Досвід роботи "Використання коучингових інструментів на уроках математики"

Про матеріал
Матеріал містить рекомендації з використання коучингових інструментів на урокамох математики. Учитель ділиться досвідом, як допомогти учневі підготуватися до ДПА, ЗНО з предмету.
Перегляд файлу

 

    Поговоримо про коучінг у роботі вчителя математики під час підготовки до ЗНО.

Це створення таких відносин викладача з учнем, коли завданням педагога стає організація процесу самостійного пошуку школярем оптимальних рішень та відповідей на запитання, що їх цікавлять.

   Завдання коуча полягає передусім у допомозі з відшукання цього способу . Це побудова індивідуальної  освітньої траєкторії.

Для досягнення мети потрібно правильно вибудувати діалог з дитиною.  Використовуємо інструмент коучингу «Чотири питання планування».

Ким ти хочеш стати?

Що тобі подобається роботи?

Про яку професію ти мрієш?

Що ти готовий зробити, щоб досягти мети?

Допомогою для учня у виборі професії є проходження психологічних і педагогічних тестів, які проводить центр зайнятості населення, а також фірми, які займаються цим професійно .

Це дозволяє дитині визначити свій тип.

 Хто я?

У якій професії мені буде комфортно?

До чого у мене нахил?

Які професії мені близькі ?
Часто підштовхнути до вибору професії може сам коуч, який за роки  співпраці вивчив нахили і здібності учня. Основна особливість і відмінність коучингу — сприяння тому, щоб людина сама навчилася, а не навчати її. Адже для того щоб учень ставився до навчання свідомо, знання, які він отримує в школі, повинні мати для нього особистісний зміст. Але часто цього не відбувається. Багато учнів вважають, що вчаться вони не для себе, а для батьків, навчання є для них не особистою метою, а нудним обов’язком, від якого хочеться якнайшвидше позбавитися. Як результат — формальне ставлення до навчання без прагнення досягти високих результатів і реалізувати свій потенціал.

    Щоб допомогти школяреві використовую прикладні задачі. Пропоную розрахувати вартість ремонтних робіт, сплатити комунальні послуги, оцінити і прорахувати маркетингові ходи, наявність чи відсутність акцій чи знижок. Пояснюю, що математика «розум до ладу приводить» і допоможе при вивченні інших предметів. У кожного своя планка, але головне, її досягти. Тому готуватися до ЗНО потрібно усім.

   Отож, підготовка до ЗНО.

Не секрет , що до 11 класу , більшість учнів втрачають інтерес до навчання тому мають значні проблеми з підготовкою до  тестування. Тому важлива мотивація.   Коучинг здатен розв’язати проблему відсутності мотивації. Нахили визначені, пріорітети у виборі професії встановлені. Бажання самореалізації, здобуття освіти, зрештою новизна студентського життя – найкращий мотиватор.

   Як же ж підготуватися до  ЗНО? Більшість дітей на початку підготовки розгублені, не знають з чого розпочати, не можуть виконати завдань. Це пов’язано з різними аспектами : 

незнання матеріалу , поверхневе засвоєння , проблеми з аналізом , психологічна не готовність  до іспитів. І ось тут потрібна допомога .

Завдання наставника :

Допомогти повірити в себе

Вибудувати систему індивідуальної підготовки учня.

Ознайомити з основними змістовими лініями курсу математики.

Навчити працювати з тестами.

    Особисто я пропоную  дітям почати підготовку з роботи над збірником  ДПА за 9 клас.

Це дозволяє пригадати матеріал за середню школу. Зробити моніторинг залишкових знань.

Головне щоб учень усвідомив , що він щось знає і працюючи систематично буде накопичувати знання. Перші тести даються нелегко. Але вправи, які сьогодні довелося пригадати вже завтра виконуються без проблем. Майбутнього абітурієнта потрібно лише вміло підштовхувати.

  Для прикладу. Повторення алгебри розпочинаю з теми «Функції». Пропоную знайти  область визначення функцій.   Це дозволить, опрацювавши одне питання пригадати : лінійні рівняння, квадратні рівняння , формули скороченого множення, способи розкладання на множники,  нерівності  , системи нерівностей , метод інтервалів. Коуч повинен наголосити клієнту, дивись скільки ми вже знаємо. Це перша сходинка. Тепер на ній потрібно втриматися. Для цього необхідно готуватися, щоб не забути матеріал, довести отримані навики до автоматизму. Наставник пропонує переглянути тестові  завдання і звертає увагу дитини на те, що більшість вправ виконується за допомогою рівнянь, нерівностей і т.д., а ти це вже знаєш, тому можеш самостійно накопичувати знання.

    Стосовно геометрії. Щоб дітей не лякало різноманіття задач, намагаюся донести, що більшість задач зводяться до розгляду трикутників. У піраміді, призмі, конусі, циліндрі, кулі –трикутники.

Варто лише запам’ятати:

 що потрібно визначити вид трикутника: прямокутний чи довільний.

Якщо прямокутний, то працює теорема Піфагора, означенння синусів, косинусів, тангенсів, опорні факти, теорема про середні пропорційні у прямокутному трикутнику.

Якщо довільний, то теорема синусів, косинусів, наслідки з них. В обох видах працює метод площ.

Тому, вивчаючи стереометрію у 11 класі, ми зможемо повністю повторити курс планіметрії.

Отакі дії коуча допомагають школяреві піднятися інтелектуальними сходинками

                                          Я вмію

                    Я знаю

Я хочу

 

 Та повірити в свої сили.

…..

Крім цього педагог повинен продемонструвати  лайфхаки : 1. Відновлюємо та структуруємо знання

    Майбутнім абітурієнтам слід пам’ятати, що в будь-якому тестуванні ЗНО, зокрема і з математики — 80% завдань є простими завданнями на один-два кроки. Треба грамотно організувати час на систематизацію знань. Якщо ваші знання будуть розсортовані по поличках, під час тестування вам буде легко ними скористатись. Для цього рекомендую повторити те, що учні вивчали в попередні роки. Скористайтесь експрес-збірниками для повторення, «розумним зошитом».

2. Робота над умовою задачі чи вправи.

   Доведено, що більшість помилок діти допускають, коли виконують арифметичні обчислення, або неправильно читають умови завдання.

  Уважно перечитуємо умови перед тим, як відповісти.

Читаємо умову по реченнях. Великі речення розбиваємо на частини. Ставимо запитання: що це означає? для чого це відомо? як я це можу використати?

   Вдумайтесь у суть завдання, кілька разів перечитайте його перед тим, як відповідати.

3. Готуємося з однокласниками.

   Рекомендую  створити з однокласниками «гурток математиків», в якому діти разом розв’язуватимуть задачі, будуть ділитись відповідями та пояснювати один одному складні моменти. В колективі матеріал буде засвоюватись легше, якість знань школярів покращується — можу стверджувати це на прикладі власних учнів. Тут діє принцип: “Пояснив завдання однокласнику – сам краще засвоїв”.

   Для зборів «математичного гуртка» можна використовувати великі 20-хвилинні перерви. Вчитель має допомогти організувати зустріч гуртка після уроків та брати в ньому активну участь — відповідати на питання, працювати з дітьми разом.

4. Для концентрації уваги — паузи на 3-5 хвилин під час тестування.

 Безпосередньо під час ЗНО рекомендую дітям дотримуватись часових рамок, у яких вони звикли працювати. Урок триває 45 хвилин, тому я раджу під час ЗНО працювати хвилин 30, а потім трохи розслабитись, зробити паузу на 3-5 хвилин. Після цього — знов сконцентруватись і розпочати роботу з наступним блоком завдань. Це допоможе кращій концентрації уваги.

   Також рекомендую учням не зупинятись довго над одним завданням. Якщо не можеш щось розв’язати — перейди до інших і повернись до нього, якщо залишиться час. Коли дитина втрачає час, «автоматом» починає хвилюватись і панікувати, відповідно результат краще не стане.

 

5. Намагаємось не допускати типових помилок.

  Лідери серед типових помилок школярів під час тесту з математики — учень не дочитав умову задачі або неправильно її зрозумів.

 Помилки в обчисленнях: особливо, коли працюють з від’ємними значеннями і десь не доставили «мінус».

Помилка, коли учень не врахував область допустимих значень при розв’язанні рівнянь, систем рівнянь, нерівностей і відповідно — не зумів відкинути один із розв’язків, який не задовольняє область допустимих значень.

 Найбільш неприємні помилки — школярі некоректно переносять відповіді до бланку. Тому треба бути максимально сконцентрованим.

7. Зубримо формули

   Без знання формул учень не здасть ЗНО якісно. Своїх учнів я вчу не зубрити формули, а розуміти й уміти виводити. Для легшого запам’ятовування, раджу дітям створювати власну папку-довідник із формулами, опорними фактами, типами вправ. Так званий «розумний зошит». Записуючи, а потім постійно використовуючи формули, краще їх запам’ятаєте. Останній день перед тестуванням присвятіть повторенню формул із довідничка. Обов’язково знати:

— формули для знаходження площ геометричних фігур;

— формули скороченого множення;

— формули радіусів вписаних і описаних кіл правильних фігур та різностороннього трикутника;

— властивість степенЯ з від’ємним показником;

— теореми Піфагора, Фалеса, синусів та косинусів;

— наслідки з теорем синусів, косинусів.

8. Пробні ЗНО: оцінюємо можливості і формуємо правильну тактику.

    Спробуйте написати пробне ЗНО. Встановіть таймер та замірте, скільки часу йде на кожен з видів завдань — з відкритими та закритими формами відповідей. Тільки так учень виробить правильну особисту стратегію написання роботи. Спершу розв’язуємо легкі завдання окремо, а потім, якщо залишається час — розв’язуємо їх повторно, незважаючи на попереднє розв’язання. Якщо відповіді співпадають — помилки в обчисленнях нема.

Якщо дитина ретельно готувалась до ЗНО протягом року, перше пробне тестування треба написати до Нового року, друге — в березні і ще одне — ближче до головного іспиту. Якщо дитина частіше пробуватиме проходити тест в онлайн-режимі вдома — це ще краще. Учень здобуває досвід, з’являється впевненість у власних силах.

 

    Використання коучинг-інструментів особливо ефективне в наш час, оскільки головною метою їх застосування є розвиток  учня, розкриття його потенціалу.

  У процесі коучингу учні знаходять свій, унікальний спосіб досягнення мети. А коуч  створює креативну атмосферу, особливий простір пошуку альтернатив,  атмосферу  довіри,  де     учень відчуває  увагу  до його  ідей  і працює  з  більшим ентузіазмом.

Досвід  дозволяє стверджувати, що технологія коучингу, яку   зазвичай розглядають лише як педагогічний супровід або       створення оптимальних умов для розкриття потенціалу особистості, має неабияке значення і для формування учня-лідера, оскільки тренує здатність ефективно діяти і навчатися, розвиває навички самостійного пізнавального пошуку, самоуправління і ефективного менеджменту власної навчальної діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стефаник Алла Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
287
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку