела мотивації навчання.

Навчальна діяльність для різних дітей має різний зміст. Для одних вона є засобом отримати похвалу батьків, для інших — долучитися до суспільного життя. Мотиви навчання не мають бути пасивними та споглядальними, вони, передусім, мають базуватися на активному інтересі до того, що вивчають.

Для формування навчальних мотивів, особливо в роботі з обдарованими учнями, неабияке значення має використання ситуацій пізнавальної новизни, пізнавальних ігор, навчальних дискусій, пізнавальних суперечностей, використання різноманітних аналогій тощо.

Одним із найдієвіших методів мотивації навчання для учнів із низьким рівнем навчальних досягнень має бути створення на уроці ситуації успіху. Тому вчителям потрібно добирати для учнів посильні завдання, оцінювати їхнє виконання, під час цього слід забезпечувати належний мікроклімат, у якому учень позбувся би почуття невпевненості та страху.

 

Вправа Learning.Apps «Види мотивів»

Пропоную Вам закріпити інформацію яку почули про види мотивів виконавши інтерактивну вправу.

 

Методист

Відокремлюють  декілька способів формування мотивації учнів до навчання.

  1.  Новизна навчального матеріалу. Незвичай­ність подання.
  2. Практична значущість нових знань для жит­тя, спілкування, кар'єри, престижу («Тільки ті знання, що використовують, закріплю­ються в нашій свідомості», — стверджував Д. Карнегі).
  3. Суперечливість матеріалу. Суперечливість завжди порушує передбачуваний порядок і пробуджує прагнення зрозуміти ситуацію й відновити гармонію. Можна використати суперечність між науковими та побутовими поясненнями явища, між життєвим досвідом дітей і теоретичними знаннями тощо.
  4. Оцінка. Вона має бути справедливою, до­цільною, доречною. Хоча водночас не сти­хають суперечки про те, чи потрібна вона й наскільки точно відтворює успіхи та не­вдачі школярів. Проте без зворотного зв'язку не може бути ефективної діяльності. Десь у глибині душі більшість дітей прагне на­вчатися добре. Ніхто не протестує проти добрих оцінок, їх не оскаржують. Невисока ж, але об'єктивна оцінка може примусити дитину краще вивчити навчальний матері­ал. Неадекватна оцінка створює відчуття ли­цемірства, несправедливості та призводить до негативних результатів.
  5. Створення ситуації успіху. В. О. Сухомлинський писав: «Моральні сили для подолання своїх слабких сторін дитина черпає у своїх успіхах...» Давно доведено, що в основі твор­чого активного самопочуття будь-якої люди­ни лежить віра у власні сили. Утвердження цієї віри неможливе без набуття досвіду до­сягнення та переживання успіху. Для учнів із низьким рівнем знань треба підбирати посильні завдання,завдання, для виконання яких не потрібний той навчальний матеріал, із якого вони мають негативні оцінки.
  6. Використання ігрових моментів, конкурсів, змагань. Гра доступна, вона знімає розумову втому, підвищує оптимістичний настрій. Конкурси та змагання дозволяють виявити себе, встановити дружні стосунки.
  1. Робота в парах або в групах. Діти обго­ворюють, зіставляють, звіряють, оцінюють і коригують, співвідносять свої досягнення з успіхами інших, дають самооцінку своїм діям. Відбувається соціалізація учня. Ви­ступ від імені групи є відповідальним і по­чесним, дозволяє учневі самореалізуватися. У невстигаючого учня виникає інформацій­ний запит, загострюється потреба в знаннях.
  2. Гумористичні відступи. Доречний жарт, ве­селе оповідання, невеликий розіграш — усе це сприяє розрядженню обстановки, стиму­лює подальшу роботу. Якщо вчитель жартує, значить, він передбачає наявність високого інтелекту в тих, до кого він звертається, а отже, у такий спосіб він виявляє повагу до учнів, підкріплюючи їхню самоповагу.
  3. Чергування різних видів діяльності (більше напружених розумових дій і короткочасних розслаблень, наприклад фізкультхвилинка).
  1. Поважне ставлення до особи учня, визнання його ділових та особистих якостей. Довіра до учнів, надання  педагогічно виправданої свободи.
  2. Емоційні методи мотивації навчання. Тре­ба, щоби розповідь учителя «була красивою, емоційною, виразною, пристрасною». Немає більшого лиха для навчання, як байдуже, механічне передавання дітям знань.

 

Робота в групах

Вправа «Моделюю мотивацію»

Групам учителів пропонуються завдання з моделювання мотиваційного етапу уроку

Результати роботи оформлюються групами в створенні спільної презентації.

Завдання:

група перукарів – «Створення сучасної зачіски»

група кухарів – «Приготування блюд з яєць»

група евроремонтники – «Види шпалер»

 

Вправа «Синквейн»

Групам пропонується створити сінквейн до слова Мотивація

Синквейн

Це вірш з п`яти рядків, в якому автор висловлює своє ставлення до проблеми:

 1 рядок - одне ключове слово, яке визначає зміст сінквейна;

2 рядок - два прикметника, що характеризують ключове слово;

3 рядок -  три дієслова, що показують дії поняття;

4 рядок - коротке речення, в якому відображено авторське ставлення до поняття;

 5 рядок - резюме: одне слово, зазвичай іменник, через яке автор висловлює свої почуття і асоціації, пов`язані з поняттям.

 

 Вправа «Обери потрібне» (рюкзак, млин, кошик)

На закінчення засідання прошу Вас визначитися чи потрібна інформація, яка розглядалася на засіданні, для Вашої подальшої роботи чи ні. Якщо ви взяли з засідання щось корисне то прикрепіть до рюкзака, якщо вам потрібно щось обміркувати – млин, і викинути в кошик, якщо вважаєте, що нічого корисного сьогодні не отримали.

 

Підсумки

Вправа «Незакінчене речення»

  • Важлива мотивація до навчання - … (зацікавленість)
  • Для дітей з низьким рівнем навчальних досягнень потрібно створити … (ситуацію успіху)
  • Для обдарованих учнів мотивація до навчання … (потрібна)
  • Коли дитина живе в атмосфері підтримки, вона … (вчиться бути впевненою у собі)

Дякую за увагу.

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
12 грудня 2019
Переглядів
553
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку