Кожен учитель повинен домогтися,
щоб учень якнайкраще знав близьке, дороге йому:
Батьківщину і все, що її стосується,
так само, як уміє читати, писати, лічити.
К.Д.Ушинський.
Виховання у молодого покоління почуттів патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції нині визнані проблемами загальнодержавного масштабу.
Для досягнення мети поміж інших джерел впливу на становлення й розвиток дитини (сім'ї, однолітків, позашкільних освітніх закладів та ін.) заклад посідає домінантні позиції, тож і відповідальності на неї покладається більше, і можливостей перед нею відкривається більше.
Для педагогічного колективу нашого закладу патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним.
На сучасному етапі українського державотворення надзвичайно актуальною є проблема виховання у молодого покоління патріотичних почуттів, активної громадянської позиції, сприяння усвідомленню учнями свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнодержавних духовних цінностей.
Метою патріотичного виховання є:
.- формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини,
- турботи про благо свого народу,
- набуття соціального досвіду,
- формування моральної, духовно-естетичної духовності,
- фізична вдосконаленість ,
- формування правової, трудової та екологічної культури.
Робота з національно-патріотичного виховання в закладі проводиться згідно річного плану виховної роботи та планів виховної роботи класних керівників.
Національно - патріотичне виховання у закладі здійснюється на всіх етапах навчання, забезпечує всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдарованість, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності і культури, виховання громадянина України, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України.
Адміністрацією закладу створюються необхідні організаційні, методичні умови, які забезпечують реалізацію національної складової виховання.
Формуванню патріотичних почуттів учнівської молоді сприяє участь у районних та обласних конкурсах, в яких школа неодноразово займає призові місця.
Одним із найважливіших завдань педагогів є продовження роботи з формування у дітей та молоді громадянських якостей, розуміння приналежності до українського народу. Велика увага на даний час приділяється дітям та сім’ям, особливо з боку класних керівників, які переїхали із території військових дій, сприяння їх адаптації у нових умовах та нових колективах, залучення їх до активної діяльності та участі у позаурочних заходах, надається можливість реалізовувати свій інтелектуальний, творчий, фізичний потенціал на благо України.
Шкільний психолог постійно працює з дітьми цієї категорії, надає психологічну підтримку, визначивши ступінь психологічного ураження таких дітей.
З метою формування почуття любові до Батьківщини та її національних цінностей, національної свідомості у школі розроблені і проводяться заходи щодо відзначення національних свят, знаменних та пам’ятних дат. Так, учні залучаються до проведення Шевченківського тижня, тижня патріотичного виховання, святкування днів народного календаря, до відзначення Дня української писемності та мови, Дня вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та жертв Голодомору, Дня Революції Гідності, зустрічі з воїнами АТО та УБД.
Заходи національно-патріотичного напрямку винесені окремим розділом у плані виховної роботи і займають пріоритетне місце.
До всіх свят, історичних подій, ювілейних та пам’ятних дат із вшануванням видатних постатей створюються експозиції у бібліотеці, проводяться позакласні заходи: виховні години, диспути, «круглі столи», конференції, книжкові виставки, урочисті вечори.
Виховання в учнів патріотичних почуттів відбувається в процесі ознайомлення з історією про героїчний характер українського народу, його прагнення до зміцнення могутності Батьківщини. До Дня захисника України адміністрацією закладу для учнів старших класів організовано зустріч з учасниками АТО,УБД , на якій школярі підтримали єдність нашої країни і висловили подяку людям, що, ризикуючи своїм життям, захищають її незалежність. Діти з любов’ю передають військовим на передову власні малюнки, листи та патріотичні браслети-обереги, зроблені власноруч.
Головне у національно-патріотичному вихованні – це відродження духовності та моралі, що базується на системі загальнолюдських цінностей і вбирають у себе національні, культурні, професійні та інші інтереси щонайширших верст населення.
Виховання патріотичних і громадянських якостей учнівської молоді в нашому навчальному закладі відбувається в процесі залучення учнів до роботи у гуртках, що проводяться у закладі в позаурочний час.
Окремої уваги заслуговує волонтерська діяльність учнів, яка через конкретну, практичну діяльність сприяє встановленню соціальних зв’язків, опануванню дітьми новими навичками, формуванню у них прагнення до відповідальної патріотичної поведінки, моральних і духовних якостей, світогляду справжнього громадянина України.
Членами загону волонтерів проведені такі заходи:
Заходи щодо формування національно-патріотичної свідомості підростаючого покоління проходять через плани роботи класних керівників з класом.
Цікавими формами роботи є: вікторина «Я – маленький громадянин»,бесіда «Традиція мого народу. Свято Покрови» - в 1-х класах; класні збори «Україна – моя Батьківщина», конкурс на кращого читця українського вірша – в 2-х класах. В планах класних керівників 3-х класів присутні: гра-подорож «Країною легенд», бесіда «Мій край». День пам’яті Героїв України, бесіда «Шануй батька і матір свою», День пам’яті жертв Голодомору, ситуативно-рольова гра «Людина починається з добра».
Завданням закладу є залучення не тільки учнів, але і батьків до активної участі у навчально-виховному процесі, організації та проведенні позакласних виховних заходів. Батьки мають стати не тільки гостями на заходах, не тільки спостерігачами за здобутками їх дітей, вони мають безпосередньо впливати на формування молодого покоління своїм досвідом та своїм прикладом, а також брати активну участь у житті школи.
З цією метою класні керівники доцільно використовують активні форми та методи виховної роботи із залученням батьківської громадськості. Наприклад, проводячи батьківські збори присвячують таким важливим питанням, як «Родинні свята, культурні традиції сім’ї», «Виховання моральної свідомості та культури поведінки дітей в сім’ї», «Моральний клімат в сім’ї» та інші.
Враховуючи зазначене, можемо сказати, що школа дійсно відіграє надзвичайно велику роль у вихованні справжніх патріотів. Шкільне виховання справді спрямоване на те, щоб сформувати дитину свідомим українцем. Починаючи з молодого віку, дітям прищеплюється любов до рідної мови, культури, природи, малої і великої батьківщини.
І у своїй діяльності кожен вчитель повинен пам’ятати, що тільки систематична робота педагогічного колективу у вихованні національної особистості може допомогти підростаючому поколінню бути гідними носити звання громадянина, патріота України. Ми повинні навчити дітей тому, що патріоти не ті, хто говорить гарні слова про Україну, а хто готовий долати перешкоди за краще майбутнє своєї держави. І гарним прикладом цьому є відомі слова:
«Якщо буде світло в душі, буде краса в людини,
Якщо є краса в людини, буде гармонія в домі,
Якщо є гармонія в домі, буде порядок у нації,
Якщо є порядок у нації, буде мир у світі».