Методична розробка засідання Школи молодого педагога на тему
«Активізація пізнавальної діяльності учнів»
Гарний учитель, як і гарний артист, спочатку захоплює аудиторію, а потім викладає урок.
Дж. Кларк
Мета:
Обладнання: презентація, інтерактивні вправи, роздатковий матеріал (методичний пазл), спільна презентація створена на Google диску.
Хід засідання
Методист
Доброго дня! Отож, шановні колеги, сьогодні на нашому занятті ми поговоримо про один з важливих етапів будь-якого уроку. Пропоную Вам самим визначити назву цього етапу.
Вправа «Анаграма»
З поданих букв складіть слово, якщо Ви їх правильно поєднаєте, то дізнаєтесь назву нашого засідання.
Мета нашого засідання: проаналізувати роль професіоналізму викладача в формуванні мотивації освітньої діяльності, розвитку особистості та творчого потенціалу учня.
Методист
Дійсно якість нашої роботи залежить від того, яку мету ми перед собою ставимо, які причини змушують нас виконувати певну роботу. Це — мотив нашої діяльності. За ним завжди стоїть потреба в чомусь.
Мотив — це спонукання до дії. Переважно він пов'язаний із підтримкою пізнавального інтересу до вивчення навчального матеріалу. Поняття це пішло від латинського moteo — «рухаю». Означає спонукальну причину дій і прагнень людини.
Усе залежить від викладача, від його слова націлити учня на виконання тих чи інших завдань. У більшості випадків це реалізується завдяки використанню розвивальних методів: евристичної бесіди, проблемного викладу знань, дослідницького методу тощо.
Вправа «Методичний пазл»
Зберіть з поданого набору слів визначення поняття мотивації, але будьте уважними серед цих слів є зайві.
Методист
Мотивація — надто важливий компонент не лише навчання, а й будь-якої людської діяльності. Є мотив — єй бажання виконувати й доводити до завершення цю діяльність. Без належної мотивації не працюватиме жодна педагогічна технологія. Адже всі без винятку технології пропонують високу обопільну (і учнів, і педагогів) зацікавленість. Тож не тільки вчитель, а й учні мають розуміти, навіщо і для чого вони займаються певними видами діяльності та яку користь від цієї діяльності вони матимуть.
Мотивація навчальної діяльності учнів є невід'ємним та обов'язковим елементом будь-якого уроку, бо основним у педагогічному мистецтві вчителя є вміння спонукати, а не примушувати.
Відвідуючи уроки вчителів, особливо молодих, помітно, що саме ці моменти уроку не завжди всім вдаються. То які ж є способи формування в учнів позитивного ставлення до навчання?
Дійсно, для того щоб учень займав активну позицію в процесі навчальної діяльності, він повинен мати потужні джерела мотивації навчання.
Навчальна діяльність для різних дітей має різний зміст. Для одних вона є засобом отримати похвалу батьків, для інших — долучитися до суспільного життя. Мотиви навчання не мають бути пасивними та споглядальними, вони, передусім, мають базуватися на активному інтересі до того, що вивчають.
Для формування навчальних мотивів, особливо в роботі з обдарованими учнями, неабияке значення має використання ситуацій пізнавальної новизни, пізнавальних ігор, навчальних дискусій, пізнавальних суперечностей, використання різноманітних аналогій тощо.
Одним із найдієвіших методів мотивації навчання для учнів із низьким рівнем навчальних досягнень має бути створення на уроці ситуації успіху. Тому вчителям потрібно добирати для учнів посильні завдання, оцінювати їхнє виконання, під час цього слід забезпечувати належний мікроклімат, у якому учень позбувся би почуття невпевненості та страху.
Вправа Learning.Apps «Види мотивів»
Пропоную Вам закріпити інформацію яку почули про види мотивів виконавши інтерактивну вправу.
Методист
Відокремлюють декілька способів формування мотивації учнів до навчання.
Робота в групах
Вправа «Моделюю мотивацію»
Групам учителів пропонуються завдання з моделювання мотиваційного етапу уроку
Результати роботи оформлюються групами в створенні спільної презентації.
Завдання:
група перукарів – «Створення сучасної зачіски»
група кухарів – «Приготування блюд з яєць»
група евроремонтники – «Види шпалер»
Вправа «Синквейн»
Групам пропонується створити сінквейн до слова Мотивація
Синквейн
Це вірш з п`яти рядків, в якому автор висловлює своє ставлення до проблеми:
1 рядок - одне ключове слово, яке визначає зміст сінквейна;
2 рядок - два прикметника, що характеризують ключове слово;
3 рядок - три дієслова, що показують дії поняття;
4 рядок - коротке речення, в якому відображено авторське ставлення до поняття;
5 рядок - резюме: одне слово, зазвичай іменник, через яке автор висловлює свої почуття і асоціації, пов`язані з поняттям.
Вправа «Обери потрібне» (рюкзак, млин, кошик)
На закінчення засідання прошу Вас визначитися чи потрібна інформація, яка розглядалася на засіданні, для Вашої подальшої роботи чи ні. Якщо ви взяли з засідання щось корисне то прикрепіть до рюкзака, якщо вам потрібно щось обміркувати – млин, і викинути в кошик, якщо вважаєте, що нічого корисного сьогодні не отримали.
Підсумки
Вправа «Незакінчене речення»
Дякую за увагу.